Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 09:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Net-Ledning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
OverKill-LaRSeN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Status: Offline
Sendt: 22 December 2004 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

hvis man har brug for en meget kraftig forstærker, så er der ikke særligt mange modeller der kan være med en krell fpb300 - og jeg har naturligvis lyttet til en del.......iøvrigt har een af mine venner netop fået fat i en acchuphase a60, og den tror jeg lyder bedre end krell'en men den har ikke samme styrke.
Til top Vis OverKill-LaRSeN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OverKill-LaRSeN

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 December 2004 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

OverKill-LaRSeN skrev:
hvis man har brug for en meget kraftig forstærker, så er der ikke særligt mange modeller der kan være med en krell fpb300 - og jeg har naturligvis lyttet til en del.......iøvrigt har een af mine venner netop fået fat i en acchuphase a60, og den tror jeg lyder bedre end krell'en men den har ikke samme styrke.

Jeg tror såmænd også 3020éren banker den FPB300 .
Hvad med at få pelset den for åben skærm, så alle kan se hvad det er for noget.

Hvis den er ægte god i relativ forstand, så ved du jo så det.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 December 2004 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Jeg bruger et maskinkabel, der skærmet og godt flexibelt, dette kabel er flere klasser bedre end originale netkabel. Dette kabel overholder alle gældende regler i følge stærkstrømsbekendtgørelsen.

De 2 størrelser jeg har hjemkøbt, er henholdsvis 3x1,5mm2 og 3x2,5mm2.

Herover et hjemmelavet netstik i 3x1,5mm2, med jordet/aktiv skærm, dette kabel gør det yderst overbevisende, når skærmen er jordet.

mvh Gorm

Hej Gorm,

Hvilken type maskinkabel er dit??

Til top Vis soxen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soxen

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 December 2004 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Kablet jeg bruger er et "NEXANS Rheyflex 500-YSY-32  3x1,5" og er specielt beregnet til støjskærmning, samt meget fleksibelt. Og er selvfølgelig CE mærket.

Farven på kablet er gennemsigtig, således man tydeligt ser den fortinnede koberskærm. Kabeltypen minder om SY-JB.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 December 2004 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg nok ikke lige så hifi klog som jer andre, men er dog elektriker. Jeg undre mig over det skulle give en forskel med 2.5mm fra stik kontakt til anlæg når det kun er 1.5mm i væggen. Når andre så skriver at 2.5mm er godkendt til 380v så er det jo også forkert. Man skal jo have mere end 3 leder for at køre 380v, men det er jo Amperen hvor at 1.5mm er godkendt til 15.5A, dog skal der stå hvad de forskellige ting må/skal være forsikret med. Man må ikke sætte 13A sikring i ude i tavlen hvis der står i papirene at det skal være forsikret med 10A.

Håber i forstår hvad jeg mener, eller måske jeg har misforstået noget.

Tror bare at et alm 1.5mm uden forstyrrelse på nettet må være rigeligt til et stort anlæg. 10A kan jo trække 2300Watt.

\René

Til top Vis Primeradk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Primeradk

Mikke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 December 2004 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Hvordan laver man en "jordet/aktiv skærm"?

MVH

Til top Vis Mikke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikke

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 30 December 2004 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Mikke:

Du forbinder jorden til jordbenet i den ende der ryger i stik-kontakten. DEn skal ikke forbindes i apparat-enden, så kan du risikere at lave en støj-sløjfe (ja ja Gorm, jeg har da hørt lidt efter)

Lige et lille sidespring:

Er det lovligt at lave sin egen stik-dåse??? Og hvad ville i så fald kravene til en sådan være?

