Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 14:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali 810 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Cujo
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Heltny m.fl.

Bruger siden: 14 November 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Sendt: 19 December 2004 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Jamen til en lejlighed med trægulv og hvad der ellers er sådan et sted - kan jeg så kun sige at en DALI 18mkII NEMT kan blive ALT ALT for voldsom og buldrende.

Og hvad jeg og andre mener om DALI 810 - er jo egentlig lidt ligegyldigt - DU kan li lyden og det er DIG der skal lytte på dem.

Den lyd jeg foretrækker, ku nemt være en "sound" hvor du siger: VOR HERRE BEVARES, hehe

Skide godt du er tilfreds - det er nemlig svært at fortryde et brugtkøb - med mindre det koster dollars.

Et godt bud/råd - Prøv at få fat i AUDIO-QUEST TYPE 4 til bassen og AUDIO-QUEST TYPE 6+ (skal være +) til mellemtone/diskant (men det SKAL være den gamle type - ca 4-5 år gammel) DET matcher en DALI 810 perfekt.

Jeg har haft ALLE muligheder for at prøve div. kabler da jeg har arbejdet der hvor de blev solgt i sin tid.

Til top Vis Cujo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cujo

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 19 December 2004 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Taurus skrev:

samme serie og afløser for den gamle Dali 870 som igen afløste Dali 850 som igen afløste Dali 810 osv...

No sh*t Sherlock...... Og Mondeo er også afløseren til Taunus.....

Til top Vis Kedde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kedde

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 December 2004 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg helt spritny i dette forum, men det gør mig lidt trist at det første jeg ser er debattører som mener at de højtalere jeg med stor glæde har betjent mig af, er noget skrammel der er fejet op på gulvet af Dali fabrikken i Nørager.

Jeg kunne sige en masse om det, men vil istedet bare undre mig over at samme forum jubler over Jamos´ frembringelser. Jeg skal være ærlig og sige, at jeg aldrig har haft fornøjelsen af at høre på Dali 18. Men de lyder til at være rigtigt gode, og jeg skal nok sørge for at gøre mig deres bekendtskab, så snart jeg kan. Det lover jeg. Jeg skulle ikke undre mig, hvis jeg istedet for en 810 ejer blev en Dali 18 ejer... Men indtil da.. ;)

Dali 810 har ganske rigtigt nogle udfordringer i diskanten, ingen tvivl om det. Overgangen mellem bånd og cone kunne bestemt være bedre, men overskygges i min verden af detaljeringen og dynamikken når man tænker på brugtprisen. Men at sammenligne den med højtalere som i brugt stand koster 6-800,- kr har intet med virkeligheden at gøre. Det virker mere som en enten eller tankegang, som ikke er objektiv på nogen måde.

Jeg har været meget glad for 810, og de 2500,- kr jeg betalte for dem brugt uden en ridse for to år siden er et godt køb. De er dynamiske, har et glimrende perspektiv og er ganske transparente. Så skal du købe et sæt tunge gulvhøjtalere uden at have kassen, så lad være med at købe nye Dali 6006 eller lignende, men nyd den myndighed og gennemsigtighed et sæt 810 yder. 6006 er sikkert ganske dynamiske, men detaljer kan du nok ikke finde meget af. Jeg har aldrig haft en eneste defekt på mine 810, og de får tæsk både i stereo og når jeg ser film.

Det eneste konkrete men der ikke bunder i smag og behag er det faktum, at de SKAL have en strømtung amp til at drive dem, skal man have lidt på opleveren. Så jeg kan kun anbefale dem, når du tænker cost/value. At sammenligne dem med pap computerhøjtalere er jo ikke sagligt, og virker mere som krukkeri.;) 

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 December 2004 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Den 810 er altså temmeligt usammenhængende klangmæssigt og dynamisk i lyden. Jeg mindes at den mindre 700 ikke var helt så elendig.

