| Forfatter |
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
BEOS skrev:
|
Okay det bliver så til to 12" 8 ohm der skal forbindes parralelt så de bliver 4 ohm. Nemlig! Jeg skal så have to forstærker på hver sub og en transformer på hver. Du kan sagtens nøjes med én forstærker til at drive begge enheder! Bare din strømforsyning kan levere nok strøm! (LM1875 løsningen skal bruge omkring 75VA trafo, eller svarene til 2*15v. 2,5A)
Det bliver tilsammen:
2 x 12" ca. 500 kr.
2 x delefiltre ca. 200 kr. Hvis du sætter delefiltret på signal kilden (ville jeg gøre...) så koster et 1 ordens delefilter, nok under én krone at lave du skal kun bruge en modstand og en kondensator, og hvis du vil lave en stejlere filtrering, så sætter du bare flere filtre efter hinanden 2,3,4 osv. ordens filter.
1 x transformer ca. 100 kr.
det bliver i alt ca. 800 kr. -20% moms (håber på at få rabat da det bliver 8 sæt)
640 kr. + fragt = ca. 750 kr. for hver sub
er der ellers noget der mangler til en subwoofer?
Hvilket transformer vil være bedst? (helst i www.brinck.dk) |
|
|
|
| Til top |
|
| |
BEOS Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Status: Offline Indlæg: 104
|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fandt nogle forforstærkere i brinck, er det dem jeg skal bruge?
|
| Til top |
|
| |
BEOS Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg hellere vil købe transformatorer i brinck har jeg ledt efter en transformatorer med samme egenskaber, den tætteste jeg har fundet er:
2x15v/2,4a kr. 124,- vil den virke?
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, en forforstærker er en enhed til at styre en forstærker, dvs. der ikke er nogen forstærkning.
Det skal være en "forstærker" også kaldet "effekttrin", "effektforstærker" etc. (kært barn har mange navne.
Der skal gerne stå i specs noget med Watt. Helst over 20-30 Watt, når du skal bruge to per subwoofer. Så får du samlet 40-60 Watt, hvilket nok skulle gå til et begynderprojekt.
Det er et noget svært projekt du har kastet dig ud i, som du nok har fået at vide nogle gange nu, for den billigeste færdige forstærker til subwoofere jeg har set, koster ca. 1500 kroner, hos Dansk Audio Teknik.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke hvad du vil bruge en transformator til?
Den kan ikke bruges alene, du skal jo have nogle komponenter sammen med en transformator.
- Nu er vi ude i den rene elektronik, og der hopper jeg fra. Jeg kender ikke til stumper i denne prisklasse.
Du kan evt. starte en ny tråd herinde, under analog sektionen, og søge efter en guide til en billig forstærker til subwoofer. Der er sikkert nogen der er bedre til at hjælpe dig.
Jeg har styr på selve højttalerdelen med enhed, delefilter etc., ikke selve forstærkerelektronikken.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et hit til prisen ville være: http://www.danskaudioteknik.dk/sites/hs80.htm
Men som du kan se koster den 1500 kroner. Til gengæld er du næsten sikker på at få et godt resultat, da den indeholder delefilter og korrektion etc.
Men der er ikke så meget selvbyg i det mere, da enhederne bare skal loddes direkte på forstærkeren, og sættes i et kabinet. Så vil du være kørende.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
BEOS Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har fundet frem til denne:
Tekniske data :
Udgangseffekt, sinus :   ; 70 watt [8 ohm, 0,1% forvrængning]. 100 watt [4 ohm, 0,1% forvrængning]. Effektbåndbredde :   ; 10Hz - 20kHz ved 100 watt. Frekvensområde :   ; 10Hz - 100kHz (-3dB). Signal/støj-forhold :   ; 70 dB. Følsomhed :   ; 0,775 volt fuld udstyring. Indgangsimpedans :   ; 100 kohm. Udgangsimpedans :   ; 0,05 ohm ved 1kHz. Min. belastningsimpedans : 4 ohm. Forsyningsspænding :   ; ± 40 volt. Max. strømforbrug :   ; 2,25 ampere ved fuld udstyring. Trafo :   ; 2x30 volt AC, f.eks. Tr 381. Printmål :   ; 73 x 108 mm.
er det den jeg skal bruge som forstærker???
den billigeste færdige forstærker til subwoofere jeg har set, koster ca. 1500 kroner, hos Dansk Audio Teknik. kan du lige definere det, består en forstærker af mange dele eller hvad????
|
| Til top |
|
| |
BEOS Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad pris tror i man kan få hvis man laver en forstærker selv, med egenskaberne der står ovenpå? (meget billig forstærker)
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
5-1000 kroner (?)
Ud fra de specs du skriver ser det rigtigt nok ud. Den kan du godt bruge. Men det ser ikke ud til at alle delene er med. Ved trafo anbefales Tr 381, den følger altså ikke med, men skal købes ved siden af.
En forstærker består af mange forskellige komponenter, prøv at se billedet på Hypex forstærkeren. En forstærker er ikke bare én dims.
