Emne: Net-Ledning ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 19 December 2004 kl. 01:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
MadsVP skrev:
|
Jo, det er multicore kabel med isolering i et eller andet super sejt materiale der er noget besværligt at afisolere. Det virker umidelbart som et isoleringsmateriale lidt tilsvarende det der ligger om inderlederen på antennekabel.
Mvh,
Karsten
-
Er det Teflon ?
/Mads
|
|
|
Jeg tror egentligt at det er polyethylen omkring lederne.
Mvh,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |
PaleRider Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 178
|
| Sendt: 19 December 2004 kl. 08:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Hej Palle Rytter!
Det er da rigtigt nok, at der forekommer strømfortrængning i multicore kabler.
Så vidt jeg husker sker det dog først i KHz området, hvorfor 50/60 Hz i den sammenhæng er uinteressant.
Svaret må derfor stadig være, at det ikke kan lade sig gøre, at stille en konstant op som resultat i et miljø, hvor udfaldet er betinget af variabler
Med julehilsen G&S
Hvad bygger du denne påstand på? I hvilken grad har du foretatt udprøvninger av denne tese? Dette er så til de grader hørbart over selv moderate systemer at man absolut ikke skal behøve å være en spesielt dyktig lytter for at fatte det er noget på gang. Det skal dog siges at jeg kun er involvert i relativt tungt udstyr;(fullrange m. "live"-dynamik)
Det der gi`r effekt til en toptunet racingvogn er gjerne bortkastet om det i det hele tatt fungerer i en vanlig gadebil. Er anlegget fuldt op av "gardiner" vil det være svært (for de fleste) å registrere om en av dem fjernes.
Hvad konstanter andgår Hr. G&S må jeg bare minne om at det altid vil findes en grunnleggende fysik man kan referere til. I hvilken grad strømfortregning vil være et prtoblem avhenger f.ex. av faktorer som strømmengde, spenning, lederareal, kabellengde osv. I tillegg har vi den uønskede energivandring mellom de ulike ledere, interferense. At dette er ødeleggende for et lydsignal er innlysende, men i hvilken grad det faktisk degenererer strøm er der nok blitt forsket svært lite på, meget på grund av teoretisk forutintatthet.
For nogen er dette inlysende, andre vil heller "argumentere". Dem om det.
Mvh. RS (blege Reidar)
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 19 December 2004 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg spørger igen hvilke stik har i brugt til jeres forsøg,Type og fabrikat, og har i i det hele taget brugt de samme stik ved forsøg med forskellige kabeltyper? __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 19 December 2004 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. skrev:
|
Jeg spørger igen hvilke stik har i brugt til jeres forsøg,Type og fabrikat, og har i i det hele taget brugt de samme stik ved forsøg med forskellige kabeltyper? |
|
|
Yep altid samme stik. Men hvad de hedder ved jeg ikke, sikkert ingenting.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 December 2004 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
PaleRider skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
Hej Palle Rytter!
Det er da rigtigt nok, at der forekommer strømfortrængning i multicore kabler.
Så vidt jeg husker sker det dog først i KHz området, hvorfor 50/60 Hz i den sammenhæng er uinteressant.
Svaret må derfor stadig være, at det ikke kan lade sig gøre, at stille en konstant op som resultat i et miljø, hvor udfaldet er betinget af variabler
Med julehilsen G&S
Hvad bygger du denne påstand på? I hvilken grad har du foretatt udprøvninger av denne tese? Dette er så til de grader hørbart over selv moderate systemer at man absolut ikke skal behøve å være en spesielt dyktig lytter for at fatte det er noget på gang. Det skal dog siges at jeg kun er involvert i relativt tungt udstyr;(fullrange m. "live"-dynamik) Der er jo ingen der siger, at det ikke er hørbart. Jeg kan nemt kende Solid Core intallationskabler, når de kommer tæt på mit udstyr. Om det så er strømfortrængningsproblemerne man hører, tror jeg næppe. Skineffekten er afhængig af materiale, frekvens, modstand, diameter, magnetisk påvirkning, karakteristisk impedans. I øvrigt er dygtige lyttere som regel de dårligste. Deres indlevelsesevne er så veludviklet, at de kan frydes over selv snesevis af procenter forvrængning.
