| Forfatter |
|
PaleRider Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 178
|
| Sendt: 23 Maj 2005 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hoei skrev:
|
Haha, det er sgu morsomt at læse så mange indlæg fuldstændig blottet for enhver indsigt i elektrisk teori.
... Bortset fra Kurt's indlæg - han har som en af de få fattet hvad det drejer sig om og giver alle andre røvfuld!
Med fare for at pøblen brænder mig på bålet, vil jeg vove den påstand, at hvis man endelig skulle gøre noget ved ledningen fra anlæg til stik, så vælg den længste ledning med den mindst mulig kvadrat der overholder strømkravet. Den øgede resistans og selvinduktans vil virke som et primitivt netfilter.
Ikke at jeg på nogen måde anbefaler denne klodsede løsning, en meget bedre idé ville være et egentlig netfilter / power conditioner. Hvorvidt disse vil gavne (og med gavne mener jeg at isolere mod støj) afhænger dog af lysnettet / installationer i det enkelte hjem.
Skærmning af lysnet kabler... nu må i sgu holde op!! Det kan umuligt have nogen effekt (i hvert fald ikke positive) at skærme et par meter, når resten af installation ikke er skærmet.
|
|
|
Hvad gelder indsigtsløse indlæg føjer dit seg pent ind i rækken. Sammen med bl.a. KvK`s. Og aprikos forståelse; hvilke fårehode var det som lanserede teorien om å skærme netkablerne mod indstrålt støy? Hallo?!? Det er jo netop det modsatte der er tilfælde, eftersom de fører den sterkt støyende og udstrålende vækselstrøm nær indtil vår elektronik.
Videre hvad gelder dimensionering; tynde ledere giver tynd lyd. Netkablerne er udstyrets blodårer, det er avgørende at de er (mer end) tilstrekkelig tykke. Vil man i tillæg ha ren strøm bør lederne være massive.
Av alle ting man kan foreta sig med et musikkanlæg er der intet der giver så stor lydforbedring som å oppgradere strømbanerne; fra netstik og helt fram til elementer. Sa nogen tyk massiv??
Mvh. RS __________________ Høyttalerkabler, delefilter samt intern høyttalerkabling er at anse som forlægning av forstærkers strømbaner og bør derfor dimenisjoneres derefter
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 23 Maj 2005 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
PaleRider skrev:
Hoei skrev:
|
Haha, det er sgu morsomt at læse så mange indlæg fuldstændig blottet for enhver indsigt i elektrisk teori.
... Bortset fra Kurt's indlæg - han har som en af de få fattet hvad det drejer sig om og giver alle andre røvfuld!
Med fare for at pøblen brænder mig på bålet, vil jeg vove den påstand, at hvis man endelig skulle gøre noget ved ledningen fra anlæg til stik, så vælg den længste ledning med den mindst mulig kvadrat der overholder strømkravet. Den øgede resistans og selvinduktans vil virke som et primitivt netfilter.
Ikke at jeg på nogen måde anbefaler denne klodsede løsning, en meget bedre idé ville være et egentlig netfilter / power conditioner. Hvorvidt disse vil gavne (og med gavne mener jeg at isolere mod støj) afhænger dog af lysnettet / installationer i det enkelte hjem.
Skærmning af lysnet kabler... nu må i sgu holde op!! Det kan umuligt have nogen effekt (i hvert fald ikke positive) at skærme et par meter, når resten af installation ikke er skærmet.
|
|
|
Hvad gelder indsigtsløse indlæg føjer dit seg pent ind i rækken. Sammen med bl.a. KvK`s. Og aprikos forståelse; hvilke fårehode var det som lanserede teorien om å skærme netkablerne mod indstrålt støy? Hallo?!? Det er jo netop det modsatte der er tilfælde, eftersom de fører den sterkt støyende og udstrålende vækselstrøm nær indtil vår elektronik. Du er ret tæt på, at anslå den mest ubehøvlede tone, der nogensinde er anvendt syd for fjeldene. Men btw. så er 50 Hz ikke noget større problem at gardere sig mod. HF er giftigt 50 Hz er peace of cake.
Videre hvad gelder dimensionering; tynde ledere giver tynd lyd. Netkablerne er udstyrets blodårer, det er avgørende at de er (mer end) tilstrekkelig tykke. Vil man i tillæg ha ren strøm bør lederne være massive. Ren strøm kan du såmænd få gennem en omgang ringeledning. At massive ledere skulle give ren strøm er nok et lidt søgt rationale. Hvorfor prøver du ikke at argumentere ordentligt for dine idéer. Det der med at kalde folk for fårehoveder og kun lidt kvalificerede duer ikke. Så kig hellere dybt i destillationsapparatet og træk vejret dybt. Jeg forstår udmærket idéen med massive ledere, ligesom jeg forstår hvorfor multicore kan være problematisk. Jeg kan desværre bare ikke finde bevis i det lydmæssige. Jeg mener således ikke at solidcore netledninger har nogen frnuftig anvendelse, hverken 1,5, 2,5 eller dobbelt 2,5. Alle disse konstellationer er forsøgt, og de har bestemt en virkning, men HF siger man blot bye bye til.