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2004 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Jeg er dybt forundret når jeg læser denne tråd. Jeg tror simpelhen ikke på at nogen har en forstærker eller andet der bruger mere end 10A og dermed har brug for mere end 1.5mm til deres anlæg.. Jo større kvadrat, jo mindre modstand korrekt. Støjen kommer i installationen lige meget hvad med mindre man skærmer kablet men det kan man jo bare gøre på 1.5 kvadrat. på 1.5 kvadrat kan/må man trække 15.5 A, og hvem har en forstærker der trækker så meget ? Så kan man trække en kabel seperat fra tavlen ind til anlægget så får man ikke transienter fra køleskab osv hvis det sidder på egen gruppe men man får jo så fra ens naboer osv, hvis dette skulle kunne mærkes. Jeg tror nogen hører hvad de vil hører, eller rettere tror de får en forbedring.

>JBL, jeg tror godt du må lave en stikdåse selv, men fast installation må man ikke selv lave. Kan lige se at man som elektriker kommer ind og ser en uautoriseret person har lavet egen installation med 16mm, puha en bøde ;) Hvorfor skulle jordbenet ikke være tilsluttet? Så ryger effekten af jordbenet da hvis man ikke forbinder i den anden ende? Så kan man jo evt. have en 3 leder og jord igennem med skærm på og så lave en pigtaile hvis støjen skal helt væk. Man klipper simpelhen et lille hul i kabler ind til skærmen og forbinder skærmen til kabelbakker, rammer osv så der ikke er støjforskel på noget overhoved. Dette er bla blevet gjort for at kunne overholde de strenge EMC regler på metroen. Jeg mener hvis dette er nok derude med meget fint elektronik, så er det nok også derhjemme.

Nå nu håber jeg ikke at jeg har fornermet nogen herinde, for med hensyn til lyd og meget andet er jeg uviden i forhold til jer, men jeg kan simpelhen ikke se en fornuftig forklaring til at skulle gå så langt op i netledning, medmindre der sidder en meget stor trafo i jeres forstærker der bruger mange mange Ampere.

\René

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2004 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Primeradk skrev:
JBL, jeg tror godt du må lave en stikdåse selv, men fast installation må man ikke selv lave.

Er der nogen regler for hvilke stik der i så fald skulle gå i denne stik-dåse? Må man f.eks. bruge apparat-stik over hele linien?

Primeradk skrev:
Hvorfor skulle jordbenet ikke være tilsluttet? Så ryger effekten af jordbenet da hvis man ikke forbinder i den anden ende? Så kan man jo evt. have en 3 leder og jord igennem med skærm på og så lave en pigtaile hvis støjen skal helt væk. Man klipper simpelhen et lille hul i kabler ind til skærmen og forbinder skærmen til kabelbakker, rammer osv så der ikke er støjforskel på noget overhoved. Dette er bla blevet gjort for at kunne overholde de strenge EMC regler på metroen. Jeg mener hvis dette er nok derude med meget fint elektronik, så er det nok også derhjemme.

Den tredje leder forbinder selve apparat'et til jorden, mens selve skærmen jo kun behøver at aflevere støjen i den ende hvor stikkontakten er...

Jeg er endnu ikke helt med på hvad den pig-tail skal/må forbindes til? Skal den forbindes til noget der har forbindelse til jorden, såsom en radiator, eller skal den forbindes til noget der ikke er elektrisk ledende, og hvad er så effekten?

Jeg er ikke så skarp lige nu. Du må gerne prøve at forklare effekten af en pig-tail frem for at det hele ledes gennem jordbenet og ned i den danske muld.

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2004 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

>JBL, ja jordledningen skal være forbundet i begge ender. skærmen kan jo både virke som en støj aftager men hvad er det en antenne er? Hvis du bare har en ledning(I dette tilfælde skærmen) i kablet så fungere den jo som en antenne ligesom en alm transister radio har og så modtager den jo alt muligt støj fra andre ting og luften. Derfor skal den være forbundet i begge ender. En pigtale er en løsning hvor man ikke har mulighed for at gøre det, der tager man simpelhen og laver en hul igennem yderkappen indtil skærmen og forbinder denne med feks en metal bøjle som man så skruer fast i din kabelbakke(hvis bakken er af metal selvfølgelig) derved går støjen i den og går så fra kabelbakken til jord. Så bliver skærmen forbundet til jord i sidste ende, men virker så ikke som en antenne. Det man så kan gøre er at forbinde skærmen til jord i begge ender dermed skulle det jo være løst på et alm net kabel.