Prøv at se på dette billede, det er en forstærker i sin reneste form: http://www.lcaudio.dk/index.php?page=7
Forstærkeren er på 2x200Watt, og det er samme princip du skal bruge.
- Det er en MEGET lang række basale ting du ikke kender til om elektronik. Jeg må desværre hoppe fra denne tråd nu, for jeg kan simpelthen ikke hjælpe dig, når du ikke kender selv den mindste basale elektronikviden.
Beklager, men jeg vil nødigt kaste dig ud i noget du ikke kan gabe over, det ansvar vil jeg ikke have.
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 656
|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
BEOS skrev:
|
jeg har fundet frem til denne:
Tekniske data :
Udgangseffekt, sinus :   ; ; 70 watt [8 ohm, 0,1% forvrængning]. 100 watt [4 ohm, 0,1% forvrængning]. Effektbåndbredde :   ; ; 10Hz - 20kHz ved 100 watt. Frekvensområde :   ; ; 10Hz - 100kHz (-3dB). Signal/støj-forhold :   ; ; 70 dB. Følsomhed :   ; ;   ; 0,775 volt fuld udstyring. Indgangsimpedans :   ; ; 100 kohm. Udgangsimpedans :   ; ; 0,05 ohm ved 1kHz. Min. belastningsimpedans : 4 ohm. Forsyningsspænding :   ; ; ± 40 volt. Max. strømforbrug :   ; ; 2,25 ampere ved fuld udstyring. Trafo :   ; ;   ;   ;   ; 2x30 volt AC, f.eks. Tr 381. Printmål :   ; ;   ; 73 x 108 mm.
er det den jeg skal bruge som forstærker???
den billigeste færdige forstærker til subwoofere jeg har set, koster ca. 1500 kroner, hos Dansk Audio Teknik. kan du lige definere det, består en forstærker af mange dele eller hvad????
|
|
|
Jup det ser fint ud. Brinck anbefaler denne trafo
|
381 |
7312 |
2×29V/2A |
Br 381 |
180,- |
dvs din forstærkerdel løber op i 382 kr i alt.
En forstærker består af mange dele, ja, og hypex'en er en komplet forstærker, lige til at sætte til en højttalerenhed.
|
| Til top |
|
| |
BEOS Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fortsætter debatten om forstærkeren i analog: billig forstærker til subwoofer.
|
| Til top |
|
| |
BEOS Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu til kabinettet, efter at have besøgt:
http://www.danmarx.org/audioinnovation/theories.html
vil jeg gerne lave en Bandpass - Dual Chamber Vented/Sealed 4th Order, er der nogen der har erfaring med det?
(dette vil jeg kun bruge hvis pakkeløsningen ikke har kabinet som medfølger)
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at læse hvad ulemperne er: "Difficult to design properly" etc.
Måske ikke den bedste løsning at begynde på.
Du er nødt til at sikre dig, at du har alle T/S parametrene først på dine højttalerenheder, ellers kan du godt opgive på forhånd. Har du dem?
|
| Til top |
|
| |
BEOS Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har bemærket at det ikke er alle slags subwoofer der findes i danmarx, synes i at det er nødvendigt at følge teorierne?
(hvad er T/S parametre for noget?)
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilke typer subwoofere mener du der mangler?
- Man behøver ikke overholde teorierne, men jeg tror ikke på du kan lave noget der virker, hvis du ignorere dem. Man behøver heller ikke tro på tyngdekraften, men man kan alligevel ikke flyve af sig selv.
Jeg har ellers lavet et indlæg før, hvor jeg fortæller hvad T/S er, og hvilke værdier der skal bruges. Læs det indlæg først.
|
| Til top |
|
| |
BEOS Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Hvilke typer subwoofere mener du der mangler?
- Man behøver ikke overholde teorierne, men jeg tror ikke på du kan lave noget der virker, hvis du ignorere dem. Man behøver heller ikke tro på tyngdekraften, men man kan alligevel ikke flyve af sig selv.
Jeg har ellers lavet et indlæg før, hvor jeg fortæller hvad T/S er, og hvilke værdier der skal bruges. Læs det indlæg først.
|
|
|
Hørt!! (der er så mange breve og hjemmesider jeg har læst om sagen)
|
| Til top |
|
| |
BEOS Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tror jeg vil bygge Ported - 4th Order Vented, da den har lidt udfordring i det. (ikke for meget udfordring)
hvad synes i?
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2004 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjaa... Så er det jo bare at gå igang.
Den bedste løsning der kombinere alle fordelene, er et lukket kabinet. Det er også den nemmeste at få et godt resultat med. Til gengæld går den ikke så dybt, som mange af de andre løsninger.
- Men du skal stadig have fundet T/S parametrene frem, for overhovedet at kunne beregne kabinettet.
|
| Til top |
|
| |
BEOS Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2004 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt noget om højtalerfyld, er det noget jeg skal bruge?
|
| Til top |
|
| |