Det der gi`r effekt til en toptunet racingvogn er gjerne bortkastet om det i det hele tatt fungerer i en vanlig gadebil. Er anlegget fuldt op av "gardiner" vil det være svært (for de fleste) å registrere om en av dem fjernes. Det er rigtigt
Hvad konstanter andgår Hr. G&S må jeg bare minne om at det altid vil findes en grunnleggende fysik man kan referere til. I hvilken grad strømfortregning vil være et prtoblem avhenger f.ex. av faktorer som strømmengde, spenning, lederareal, kabellengde osv. I tillegg har vi den uønskede energivandring mellom de ulike ledere, interferense Det er normalt et problem i multicore kabler. At dette er ødeleggende for et lydsignal er innlysende, men i hvilken grad det faktisk degenererer strøm er der nok blitt forsket svært lite på, meget på grund av teoretisk forutintatthet. Næh jeg tror ikke det har noget med forudindtagethed at gøre. Se selv hvor mange der laver solid core kabler i f.eks. fladvalset sølv. Der er sa både Bertram og Duelund at vælge mellem fra DK. I kobber kan nævnes Taralabs, som med deres Rectangular Solid Core kabler RSC har produceret den slags i snart mange år. Lyt så til dem op mod andre, så må du selv afgøre hvad der passer dig bedst. Solid core har naturligvis som udgangspunkt den fordel, at strømmen følger samme leder altid. Der er så imidlertid nogen der har påvist strømme på tværs i solid core kabler, som de kalder Eddy currents. Magnetisme kan sikkert også forårsage problemer. I min verden har tykke kabler deres problemer, mens tynde har nogle andre. På HT siden synes jeg ikke man kan sætte regler op. Der vil være forskellige behov for dæmpning. Som eks. kan jeg nævne, at jeg har nogle kabler på lige nu, som har 4 kvmm tværsnit. I skuffen har jeg et sæt 13 kvmm kabler også. De lyder langt fra ens. Faktisk tror man nok ikke sine egne ører, når man skifter.
For nogen er dette inlysende, andre vil heller "argumentere". Dem om det.
Hvis man har en anelse om hvad der faktisk foregår, så findes der altid en forklaring. Det er dog ofte svært at se hele situationen fra den rette vinkel, idet der kan være særlige problemstillinger der skal tages stilling til i hvert enkelt set-up. Det giver fabrikanterne af mærkelige kabler, frembragt på baggrund af mærkelige rationaler, nogle muligheder de eller ikke ville have. Prøv bare at kigge på dig selv. Du vil have TYKKE netkabler. Jeg vil vove den påstand, at hvis du prøvede forskellige tværsnit af på forskellige apparater, så ville din konklusion ikke være så entydig mere. Jeg mente også, at det bedste kabel ét sted, også ville være det bedste et andet sted. Sådan er det ikke altid. Et apparat kan godt være et korthus, hvor en enkelt ændring ødelægger det hele.
Mvh. RS (blege Reidar)
|
|
|
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
PaleRider Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2004 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du aner åpenbart ikke hva du snakker om Kurt. Det gjør forsåvidt ikke mange andre heller når det kommer til kabling, f.ex. Duelund, Taralabs osv. Fladvalsing af lederne er en enkel måde å ruinere en kabels lederevne, som å fladvalse et vandrør; det bliver (næsten) tæt. TaraLabs hårtynne ledere duer ingenting, husk at høyttalerkabler er en forlængelse av forstærkers strømbaner og må dimensjoneres derefter.
Som et apropos; i mit system går det tilsammen 58kv massive kobberledere til hver høyttaler
Mvh. RS
|
| Til top |
|
| |
Evolator Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 340
|
| Sendt: 19 December 2004 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så mener du heller ik Kimber - No kabler virker for bare at tag et par...?
Det er ingen hemmelighed jeg anvender Kimber 8 tc. Har fordoblet antallet af leder. Fra 16 til 32. Det synes jeg gav meget. Nok er de ikke tykke. Men der er mange af dem . Det kan ikke være uden betydning heller. Uden man på nogen måde bør have 2 sæt kabler til hver Ht før det er godt.
