Emne: Hvorfor duer sølv i kabler ikke?? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
Sendt: 01 December 2004 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Splitte mine bramsejl!
For et par dage siden kom en SAT Amplifix på besøg...
Jeg tager alle mine fordomme i mig igen omkring sølvkabler (kamelerne igen )...
AKSAs Equilibrium RCA sølvkabel lød godt som aldrig før i mit setup og slog endda Bertram 4, som bestemt heller var lystklingende, som med frontlinen/zappulsen...
Lidt mærkeligt, idet Amplifixen har ry for at være lys i klangen...
Men åbenbart et godt match med Snell A3i (som virkelig beviste at de stadig kan levere varen) og Luxman D600s...
En virkelig interessant oplevelse...
Desværre tog ejeren den med igen, så nu skal jeg vist kigge efter anden forstærker...
Sølv i kabler duer under visse omstændigheder!
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 01 December 2004 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
bjørn skrev:
Beklageligvis har du udført forsøget med 2 kabler der begge benytter sig af "blandede ledere" så du ikke ved hvad der "gør" hvad. Til overflod er min erfaring at belagte ledere er noget "snavs" især hvis belægningen har mindre modstand end kernematerialet.
KSM's lydunivers er mig et nummer for sært og VdH vil jeg helst glemme jeg nogen sinde har hørt (om)
|
|
|
Ja det er blandede ledere - desværre og heldigvis. At du har det som du har det med VdH gør mig helt glad. Et rigtig godt kabel SKAL kunne få øjne, ører, næse, tandemalje og det hele op at resonere. Ellers filtrerer det. Sæt tingene ind og lyt efter forskel. Det sætter tingene i perspektiv. KSM har da nu gjort mangen en ærlig test igennem tiderne. Og kendskab til plader det har han. |
|
|
Tvivler ikke på at han er enig med sig selv.
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 02 December 2004 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Er der andre der har forsøgt sig? |
|
|
Godawten!
Her har der også været forsøgt med en blanding af sølv og kobber - dog som separate metaller.
Udfaldet blev, at sætter jeg kun kobber i signalvejen, så kan det sagtens slæwe an med sølv på bagsiden af klædeskabene. Ved de hidtil testede Cu kabler mangler der dog helt klart noget åbenhed, set i forhold til sølvkæden.
Skal vi forstå det således at dine klædeskabe ikke befinder sig i signalvejen ? er i vejen for signalet eller på anden måde indgår i den herskabelige musikudøvelse ?
Men sætter jeg kobber bag på klædeskabene og sølv på det øvrige, så begynder det at gå smågalt. Det lyder faktisk lidt som om, at kobberet ikke kan følge med transienterne via sølvet. I forhold til mine sølvkabler har jeg kun oplevet "smearing" i denne forbindelse. Altså udtværing af transienter, og måske specielt holografien lader noget tilbage at ønske.
Halvgalt går det, når der i en hel sølvkæde indsættes et enkelt kobberkabel. Uhadada, det lyder sq væmmeligt. Her afsløres kobberets begrænsninger i stor grad i forhold til de forbudte sølvkabler.
Hvad med den interne kabelføring i dine herskabelige spilledåser ?
Helgalt er ikke ordet, når der er kobber bagpå klædeskabene og både sølv og kobber på enten CD spillen eller power amp'en (vælg selv). Denne kombination er derfor blevet strengt forbudt her på slottet.
Jeg er nu blevet prakket et sæt Audio Metallurgy kobbersnore på af en meget venlig mand. De skulle klare det, forlyder det. Prøves skal de da også - meeeen, jeg er nu ved at være slemt tilfreds med de dersens forbudte nogen ;-)
Med høflig hilsen G&S
|
|
|
|
Til top |
|
|
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
Sendt: 02 December 2004 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej derude på debatten med de der kabler / lyd.
Jamen alle har ret i et eller andet her, til tider kommer det bare lidt for langt ud i et proffessorrat, hvilket kan dræbe enhver form for HI-FI. Endeløse teoretiske forklaringer om den ene spånplade i forhold til den anden, når man bygger et møbel, er for meget, for det afhænger dæleme også af resten af konstruktionen.
Og med hensyn til kablerne, ja så er der mange uheldige sammensætninger af kabler og materieler. Men efter at have kigget på et hav af forskellige anlæg og lytte til dem, så har det ingen relevans med de kabler - som udgangspunkt, så er der meget andet at tage fat på først.
