| Sendt: 01 December 2004 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siden jeg nettopp har byttet ut en HK AVR430 med en Yamaha RXV1500 burde jeg kunne komme med noen kvalifiserte observasjoner.
Jeg har de siste 2 årene forsøkt at finne den beste receiveren for en rimelig penge. Sist gang endte det opp med en HK AVR430. Den ble den gang valgt fremfor NAD T753 og Pioneer AX3. RXV1400 var på det tidspunktet utsolgt, og Marantz 7400 hadde ennå ikke kommet.
HKens beste egenskaper er at den har et godt driv i bunnen, og at den er i besittelse av spilleglede. Ulempen er at diskanten er rå og lyden lite detaljert.
Dette er sammenlignet med Yamaha RXV1500. Dvs at diskanten i HK ikke er forferdelig, men sammenlignet med RXV1500 er den litt råere. Det vil også si at RXV1500 ikke er uten bunn, men sammenlignet med HK tror jeg der mangler litt.
Angående betydningen av ampere vet jeg ikke noe mere enn det jeg har lest. og siden jeg selv har utført noen eksperimenter med det vil jeg heller ikke driste meg til å svare.
Jeg synes det viktigeste er å finne ut av hvilken forsterker som sammen med dine høytalere spiller best i dine ører. Det med effektmålinger og ampere har jeg underveis lært at man ikke skal tillegge altfor stor betydning da det etter min erfaring langt fra forteller det hele om lyden.
|