Av alle ting man kan foreta sig med et musikkanlæg er der intet der giver så stor lydforbedring som å oppgradere strømbanerne; fra netstik og helt fram til elementer. Sa nogen tyk massiv?? Det er simpelthen noget enøjet bavl. Hvis du endelig skal optimere strømbaner og strømafsætning og forbrug, så skal du i stedet køre vild og voldsom klasse A. Aldrig før dette har du optimeret noget som helst omkring strømbanerne og det de skal bære. Jeg kender så udmærket idéen med at kaste sig helt uhæmmet over én enkelt parameter og så volddyrke den. I bund og grund er det ikke særligt udviklende. Rod f.eks. rundt med netledningerne og glem akustikken, det virker ikke.
Og hvis du nu får trang til at kalde folk gedehoveder og fåreboller, så tænk dig nu lige lidt om. Der er andre end dig der kan tænke i det her univers.
Mvh. RS |
|
|
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er I så sure, eller?
Hvordan lyder disse "nye" Neopren (R)/gummi-kabler (oliebestandige!), som fåes i de større byggemarkeder?
Det rene plastik kan det ikke være; kablet bliver kun svagt klistret, når man tænder ild til det! Joh; ekspeditricen lignede godt nok een, som havde ædt en hel kasse sur-troner, men man skal være inde i sine sager!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Maj 2005 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Er I så sure, eller? Nix
Hvordan lyder disse "nye" Neopren (R)/gummi-kabler (oliebestandige!), som fåes i de større byggemarkeder?
Det rene plastik kan det ikke være; kablet bliver kun svagt klistret, når man tænder ild til det! Joh; ekspeditricen lignede godt nok een, som havde ædt en hel kasse sur-troner, men man skal være inde i sine sager! |
|
|
Jeg har lige scoret lidt af dem her:
PKAJS til hospitalsbrug. Det er et skærmet kabel med jord. Fik lidt af den ældre model med blyholdig isolering og lidt af den nye uden. Specielt den gamle har nogle eventyrlige 3D egenskaber. Det er et very nice netkabel.
|
| Til top |
|
| |
Holmbye Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 228
|
| Sendt: 27 Maj 2005 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Maj 2005 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ellers tak! Jeg er vaccineret mod de dersens skærmede 2,5 kvmm kabler, der efterhånden kan fås overalt, bl.a. Supra, Jorma og mange flere. Og historien vil netop, at jeg har jagtet det nævnte NKT kabel i lang tid, men NKT kræver afgivelse af ordrer på min kr. 5K, hvilket i runde tal ville betyde 40 kabler. Det var måske i overkanten, blot for lige at prøve det. Nu har jeg lidt af dem, og forløbig kan jeg sige om dem, at det er et rigtigt dejligt netkabel. Det er dog påfaldende, at den lidt ældre type forekommer mere homogen og med væsentlig bedre 3D end den nyere udgave. Den nyere er lige den kende mindre bredbåndet, specielt opefter. Dog tror jeg den vil være et hit hos dem, der alene arbejder ud fra boogiefaktoren. Der er noget slampam i den på en ganske befriende og usædvanlig direkte måde. Jeg har ikke i mit line-up prøvet at forbinde jordledningen og skærmen endnu, det prøver jeg senere. Måske der er noget i det, selvom jeg generelt ikke har fidus til jording af uballanceret grej.
|
| Til top |
|
| |
PaleRider Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 178
|
| Sendt: 27 Maj 2005 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forsøg å holde deg til sagen KvK. Jeg kalder ingen noget, fastslår kun at visse inlæg, dine inkluderet, vitner om manglende indsigt. Og jo, oppgradering av strømbaner er et absolut must.
Mvh. RS __________________ Høyttalerkabler, delefilter samt intern høyttalerkabling er at anse som forlægning av forstærkers strømbaner og bør derfor dimenisjoneres derefter
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Maj 2005 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rolig nu, Palerider! Kubikken er bare ligefrem!
Hr von Auspuff; kablet er vel en kende längere end de viste 30 cm eller?
Hvordan med disse hospitals/computer-stik, passer de ordenligt ned i en almindelig stikbrönd?
PKA er vel bare NKT´s benävnelse J=jord og S=skärm? Det skinner vel også lidt igennem, at kablet er 1,5 kvmm?
I den farve, skulle det vel også kunne lade sig göre, at finde dem igen i selv den värste rodekasse. Måske den lokale skadestue har dem i eks. vis grå?