Kabelføringen kontra udstråling fra netkabler og jeg ved ikke hvad folk gør med deres kabler for at lave en fuglerede. Dernæst er der som vi hørte kablerne internt i elektronikken, det være sig CD og forstærkere, det har også enorm betydning. Vejen fra print og til lyden er i højtalerkablet er ofte en besværlig vej og hvor, sølv, messing loddetin og guld har været involveret, ligesom kvaliteten af disse kabler ofte er af en ringe oprindelse, p.g.a. pris.
Så er der kondensatore og jeg ved ikke hvor mange andre småting der kan forbedres, for ikke at glemme, at man ofte kan lodde sig uden om en dynge af lydforringende funktioner og omveje i sine forstærker, idet mange forforstærkere er en mulimaskine der skal kunne bruges til jeg ved ikke hvad.
Når så disse ting er på plads, så begynder kablerne ofte at opføre sig helt anderledes, eller man begynder at få et relevant grundlag for at teste på de forskellige kabeltyper og modeller.
Tog man den korte vej og lavede en pålodning af sine signalkabler og højtalerkabler, direkte til print, uden om alle de forskellige materialer og snørklede veje, ville man optimere lyden enormt. Skal vi nævne det i procent ville det være fra 50 % til 95 %. Men den løsning er ikke den bedste, for man afskærer sig fra at teste forskellige metoder og kabler - men det giver et idegrundlag om betydningen af de mange ting på vejen.
De fleste forstærkere og CD spillere vi køber lyder ikke helt så godt fra starten, og det er stort set uden undtagelse. De fleste apperater kan forbedres væsentlig.
Faktisk kan Supra højtalerkabler, på løbende meter til 50 - 100 kroner komme til at lyde rigtig godt hvis elektronikken er på plads - og jeg sagde ikke det var optimalt, men jeg vil hellere starte med dem og så bruge pengene på at få optimeret elektronikken.
Tilbage står vi med det store spørgsmål, hvad er god lyd og hvad er High End lyd, derfor er det meget svært at sidde her og generalisere med et hav af fraser og proffessoratiske oplevelser fra den teoretiske gryde - der er mange hensyn og oplevelser der skal tages i ed, men start med basistingene, så kommer det med kablerne også på plads hen af vejen - test, prøv, lån og lyt. Men husk det skal være tilspillede ting, ellers kommer man bare ud på et nyt vildspor.
Og jeg ved godt at mange års erfaring kan afhjælpe en del, men der er også flest uøvede og ikke så trænede lyttere, dem der køber første gang, eller dem der måske ikke er så fanatiske som nogle af os.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 05 December 2004 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
Hej derude på debatten med de der kabler / lyd.
Jamen alle har ret i et eller andet her, til tider kommer det bare lidt for langt ud i et proffessorrat, hvilket kan dræbe enhver form for HI-FI. Endeløse teoretiske forklaringer om den ene spånplade i forhold til den anden, når man bygger et møbel, er for meget, for det afhænger dæleme også af resten af konstruktionen.
Og med hensyn til kablerne, ja så er der mange uheldige sammensætninger af kabler og materieler. Men efter at have kigget på et hav af forskellige anlæg og lytte til dem, så har det ingen relevans med de kabler - som udgangspunkt, så er der meget andet at tage fat på først.
Kabelføringen kontra udstråling fra netkabler og jeg ved ikke hvad folk gør med deres kabler for at lave en fuglerede. Dernæst er der som vi hørte kablerne internt i elektronikken, det være sig CD og forstærkere, det har også enorm betydning. Vejen fra print og til lyden er i højtalerkablet er ofte en besværlig vej og hvor, sølv, messing loddetin og guld har været involveret, ligesom kvaliteten af disse kabler ofte er af en ringe oprindelse, p.g.a. pris.
Så er der kondensatore og jeg ved ikke hvor mange andre småting der kan forbedres, for ikke at glemme, at man ofte kan lodde sig uden om en dynge af lydforringende funktioner og omveje i sine forstærker, idet mange forforstærkere er en mulimaskine der skal kunne bruges til jeg ved ikke hvad.
Når så disse ting er på plads, så begynder kablerne ofte at opføre sig helt anderledes, eller man begynder at få et relevant grundlag for at teste på de forskellige kabeltyper og modeller.
Tog man den korte vej og lavede en pålodning af sine signalkabler og højtalerkabler, direkte til print, uden om alle de forskellige materialer og snørklede veje, ville man optimere lyden enormt. Skal vi nævne det i procent ville det være fra 50 % til 95 %. Men den løsning er ikke den bedste, for man afskærer sig fra at teste forskellige metoder og kabler - men det giver et idegrundlag om betydningen af de mange ting på vejen.
