Forfatter |
|
thomas_ls Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 421
|
Sendt: 22 November 2004 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hele diskussionen om en forforstærker eller ej, er vel samme debat som passiv forforstærker eller ej!
Hvis indgangsimpedansen på effekforstærkeren er høj nok, er problemet vel ikke så stort.
Hvis output inpedancen er lav, er problemet vel heller ikke så stort.
Så er der naturligvis hele problemet med hensyn til potmetrets kvalitet, men den glemmer vi lige i denne sammenhæng.
|
Til top |
|
|
Go4it Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1186
|
Sendt: 22 November 2004 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jensen ang. 2.2, så har jeg ikke brug for subwoofer, og ang. AAA: er der noget galt med den digitale del? Jeg troede faktisk at dens DAC var noget af det bedste...
|
Til top |
|
|
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
Sendt: 22 November 2004 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
Hej,
Prøv besværet og meld tilbage :) - hvad er cdp ?
|
|
|

Har nu spillet en time med min Proceed DAP koblet direkte til min ML 331.
Er der noget her i livet jeg aldrig bliver helt klog på, så er det altså hifi, resultatet af mine anstrengelser er MEGET mere hul igennem, flere detaljer og dybere bas.
Det er meget tydeligt at høre at min ML 38 der har været et ekstra led i kæden nu er væk og vi taler altså om en forforstærker til 45.000 kroner. .Men jeg tror nu ikke det er den der dårlig, jeg tror resultatet af den bedre lyd er den mere dirkete vej fra kilden.
Men nuer den fjernet fra mit anlæg, den kommer ikke ind igen så længe min anlægskonstalation ser sådan her ud, det spiller 50% bedre med Dappen direkte til effektrinnet.
Tak til Kramer for at lokke mig til at svede. , det var virkelig det hele værd.
Til jer Andre, glem fordommene og prøv jer frem, der kan siges og skrives nok så meget, der er kun at prøve tingene i praksis. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 November 2004 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja nu har jeg så fået lyttet noget mere på den nye anlægskontalaltion og jeg må stadig sige at jeg er noget rystet over den store lydforbedring det har givet at pille ML 38 ud af anlægget, det er faktisk rystene så mange informationer der er gået tabt den.
Den gamle var var på besøg i går (han har fået lov at "låne" min ML38 ) han gik også noget rystet derfra,selv min forlovede der er total tonedøv kan høre forskel og så er der altså forskel.
Det er muligt ML 38 ikke er en særlig god kontrolforstærker,men hvis der er andre herinde der er så heldige ikke at have nogen analogapperater og har varialbel udgang på deres cd/konv.Så prøv for gudskyld at koble kontrolforstærkeren ud.
Jeg har sjældent hørt sådan en forbedring før.
__________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
Til top |
|
|
Go4it Forum Bruger

|
Sendt: 24 November 2004 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Se det lyder MEGET spændende: Denne "variabel" udgang på cdspillen - er det, det samme som en "volumeknap"?
|
Til top |
|
|
thomas_ls Forum Bruger

|
Sendt: 24 November 2004 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan fungerer en forforstærker i praksis?
Den tilpasser impedansen, men sker det ved, at den bare sørger for, at impedansen ikke bliver for høj
Eller regulerer den signalet afhængigt af, hvilken effektforstærker, som sidder i den anden ende.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 November 2004 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Go4it skrev:
Se det lyder MEGET spændende: Denne "variabel" udgang på cdspillen - er det, det samme som en "volumeknap"? |
|
|
Jepper. Hvis du har varialbel udgang på din cd maskine vil du temlig sikkert også have en volumeknap på den et sted eller på fjerbetjeningen.Så er spørgsmålet bare hvor meget de har gjort ud af den variable udgang.
På min Proceed er den ret så god som bekendt. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
Til top |
|
|
Go4it Forum Bruger

|
Sendt: 24 November 2004 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja nu er jeg ikke elektroniksagkyndig, men denne variable udgang, er det for at tilpasse signalet så det passer til indgangen i en (effekt)forstærker - og hvordan fandt du ud af hvilken spænding der passede, altså er der en formel der siger.......?
|
Til top |
|
|
270961 Lukket konto