Dog må jeg indrømme at om du følger mit råd eller andres tror jeg ikke du kan se, mærke eller høre forskel, med mindre du har meget støj på dit net hjemme. Grundet til dette blev gjort på metroen er at noget af udstyret kører på 12/24 volt, og disse spændinger må ikke variere ret meget. Når et tog så har "optaget" det strøm det skal bruge for at køre og begynder at bremse igen, så slipper den returstrømmen tilbage til en inverter som så skal sende det retur til værket. Dette er virkelig noget der kan skabe støj og spændings tab, dermed blev alle kabler forsynes med dette. Her snakker vi dog 10.000volt på trafoerne og 750volt og optil 1600Ampere hos togene. Så om det er nødvendigt og hørtbart hos dig, må du jo fortælle mig når du har lavet det. Jeg tror dog ikke på det ;)

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2004 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

>Primera: Jeg bor på kollegie, så der er helt sikkert støj, plus at elinstallationerne virker som om de er af tvivlsom herkomst.

Derfor er jeg interesseret i at få skærmet kablerne. Jeg kan godt se din argumentation for tykkelsen af ledningen, og det er da også kun 3x1,5 kvadrat jeg bruger.

Jeg er ikke helt med på hvilken kabel-bakke det er du mener? Jeg troede ikke at man måtte forbinde jord til at muligt i hjemmet? Har i hvert fald læst herinde at det givetvis skulle være farligt/ulovligt at forbinde jord til f.eks. radiatorer???

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2004 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

>JBL, jeg ved som heller ikke om en pigtail er lovlig i hjemmet. Det jeg ville frem til er at en skærm kun forbundet i den ene ende er en antenne. Hvis jeg var dig så ville jeg lave et alm kabel med jord, evt skærm og forbinde det til jordbenet. Så bør du ikke have problemer.

\René

OverKill-LaRSeN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2004 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

er der da ikke bare een der gider sætte sig ind i dette emne.......start med at læse diverse artikler af BEN DUNCAN.

.......og en stor forstærker trækker langt kraftigere peak strømme end 10A, og det er der de tykkere kabler kommer ind i billedet.

LÆS

Til top Vis OverKill-LaRSeN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OverKill-LaRSeN

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 December 2004 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

I mit kabel er det netop også planen at strømkablet's skærm skal virke som antenne, for at undgå støjstrømme(indstrålet støj) i kablet, derfor har jeg kun forbundet skærmen til jord i selve forsyningsenden. Fase, nul og jord er forbundet i begge stik.

Når man snakker udstråling, er det da rigtigt at man forbinder skærmen til jord i begge ender, og her er det vigtigt at kontakten mellem skærm og jord er god, da en dårlig forbindelse øger skærmens impedans og mindsker virkningen mod udstråling(radiostøj).

Tykkelsen og længden på kablet er religion og smag, nogle kan bedst lide korte og tykke, mens andre bedst kan lide lange og tynde ledninger. Som håndregel kan man sige(min erfaring) at korte og tykke ledninger = lav dæmpning = mere ro, mens lange og tynde ledninger = stor dæmpning = mere liv. Så man må nok prøve sig frem selv, inden man fordømmer andres oplevelser.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2004 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

>Gorm, hvad er så forskellen om skærmen er forbundet til jord i begge ender end kun i den ene ende? Jeg tænker at hvis der er støj, så bliver det jo sendt til jord alligevel?

Dette har jeg bla fundet af Ben Duncan Citat "Cables really do make a difference, trying with different ones can be amusing, but my advice is not to spend too much money on them. There are plenty of reasonably priced cables suited for experiments, for instance Supra from Jenving, Kimber, Goertz, Audioquest, Cardas and DH Labs all available from The Parts Connection. Remember that the signal cable shield shall only be connected in one end (the source end). Impedance matching is also important, see separate tweak" og hvis det han skriver er rigtigt står der at skærm skal være monteret i forsynings enden kun. Ikke at jeg er uenig/enig for kan ikke forstå hvorfor.