Nah; fällesindköb må väre vejen frem (15 mand á 2-3 kabler, så skulle den väre hjemme) 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Maj 2005 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Rolig nu, Palerider! Kubikken er bare ligefrem!
Hr von Auspuff; kablet er vel en kende längere end de viste 30 cm eller?
Hvordan med disse hospitals/computer-stik, passer de ordenligt ned i en almindelig stikbrönd?
PKA er vel bare NKT´s benävnelse J=jord og S=skärm? Det skinner vel også lidt igennem, at kablet er 1,5 kvmm?
I den farve, skulle det vel også kunne lade sig göre, at finde dem igen i selv den värste rodekasse. Måske den lokale skadestue har dem i eks. vis grå?
Nah; fällesindköb må väre vejen frem (15 mand á 2-3 kabler, så skulle den väre hjemme)  |
|
|
Nej 1,0 kvmm. Og de nyeste af dem er ikke så velspillende som de gamle desværre. Der er en markant forskel på lyden. Det helt besynderlige er så, at PKAJS burde være ret det samme som PKA rent lydmæssigt, for jeg har ikke tilsluttet J+S. Ikke desto mindre er der intet at være i tvivl om.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 29 Maj 2005 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE] Ellers tak! Jeg er vaccineret mod de dersens skærmede 2,5 kvmm kabler, der efterhånden kan fås overalt, bl.a. Supra, Jorma og mange flere. Og historien vil netop, at jeg har jagtet det nævnte NKT kabel i lang tid, men NKT kræver afgivelse af ordrer på min kr. 5K, hvilket i runde tal ville betyde 40 kabler. Det var måske i overkanten, blot for lige at prøve det. Nu har jeg lidt af dem, og forløbig kan jeg sige om dem, at det er et rigtigt dejligt netkabel. Det er dog påfaldende, at den lidt ældre type forekommer mere homogen og med væsentlig bedre 3D end den nyere udgave. Den nyere er lige den kende mindre bredbåndet, specielt opefter. Dog tror jeg den vil være et hit hos dem, der alene arbejder ud fra boogiefaktoren. Der er noget slampam i den på en ganske befriende og usædvanlig direkte måde. Jeg har ikke i mit line-up prøvet at forbinde jordledningen og skærmen endnu, det prøver jeg senere. Måske der er noget i det, selvom jeg generelt ikke har fidus til jording af uballanceret grej.[/QUOTE]
Hej Hubraum...
Hvor fik du så de kabler fra..?
Jeg kunne vældig godt tænke mig et par stykker.
Mvh. Niels L.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Maj 2005 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
|
Hej Hubraum...
Mvh. Niels L. |
|
|
Fik dem fra en ven. Så det er ikke lige et sted der kan købes en stribe af dem - desværre. Men jeg er afgjort blevet meget glad for dem, nu mangler jeg blot at prøve dem med tilsluttet jord.
|
| Til top |
|
| |
xo Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1010
|
| Sendt: 30 Maj 2005 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Juni 2005 kl. 01:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Exotic; tråden virker åbenbart ikke, men Yes der er type 025 og 017 til hospitalsbrug!
Der er flere spændende ting på NKT´s hjemmeside, kun ærgeligt at man skal købe for så mange penge, jvf. hr. von Auspuff´s indlæg!
|
| Til top |
|
| |
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
| Sendt: 01 Juni 2005 kl. 01:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Nilau skrev:
|
Hej Hubraum...
Mvh. Niels L.
|
|
|
Fik dem fra en ven. Så det er ikke lige et sted der kan købes en stribe af dem - desværre. Men jeg er afgjort blevet meget glad for dem, nu mangler jeg blot at prøve dem med tilsluttet jord. |
|
|
Har du tilsluttet jord ? - lad høre hvilken oplevelse det giver - og evt. om du har jord på alle komponenterne eller evt. kun et.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Juni 2005 kl. 05:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.nktcables.dk
Går man ind under katalog/online katalog/ledningssæt så finder man 2 slags type 025 + 017. Kun det til hospitalsbrug er med skærm (PKAJS), men hvordan er en sådan forbundet? Med jord i begge ender/i den ene ende eller måske overhovedet ikke?
Under tilledninger findes en type NOPKA, som er værd at bemærke. Et PKA(og J)-kabel svøbt i et halogen-fri compound? Det findes også som 3 x 1kvmm, såeh?