Generelt er jeg ikke, for meget stive kabler. Selv om de nemt kan lyde nice. Så er det heldigt alternativer findes. __________________ Mvh. Evolator. Må lyden være med jer. Så kan i lære det.
|
| Til top |
|
| |
PaleRider Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2004 kl. 05:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Evolator skrev:
|
Så mener du heller ik Kimber - No kabler virker for bare at tag et par...?
Det er ingen hemmelighed jeg anvender Kimber 8 tc. Har fordoblet antallet af leder. Fra 16 til 32. Det synes jeg gav meget. Nok er de ikke tykke. Men der er mange af dem . Det kan ikke være uden betydning heller. Uden man på nogen måde bør have 2 sæt kabler til hver Ht før det er godt.
Generelt er jeg ikke, for meget stive kabler. Selv om de nemt kan lyde nice. Så er det heldigt alternativer findes.
|
|
|
Du er inde på det store hifi-spørgsmål, dette kan jeg overhead not forestille meg at der nogensinde vil bli enighet om. Selv ikke en generell forståelse; de ulike kabelprodusenters "teoretiske" utredninger slår hverandre ihjel.
Signalet bevares i udgangspunktet renest ved brug av massive ledere, da forudsatt at der anvendes et strømførende ledemateriale dimensjonert i forhold til strømgjennomgang. Men som du siger; mange vil foretrække en myk kabel de kan gæmme bort, massive kabler kan man ikke diskutere med.
En kabel som Kimber 8TC gjør forsåvidt ingen dramatisk skade, den avdæmper dynamik og klarhed men skriger ikke som f.ex. div. Flatline-modeller.
Mvh. RS
|
| Til top |
|
| |
OverKill-LaRSeN Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Status: Offline Indlæg: 41
|
| Sendt: 20 December 2004 kl. 08:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har lige læst hele tråden - tja, der er godt nok mange "pudsige" indfald - og mange "eksotiske" forklaringer......
mine oplevelser... :
jeg har en cdspille og en forstærker.
jeg har prøvet "alle" kombinationer fra en fælles tilslutning i en billig samledåse til en stikkontakt på væggen....til 5 x 10mm2 tilsluttet hver sin gruppe på den nye strømtavle - tilsluttet med 16mm2 fra kopperskinder næsten direkte fra lokal transformer station.
der er 6m fra gruppeafbryder til apparaterne, og alt er skruet sammen - ingen stik.
lyden... :
hver gang jeg øgede kvadratet blev det bedre.
mere dynamik, dybere bas, bedre perspektiv, mindre forvrængning, mere ro.....det lyder simpelthen bare bedre - kan også spille noget højere end før, og det er næsten gratis.
forbedringerne var meget tydelige i starten, og da jeg gik fra 6mm2 til 10mm2 var der forskel - men den var så lille at jeg stoppede der....ellers ville jeg havde prøvet 16mm2.
nu har jeg godt nok fået en ny forstærker - krell fpb300 - så på et eller andet tidspunkt prøver jeg nok at føde den via 16mm2.
ingen hokus pokus - de 6 meter fra min strømtavle til anlæget virker som en flaskehals, og den blev mindre med de forsøg jeg udførte - prøv det....
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 December 2004 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
OverKill-LaRSeN skrev:
|
jeg har lige læst hele tråden - tja, der er godt nok mange "pudsige" indfald - og mange "eksotiske" forklaringer......
mine oplevelser... :
jeg har en cdspille og en forstærker.
jeg har prøvet "alle" kombinationer fra en fælles tilslutning i en billig samledåse til en stikkontakt på væggen....til 5 x 10mm2 tilsluttet hver sin gruppe på den nye strømtavle - tilsluttet med 16mm2 fra kopperskinder næsten direkte fra lokal transformer station.
der er 6m fra gruppeafbryder til apparaterne, og alt er skruet sammen - ingen stik.
lyden... :
hver gang jeg øgede kvadratet blev det bedre.
mere dynamik, dybere bas, bedre perspektiv, mindre forvrængning, mere ro.....det lyder simpelthen bare bedre - kan også spille noget højere end før, og det er næsten gratis.
forbedringerne var meget tydelige i starten, og da jeg gik fra 6mm2 til 10mm2 var der forskel - men den var så lille at jeg stoppede der....ellers ville jeg havde prøvet 16mm2.