Konto lukket efter anmodning fra bruger
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 889
|
Sendt: 24 November 2004 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg betvivler ikke på, hvad I høre, men prøv nu lige at synke spyttet engang og hør jeres kombiantioner igen et stykke tid og så sæt forforstærker ind igen. Førstehåndsindtrykket er nemlig en slankere gengivelse og noget musk kan have godt af det (hvem siger noget musik ikke har godt af en slankere lyd). Har selv oplevet det samme med en ML 390 S. Spilles der uden forforstærker, kan det blive misforstået hen mod renere lyd, men der mangler altså køb og blod og fylde. Forforstærkeren i proceeden er af glimrende kvalitiet, måske enda bedre den de fleste forforstærker er udstyret med, men absolut af ringere kvalitiet end ML 38...det ligger da helt fast og bør være åbenbart for enhver.
Mvh
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 November 2004 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
270961 skrev:
Jeg betvivler ikke på, hvad I høre, men prøv nu lige at synke spyttet engang og hør jeres kombiantioner igen et stykke tid og så sæt forforstærker ind igen. Førstehåndsindtrykket er nemlig en slankere gengivelse og noget musk kan have godt af det (hvem siger noget musik ikke har godt af en slankere lyd). Har selv oplevet det samme med en ML 390 S. Spilles der uden forforstærker, kan det blive misforstået hen mod renere lyd, men der mangler altså køb og blod og fylde. Forforstærkeren i proceeden er af glimrende kvalitiet, måske enda bedre den de fleste forforstærker er udstyret med, men absolut af ringere kvalitiet end ML 38...det ligger da helt fast og bør være åbenbart for enhver.
Mvh
|
|
|
Her må jeg være helt uenig, ikke i at ML 38 ikke skulle være god, problemet er bare lige at den går ind og er et ektra led i kæden + en meter ektra signal kabel når du har den på og det gør altså at signalet skal passere et hav af komponenter før det når effektinet.
Jeg oplever ikke en slankere lyd, tværtinod faktisk, bassen går en hel oktav dybere end før og mere fyldig, transienterne virker meget mere ægte og kommer promte, der er flere detaljer i lydbilledet, selv gamle cdér jeg kender ud og ind kommer der detaljer frem jeg ikke har hørt før. Der er klart mere luft mellem musikerne, der er i mine øre tale om en gengivelse 1 klasse over hvad jeg havde før.
Her er ganske enkelt meget mere hul igennem og det høres på et spiltsekund og jeg er som bekendt ikke den eneste der kan høre det på mit eget anlæg.
Men ikke et ondt ord om ML 38, jeg vil bare ikke have den ind i kæden og bremse for information, for det gør den altså i høj grad.
Din egen 380ér er sikkert også bedre end en ML 38, så resultatet kan godt være anderledes hos dig, men hvis jeg nogensinde skal have en ny forstærker , så bliver det en integreret med passiv forfortærker.
Hifi for musikkens skyld
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 November 2004 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Go4it skrev:
Ja nu er jeg ikke elektroniksagkyndig, men denne variable udgang, er det for at tilpasse signalet så det passer til indgangen i en (effekt)forstærker - og hvordan fandt du ud af hvilken spænding der passede, altså er der en formel der siger.......? |
|
|
Jeg er helelr ikke eltronik sagkyndig, nu er min Konverter af den samme fabrikant som mit effektrin og så plejer det at gå godt . Jeg har som ikke andet tilluttet konvertren dirkete til mit effektrin. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
Til top |
|
|
270961 Lukket konto

