|
Må jeg blande mig igen ? - og gi KEDDE ret ! En Dali 810 er ret dårlig - min begrundelse er at Dali´ens diskantpanel slet slet ikk hænger sammen, man hører tydeligt de to forskellige principper: kegleform og bånd.
Ingen har nogensinde ku få de to ting (diskantprincipper) til at hænge sammen (p.g.a. deres MEGET forskellige udstrålingsmønstre) og da slet ikk ved den delefrekvens som er lagt i Dali 810´eren.
Der udover, har de valgt en 6,5" til dybbas - og prøvet at bilde folk ind at den laver samme arbejde som den 8" der sidder lige over, fordi den er så tæt på gulvet ! --- DET gør den ikke - 214 cm2 (6,5"), er og blir aldrig det samme som 325 cm2 (8") og slet ikke, når de har ca samme slaglængde - og det har de.
En Dali 104 (2 stk. 6,5") laver jo heller ikk samme arbejde i bassen, som en Dali 18mkII (2 stk 8")- bare fordi man lægger den ned på gulvet.
Jeg har skiftet så ustyrteligt mange 6,5"ere i 810ere for folk - fordi Dalifolkene har "pumpet" den 6,5" til at lave noget, den ikke kan.
Under normale omstændigheder (se dybest set alle andre højttalere), er det vel også den største enhed der skal lave det "groveste" arbejde - men ikk i en Dali 810 - hvorfor ikk ? Jeg tror simpelthen at Dalifabrikken har haft en ordentligt læs 6,5" i overskud og så har villet "prøve" at bruge dem sådan her.
Diskantpanelet har jeg også skiftet mange gange, for andre (jeg har IKKE selv haft en 810´er (gudskelov)) og efter min mening (viden?) er det fordi delefrekvensen er lagt alt for lavt på det bånd - og iøvrigt også på keglediskanten.
Dali 810eren sku være en værdig afløser for en Dali 18mkII - det er den ikke - langt fra - de lyder vidt forskellige. En Dali 18mkII er efter min mening en ret GOD højttaler og kan nemt bringes til at spille bedre, for små penge, men det er ikke nødvendigt - langtfra - for at få fin fin lyd - Dog er Dali 810 FORAN på et punkt = Den er betydelig nemmere at trække end en Dali 18mkII
Sagt lidt anderledes: Så skal en Dali 18mkII helst ha en kraftig forstærker, hvis man skal ha det optimale ud af den og hvis man vil spille højt.
Dali 810 er vel også den højttaler der har 1.pladsen i IKKE at være til salg i hifi-klubben længe - før en ny model. Og JEG forstår det.
En Dali 850 er igen anderledes, men uden tvivl en udemærket højttaler - og efter min mening, vil jeg meget meget hellere gi 3000,- for sådan et sæt, end 500 for et sæt Dali 810.
En dali 850 kan ikke sammenlignes med hverken en Dali 18mkII eller en Dali 810 - men jeg vil alligevel sige at 850´eren hælder noget mere hen mod 18mkII´eren end mod 810´eren - og det er vel - logisk set - en tilbagegang ? Eller også fandt man ud af at den 810´er alligevel ikk var så heldig.
Men alt i alt - til alm. forstærkere i 2500-4000 kronersklassen, er Dali 850 efter min mening det bedste bud - af de 3. HAR man nu en kraftig forstærker i forvejen, så vil jeg mene at en Dali 18mkII STADIG gi´r mange højttalere til 10-12.000,- sættet, kamp til stregen - MEN, man skal ku li en lidt fyldig bas.
Det var min mening - håber det er iorden og at det falder i god jord.
|