Hr von Auspuff; har De så rigeligt et lager af denne type 25+17hosp., at De har lavet forsøg med indoperering af disse "fortræffelige" netkabler i Deres stjernekonfigurerede netliste/fordelerdåse?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Juni 2005 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Går man ind under katalog/online katalog/ledningssæt så finder man 2 slags type 025 + 017. Kun det til hospitalsbrug er med skærm (PKAJS), men hvordan er en sådan forbundet? Med jord i begge ender/i den ene ende eller måske overhovedet ikke? Den ene er kun 3X0,75 kvmm. Kun Hospitalsudgaven er 3 G 1,0 Den har jord i begge ender og skærm i den ene
Under tilledninger findes en type NOPKA, som er værd at bemærke. Et PKA(og J)-kabel svøbt i et halogen-fri compound? Det findes også som 3 x 1kvmm, såeh? Jamen prøv da.
Hr von Auspuff; har De så rigeligt et lager af denne type 25+17hosp., at De har lavet forsøg med indoperering af disse "fortræffelige" netkabler i Deres stjernekonfigurerede netliste/fordelerdåse? Nej! Og det gør jeg heller ikke. Det må være som det er. Jeg er dog blevet mere og mere glad for netkablet, det har rigtig mange gode egenskaber. Specielt må jeg fremhæve den flotte sammenhæng det præsterer, hertil en udstrakthed, der er ganske sjælden. Det er et overraskende kabel på mange måder. Jeg har prøvet en masse forskellige, men der her er usædvanligt.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 01 Juni 2005 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
F.Christians skrev:
|
Går man ind under katalog/online katalog/ledningssæt så finder man 2 slags type 025 + 017. Kun det til hospitalsbrug er med skærm (PKAJS), men hvordan er en sådan forbundet? Med jord i begge ender/i den ene ende eller måske overhovedet ikke? Den ene er kun 3X0,75 kvmm. Kun Hospitalsudgaven er 3 G 1,0 Den har jord i begge ender og skærm i den ene
Under tilledninger findes en type NOPKA, som er værd at bemærke. Et PKA(og J)-kabel svøbt i et halogen-fri compound? Det findes også som 3 x 1kvmm, såeh? Jamen prøv da.
Hr von Auspuff; har De så rigeligt et lager af denne type 25+17hosp., at De har lavet forsøg med indoperering af disse "fortræffelige" netkabler i Deres stjernekonfigurerede netliste/fordelerdåse? Nej! Og det gør jeg heller ikke. Det må være som det er. Jeg er dog blevet mere og mere glad for netkablet, det har rigtig mange gode egenskaber. Specielt må jeg fremhæve den flotte sammenhæng det præsterer, hertil en udstrakthed, der er ganske sjælden. Det er et overraskende kabel på mange måder. Jeg har prøvet en masse forskellige, men der her er usædvanligt.
|
|
|
|
|
|
Tomosius ! Du skulle prøve brødristerledning, den gode gamle med hugormeoverfrakke, indvolde af fortinnet kobber, gummi og bomuld.
|
| Til top |
|
| |
HOLBERG Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1987
|
| Sendt: 02 Juni 2005 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
fällesindköb må väre vejen frem (15 mand á 2-3 kabler, så skulle den väre hjemme) 
Jeg melder mig gerne på vognen med en bestilling på 3 stk kabler...... Kunne være sjovt og spændende at afprøve !!!  |
|
|
__________________ De bedste hilsner
Holberg
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Juni 2005 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
|
Tomosius ! Du skulle prøve brødristerledning, den gode gamle med hugormeoverfrakke, indvolde af fortinnet kobber, gummi og bomuld. |
|
|
Det har jeg faktisk prøvet, dog havde kablet ikke siddet på en brødrister, men på min gamle Eva El-kande, som jeg desværre måtte pensionere sidste år efter 20 trofaste år. Sorgen var stor den dag, den var et godt eksempel på dansk design og kvali.Men ledningen duede ikke til højføj, ampan kogte efter kun 6 minutter  . Spøg til side, det kabel ruller alt for tidligt af. Men det er rigtigt, at det er fri for ét eller andet, som mange andre kabler har. Jeg finder dog informationsniveauet for begrænset.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 02 Juni 2005 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
bjørn skrev:
|
Tomosius ! Du skulle prøve brødristerledning, den gode gamle med hugormeoverfrakke, indvolde af fortinnet kobber, gummi og bomuld.
|
|
|
Det har jeg faktisk prøvet, dog havde kablet ikke siddet på en brødrister, men på min gamle Eva El-kande, som jeg desværre måtte pensionere sidste år efter 20 trofaste år. Sorgen var stor den dag, den var et godt eksempel på dansk design og kvali.Men ledningen duede ikke til højføj, ampan kogte efter kun 6 minutter . Spøg til side, det kabel ruller alt for tidligt af. Men det er rigtigt, at det er fri for ét eller andet, som mange andre kabler har. Jeg finder dog informationsniveauet for begrænset. |
|
|
Det er kuns fordi du har vænnet dig til at stereoen fløjter når kaffen er klar
|
| Til top |
|
| |