nu har jeg godt nok fået en ny forstærker - krell fpb300 - så på et eller andet tidspunkt prøver jeg nok at føde den via 16mm2.
ingen hokus pokus - de 6 meter fra min strømtavle til anlæget virker som en flaskehals, og den blev mindre med de forsøg jeg udførte - prøv det....
|
|
|
Jamen jeg ventede blot på, at én eller anden ville skrive det. Kan skrue højere op, mere ro osv. Det tyder meget skarpt på, at du ikke længere har højfrekvente informationer i dit set-up. Du har sikkert også mistet informationer ved lave niveaer, hvilket ofte opleves som ro. Det får typisk én og anden til at skrue højere op, deraf dynamikken. I mine ører er det et kæmpe skridt væk fra den realisme der følger de bedste og mest simple opatgelser.
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 20 December 2004 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hørt hr von Auspuff!!! Alt for mange kalder det en forbedring, hvis de kan tage lidt af "broden" ved at skifte til mere eller mindre indelukkede kabler og ret skal det være; lyden bliver mere civiliseret, men knap så "hifi-agtigt"!!!
Hvis ingen har en nogenlunde simpel forklaring på de 4.375mm, evt som kvadratrod af phi op i de 110volt eller 60hz, så vil jeg kalde det charlatanteri!!! Og så kan det godt være, at 5 meter kabel lyder bedre end 2,5 meter, måske!!! 
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 20 December 2004 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har flere gange hørt folk sige/påstå at anlægget kun kan "se" 2,5 m tilbage i kæden, er der nogle der har et link til det? for i så tilfælde er der vel ikke megen grund til at lave kvalitet i mere end 3 m (2,5 m plus lidt til stik) __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 20 December 2004 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne det tænkes at der er nogen der til gengæld har for mange kubik i diskanten!!!!!!
Der er kun en referangce, og det er live musik! så hvis man vil have troværdig lyd, så må man sku ud og høre noget musik af både den ene og anden slags.
Jeg har hørt alt for mange færdig højtalere der kan skære brænde med diskanten, klart for meget nivo, noget som de fleste opfatter som flere detaljer.
Tag fks et forsølvet kabel, det gir gerne lidt ekstra i diskanten, så med mindre man har måleudstyr parart, kan man da ikke vudere om der er for meget eller for lidt helt nøjagtigt, og tråden drejer sig vel også om og finde frem til et bedre netkabel.
Noget som jeg vil priotere højt vil fks være et bedre perspektiv, mere rum, og bedre dynamik, noget som jeg har oplevet med solidcorekabelaf diy typen på signal og højtaler siden. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
roundsound Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
| Sendt: 20 December 2004 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Hørt hr von Auspuff!!! Alt for mange kalder det en forbedring, hvis de kan tage lidt af "broden" ved at skifte til mere eller mindre indelukkede kabler og ret skal det være; lyden bliver mere civiliseret, men knap så "hifi-agtigt"!!!
|
|
|
Er det ikke lige meget hvad der er mest rigtigt. Det gælder vel om at finde det kabel der lyder bedst til ens eget udstyr, og ENS EGNE ØRER...(!)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 December 2004 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløjdi da for den!
Man må selvfølgelig synes bedst om lyden af 4 m røget medister. Det er ens egen sag. Men hvad er det lige der er bedst? Er det det kabel eller den komponent der binger dig nærmere en reel reproduktion af kildematerialet. ELLER er det det der gør det spiseligt ved det højeste niveau?
Det må man naturligvis gøre op med sig selv.
High Fidelity betyder høj troværdighed, hvilket kan tolkes i retning af et forsøg på at yde kildematerialet retfærdihed som det er.