Konto lukket efter anmodning fra bruger
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 889
|
Sendt: 24 November 2004 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det ikke herligt, at vi ikke er enige. Jeg ved godt min egen 380 er et lysår væk fra 38, men alligevel, men jeg har prøvet samme problematik med min gamle ML 28 og Proceed CDP.....det blev det samme.......jeg foretrak stadig forforstærkeren. Jeg respektere selvfølge hvad I andre har af oplevelser omkring dette og kan blot konstatere, at hvad der er godt for nogle er dårligt for andre. 
Mvh
|
Til top |
|
|
SES. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
|
Sendt: 24 November 2004 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
270961 skrev:
Mvh
|
|
|
Jeg er nok enig med dig. Kører selv 390S direkte koblet til effektforstærker. Det giver nogle "plusser" men på længere sigt høres at der er blodmangel, dette høres specielt på bare 5 år gamle cd'er og ældre. Ingen tvivl om at 390S har en fin preamp, og det kommer til at koste knapper at få blodprocenten op. Man kan sagtens leve med pre'en i ML390 - men det kan blive bedre, og en skønne dag skal det så blive det - that's the rule in hifi.
Mine pushere har dog en sjov ide til løsning, så måske kan jeg en dag fortælle om det også var en god ide.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 November 2004 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
270961 skrev:
Er det ikke herligt, at vi ikke er enige. Jeg ved godt min egen 380 er et lysår væk fra 38, men alligevel, men jeg har prøvet samme problematik med min gamle ML 28 og Proceed CDP.....det blev det samme.......jeg foretrak stadig forforstærkeren. Jeg respektere selvfølge hvad I andre har af oplevelser omkring dette og kan blot konstatere, at hvad der er godt for nogle er dårligt for andre. 
Mvh
|
|
|
haha, jo men jeg syntes kun det er helt fint at der kommer lidt gang i denne debat og håber at andre vil prøve det og komme med deres oplevelser.
Jeg skal selfølgelig have lyttet meget mere på det og skal da nok løbene komme med tilbagemeldinger på mine oplelveser, men en ting står jg fast ved, der ryger meget mere information igennem fra cd skiven uden om forforstærkeren og dette må altså være målet i hifi, at kunne gengive det der ligger på skiven.
Hifi for musikkens skyld
|
Til top |
|
|
thomas_ls Forum Bruger

|
Sendt: 24 November 2004 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan huske at en eller flere af sonys CD-afspiller ES-modeller her variabel output?
Kan nogen huske, hvad det er for en?
|
Til top |
|
|
kibri Branchemedlem