Jeg stemmer på 18mk2 til enhver tid, den banker altså også en 850er, måske undtagen i bassen, hvis man bare bruger en stærk integreret amp. Diskant og mellemtone er langt mere velopløst og også klangneutralt end på den 850. Enhederne der anvendes i 18mk2 er i øvrigt også betydligt dyrere - hvad der vel nærmest kan gå hen og blive en ulempe

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Cujo
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Heltny m.fl.

Sendt: 20 December 2004 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Jamen "kort" skrevet = så gik en 810´er ud af produktion fordi den ikk solgte alt for godt + at der selvfølgelig sku nye boller på suppen --- derimod gik en 18mkII ud af produktion fordi den var for dyr at skrue sammen - som Kramer skriver, dyrere enheder, men også kabinettet var for dyrt at fremstille (ude i byen) - kigger man "lidt" logisk på det, så var der samtidig med Dali 18mkII, en Dali 40 (storebror) --- samme mellemtoner og diskant - basserne var "næsten" også identiske, men i 40éren var det 16 ohm´s enheder, da der sad 4 i parrellel - i 18mkII´eren var det 8 ohm´s enheder og selvfølgelig 2 i parrellel

Både 18mkII og 40´eren gik ud af produktion, men der kom så en Dali 40 SE (special edition) og en LE (limeted edition) og en FE (final edition) - de lå så fra 11 til 15.000,- stk - godt nok andre enheder og filtre, men samme kabinet (princip) og samme antal enheder - men nu sat op fra 7395,- --- så er der jo det mere i fortjeneste, hehe.

De ku selvfølgelig ha valgt at lave en Dali 18mkII SE/LE/FE - men (efter sigende) sku den så ligge på mellem 6-7000,- stk. --- og det er jo LIDT tæt på den pris den oprindelige 40 kostede --- iøvrigt, var der vist ikk så stort et publikum til højttalere i den størrelse, til den størrelse penge, HMM ?

Idag ser verden noget anderledes ud - en gulvhøjttaler i Dali 810/18mkII størrelse/kvalitet, er vel næppe til at få for under 20.000,- stk

Så man valgte altså at skrue en Dali 810 sammen - med efter min mening - mere skrabede enheder og så oven i det, reducere den ene 8" til en 6.5" og sælge den for 300,- mere pr stk, end Dali 18mkII kostede !

Båndet i en 810´er ER godt - ingen tvivl der - men det hænger slet ikk sammen med resten - Dali har forsøgt igen med Bånd i toppen (iøvrigt dybest set det samme bånd) - her i Dali´s nye top serie (MS-serien og HELICON) - delefrekvensen er her EN HEL DEL højere og domen det spiller sammen med, er af væsentlig bedre kvalitet - og det er lykkedes meget godt for dem denne gang.

Men alt i alt, kan man li´en Dali 810 - jamen så er det da helt iorden - ham der har købt et sæt, er glad for dem og det er vel egentligt det vigtigste - jeg mener bare at en 18mkII eller en 40´er - er KLART bedre og det er til ALT.

Cujo
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Heltny m.fl.

Sendt: 20 December 2004 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

TIL BLACKHAWK

Sammenligningen med computerhøjttalere - Krukkeri ? Nej, overdrivelse fremmer bare forståelsen !

Selvfølgelig kan man ikke sammenligne dem - men, en Dali 810 eller 800 er klart den dårligste højttaler Dali har lavet i ca 3000 kroners klassen.

Jo, ja osv - der er Dali 109/909/10k/8008 i samme prisklasse - men det er en helt anden serie, som er skruet sammen PRIMÆRT til rock --- nogle kalder den serie for: "Den pæne Cerwin Vega" - Det var ikk lige det der var hensigten med en 810´er, den var lavet til at ku spille alt - altså allround - men....... ??? ja jeg har givet min mening.

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 December 2004 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Cujo skrev:

Må jeg blande mig igen ? - og gi KEDDE ret ! En Dali 810 er ret dårlig - min begrundelse er at Dali´ens diskantpanel slet slet ikk hænger sammen, man hører tydeligt de to forskellige principper: kegleform og bånd.