Hvis man i stedet har lyst til at være medproducer på musikken, ved f.eks. at fjerne top, krop, dynamik og andet der måtte kunne forskrække en smule, jamen så er det vel blot lækker lyd man interesserer sig for. Det er fair nok, men så har jeg noget svært ved at forstå ordet "bedre". Jeg vil hellere have en reel beskrivelse af hvad det er man oplever. Det er nemmere at bruge for andre.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 December 2004 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Hørt hr von Auspuff!!! Alt for mange kalder det en forbedring, hvis de kan tage lidt af "broden" ved at skifte til mere eller mindre indelukkede kabler og ret skal det være; lyden bliver mere civiliseret, men knap så "hifi-agtigt"!!! Det er helt ret, men jeg er ikke enig i at en civillisering af lyden gør den mindre "hifi agtig" . Jeg mener det går den anden vej
Hvis ingen har en nogenlunde simpel forklaring på de 4.375mm, evt som kvadratrod af phi op i de 110volt eller 60hz, så vil jeg kalde det charlatanteri!!! Og så kan det godt være, at 5 meter kabel lyder bedre end 2,5 meter, måske!!!  |
|
|
Tror du ikke det er den vitomokolske konstant ganget med azzipsignifikansen i tredie omkring juletid?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 December 2004 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. skrev:
|
Kunne det tænkes at der er nogen der til gengæld har for mange kubik i diskanten!!!!!! Jamen det kan da sagtens være. Her mener jeg dog at nældens rod er det rette mål.
Der er kun en referangce, og det er live musik! så hvis man vil have troværdig lyd, så må man sku ud og høre noget musik af både den ene og anden slags.
Jeg har hørt alt for mange færdig højtalere der kan skære brænde med diskanten, klart for meget nivo, noget som de fleste opfatter som flere detaljer.
Tag fks et forsølvet kabel, det gir gerne lidt ekstra i diskanten, så med mindre man har måleudstyr parart, kan man da ikke vudere om der er for meget eller for lidt helt nøjagtigt, og tråden drejer sig vel også om og finde frem til et bedre netkabel.
Noget som jeg vil priotere højt vil fks være et bedre perspektiv, mere rum, og bedre dynamik, noget som jeg har oplevet med solidcorekabelaf diy typen på signal og højtaler siden. |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 December 2004 kl. 07:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE] Jamen jeg ventede blot på, at én eller anden ville skrive det. Kan skrue højere op, mere ro osv. Det tyder meget skarpt på, at du ikke længere har højfrekvente informationer i dit set-up. Du har sikkert også mistet informationer ved lave niveaer, hvilket ofte opleves som ro. Det får typisk én og anden til at skrue højere op, deraf dynamikken.
I mine ører er det et kæmpe skridt væk fra den realisme der følger de bedste og mest simple opatgelser.[/QUOTE]
SIKKE EN GANG SLUDDER.......DU SKAL ALDELES IKKE KOMME OG BELÆRE MIG OM HVORDAN MIT ANLÆG SPILLER ELLER SKAL SPILLE - HVILKEN FRÆKHED OG ARROGANCE.
den beskrivelse som jeg har givet er mine oplevelse og der er ikke skyggen af tvivl om at disse "nettweaks" giver en klar forbedring.
hvis du foretrækker at lytte til diverse forvrængnings fænomener, er det din sag - og hvis du yderligere forbinder det med naturlig livelyd.....så er du klar til den lukkede afdeling - med tvangs fixering til følje.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 December 2004 kl. 07:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
til kubik.....
beskriv venligst dit hifi anlæg eller gi' mig et link der viser hvad du bruger........
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 December 2004 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
OverKill-LaRSeN skrev:
SIKKE EN GANG SLUDDER.......DU SKAL ALDELES IKKE KOMME OG BELÆRE MIG OM HVORDAN MIT ANLÆG SPILLER ELLER SKAL SPILLE - HVILKEN FRÆKHED OG ARROGANCE.
den beskrivelse som jeg har givet er mine oplevelse og der er ikke skyggen af tvivl om at disse "nettweaks" giver en klar forbedring. Den beskrivelse du har givet er en ret præcis beskrivelse af det jeg allerede har skrevet. 0 mere højfrekvens.
hvis du foretrækker at lytte til diverse forvrængnings fænomener, er det din sag - og hvis du yderligere forbinder det med naturlig livelyd.....så er du klar til den lukkede afdeling - med tvangs fixering til følje. Tjah! Måske. Jeg gider bare ikke være derude mere, maden er rimelig dårlig forstår du? Men de forvrængninsfænomener som jeg tror du taler om, dem holder jeg rigtig meget af. Ægte uforfalsket information over 10 KHz er guf, jeg har dog aldrig hørt det fra en CD maskine endnu. Så det er givet noget snavs den laver, som du kæmper med. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|