| Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 02 Juni 2005 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
HOLBERG skrev:
F.Christians skrev:
|
fällesindköb må väre vejen frem (15 mand á 2-3 kabler, så skulle den väre hjemme) 
Jeg melder mig gerne på vognen med en bestilling på 3 stk kabler...... Kunne være sjovt og spændende at afprøve !!!  |
|
|
|
|
|
Jamen jeg vil ingen købe, for jeg har dem jo allerede. I øvrigt er det vist ganske normal kotume, at kablerne er røde på hospitalerne. Jeg har pt. 3 forskellige slags. 2 forskellige NKT, 2 af nyere dato og 2 af ældre, hvor de ældre har klare lydmæssige fordele. Dernæst et fra Mercodan, som til forveksling ligner et Longwell kabel. Det er usædvanligt lækkert lavet, men desværre er lyden slet ikke fulgt med. Det nye kabel virker mere tju bang agtigt i lyden. 3D er ikke på nær samme niveau som med de gamle, ligesom udstrækningen er påfaldende meget større på det gamle kabel. Det gamle er ikke på nogen måde tungt eller svulmende, det virker neutralt og er i stand til på magisk vis, at tillade lyd at opstå særdeles frit og ubesværet. Den nye model har det med, at tingene ligesom bliver TRYKKET af. Tror faktisk Sillesen ville flippe helt ud over det nye af kablerne. Og da det jo er et hospitalskabel, kan det jo oveni købet være, at det har en dæmpende eller endda helbredende effekt på forskellige lidelser. Min søn er i hvert tilfælde ikke vandskræk mere, efter jeg har tæsket ham med det. Han springer sågar i fra 5 meteren, hvis jeg svinger lidt med det bag ham.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Juni 2005 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
|
Det er kuns fordi du har vænnet dig til at stereoen fløjter når kaffen er klar |
|
|
|
| Til top |
|
| |
netbjarne Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 263
|
| Sendt: 02 Juni 2005 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uh, den tråd er lang at tygge sig igennem.
Måske er det ligegyldigt med mit anlæg (NAD CD afspiller til 3.5k og NAD stereo AMP til 4k) - men jeg har jo læst en del skidt om at have strøm- og signal kabler i samme kabelbakke. Det er tilfældet hos mig (og det bliver det ikke lavet om på siger konen), men så tænkte jeg at jeg vil skærme mit strømkabel. Jeg har overvejet denne:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&vat=0& dok=2016280.htm
Den fåes til ca 35 kr meteren, og så skal jeg jo bruge nogle stik og såen.. Det må siges at være en overkommelig løsning som harmonerer med anlægets pris - men er det overhovedet en god idé???
__________________ Med venlig hilsen
Bjarne
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Juni 2005 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
netbjarne skrev:
|
Uh, den tråd er lang at tygge sig igennem.
Måske er det ligegyldigt med mit anlæg (NAD CD afspiller til 3.5k og NAD stereo AMP til 4k) - men jeg har jo læst en del skidt om at have strøm- og signal kabler i samme kabelbakke. Det er tilfældet hos mig (og det bliver det ikke lavet om på siger konen), men så tænkte jeg at jeg vil skærme mit strømkabel. Jeg har overvejet denne:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&vat=0& dok=2016280.htm
Den fåes til ca 35 kr meteren, og så skal jeg jo bruge nogle stik og såen.. Det må siges at være en overkommelig løsning som harmonerer med anlægets pris - men er det overhovedet en god idé???
|
|
|
Det burde det være, såfremt alt andet er lige. Lange kabelstræk parallelt med netledninger er max dårlig idé i ethvert line-up.
|
| Til top |
|
| |
netbjarne Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 263
|
| Sendt: 02 Juni 2005 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
|
Lange kabelstræk parallelt med netledninger er max dårlig idé i ethvert line-up. |
|
|
Well. Nu er der tale om ca 1½ meter. Men kan jeg skærme uden jord i stikkontakten? - vil skærmen ikke blot virke som antenne og dermed gøre det hele værre?
