| Forfatter |
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brug et delefilter, der deler omkring 90Hz, helst ikke højere. Gerne som 1. orden=12dB/oktav filter, men 2. orden=18dB/oktav og 3. orden=24dB/oktav er nok at foretrække.
Der er mange hjemmesider, hvor du kan beregnde værdierne på komponenterne, men her er ihvertfald en:
http://www.ajdesigner.com/crossover/crossoversecond.php
|
| Til top |
|
| |
BEOS Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Status: Offline Indlæg: 104
|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Brug et delefilter, der deler omkring 90Hz, helst ikke højere. Gerne som 1. orden=12dB/oktav filter, men 2. orden=18dB/oktav og 3. orden=24dB/oktav er nok at foretrække.
Der er mange hjemmesider, hvor du kan beregnde værdierne på komponenterne, men her er ihvertfald en: http://www.ajdesigner.com/crossover/crossoversecond.php
|
|
|
Er der nogen der tilfældigvis kender en god delefilter der er billig og kan købes i Danmark med de egenskaber beskrvet ovenpå? Hvilket?
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 01:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Delefilteret kan du nemt lave selv. Det er ret nemt.
Men hvis du ikke vil lave det selv, så kan et af firmaerne på et af de tidligere links jeg skrev, sagtens lave det for dig.
|
| Til top |
|
| |
BEOS Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 01:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Delefilteret kan du nemt lave selv. Det er ret nemt.
Men hvis du ikke vil lave det selv, så kan et af firmaerne på et af de tidligere links jeg skrev, sagtens lave det for dig.
|
|
|
Hvilke komponenter(+egenskaber) skal man bruge til at lave en delefilter?
|
| Til top |
|
| |
BEOS Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 01:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis man har en 12" 8 ohm 140 RMS/W, hvilken transformer vil i så foreslå?
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 01:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det står på den side jeg linker til.
Delefilteret består af en række kondensatorer og spoler. Alt efter kombination og rækkefølge, bliver det højpas eller lavpas og 6dB, 12dB, 18dB etc. Billedet på linket viser sammensætningen.
Der er en masse muligheder for forskellige kredsløb, for at korrigere for enhedens "fejl", men så tror jeg det bliver for avanceret indtil videre.
- Tror det nemmeste for dig, vil være at ringe til et firma og sige du skal bruge; et 18dB lavpasfilter, der deler ved 90Hz. Så skal de nok finde stumperne frem.
|
| Til top |
|
| |
BEOS Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 01:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Det står på den side jeg linker til.
Delefilteret består af en række kondensatorer og spoler. Alt efter kombination og rækkefølge, bliver det højpas eller lavpas og 6dB, 12dB, 18dB etc. Billedet på linket viser sammensætningen.
Der er en masse muligheder for forskellige kredsløb, for at korrigere for enhedens "fejl", men så tror jeg det bliver for avanceret indtil videre.
- Tror det nemmeste for dig, vil være at ringe til et firma og sige du skal bruge; et 18dB lavpasfilter, der deler ved 90Hz. Så skal de nok finde stumperne frem.
|
|
|
Hvor meget tror du det vil koste tilsammen? (delefilteret) ca.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 01:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
De oplysninger du skriver om højttalerenheden, kan ikke rigtigt bruges. Den eneste brugbare oplysning, er at det er 8 Ohm. Antallet af Watt og fysisk størrelse, er ligegyldigt for forstærkeren og for udregning af delefilter eller kabinet.
Reelt set skal du bruge en næsten hvilken som helst 50-100 Watt RMS forstærker til enheden, og de 50 Watt RMS er minimum.
De oplysninger man skal bruge for at kunne beregne på en højttalerenhed, hedder T/S (Thiele/Small) parametrene. Du kan se et eksempel på hvilke værdier det er her: http://www.d-s-t.com/peerless/data/830669.htm
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 01:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vælger du billige komponenter, der er passende her, kan det vel gøres for 50-100 kroner per filter.
|
| Til top |
|
| |
BEOS Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 01:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Vælger du billige komponenter, der er passende her, kan det vel gøres for 50-100 kroner per filter.
|
|
|
Hvor mange filtre har jeg brug for? (hver sub)
Hvor mange basenheder har jeg brug for? (hver sub)
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 01:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der skal bruges 1 filter per subwoofer.
Antallet af basenheder kan du selv bestemme. Mindst én per subwoofer.
- Jo flere basenheder, jo højere kan du spille. Men impedansen (Ohm'ne) ændre sig, når du sætter flere sammen, og det har betydning for forstærkeren.
To 8 Ohms basser parallelt, giver 4 Ohm. Og jeg vil ikke anbefale at gå lavere end 4 Ohm. Men man kan også sætte dem serielt og få 16 Ohm. Men 16 Ohm er typisk heller ikke ønskværdigt for forstærkeren.
|
| Til top |
|
| |
BEOS Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 01:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Der skal bruges 1 filter per subwoofer.
Antallet af basenheder kan du selv bestemme. Mindst én per subwoofer. - Jo flere basenheder, jo højere kan du spille. Men impedansen (Ohm'ne) ændre sig, når du sætter flere sammen, og det har betydning for forstærkeren.
To 8 Ohms basser parallelt, giver 4 Ohm. Og jeg vil ikke anbefale at gå lavere end 4 Ohm. Men man kan også sætte dem serielt og få 16 Ohm. Men 16 Ohm er typisk heller ikke ønskværdigt for forstærkeren.
|
|
|
kan man have to 8 ohm basser og stadig have 8 ohm?
|
| Til top |
|
| |
cst1967 Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 01:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som ikke uddannet elektroniklærer er det lidt af en mundfuld du er gået i gang med.