>Overkill, ja nu har jeg søgt på Ben Duncan og kan se han skriver en masse. Nu skrev jeg tidligere at jeg ikke ved så meget om "lyd" som jer måske, men lad os så sige man går op i 2.5mm så kan man trække ca 21A. Hvor meget trækker et "stort" anlæg i peak, og hvornår forekommer et peak ved stor Bass eller høj musik og hvor mange ampere vil den her trække? Nu vil jeg ikke kaste med mudder eller påstå det du siger er forkert, jeg siger bare jeg indtil videre er uenig indtil du/I har overbevist mig om andet, og så er jeg også blevet klogere. Nu vil jeg læse lidt mere om Ben Duncan og så må I alle have et godt nytår til vi ses næste år.

Pas på jer selv ;)

\René

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 December 2004 kl. 02:42 | IP-adresse registreret  

OverKill-LaRSeN skrev:

er der da ikke bare een der gider sætte sig ind i dette emne.......start med at læse diverse artikler af BEN DUNCAN.

.......og en stor forstærker trækker langt kraftigere peak strømme end 10A, og det er der de tykkere kabler kommer ind i billedet.

LÆS

Hvorfor hjælper 1-2 meter på det??
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

OverKill-LaRSeN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2004 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

ohm's lov

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 December 2004 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

OverKill-LaRSeN skrev:
ohm's lov

Har du regnet efter?
Eller skal du have dig en ny regnemaskine, der kan håndtere alle de 0ér der skal stå efter kommaet.
Du kan ikke nedbringe udgangsimpedansen fra lysnettet. Det er helt og aldeles umuligt. Jo ude på den tiende decimal måske.
Du bør tænke mere i sammenkoblingen af apparaterne. ser de hinanden rent elektrisk eller ej. Her kan netledningen gøre stor forskel.
Om den så skal være tyk eller tynd, kan man være helt ueninge om. Jeg ser ingen grund til store kvadrater, nærmere tværtom.
Skulle der være behov for stort tværsnit, så vil jeg tro det kun er på ét apparat, for at sikre at den ikke påvirker de øvrige apparater mere end højest nødvendigt.
I mit eget set-up sidder der en klasse A amp, der konstant belaster nettet med 5,5 A. Heller ikke her kan jeg få tykke kabler til at gøre en positiv forskel. 1-1,5 kvmm er rigeligt.

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2004 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Kurt, jeg mener du du skriver er korrekt. Det er jo ligesom når man har en kondensator når man laver anlæg i biler. Her er det også nødvendigt at have dette til at kunne "opsamle" effekt ved en stor SUB feks. Dermed kan den levere hvis batteriet ikke helt kan levere ved peak. Nå du nu har en 5.5A som belaster så tilfører den sikkert effekt til en kondensator i anlægget som så kan resten kan tage fra hvis den ikke skulle kunne trække nok. Dog kan jeg ikke forstå hvorfor de dyrer forstærker til måske 30-45 kilo ikke skulle levere en bedre netledning med til forstærkeren, til måske 100kr hvis der skulle være så stor forskel som påstået.

Derudover kunne jeg godt tænke mig at høre hvilken forsikring folk bruger når de nu har trukket 2.5, 4,10, 16 mm til deres anlæg. Det må jo være store industri sikringer???

\René

PaleRider
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 31 December 2004 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Skal vi se; hvad er det som utgør forskællen mellom en Fiat 500 og en Ferrari F50? Noget med dimensionering? Overkill har helt ræt, det har kanskje Ben Duncan og for alt hvad jeg ved.(ræt=enig m. undertegnede

Men forvænt dog ikke at disse Fiat-ejere skal fatte nædvendigheten av å oppgradere til tykkere bensinrør

Mvh.   RS

Til top Vis PaleRider's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PaleRider

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum