Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 19:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Selvbyg - Hjælp ønskes (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ann_123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 22 November 2004 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Gorm: jamen hvad skal jeg så gøre ? Jeg har slet ingen data på enheden, så jeg er jo nødt til at få den målet ud - skal jeg så sende den til dig ?

Hvis du vil dette, beder jeg dig sende mig din adresse som PM, så vil jeg sende den til dig, med en portobetalt returseddel, hvis dette ikke er for meget at bede om..... ?

Jeg kan lægge et par velllagerede juleøl ved, hvis du kan lide sådan nogle ? hihi

Ann

Til top Vis Ann_123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ann_123

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 23 November 2004 kl. 07:26 | IP-adresse registreret  

Undskyld jeg blander mig, men hvorfor ikke bare kommer igang! Din 6,5 bas skal have mindst 20L i et lukket kabinet, del med 6dB: med 1,2mH spole ruller bassen af ved ca. 1Khz hvis det er for højt oppe kan du prøve med 1,8mH = ca. 700hz. Diskanten skal deles ved 3Khz 12dB eller 18dB.

http://www.vagcars.dk/ice/bilstereo/delefilterjava.htm

Med dette link kan du selv udregne filter til diskant.

God fornøjelse med byggeriet .

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Sendt: 23 November 2004 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

@dfms
Tjaa... Hvis kvalitet er ligegyldigt, så er det bare at gå i gang. Hvis det skal være optimalt skal enhederne udmåles.

Hvor får du de 20 liter fra? De fleste Vifa enheder arbejder optimalt i et basreflekskabinet, og montere du en basreflekskabinet-enhed i et lukket kabinet, så bliver det lukkede kabinet typisk noget mindre. Ofte under 10 liter hvis Qtc=0,707 - men for at få lidt længere rækkevidde i bassen, så giver man gerne lidt mere volumen.

Det er nemt nok "bare at gå igang", men det afhænger jo lidt af de krav man har til resultatet.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 23 November 2004 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Hej Daniels

Der kan også blive ca. 30-35L (38L som du skrev tidligere), jeg har selv haft en 6,5'er med poly membran siddende i et 30L kabinet og den spillede fint i bassen, senere satte jeg refleks rør i kabinettet, så gik den dybere med tilgengæld blev øvre bas lidt upræsis.

Det er da klart at der skal udregnes før man går igang, men mange (alt for mange) gange så ender det i teoretisk hysteri, og man for ikke begyndt fordi der er en lille ting der ikke passer på papiret. Mit indtryk var også at Ann gerne igang med at bygge, uden at det helle bliver for teoretisk.  Man kan jo også ta modet fra folk.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Ann_123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 November 2004 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

dfms: Nej Daniels har hele tiden sagt at een enhed skulle have ca 15 liter - han gjorde også opmærksom på at jeg skulle bruge to enheder, hvis jeg ville have et større kabinet på ca 30-35 liter netto.

Jeg sender en enhed afsted til Gorm når jeg lige får lidt tid igen, og så får han målt den ud, således at jeg kan reflexafstemme den - hvilket jeg også tror er mest optimalt.

Jeg kender fordele og ulemper ved begge systemer, og jeg er stadigvæk ung nok til at fortrække basreflex hvis muligt.

Jeg ønsker helst en hurtig og pågående lyd.

Ann

Til top Vis Ann_123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ann_123

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes