Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 06:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: LOKA Sub20 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 21 Maj 2005 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Jeg får nogle flere stumper i løbet af næste uge til Zappen, så bliver den færdig. Ifølge mine målinger på Zappulsen, kommer den til at yde ca. 2x350W RMS 8 Ohm, og ca. 2x 700W RMS 4 Ohm.

Jeg har et aluminiumskabinet til Zappulsen, som den bliver bygget ind i. Så kan jeg også teste den med lidt andet udstyr.

Med hensyn til hvor dybt subwooferen spiller, så kan jeg selv vælge det i gainer kredsløbet med et par modstande. Jeg er godt igang med at teste hvor dybt jeg skal sætte dem til at spille.

Lige p.t. har de et f0 på 25Hz, og alt under bliver skåret væk. Det er faktisk rigeligt i mit lytterum. Det lyder som om Roskilde Festivalen er igang ud på gaden
I starten troede jeg faktisk der var tale om vejarbejde uden for døren, da nogle af de dybe frekvenser bliver forstærket mere end andre forstærket...

Nu skal jeg så bygge to nye subwoofere baseret på samme opbygning som denne, men i en lidt anden, og mere harmonisk, udformning, så de passer bedre til resten af mit anlæg - blandt andet nogle båndhøjttalere, der er på vej.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

daniels :  TOP-$ projekt

Qvist skrev:
Efter min mening er en isobarisk subwoofer det eneste rigtige til musik.

Teoretisk spørgsmål:

Får det mindre ud af et isobarisk kabinet, end et almindeligt lukket ? Eller er det primært for at spare plads?

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2005 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Det er klart en fordel, at en isobarisk løsning kan halvere volumen, men det er ikke min oprindelige grund til at vælge det.

Med to enheder sammen, får jeg den dobbelte magnetstyrke - med følsomhedsfald som ulempe. Men det er min erfaring, at en isobarisk løsning giver større musikalske egenskaber. Den kraftigere magnetstyrke, dobbelte ophæng (fra to enheder), gør at membranen bliver holdt i et jerngreb, og giver mulighed for en god kontrol. Dette kræver dog mere effekt fra forstærkeren. Jeg vil anbefale mindst 200W RMS til min løsning her.

Selv bruger jeg så aktivt filter og en Zappulse på 2x300W 8 Ohm, der kører mono og trækker subwooferen. Den får altså 600W, hvilket ihvertfald er rigeligt. I staren brugte jeg faktisk ikke mere end en 2x100W forstærker til at trække den, og det var også rigeligt.

Faktisk kan den sagtens bruges uden noget gain, da den har et F3 på 34Hz, og falder ret blødt ned.

Det er klart den mest musikalske subwoofer jeg har hørt. Det eneste jeg kunne finde på at ændre, er udformningen, men det er kun at designmæssige årsager - volumen og alt andet er rigtigt godt. Specielt afstivningen har været meget succesfuld. Desværre har jeg en skænk i min stue, og subwooferen er lige præcis to cm for bred, for at kunne stå det mest ideelle sted. Så jeg overvejer at sælge denne subwoofer, og bygge en næsten magen til, der så er to cm smallere, med til gengæld lidt højere. Men det har MEGET lav prioritet, for det er et KÆMPE arbejde, og så bare for to sølle cm....

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2005 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Ville lige poste et færdigt billede af mit system:

Og lyden: Ja det er referenceklasse!

Den subwoofer er simpelthen suveræn til musik (og da også film)

krelllover
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 09 Januar 2007 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

wow jeg kan godt lide dem
Til top Vis krelllover's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krelllover Besøg krelllover's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2007 kl. 01:41 | IP-adresse registreret  

Den var også rigtigt god.
Har desværre solgt den fra, da den alligevel var lige stor nok til stuen.

Jeg har stadig ikke rigtigt fundet en enhed, som er en dfinitiv afløser for 25W8565-00/01.

Men jeg har planer om at arbejde med en isobarisk løsning med nogle Peerless XXLS enheder.

For tiden er jeg dog godt igang med flere projekter, mere henvendt på det øvre frekvensområde. Men jeg som troede jeg kunne leve med mindre højttalere, er blevet overvist om, der skal bund til. Og jeg mener stadig at en isobarisk subwoofer er den bedste løsning.

Arbejder desuden også meget med finish, så de nye modeller bliver flottere end disse prototyper.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes