| Forfatter |
|
Clouseau Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 308
|
| Sendt: 09 December 2006 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
svdi skrev:
Tak for interessen for min smag! Jeg er gift med den samme siden 1986, og hun er fra Jylland. Vi handler en del i Føtex, især mad.
Den dag, jeg bliver færdig med mit anlæg, skal jeg nok rydde op i ledningerne, det lover jeg.... |
|
|
Motherf***** , fedt anlæg og dejlig kone  Mvh Clouseau __________________ Livet er en underlig fisk , hvis du forventer andet end det bedste , får du det som regel.
|
| Til top |
|
| |
svdi Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 09 December 2006 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Adamfelix skrev:
"Hvad koster vidunderet?"
Fireogfyrretusindtrehundredeogtyve kroner (iflg. nettet) __________________ Bas er en dejlig ting!
|
| Til top |
|
| |
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 360
|
| Sendt: 10 December 2006 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan jo altid få noget der er bedre, så er det så bare spørgsmålet om man kan/vil spendere dem på et apperat og 40000 kr. er over mit budget, så jeg klare mig med min 10000 kroners DBX.
mvh.Eriek
|
| Til top |
|
| |
svdi Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2006 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Specifikationerne m.h.t. dynamik, støj og forvrængning er stort set de samme når man sammenligner dbx-en med dolby-en. Mon der er den store forskel i lyden? Hvad angår udseendet, så passer dbx-en vist bedre til mine dagligstuemøbler.
For øvrigt, Eriek, jeg fandt ud af, efter du var gået, at jeg havde sat filteret forkert, så de to ringe i diskenten var tidsforskudt 10 cm i forhold til hinanden. Da jeg fik det rettet, faldt diskanten på plads! __________________ Bas er en dejlig ting!
|
| Til top |
|
| |
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 360
|
| Sendt: 12 December 2006 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
svdi skrev:
|
Specifikationerne m.h.t. dynamik, støj og forvrængning er stort set de samme når man sammenligner dbx-en med dolby-en. Mon der er den store forskel i lyden? Hvad angår udseendet, så passer dbx-en vist bedre til mine dagligstuemøbler.
For øvrigt, Eriek, jeg fandt ud af, efter du var gået, at jeg havde sat filteret forkert, så de to ringe i diskenten var tidsforskudt 10 cm i forhold til hinanden. Da jeg fik det rettet, faldt diskanten på plads!
|
|
|
Ok Svdi, det vil jeg gerne tro.
Den samme lette og flydende lyd i både mellemtonen og diskanten har jeg også, men jeg køre jo også med bånd. Jeg deler til bassen ved 200 Hz.
Det spiller væsentlig bedre med DBXèn end det gør med Andres Tact 2.2.
mvh.Eriek
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 12 December 2006 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super super fedt anlæg.. Er kun lidt (læs meget) misundelig...
Fyre noget musik af på det må være så fedt !
Kan de BMS 4590 fåes med passiv deling ?
Jeg har desværre ved at finde ud af det på nettet. Hvor vil du anbefalde at købe dem ?
__________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |
svdi Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2006 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg købte mine i en sommerferie på vej gennem Hannover i Tyskland, mens konen og børnene var parkeret i Goslar i Harzen. BMS bor i Hannover lige ved udstillingsbyen, selvom de vist får lavet deres ting i Ungarn. De har en hjemmeside, der hedder www.bmspro.info. Jeg gav ca. halv pris kontant i porten, og vi havde enhederne med i bagagerummet videre til Venedig, sammen med et par kæmpestore horn, som aldrig kom op at spille. Konen var tålmodig...
Der hører et lille passivt delefilter med, som monteres bag på enhederne i dertil anbragte skruehuller, som jeg kørte med i starten. Det deler mellem ringene med ikke nedad, det må man selv sørge for. Jeg synes dog, at de lyder lidt mere levende med aktiv deling, som jeg nu kører med. Mine har også en lille top ved 1200Hz, som jeg har dæmpet ud med 3dB.
Så vidt jeg ved, kan de fås hos KT-radio på Vesterbrogade i København, ellers kan de bestilles hos AdamHall.de på nettet. I dag ville jeg måske i stedet kigge på neodymiumversionen 4592nd, som vejer 1/4 af mine, og som måske lyder en anelse bedre, de fandtes ikke dengang, kun min version med jernmagneter. De vejer som om de er lavet af skrottede russiske kampvogne! Og køb 16 ohms versionen, de siges at lyde bedre end 8 ohmeren!
Bare gå til den, det er skægt, når det spiller. __________________ Bas er en dejlig ting!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 December 2006 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svar.
Jeg har faktisk kigget lidt på 4592nd.
__________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |
Peter K Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 99
|
| Sendt: 13 December 2006 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg bruger et par BMS 4592 ND (16 Ohm) i et 200 Hz horn fra 266 Hz og op. I kan se billeder af det her:
http://gallery.audioasylum.com/cgi/view.mpl?UserImages=5808& amp;session=&invite=
Jeg deler aktivt mellem bashornene og BMS driveren, men passivt mellem mellemtone- og diskantsektionen i BMS driveren. Jeg begyndte med det passive filter som BMS selv laver, men det filter jeg bruger nu er klart bedre. Hvis nogen vil have en skitse over filteret, så sig til!
M.v.h.
