| Forfatter |
|
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 07 December 2004 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har vist skrevet lidt om den hist og pist, du får lige et par cut'n'pastes 
"Den er bipolar bestykket i udgangen med nogle Sanken transistore som jeg er vild med lyden af. Den spiller dybt, ikke 50.000 kr dybt men langt bedre end så mange FET konfigurerede forstærkere, men også dyrere bipolare jeg har hørt på f.eks. Bryston 4b sst til 32.000. Den har masser af detaljer og er støjsvag (god S/N) og er "hurtig" (Slew rate på 130 volt pr ms). Og så lyder den godt efter min smag. Hvis vi skal snakke om en ulempe er at den er meget stor, du vil ikke tro det når du først ser kassen den kommer i. Men omvendt hvis du har nogle gode lange XLR kabler er det jo ikke noget problem at gemme den væk."
Som jeg husker det var mit problem med at høre den (og et par af de andre jeg testede) ved en forhandler, at du skal have fat i et eksemplar der har nogle timer på bagen da det var min erfaring at lyden ændrede sig en del i de første par uger - læs: åbnede op. Nu hvor jeg har haft den i et halvt års tid er jeg stadig meget tilfreds med den, men lyd - især high end lyd er klart en smags sag, så ud og hør på noget af det med dig! 
En lille fordel ved en flerkanals gut som dig er at Parasound laver andre flerkanals forstærkere, også en 5 kanals så du en dag kan skifte helt om nu når du er bange for at tingene ikke matcher.
|
| Til top |
|
| |
DPetersen Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok tak for indlægget det er rart med noget respons, og jeg er da blevet klogere på lyd og kvalitetsforhold.
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke for at være lyseslukker eller genere Vincent, men de monoblokke, som man åbenbart mener er på 100w i ægte klasse A kan næppe leve op til denne betegnelse. Derfor kan de jo være vældig gode, jeg har aldrig hørt dem, men æres den, som æres bør. Hvis man en gang har set en RIGTIG klasse A forstærker på 1x100 eller stereo 2x100 watt, så ved man at det kræver helt ekstraordinære konstruktioner. Jeg kan lige sådan på stående fod nævne: Stax DA-300, Stax D-Max 100, Dali Gravity, Denon POA-S1. Det er allesammen kæmpemæssige apparater. Dalien vejer ca. 100 kg og er stereo (det er den, Kurt von Kubik har), Denon S1 vejer ca. 200kg for de to monotrin tilsammen, og i hvert fald Dalien har blæserkøling selv om den er næsten en meter i dybden og har masser af køleribber. Stax DA-300 (omkring 1980) havde særlige køletunneller med blæsere, og Stax D-Max havde 4 blæsere i hvert monotrin, og var ikke så meget mindre end en Gravity, selv om det var monotrin. Og alle disse apparater var specificeret til omkring 100w ved 8 ohm. Der er naturligvis flere, fra Krell, Gryphon etc. Men det er karakteristisk ved disse typer, at de ikke har noget headroom! Det betyder at selv om de er ufatteligt veldimensionerede og fordobler effekten hver gang impedansen halveres, så kan de ikke levere et ekstra skud effekt, hvis man prøver at tvinge dem til det. Det er en følge af konstruktionen, hvor der konstant trækkes fuld effekt gennem transistorerne og ud af strømforsyningen. Så 100w i 8 ohm, 200 i 4 ohm, 400 i 2 ohm og 800 i 1 ohm er faktisk, hvad man kan forvente (måske ikke realistisk i 1 ohm). Der kan ikke "lige" leveres ekstra 3dB (fordobling af effekten) ved en voldsom transient. Faktisk vil forstærkeren klippe, hvilket man bør vide, fordi det gør denne type mindre egnet til fest-og-ballade brug, med mindre man bare ikke skal bruge mere end den opgivne konstante effekt. Så noget med 1200w mere end antyder at her køres delvist i klasse B, og der er da også en tendens til at forskellige mærker påstår at deres grej er klasse A, men kigger man på dimensionering og varmeudvikling, kan man se at dette simpelt hen ikke er korrekt. De kører normalt bare forholdvist højt i tomgangsstrøm, og dermed klasse A op til måske 5, 10 eller måske 30 watt, men derover arbejdes der i klasse B, hvor strømtrækket øges ved øget effektafgivelse. (De fire forstærkere, jeg har nævnt, har jeg alle hørt spille sådan rimeligt meget, derfor omtaler jeg dem). Beklager hvis man synes, dette er uden for tråden.
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov, undskyld troelskn, jeg hidsede mig vist lige lidt meget op og skød fra hoften om klasse A. Du skrev jo faktisk klasse A/B op til 300 og 1200.
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |
troelskn Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 865
|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har aldrig påstået at de omtale vincent blokke rent faktisk kører 100w klasse A.
Jeg har selv en monster forstærker der er opgivet til 100w klasse A,
men det er den ikke. En simpel måde at tjekke det på er at kigge på der
reelle strømforbrug.
En relativt fornuftig designet klasse a ting med analog strømforsyning
har en effektivitet på ca. 1:12. Hvis den skal levere 100w i ren klasse
skal den altså bruge noget der ligner 1200w kontinuert.
Min egen bruger 685w i tomgang, dvs den kører et sted mellem 40-50w klasse a.
Det er en tommelfinger regel, men den kan bruges til at give et hint.
__________________ Hvis kunst kræver engagement; Er moderne musik dermed kunst?
|
| Til top |
|
| |
DPetersen Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan godt være at vincent sp991-plus ikke er ren klasse a, men det er vel stadig et godt køb til pengene?
|
| Til top |
|
| |
troelskn Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
DPetersen skrev:
Det kan godt være at vincent sp991-plus ikke er ren klasse a, men det er vel stadig et godt køb til pengene?
|
|
|
Bestemt, det er rigtigt meget forstærker til pengene.
I den forbindelse betyder det at det er klasse a til 30w eller til 100w intet.
Det kan stærkt anbefales at lytte til dem.
|
| Til top |
|
| |
Theis Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2003 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 34
|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg stod med 30 K ville jeg ikke stoppe før jeg havde en GamuT D200 - til 30.000 kan du sikkert finde een, der er 2 år gammel, men de holder en menneskealder.
|
| Til top |
|
| |
DPetersen Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er vist ikke andet for end at lytte igen. For ellers kan vi vel blive ved med at diskutere.
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 08 December 2004 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror flere bliver betaget af hvor "meget" forstærker man får for pengene ved Vincent. Opmærksomheden på lyden bliver måske skubbet lidt i baggrunden da synet behager. Jeg vil påstå at der findes flere forstærkere på markedet hvor man får "mindre" forstærker for pengene, men mere lyd. Vincent er lavet udfra gamle designs og med stumper stort set ingen andre bruger mere. At der er meget af det og det ser godt ud er der ingen tvivl om.
__________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
DPetersen Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2004 kl. 08:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har nævnt crown som en flerkanals forstærker og skriver nu at der egentlig er andre mærker der måske ikke ser lige så godt, ud men kan levere samme lyd, hvis jeg har forstået det rigtigt. Du må gerne komme med nogle flere alternativer
|
| Til top |
|
| |
rune-nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
|
| Sendt: 09 December 2004 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
troelskn skrev:
Hej,
Med Mono blokke i den prisklasse kommer du bare ikke udenom Vincent SP-991 plus. Og det skal være plus udgaven. Magen til prisbasker skal du godt nok kigge grundigt efter. De levere 100w klasse A og 300W A/B i 8 ohm og dobler lystigt derop ad til 1200W i 2 ohm.
|
|
|
Hvad er forskellen på "plus" udgaven og den almindelige udgave? __________________ Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler
Mit Hifi
|
| Til top |
|
| |
troelskn Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2004 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
rune-nielsen skrev:
|
Hvad er forskellen på "plus" udgaven og den almindelige udgave? |
|
|
Teknisk: Det er en redesignet strømforsyning med mere og bedre
regulering til indgangstrin, anderledes internt layout. Større trafoer.
Lydmæssigt: Plus er mere homogen og lækrere hvor den gamle var mere
grovkornet og rå. Lydbilledet er mere helstøbt. Den er stadig et
dynamisk monster, men udladningerne er bedre kontrolleret.
Det er møg-gode forstærkertrin.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 December 2004 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK. Tak for dit svar. Hvor længe siden er det de har lavet den opgradering? Steg prisen ved det tilfælde?
Har skelet lidt efter om man skulle prøve et brugt sæt af disse amps, men på brugtmarkedet har jeg kun set den "almindelige" udgave. __________________ Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler
Mit Hifi
|
| Til top |
|
| |
troelskn Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2004 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
rune-nielsen skrev:
OK. Tak for dit svar. Hvor længe siden er det de har lavet den opgradering? Steg prisen ved det tilfælde?
Har skelet lidt efter om man skulle prøve et brugt sæt af disse
amps, men på brugtmarkedet har jeg kun set den "almindelige" udgave. |
|
|
Det er med plus opgraderingen som jeg mener er slutningen af sidste år,
at tingene begynder at blive interessante med den Vincent. Den oprindelige version er ikke på samme måde "value for money"
Jeg synes ikke det er interessant med den gamle version. Jeg ved ikke
hvad du skal give for et brugt sæt, nyprisen på dem var nede på omkring
18K tilsidst. Den vejledene pris steg ikke, men jeg har ikke set de
samme "knald" tilbud på 991plus.
De 991plus jeg har set har ligget noget højere omkring 13K stykket.
Speakers Corner i københavn har dog tidligere haft nogle gunstige
priser på Vincent; måske kan du få et godt tilbud der.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 December 2004 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg takker igen for din hjælp. Meget fint og konkret svar 
Nu må vi se om jeg falder over et godt tilbud. Godt skal det være, for det haster ikke for mig. __________________ Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler
Mit Hifi
|
| Til top |
|
| |