| Forfatter |
|
Lar5 Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 116
|
| Sendt: 21 November 2004 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg ved godt at det i Merlin og lignende butikker gælder om at skrive hvor mange watt en højttaler er "på"
Det jeg tænkte på, var om højttalerproducenten ikke har en idé med at angive et antal watt på enhederne (ikke på de færdige højttalerkabinetter)
Ingeniørerene der har lavet enhederne har nok regnet ud, hvormange watt der kan fyres af i svingspolen før den dør. Det burde vel være det tal der er opgivet.
|
| Til top |
|
| |
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
| Sendt: 21 November 2004 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lar5,
Det er ganske korrekt den watt effekt der kan afsættes i højttaleren kontinueligt uden forvrængning.
Med venlig hilsen __________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
Lar5 Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 116
|
| Sendt: 21 November 2004 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, så havde jeg forstået det rigtigt.
|
| Til top |
|
| |
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 22 November 2004 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Madhouse; ligesom dig har jeg gjort mig flg. "spekulationer", om hvorvidt 500 el. 1000W er "overkill", så dit spørgsmål er da på alle måder relevant.....blot synd at enkelte andre brugere tilsyneladende har deres egne forestillinger om hvad man "må" spørge om ( - fik du den Phoegh !!!!!!!!!!!!!!! )
- Nå, nu kommer jeg sikkert også i "skudlinien", for at afspore tråden
Har selv et spørgsmål ang. ICE fra AR; hvad der mere specifikt er forskellen på en eAR 1001, og så en "Ultra" version af samme ?...............men da Peter nu er blevet bortvist ( ), er der måske andre som kan svare ?
mvh
Jesper/Oldhifinut
|
| Til top |
|
| |
rune-nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 22 November 2004 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søg og du skal finde. Peter har ivrigt beskrevet i dette forum hvad merprisen går til. Det er noget med optimering af ICE bordet. Det skulle angiveligt give bedre lyd. Det skal man vel høre sig frem til. Send ham en mail hvis du vil spørge ham selv.
Hmmm. Jeg må virkelig også selv snart se at få lagt øre til noget ICE. Det skulle jo være så moderne  __________________ Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler
Mit Hifi
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 22 November 2004 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Sillesen skrev:
| Det er ganske korrekt den watt effekt der kan afsættes i højttaleren kontinueligt uden forvrængning. |
|
|
...men musik er ikke kontinuerlig, men peaks. Derfor kan du godt udnytte mere end 150 watt på en 150 watt enhed, for at kunne levere peaks uden klipning. Slaglængden af enheden har dog en begrænsning.
Bortset fra dét, så er watt kun én faktor i kvaliteten af en forstærker. Det skader aldrig at have mange watt, men hvis de resterende faktorer ikke er i orden hjælper det ikke noget. Derfor er det meget teoretisk at snakke om hvor mange watt man har brug for - et underskud af watt kan opvejes af mange andre ting. Ergo - teori er godt, men overrules altid af praksis. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 22 November 2004 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
En højttalers opgivne Watt-effekt er ofte den effekt man kan afsætte i højttaleren med et white-noise signal uden at svingspolen bliver termisk overbelastet.
Altså overhovedet ingen sammenhæng imellem Watt, forvrængning og slaglængde.
Derudover mener jeg ikke man kan få for mange Watt. Jeg elsker at have masser af headroom så forstærkeren altid har power i overskud, det giver en god kontrol og ro. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 22 November 2004 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Watt kan man ikke få nok af, lidt ligesom membran areal.
Men som Otto siger, så skal det jo ikke være watt for watts skyld.
Det siger jo næsten sig selv at en 500W Kina PA forstærker til 5K, ikke kan det samme som en hifi til 5K. Der er nok nogen andre prioriteter, end lyd kvalitet (det betyder IKKE at der ikke findes møg gode PA forstærkere)
1000W lyder at meget, og det er meget. Mht. ICEpower, er der en forskel i de enkeltes trins spille måde, selv om den er lille. Jeg er mest til 500ASP, mens Johnny syntes godt om 1000ASP. Men den er lille, den forskel der er, selv mellem 250 og 1000.
Er 1000W så nødvendig ???