Peter
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 685
|
| Sendt: 13 December 2006 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til!
vH pH
Peter K skrev:
|
Hej,
Jeg bruger et par BMS 4592 ND (16 Ohm) i et 200 Hz horn fra 266 Hz og op. I kan se billeder af det her:
http://gallery.audioasylum.com/cgi/view.mpl?UserImages=5808& amp; amp;session=&invite=
Jeg deler aktivt mellem bashornene og BMS driveren, men passivt mellem mellemtone- og diskantsektionen i BMS driveren. Jeg begyndte med det passive filter som BMS selv laver, men det filter jeg bruger nu er klart bedre. Hvis nogen vil have en skitse over filteret, så sig til!
M.v.h.
Peter |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Peter K Forum Bruger

|
| Sendt: 14 December 2006 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej 27pH og torkild,
Jeg kan ikke sende "paste" skemaet over det pasive filter til BMD 4592 ND driveren ind i indlægget, men hvis I sender mig jeres email adresse, så kan jeg sende jer filteret som vedhæftet fil.
Jeg har kæmpet længe med at få det til at virke, og det er faktisk ikke simpelt - i det mindste ikke for mig. Hvis man anvender hornene fra BMS, så skulle det være forholdsvis uproblematisk at få de to coax-dele til at "nå" hinanden. Jeg ville imidlertid gerne anvende et større horn, så jeg kunne udnytte, at mellemtone elementet i BMS driveren uden problemer kan bruges ned til ca. 250 Hz - hvis altså hornet lader så langt ned. Ideen er at opnå en "point source" fra 250 Hz og hele vejen op! Men med andre horn - som f.eks. mine Bentwood 200 horn - så opstår der uden korrektion typisk et "dyk" på adskillige dB omkring 5 kHz, som dræber nærværet på stemmer.
Filteret er simuleret og testet af Bill Woods, som er en "senior engineer" fra Yorkville (et proffirma, der laver PA højttallere) og horn-entusiast! Ifølge Bill er et andet problem med BMS coax driveren, at diskantsektionen ikke er hornladet det allerførste stykke, hvilket giver anledning til en vis hårdhed i diskanten. Filteret forsøger at korrigere for begge af de ovenfor nævnte svagheder, og det lykkedes fuldstændigt for "præcens" problemet og et langt stykke ad vejen for "hårdheds problemet".
I mine horn gengives således fra 266 Hz og hele vejen op med en følsomhed på +114 dB. Gengivelsen er lynende hurtig og med en dynamik og fravær af kompression, der ganske enkelt er uopnåelig med alverdens "high-end" enheder fra Scan-Speak o.l.
Hvis jeg havde pengene, ville jeg gå efter Bert Doppenbergs nye konstruktion "Oris Orphean". Bert D. har modificeret 4592 ND driveren og har brugt lang tid på at lave det helt rigtige filter til hornet. Da Bert lever af at sælge hornhøjttalere er hans modifikationer og filter ikke offentligt tilgængelige, men jeg har tidligere haft et par af hans Oris horn (dog med fuldtoneenheder fra AER), og jeg har al mulig grund til at tro, at han ved, hvad han laver! Her er et link til hans hjemmeside:
www.bd-design.nl
M.v.h.
Peter
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 December 2006 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svdi
Hvor højt kan din 4590 spille når du deler den så dybt ?
Peter
Hvor højt kan din 4592nd spille når du deler den så dybt ?
|
| Til top |
|
| |
svdi Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2006 kl. 03:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når jeg spiller så højt, at det begynder at blive ubehageligt, så trækker de vist ½ watt eller sådan noget cirka. De er rated til flere hundrede watt, så jeg tror ikke, man kommer i nød for lydtryk!! __________________ Bas er en dejlig ting!
|
| Til top |
|
| |
Peter K Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2006 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej torkild,
På BMS's egen hjemmeside, så anbefaler de selv, at man deler deres coax drivere så lavt som 300 Hz - og det er til PA brug(!) Jeg ved også fra flere professionelle, at BMS driverne har ry for at være solidt lavet. Jeg er også bekendt med, at flere til privat blot bruger et første ordens filter (6 dB/oktav), selvom de deler under 300 Hz. Selv deler jeg som sagt aktivt med 12 dB/oktav ved 266 Hz, og der er ingen tvivl om, at mine ører holder op, før driveren gør det. Jeg oplever ikke antydningen af forvrængning fra nedre mellemtone uanset hvor højt jeg spiller...
M.v.h.
Peter
|
| Til top |
|
| |
svdi Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2006 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præcis! Jeg har aldrig hørt højttalere, der kan gengive anslaget af et klaver så overbevisende som BMS-erne.
__________________ Bas er en dejlig ting!
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 488
|
| Sendt: 01 September 2007 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
svdi skrev:
|
Alle kasserne er fremstillet i massiv kirsebær, valnød eller teak og indvenligt afstivede med mahogni. Dæmpede med meribo fåreuld karteflor.
Kasserne er hjemmebyggede, og det hele har stået mig i ca. 140.000kr.

|
|
|
Hej Svdi!
Hvor har du købt træet til dine ht.?
Så vidt jeg kan se er det ikke "køkkenbordplade"?
mvh.
Adam __________________ Højttalere: Epos ELS 3
Forstærker: Luxman LV-100
CD-afspiller: NAD C521BEE
|
| Til top |
|
| |