info: tidligere Schelde!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1295
|
Sendt: 24 November 2004 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
CDPX-303ES havde/har både "Fixed" og "Variable" som option (som de andre modeller 5&7 fra den årgang)
"Variable" bliver styret af det lille volumenpot på fronten...
|
Til top |
|
|
hansen Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 520
|
Sendt: 24 November 2004 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
Ja nu har jeg så fået lyttet noget
mere på den nye anlægskontalaltion og jeg må stadig sige at jeg
er noget rystet over den store lydforbedring det har givet at pille
ML 38 ud af anlægget, det er faktisk rystene så mange
informationer der er gået tabt den.
Den gamle var var på besøg i går (han har fået lov at "låne"
min ML38 ) han gik også noget rystet derfra,selv min
forlovede der er total tonedøv kan høre forskel og så er der
altså forskel.
Det er muligt ML 38 ikke er en særlig god
kontrolforstærker,men hvis der er andre herinde der er så heldige
ikke at have nogen analogapperater og har varialbel udgang på
deres cd/konv.Så prøv for gudskyld at koble kontrolforstærkeren
ud.
|
|
|
Ja det er jo det jeg har skrevet flere gange før, men folk har
svært ved at tro på det!
Jeg oplever nøjagtig det samme når jeg bruger min Wadia cd
direkte i mit effekttrin uden om min ARC LS-15. ARC'en er jo heller
ikke nogen ringe forforstærker (jeg vil vove at påstå at den er en
hel del bedre end ML38 :-), og alligevel er ingen preamp klart
bedre end den.
Der er dog et lille aberdabei: Mit eget effekttrin har en
indgangs-impedans på 47k Ohm og det virker fint, men jeg har
også prøvet at køre direkte i et andet effekttrin med en impedans
på 20k Ohm -- og det duede ikke. Der lød det bedre med preamp.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 November 2004 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
hansen skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Ja nu har jeg så fået lyttet noget mere på den nye anlægskontalaltion og jeg må stadig sige at jeg er noget rystet over den store lydforbedring det har givet at pille ML 38 ud af anlægget, det er faktisk rystene så mange informationer der er gået tabt den.
Den gamle var var på besøg i går (han har fået lov at "låne" min ML38 ) han gik også noget rystet derfra,selv min forlovede der er total tonedøv kan høre forskel og så er der altså forskel.
Det er muligt ML 38 ikke er en særlig god kontrolforstærker,men hvis der er andre herinde der er så heldige ikke at have nogen analogapperater og har varialbel udgang på deres cd/konv.Så prøv for gudskyld at koble kontrolforstærkeren ud.
|
|
|
Ja det er jo det jeg har skrevet flere gange før, men folk har svært ved at tro på det!
Jeg oplever nøjagtig det samme når jeg bruger min Wadia cd direkte i mit effekttrin uden om min ARC LS-15. ARC'en er jo heller ikke nogen ringe forforstærker (jeg vil vove at påstå at den er en hel del bedre end ML38 :-), og alligevel er ingen preamp klart bedre end den.
Der er dog et lille aberdabei: Mit eget effekttrin har en indgangs-impedans på 47k Ohm og det virker fint, men jeg har også prøvet at køre direkte i et andet effekttrin med en impedans på 20k Ohm -- og det duede ikke. Der lød det bedre med preamp. |
|
|
Ingen tvivl om at reultaterne vil være foreklige fra produkt til produkt osv, men det er dejligt at høre at andre har oplevet fordelene ved at gå uden om en kontrolforstærker. For mit eget vedkommene har det nu først været muligt nu hvor jeg er flyttet sammen med min forlovede og tuneren er kommet ind i stuen på surroundanlægget, for så har jeg ingen analogkomponenter i mit anlæg og så var det nærliggende at prøve det og det har jeg ikke fortrudt et sekund. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 28 November 2004 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg nået gennem ca 25 cdér af min store cd samling og indtrykket er nøjagtig det samme, jeg glædes hver dag over denne hul igennem fornemmelse der er kommet og de mange detaljer (ikke analytisk), vi taler om en forbedring nået nær 50% og det er altså en del.
Jeg har ikke oplevet lyden som værende mere blodfattig end før, klangbilledet er helt det samme som før, så den ros skal ml38 da have, den har da ikke ændret på klangbilledet, men til gengæld har den bremset for en masse andet sjovt nok.
Den direkte signalvej må altid være at fortrække hvis man har muligheden for det, det må være min konklusion på det her, for her hos undertegnede virker det 100%. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
Til top |
|
|
Go4it Forum Bruger

|
Sendt: 03 Februar 2005 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen Har fået en AccuphaseDP65 cd siden sidst - og den sparker r.. 
Jeg har faktisk med held brugt den indb. volume til at styre mine ASP1000. På trods af at DP65 kun dæmper med 40 db - kan jeg faktisk godt leve med niveauet, når den er i "bund" (som baggrundsmusik)
Jeg har også en NLE 11/19 som pre - og jeg er lidt i tvivl om hvad der er bedst da setuppet ikke er 100% ens da jeg bruger 2 forskellige kabler til NLE...
Jeg ved godt at man ikke skal tro på alt hvad fabrikanterne skriver, MEN Accuphase skriver om den indbyg. volume på DP65:
The ultra-precise digital attenuator operates in the digital filter stage and introduces no sound quality deterioration whatsoever... 
Jeg må se at få testet det ordentligt - men håber et eller andet sted at det bliver den digitale volume. på DP65 der vinder - dét vil gøre det hele mere enkelt - og så kan jeg nøjes med ét super kabel (som jeg ikke har valgt endnu). Og jeg skal også til at køre balanceret - så der går lige et par uger endnu... 
|
Til top |
|
|