De fleste forstærkere og CD spillere vi køber lyder ikke helt så godt fra starten, og det er stort set uden undtagelse. De fleste apperater kan forbedres væsentlig.
Faktisk kan Supra højtalerkabler, på løbende meter til 50 - 100 kroner komme til at lyde rigtig godt hvis elektronikken er på plads - og jeg sagde ikke det var optimalt, men jeg vil hellere starte med dem og så bruge pengene på at få optimeret elektronikken.
Tilbage står vi med det store spørgsmål, hvad er god lyd og hvad er High End lyd, derfor er det meget svært at sidde her og generalisere med et hav af fraser og proffessoratiske oplevelser fra den teoretiske gryde - der er mange hensyn og oplevelser der skal tages i ed, men start med basistingene, så kommer det med kablerne også på plads hen af vejen - test, prøv, lån og lyt. Men husk det skal være tilspillede ting, ellers kommer man bare ud på et nyt vildspor.
Og jeg ved godt at mange års erfaring kan afhjælpe en del, men der er også flest uøvede og ikke så trænede lyttere, dem der køber første gang, eller dem der måske ikke er så fanatiske som nogle af os.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl |
|
|
Hvad i alverden har det med sølv kontra kobber at gøre  .
|
Til top |
|
|
Toftdahl Forum Bruger

|
Sendt: 05 December 2004 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Kurt von Kubik.
Det har det med det at gøre, at der er mange andre ting der spiller ind på lyd, og debatten sølv ontra kobber eller blandet, ikke kan afgøres så entydigt og enkelt som du prøver på at gøre - det er noget sludder.
Der findes sølvkabler der spiller fremragende og der findes kobber kabler der spiller fremragende og forsølvet kobber kan ligeledes spille fremragende. Jeg skal medgive at kabler har en væsentlig betydning for lyden, men det kan opnås lige fint med kobber som sølv.
Det kan ikke forenkles og ensrettes som du prøver - og det er vel den gode lyd det handler om -men okay jeg kan høre du har patent på denne, godt gået.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 05 December 2004 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
Til Kurt von Kubik.
Det har det med det at gøre, at der er mange andre ting der spiller ind på lyd, og debatten sølv ontra kobber eller blandet, ikke kan afgøres så entydigt og enkelt som du prøver på at gøre - det er noget sludder.
Der findes sølvkabler der spiller fremragende og der findes kobber kabler der spiller fremragende og forsølvet kobber kan ligeledes spille fremragende. Jeg skal medgive at kabler har en væsentlig betydning for lyden, men det kan opnås lige fint med kobber som sølv.
Det kan ikke forenkles og ensrettes som du prøver - og det er vel den gode lyd det handler om -men okay jeg kan høre du har patent på denne, godt gået.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
Vurderingen sølv kontra kobber er da ganske simpel og lige til. Eneste parameter der skal ændres er ledermaterialet, alt andet holdes uændret. Besværligvis kræver eksperimentet hjemmelavede kabler men det er gjort, og ingen af varianterne kan gøre guld af skrot
Som ved alle eksperimenter i den afdeling må kun én parameter ændres - at skyde med spredehagl du'r ikke.
Mig bekendt holder Kubik'en ingen patenter, men han har (rygtesvis) en hvis affinitet på østtyske drejeventiler - eller er det omvendt
med vinterhilig hilsen
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 December 2004 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
Til Kurt von Kubik.
Det har det med det at gøre, at der er mange andre ting der spiller ind på lyd, og debatten sølv ontra kobber eller blandet, ikke kan afgøres så entydigt og enkelt som du prøver på at gøre - det er noget sludder. Øhhh! Kan du forklare dte nærmere??
Der findes sølvkabler der spiller fremragende (Hvilke?) og der findes kobber kabler der spiller fremragende(Hvilke?) og forsølvet kobber kan ligeledes spille fremragende (Hvilke?). Jeg skal medgive at kabler har en væsentlig betydning for lyden, men det kan opnås lige fint med kobber som sølv. (Hvordan?)
Det kan ikke forenkles og ensrettes som du prøver - og det er vel den gode lyd det handler om -men okay jeg kan høre du har patent på denne, godt gået. (Hvad er det lige du insinuerer?)