Bær over med mig  __________________ Med venlig hilsen
Bjarne
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 02 Juni 2005 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nah; hr von Auspuff! Den lysegrå type 025 + 017 fåes også i 3 X 1kvmm, se længere nede på siden (1: oprullet, 2: i bundter)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Juni 2005 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Nah; hr von Auspuff! Den lysegrå type 025 + 017 fåes også i 3 X 1kvmm, se længere nede på siden (1: oprullet, 2: i bundter) |
|
|
Jeg kan altså ikke finde den. Men jeg har da nogle af de dersens 0,75 025 + 017 ledningssæt fra NKT i den viste udgave. Det er et OK netkabel, ikke mere og ikke mindre. 025+017 til hospitalsbrug er på 1,0 kvmm og jeg tror meget af humlen ligger her. Altså tværsnittet, men som jeg ser det kabel, så er materialerne de samme som bruges i helt almindelig PKAJ 3X1,0 på ruller. Så da burde man kunne lave sig et identisk kabel. Sagen er så den, at det netop var den type de hersens hospitalskabler afløste. Hospitalskablet er dog skærmet, men det har jeg ikke tilsluttet. Så set ovenfra burde der ikke være forskel. Men det hersens hospitalsfiduseri har påstøbte stik, her tror jeg på en del af hemmeligheden ligger. Jeg kan i hvert tilfælde godt dy mig for at klippe dem af. Jeg har i hvert tilfælde aldrig før eller siden, oplevet den helt selvfølgelige udstrakthed, der i øvrigt intet har med diskant at gøre. Der ligger ligesom bare en mulighed for, at gengive noget der ligger meget højt i frekvens, om det skulle komme så vidt. Det er faktisk lidt svært at forklare. Nedefter får man simpelthen en oktav mere på, hvis ikke flere, men volumen er langt mindre end på det hjemmelavede PKAJ kabel. Der er altså gevinster i informationsniveauet, samtidig er 3D usammenlignelig nærmest. Der sker ting og sager. På dyre high end netkabler, har jeg undertiden hørt en enkelt egenskab, være på et niveau, der nok tåler sammenligning med det her, men aldrig så gennemgribende og omfangsrigt på én gang. Jeg ved det ikke rigtigt, men det virker som om mine apparater er skabt til, at fungere bedst med et så rimeligt almindeligt netkabel. Dog har jeg heller aldrig hørt andre have det store udbytte af diverse underlige tiltag på netsiden. Nå men jeg håber da, at det bliver muligt for et par heldige, at få fingre i nogle af de rigtige af dem. Good luck!
|
| Til top |
|
| |
shras Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1007
|
| Sendt: 03 Juni 2005 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi har en 10-12 stk af de røde støbte hospitalskabler liggende i firmaet. Måske jeg skulle prøve?  __________________ MVH Søren
Sonus faber Club International
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Juni 2005 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
shras skrev:
Vi har en 10-12 stk af de røde støbte hospitalskabler liggende i firmaet. Måske jeg skulle prøve?  |
|
|
Var da en idé. Husk det er NKT PKAJS der duer, den gamle udgave kendes på, at apparatstikket er helt rødt. På den nye er den yderste del sort. Der findes også andre der leverer samme kaler, f.eks. Mercodan, men dem kan du glemme, de duer nix, hvor mærkeligt det end måtte lyde, og hvilken skam, det ser nemlig max. lækkert ud. Hvis der skulle blive et par stykker til overs, så aftager jeg gerne, så slipper du jo for at smide dem ud  hvorfor er det mon jeg sidder med en fornemmelse af, at jeg burde have holdt min mund med det her, indtil jeg selv har det jeg skal bruge
|
| Til top |
|
| |
shras Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1007
|
| Sendt: 03 Juni 2005 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der var såmænd ingen bonus alligevel så... Kablerne er Mercondans. Prøver dog alligevel.  __________________ MVH Søren
Sonus faber Club International
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Juni 2005 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
shras skrev:
Der var såmænd ingen bonus alligevel så... Kablerne er Mercondans. Prøver dog alligevel.  |
|
|
Ærgerligt! De er intet bevendt. Prøvede i 17 sekunder - gider ikke bøvle mere med dem. Til orientering skal kablet hedde 025+012 til hospitalsbrug. Det er 3 m langt, rødt og blankt, så det giver et festligt islet i line-uppet.