Ingen har nogensinde ku få de to ting (diskantprincipper) til at hænge sammen (p.g.a. deres MEGET forskellige udstrålingsmønstre) og da slet ikk ved den delefrekvens som er lagt i Dali 810´eren.

Der udover, har de valgt en 6,5" til dybbas - og prøvet at bilde folk ind at den laver samme arbejde som den 8" der sidder lige over, fordi den er så tæt på gulvet ! --- DET gør den ikke - 214 cm2 (6,5"), er og blir aldrig det samme som 325 cm2 (8") og slet ikke, når de har ca samme slaglængde - og det har de.

En Dali 104 (2 stk. 6,5") laver jo heller ikk samme arbejde i bassen, som en Dali 18mkII (2 stk 8")- bare fordi man lægger den ned på gulvet.

Jeg har skiftet så ustyrteligt mange 6,5"ere i 810ere for folk - fordi Dalifolkene har "pumpet" den 6,5" til at lave noget, den ikke kan.

Under normale omstændigheder (se dybest set alle andre højttalere), er det vel også den største enhed der skal lave det "groveste" arbejde - men ikk i en Dali 810 - hvorfor ikk ? Jeg tror simpelthen at Dalifabrikken har haft en ordentligt læs 6,5" i overskud og så har villet "prøve" at bruge dem sådan her.

Diskantpanelet har jeg også skiftet mange gange, for andre (jeg har IKKE selv haft en 810´er (gudskelov)) og efter min mening (viden?) er det fordi delefrekvensen er lagt alt for lavt på det bånd - og iøvrigt også på keglediskanten.

Dali 810eren sku være en værdig afløser for en Dali 18mkII - det er den ikke - langt fra - de lyder vidt forskellige. En Dali 18mkII er efter min mening en ret GOD højttaler og kan nemt bringes til at spille bedre, for små penge, men det er ikke nødvendigt - langtfra - for at få fin fin lyd - Dog er Dali 810 FORAN på et punkt = Den er betydelig nemmere at trække end en Dali 18mkII

Sagt lidt anderledes: Så skal en Dali 18mkII helst ha en kraftig forstærker, hvis man skal ha det optimale ud af den og hvis man vil spille højt.

Dali 810 er vel også den højttaler der har 1.pladsen i IKKE at være til salg i hifi-klubben længe - før en ny model. Og JEG forstår det.

En Dali 850 er igen anderledes, men uden tvivl en udemærket højttaler - og efter min mening, vil jeg meget meget hellere gi 3000,- for sådan et sæt, end 500 for et sæt Dali 810.

En dali 850 kan ikke sammenlignes med hverken en Dali 18mkII eller en Dali 810 - men jeg vil alligevel sige at 850´eren hælder noget mere hen mod 18mkII´eren end mod 810´eren - og det er vel - logisk set - en tilbagegang ? Eller også fandt man ud af at den 810´er alligevel ikk var så heldig.

Men alt i alt - til alm. forstærkere i 2500-4000 kronersklassen, er Dali 850 efter min mening det bedste bud - af de 3. HAR man nu en kraftig forstærker i forvejen, så vil jeg mene at en Dali 18mkII STADIG gi´r mange højttalere til 10-12.000,- sættet, kamp til stregen - MEN, man skal ku li en lidt fyldig bas.

Det var min mening - håber det er iorden og at det falder i god jord.

Hej

Jeg kunne simpelthen ikke være mere enig

Dog vil jeg sige at Dali 710 og derefter 310 er tæt på at være lige så dårlig.

Jeg var ansat i klubben i den periode - og pga. vores placering blev vi brugt som lyttepanel. Det varede dog ikke længe fordi vi kaldte en spade for en spade (eller l... for l... ). Problemet med 710, 810 og til dels også 310 - var at de tonalt egentlig var i orden - men de lød som én stor fasefejl. Det var altså svært at komme med konstruktiv kritik. Det blev ekstra svært af, at vi jo lige havde fået Snell - som bare lyder rigtigt.