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl |
|
|
Jeg har forsøgt at lave et eksperiment, med 2 så ens kabler, som jeg på rimelig vis har indenfor rækkevidde. Det ene er et sølv kabel, det andet et forsølvet kobber kabel. Forleden fik jeg så den mistanke, at det måske havde noget med konfigurationen at gøre, hvorfor den blev rettet. Men nix. Sagen er stadig den samme. 2 "næsten" ens kabler. 2 helt forskellige resultater. Det jeg hører fra mit eget sølvkabel - som da er billigt til salg - er ret præcist det jeg har hørt fra en del andre sølvkabler. Sorry! men sådan er det. Jeg har kun prøvet mig frem med signalkabler, hvorfor jeg kun udtaler mig omkring signalkabler. Har du prøvet noget som helst i den retning?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 December 2004 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Vurderingen sølv kontra kobber er da ganske simpel og lige til. Eneste parameter der skal ændres er ledermaterialet, alt andet holdes uændret. Besværligvis kræver eksperimentet hjemmelavede kabler men det er gjort, og ingen af varianterne kan gøre guld af skrot
Som ved alle eksperimenter i den afdeling må kun én parameter ændres - at skyde med spredehagl du'r ikke.
Mig bekendt holder Kubik'en ingen patenter, men han har (rygtesvis) en hvis affinitet på østtyske drejeventiler - eller er det omvendt
med vinterhilig hilsen |
|
|
Hejsa Bamsemand! Du har da fat i et og andet. Jeg har forsøgt eksakt det du skriver. Men det er kun som signalfidus, jeg har prøvet mig frem. Og så er jeg totalt vild når jeg mærker duften af en veltrimmet MSpjæt
|
Til top |
|
|
Toftdahl Forum Bruger

|
Sendt: 06 December 2004 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære kubik.
Med din fremgansmåde og Hi-Fi går udviklingen i stå, du lever på nogle opslidende og negative bølger, ligesom de brede erfaring med test og udvikling, er stærkt mangelfuldt i dit regi, det beviser du med din lange og bedrevidende debatter, som rent musikalsk er indholdsløse.
Med dine fraser og holdninger vil Hi-Fi blive kedeligt og ende op i et musikalsk dødvande.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 December 2004 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
Kære kubik.
Med din fremgansmåde og Hi-Fi går udviklingen i stå, du lever på nogle opslidende og negative bølger, ligesom de brede erfaring med test og udvikling, er stærkt mangelfuldt i dit regi, det beviser du med din lange og bedrevidende debatter, som rent musikalsk er indholdsløse.
Med dine fraser og holdninger vil Hi-Fi blive kedeligt og ende op i et musikalsk dødvande.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl |
|
|
Halløjsa i blæsevejret!  . Jeg har et tips - ja jeg har så! Prøv noget helt nyt. Hold fast i emnet. Eller er du af den slags, der helst ikke skal forvirres med kendsgerninger, idet meningen er dannet for mange år siden?
|
Til top |
|
|
Toftdahl Forum Bruger

|
Sendt: 06 December 2004 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Kubikken
Der er intet at holde fast i, det du postulerer er det rene sludder, jeg bliver ikke forvirret, men overrasket over din manglende viden på området, du ved for lidt om lyd og kabler - måske MZ og Velo er specialet.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 December 2004 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
Til Kubikken
Der er intet at holde fast i, det du postulerer er det rene sludder, jeg bliver ikke forvirret, men overrasket over din manglende viden på området, du ved for lidt om lyd og kabler - måske MZ og Velo er specialet.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl |
|
|
Jeg tror vi er røget ud på et glidespor. Jeg har prøvet noget af, af ren og skær unbiased interesse. Jeg har beskrevet hvad jeg hørte - det er vist omtrent det. Postulaterne tror jeg egentlig du klarer helt fint uden min hjælp.
|
Til top |
|
|
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1117
|
Sendt: 06 December 2004 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og sådan sluttede den debat.  Be good now boys
Til Kurt: Prøv at lokke manden fra Dynamax forbi din lille rodekasse,
med en lille Accuphase A60, det kunne da måske komme en lille god historie ud af.
(ligesom alle de andre gode historier)
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 December 2004 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr. High Fy skrev:
Og sådan sluttede den debat. Be good now boys Jeg har simpelthen været så flink hele året, nu skal der altså ske noget 
Til Kurt: Prøv at lokke manden fra Dynamax forbi din lille rodekasse, med en lille Accuphase A60, det kunne da måske komme en lille god historie ud af. (ligesom alle de andre gode historier)
|
|
|
HWEM er ham Max?? Har han sådan en sidevogn? Kan den monteres med tvillingehjul? Lad os så komme i gang!
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|