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 03 Juni 2005 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Under "ledningstype" står der to muligheder og nr. 2 er 3G1, hr von Auspuff!
Jeg kan godt se nederst på siden, at det kan man åbenbart ikke bestille!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Juni 2005 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Under "ledningstype" står der to muligheder og nr. 2 er 3G1, hr von Auspuff!
Jeg kan godt se nederst på siden, at det kan man åbenbart ikke bestille! |
|
|
Jamen jamen jamen! Du har jo fuldstændig ret. Det er jo bare gamle cm3 der har 2taktsolie på kontaktlinserne.
|
| Til top |
|
| |
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fandt dette på en lille rundtur på nettet, det er ang. jording af skærm i afsenderenden, altså en slags flydende skærm.
was a few times on email why I would connect the metal screen on one side, the mains plug side, only. My rationale behind this is that should the power cord pick up any HF that these signals should be neutralized by connecting the screen to earth. By connecting on one side only, there will be no difference between the earth inside the cable and the earth outside the cable which may result in undesired behavior. Rather, by connecting the screen to earth on the mains side, any HF picked up is neutralized at the wall-outlet and will not travel trough the power cord anymore. The connected hifi component will therefore receive a “cleaner” earth.
Jeg selv har skærmet i begge ender af netkablet, men efter ovenståenden udsagn er dette ikke optimalt ... Hvad siger i andre !?
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Netkabler bør kun jordforbindes til skærm i sende enden, efter min erfaring.
mvh.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gorm
Kan du uddybe hvorfor det forholder sådan ?
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
| Sendt: 08 Juni 2005 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er flere ting der indikerer at det er bedst at "kun" jorde forsyningskablets skærm i forsyningsenden, f.eks. forskriver flere frekvensomformer fabrikanter at forsyningskablets skærm kun jordes i forsyningsenden, for overholde EMC kravene for udsendelse af støj. (finder lige lidt på skrift i weekenden)
Jeg har også selv eksperimenteret en del med netkabler, og er selv overbevist om at netkabler med skærm, skal have jordet skærmen i forsyningsenden.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 08 Juni 2005 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alex E Nielsen skrev:
|
Jeg fandt dette på en lille rundtur på nettet, det er ang. jording af skærm i afsenderenden, altså en slags flydende skærm.
was a few times on email why I would connect the metal screen on one side, the mains plug side, only. My rationale behind this is that should the power cord pick up any HF that these signals should be neutralized by connecting the screen to earth. By connecting on one side only, there will be no difference between the earth inside the cable and the earth outside the cable which may result in undesired behavior. Rather, by connecting the screen to earth on the mains side, any HF picked up is neutralized at the wall-outlet and will not travel trough the power cord anymore. The connected hifi component will therefore receive a “cleaner” earth.
Jeg selv har skærmet i begge ender af netkablet, men efter ovenståenden udsagn er dette ikke optimalt ... Hvad siger i andre !?
Vis jeg kunne bedre engelsk ville jeg forstå hvad der er skrævet skærm her og der pas på i ikke skærmer formegt så i ikke kan høre noget  |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Juni 2005 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gorm
Når nu man kun skærmer i forsyningsenden er der så ikke en chance for at skærmen virker som antenne for støj o.lig
Fodnote: Hvorledes er færdigfabrikeret netkabler jordet - også kun i forsyningsenden eller er dette også forskelligt ?
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
| Sendt: 08 Juni 2005 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du får afledt støjen til jord ved kun at montere skærmen i forsyningsenden, fordi den støj der måtte samle sig i skærmen ledes direkte til jord. Hvis man monterer skærmen i begge ender kan man lave en såkaldt støj sløjfe, som inducerer støj på netledningen, dette er der mange der siger er uden betydning da det er på 230V niveau, men dette er jeg nu uenig i.
Færdigt fabrikerede netkabler er lavet på mange måder, alt efter fabrikantens filosofi.
mvh.
|
| Til top |
|
| |