Ikke fordi det er svært at bygge en kasse og smide en højtaler i den.
Men hvis man ikke har kendskab til det man laver hvordan kan man så vider give sin viden.
Hvordan kan man svare på alle de spørgsmål de nysgerrige elever vil stille.
Hvis det var mig der skulle i gang med et lignende projekt ville jeg nok først sætte mig ind i højtalerens opbygning og virkemåde.
Fortælle om magnetisme(spoler, jernkerner), bølgelængde, hvad frekvens er (Hz, ørets følsomhed og høre grænser), lydtryk(dB), hvorfor man sætter en højtaler ind i en kasse.
Jeg ville heller ikke lave en subwoofer men tage en fuldtonet højtaler enhed og sætte den i en kasse. Lave eksperimenter med spoler og kondensatorer og lade dem se, måle og høre hvad der sker.
Jeg ville også droppe forstærker delen.
Fordi det ville blive en meget stor mundfuld for dig hvis du også skulle til at forklare om forstærkning af signal og forstærkerens opbygning.
Men først og fremmest ville jeg have min viden i orden inden jeg gik i gang.
Så biblioteket skal besøges. Der er masser gode bøger om højtaler bygning og evt. forstærker teknik.
Jeg håber ikke at du opfatter det jeg skriver negativt.... Blot advare dig om ikke at komme ud hvor du ikke kan bunde....
__________________ Christian
Mit DIY-Højtaler
|
| Til top |
|
| |
BEOS Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 01:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
cst1967 skrev:
|
Som ikke uddannet elektroniklærer er det lidt af en mundfuld du er gået i gang med.
Ikke fordi det er svært at bygge en kasse og smide en højtaler i den.
Men hvis man ikke har kendskab til det man laver hvordan kan man så vider give sin viden.
Hvordan kan man svare på alle de spørgsmål de nysgerrige elever vil stille.
Hvis det var mig der skulle i gang med et lignende projekt ville jeg nok først sætte mig ind i højtalerens opbygning og virkemåde.
Fortælle om magnetisme(spoler, jernkerner), bølgelængde, hvad frekvens er (Hz, ørets følsomhed og høre grænser), lydtryk(dB), hvorfor man sætter en højtaler ind i en kasse.
Jeg ville heller ikke lave en subwoofer men tage en fuldtonet højtaler enhed og sætte den i en kasse. Lave eksperimenter med spoler og kondensatorer og lade dem se, måle og høre hvad der sker.
Jeg ville også droppe forstærker delen.
Fordi det ville blive en meget stor mundfuld for dig hvis du også skulle til at forklare om forstærkning af signal og forstærkerens opbygning.
Men først og fremmest ville jeg have min viden i orden inden jeg gik i gang.
Så biblioteket skal besøges. Der er masser gode bøger om højtaler bygning og evt. forstærker teknik.
Jeg håber ikke at du opfatter det jeg skriver negativt.... Blot advare dig om ikke at komme ud hvor du ikke kan bunde....
|
|
|
Jeg ved godt at jeg ikke er i stand til at lave alt det her selv, og hvis nu jeg ikke havde en uddannet elektronik lærer som hjælper mig ville jeg ikke have kastet mig idet.
|
| Til top |
|
| |
BEOS Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 01:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg vil gerne have to 12" basenheder på 8 ohm 140 RMS/W og sætte en delefilter på, kan jeg få baseenhederne til at yde 8 ohm?
hvilken transformer skal jeg bruge, hvis jeg skal bygge det der står ovenpå?
|
| Til top |
|
| |
cst1967 Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 02:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
2*8 ohm kan aldrig forblive 8 ohm lige meget hvordan du forbinder dem.
Så skal de trækkes af hver deres forstærker.
Hvad skal denne højtaler bruges til bagefter siden du vil have 2 * 12"
Nå nu vil jeg se dyner....
Håber der kommer noget godt ud af dit projekt.... __________________ Christian
Mit DIY-Højtaler
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 02:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis hver basenhed er på 8 Ohm, kommer de så til at arbejde ved 4 Ohm, når de er parallelt koblet.
Du kan få dem til at køre i 8 Ohm, er ved at sætte en 4 Ohms modstand i serie med dem, men det er en ret dårlig løsning. Så vil halvdelen af forstærkerens Watt blive slugt af modstanden, og du få altså kun udnyttet halvdelen af forstærkens Watt.
Hvorfor skal den køre 8 Ohm? Næsten alle forstærkere i dag, har ikke problemer med at køre 4 Ohm.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 02:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brug evt. to forstærkere som @cst1967 skriver. Det vil faktisk være en ret god løsning.
|
| Til top |
|
| |
BEOS Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay det bliver så til to 12" 8 ohm der skal forbindes parralelt så de bliver 4 ohm. Jeg skal så have to forstærker på hver sub og en transformer på hver.
Det bliver tilsammen:
2 x 12" ca. 500 kr.
2 x delefiltre ca. 200 kr.
1 x transformer ca. 100 kr.
det bliver i alt ca. 800 kr. -20% moms (håber på at få rabat da det bliver 8 sæt)
640 kr. + fragt = ca. 750 kr. for hver sub
er der ellers noget der mangler til en subwoofer?
Hvilket transformer vil være bedst? (helst i www.brinck.dk)
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser såmænd rigtigt ud.
Men hvad med en forstærker? En transformer er ikke en forstærker, men en komponent til en forstærker.
Prøv evt. at kigge hos brinck under forstærkerkits. De må have et eller andet.
|
| Til top |
|
| |