Også åben baffelhøjttalerne (hvad var de hed ?) blev udviklet i den periode. Den lille model 1000 var hæderlig - men jeg har skiftet flere delefiltre på 2000 uden dog den kom til at hænge sammen af den grund.

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

marty
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Marts 2004
Sendt: 20 December 2004 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Det må være Skyline du tænker på. Var de så dårlige? Jeg fik aldrig lyttet på dem.
Til top Vis marty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af marty

Cujo
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Heltny m.fl.

Sendt: 20 December 2004 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv haft både AKYLINE 1000 og 2000 - - - En SKYLINE 1000 spillede faktisk temmeligt godt og hang skide godt sammen - en 2000´er var gumpetung, lidt grov i mellemtonen og hang ikk rigtig sammen - mellemtonerne (2 stk.) var iøvrigt de samme som blev brugt i en Dali MENUET - til 895,- måske derfor, den enhed har jeg aldrig brudt mig om - skide svær at få til at lyde ordentlig.

Og så lige en til NØRD = JA!!! - SNELL !!!! - Der snakker vi ikk overanalytisk, eller totalt overdetaljeret --- men SNELL ku EN ting - Den ku spille musik, ALT musik ! De hang sammen, de var musikalske - ja de ku sku det andre stadig prøver på at få deres højttalere til - MUSIK MUSIK MUSIK ---- Indtil BOSTEN fik en finger med i spillet - færdig/slut - men men men, uha uha uha - Et sæt SNELL A REFERENCE - JA TAK.

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Sendt: 20 December 2004 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Hrmmm...

Ja jeg må sige at jeg nok købte mine 810 mere som en gammel drøm om at købe de store lækre Dali gulvhøjtalere, fremfor en lang beslutningsproces. Og jeg skal da være ærlig..

Jeg har længe undret mig over, at jeg ikke kunne få mere presence og samlet dynamik ud af dem. Kort sagt mangler jeg den der klassiske "stampe fod" ting, som vi jo alle ved er så ærlig. Jeg er ikke ikke den store guru ud i hifi, så jeg troede faktisk at fejlen lå i min elendige pre-amp og/eller kabling. Det er klart blevet bedre efter jeg fik en tung poweramp og siden bi-wirede dem med et udmærket Tara-Labs kabel.

Men kender I det, der mangler sgu ligesom et eller andet. Igen har jeg henført det til andre ting, såsom en håbløs akustik i min kvistlejlighed. Jeg har så siden hørt ting, og nu kan jeg læse mig til at I alle er enige om, at den ikke er sammenhængende.

Så et alternativ må istedet være..?

I mit tilfælde gerne en brugt gulvhøjtaler, i samme vægtklasse?

marty
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Marts 2004
Sendt: 20 December 2004 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Du er vel ikke slået ud af kurs fordi der var et par stykker der rakkede højttalerne ned? Det synes jeg er en skam, for man skal sgu have lov til at være glad for sine ting selvom der er andre der mener det modsatte. Men det er/var jo en forholdsvis billig højttaler og man kan jo ikke forvente super highend lyd til den pris.
Hvis du vil have mere bas, kunne du jo prøve at flytte højttaleren ind mod bagvæggen. Det har jeg selv prøvet med mine dali 800, og først kunne jeg lide den ekstra bas, men på sigt syntes jeg at det rumlede for meget. Smag og behag. Jeg oplevede den samme rumlen da jeg lyttede på et par evidence 870 i hifiklubben, men det er nu senere gået op for mig, at det nok har været fordi de stod for tæt på bagvæggen.
Til top Vis marty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af marty

Cujo
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Heltny m.fl.

Sendt: 20 December 2004 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Jeg kan KUN sige = SÅDAN, Marty.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes