|
Gennem mit arbejde har jeg haft fornøjelsen til at få et indgåendekendskab til rør og deres soniske signatur. De har hver deres særkender. Jeg kan godt lide Trioder 300 B lyder meget romantisk velopløst, men har ikke meget effekt og har svært ved at levere varen i de nederste frekvenser. Hvis de kobles PP og der anvendes 4 stk pr kanal får man ca 40 W. dog mister man i samme ombæring noget af deres fine særkende. EL 86 har faktisk de samme kvaliteter som 300 B røret. også når det køres PPP (parallel push-pull). De er ekstrems glatte og klinger med en helt fantastisk glans.
Jeg har aldrig selv bygget med EL86, men jeg ved at rør som EL34 og EL84 lyder fantastisk som triode koblede push pull trin. Jeg har kun stødt på EL86 i forbindelse med renoveringer af gamle guitarforstærkere.
(og så er det bliilgt) KT 90 er så vidt jeg huske fuldt komplimentær med KT 66-88 og 6550 rørene.
KT90 er en form for ekvivalent for 6550/KT88, selv om specs er anderledes, men der var jo også forskel på 6550 og KT88 i gamle dage, det er der stort set ikke længere. førhen var 6650A et 35W rør, KT88 et 42W rør. I dag er Sovtek 6550/KT88 samt EH6550/KT88 identiske, og de kan tåle både enorme spændinger og er ikke blege for at køre med 40W/anode. Den eneste forskel er flasken.
KT90 er en 50w pentode, og rørets indre kapacitanser er noget højere end de andre typer. KT90 blev lavet af Ei i eks jugoslavien, bliver nu lavet af ElectroHarmonix.
KT66 er ikke en ekvivalent til KT88/6550, nok mere som en blanding af 6L6 og EL34, som dataarkene også viser.
Det var i øvrigt sjovt at de relativt dårligt specificerede Sovtek 6550 rør lød klart bedre end KT 66 og 88 fra Golden Dragon. Jeg mener at huske at KT 90 rørene kom fra Tesla. Jeg husker dem ikke for noget fantastisk.
Jeg mener ikke at Sovtek røret er dårligt specificeret, det har samme specs som alle andre, ihvertfald hvis vi snakker 6550WE typen. Det er desuden det højestydende af samtlige nye producerede fabrikater, og de enste jeg kunne få en gammel Ampeg SVT til at yde det samme som med GE rør. Selvom de ikke har så høje anerkendelser i audiofil verdenen, er det stadig min mening at det er det bedtse rør til eksempelvis Audio Research.
Tubeman |