Det kommer jo an på. 1. hvor højt man spiller, vil spille. 2. effektiviteten af ens ht’er. (hvis man har en 98dB horn konstruktion, er det nok mere stilen end W man skal ”se” på)
Men jeg har brugt, en 250ASP’er spændt foran et par lede 12” XLS’er, både i parallelt og i serie. Og i begge tilfælde, havde den ingen problemer med at spille højere end hvad godt er.
Så både ja og nej. 1000W er fedt at have, da man så ligesom har udelukket at det Watt antallet der er problemet. På den anden sider skal man jo ikke bruge penge på 1000W hvis man aldrig kommer til at ”bruge” dem. Men de er magtfulde, og har overlegen kontrol.
så til ren sub bruge, ville jeg ikke betænke mig et sek. der er 1000W bare så overlegent at have spænt foran. at de penge er givet godt ud.
Hvordan det lyder, er jo en smagssag __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 22 November 2004 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Madhouse skrev:
|
Kom til at se de tilbudene på AR's ICEpower forstærkere, og så kom jeg til at tænke på hvem der egentlig har brug for 1000 watt. Er der overhovedet højtalere (til hjemmebrug) som kan håndtere de effekter.
Nu har mine egne højtalere en power handling på 150 watt i 8 ohm, men ville jeg brænde højtalerne af hvis jeg brugte en 500 watt ICEpower, eller er det kun hvis man skruer højt nok op?
|
|
|
He-he jeg kom til at tænke på´en lille pusighed:
Man kan faktisk "øge" sine højttaleres "watt-tal" ved at lime et gammelt knallert-topstykke bag på enheden 
Det virker som en køleplade og vupti kan enheden tåle mere varme= flere watt (= ændret lyd.... )
Vedr. om der er enheder der kan tåle denne effekt, så er der flere der kan kortvarigt (Dynaudio måler ved sådanne pulser) men ganske få, store proff enheder der kan tåle 1.000 watt ved 20 Hz (hvilket udsving det må give )
Moralen er vist skrevet før, men her kommer den igen:
Mange watt slår ikke en ht i stykker, det er varmen, samt udsvinget der kan tage livet af enheden. Det sker lidt forskelligt afhængigt af om det er en bas eller diskant. (men det er en helt anden diskusion )
Hilsen Thomas
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 22 November 2004 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
En højttalers opgivne Watt-effekt er ofte den effekt man kan afsætte i højttaleren med et white-noise signal uden at svingspolen bliver termisk overbelastet.
Altså overhovedet ingen sammenhæng imellem Watt, forvrængning og slaglængde.
Derudover mener jeg ikke man kan få for mange Watt. Jeg elsker at have masser af headroom så forstærkeren altid har power i overskud, det giver en god kontrol og ro. |
|
|
Sådan skal det skrives .
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 22 November 2004 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJ, har du stadigvæk linket til dem der sætter en woofer direkte til stikkontakten ?
lidt uden for tråden... men det ser helt god nat ud. så vidt jeg husker flår den støvhætten af 
men det siger lidt om hvad man kan få en enhed til at holde til, hvis det er det man vil. men husk det siger INTET om hvordan den lyder. kun at den kan tåle tæsk. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 22 November 2004 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
|
JJ, har du stadigvæk linket til dem der sætter en woofer direkte til stikkontakten ?
lidt uden for tråden... men det ser helt god nat ud. så vidt jeg husker flår den støvhætten af 
men det siger lidt om hvad man kan få en enhed til at holde til, hvis det er det man vil. men husk det siger INTET om hvordan den lyder. kun at den kan tåle tæsk.
|
|
|
Min start som 10 årig på hifihobbyen kom efter at min fars ht fik brændt diskanten af. Han har en elendig hørelse og mente at de fungerede fint nok. Efter 2 uger satte jeg den ht direkte til 220v i gangske kort tid. - > SLAGLÆNGDE -ha-ha. Der kom stadig lyd ud, skrattende, til min fars store undren - men vi fik et par nye dali.
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 22 November 2004 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
JJ, har du stadigvæk linket til dem der sætter en
woofer direkte til stikkontakten ? |
|
|
Cerwin-Vega har gjort det (men kun på 110V)
/U. __________________ DIY-blog
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 22 November 2004 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
| Cerwin-Vega har gjort det (men kun på 110V) |
|
|
Jeg har set det med 230V på en 18" CV Stroker i et stort portet kabinet hos Hifi-klubben. Det var nu ikke synderligt højt.
Faktisk er der mange enheder som kan bringes til at klare det i kortere tidsrum. Et relativt stort kabinet og en port som peaker ved ca. 50 Hz, så laver enheden selv stort set ingenting og har derfor rigeligt med slaglængde. Eneste problem bliver den termiske belastning af svingspolen fordi den ikke bliver kølet ordentligt. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
Stang Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 45
|
| Sendt: 22 November 2004 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
3DX skrev:
|
|
|
|
Cerwin-Vega har gjort det (men kun på 110V)
/U. |
|
|
Så for en del år siden i Hifiklubben på åboulevarden, sælgeren i deres autohifi del smide deres 18"CV woofer(kan sgu ikke huske modellen:-) direkte i 230V og ikke 110 !!! Er du gal mand!. Troede fandme butiksruden ville revne!! Skal lige siges at den jeg så IKKE var i kabinet
Mvh Jesper
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
| Sendt: 22 November 2004 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine B&W ´er anbefales minimun 100w forstærker og der står ikke noget om hvad de kan tåle, det er faktisk meget sjovt ikke.
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1186
|
| Sendt: 23 November 2004 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
1000w eller ej. det handler først og fremmest om hvordan forstærkeren lyder/matcher dit anlæg. Hvis det er tilfældet, ja så er 1000w da kun en fordel: den vil ALDRIG få "åndenød" - så "overkill" er det vel ikke, snarre: vellyd...
PS
Fordi du har 1000w til rådighed er ikke ensbetydende med at du skal bruge dem alle: 10% er nok!!!!!! 
|
| Til top |
|
| |
DarkWing Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
| Sendt: 24 November 2004 kl. 02:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skal det også lige siges at ICEpower1000A(SP) kun giver 500W i 8ohm, de 1000W er i 4ohm.
|
| Til top |
|
| |
KRIKSTAR Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 408
|
| Sendt: 24 November 2004 kl. 02:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske lidt off-topic (jeg mener; Måske er det her nonsens!), men er der ikke noget med at de fleste forstærkere lyder bedst, når de yder lidt mere end blot 10%? Kender dog ikke til hvordan det ser ud med ICE!
En anden ting, som jeg selv har oplevet er, at jeg med mine højtt. som har en høj følsomhed kun behøver at spille på volumenindstilling 1-2 ud af 80 hvis jeg bare skal spille lidt stille baggrundsmusik. Med de 70W jeg har nu tør jeg slet ikke tænke på hvordan det ville se ud med 200, 500 eller 1000W!!!!   AV! AV!
Men ok det er jo også allerede skrevet, at højttalere m høj følsomhed ikke har helt så meget glæde af så mange watt!
|
| Til top |
|
| |
DarkWing Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
| Sendt: 24 November 2004 kl. 04:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
KRIKSTAR skrev:
|
Måske lidt off-topic (jeg mener; Måske er det her nonsens!), men er der ikke noget med at de fleste forstærkere lyder bedst, når de yder lidt mere end blot 10%? Kender dog ikke til hvordan det ser ud med ICE!
En anden ting, som jeg selv har oplevet er, at jeg med mine højtt. som har en høj følsomhed kun behøver at spille på volumenindstilling 1-2 ud af 80 hvis jeg bare skal spille lidt stille baggrundsmusik. Med de 70W jeg har nu tør jeg slet ikke tænke på hvordan det ville se ud med 200, 500 eller 1000W!!!!   AV! AV!
Men ok det er jo også allerede skrevet, at højttalere m høj følsomhed ikke har helt så meget glæde af så mange watt!
|
|
|
Class A/B forstærkere burde lyde best når de yder under ca 1%, altså når de er i class A.
Volume indstilling har ikke noget med effekt at gøre, volume bestemmes af gain i for og effekt forstærkeren. Alle ICE moduler har samme gain, så volume knappen skal stå samme sted uanset om du bruger et 250 eller 1000W modul. Ellers ville det også være besværligt at bi-ampe med forskellige moduler.
|
| Til top |
|
| |