| Forfatter |
|
MonoTovarisj Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1487
|
| Sendt: 24 April 2005 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper glem det ... de er hverken til at hugge eller stikke i men hvis
de selv syntes det lyder bedre så lad dem da lave deres kabler. Jeg
selv vil kalde det woodoo hifi af første klasse men det er bare min
mening.
At sno et kabel så det bliver 3 gange så langt giver ingen forbedring overhovedet snare tværtimod.
__________________ MonoTovarisj
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
| Til top |
|
| |
McAllan Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
| Sendt: 24 April 2005 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
:-):-) skrev:
Et net filter er som en monstand for mig har prøvet det skit dynamiken forsvandt. |
|
|
I så fald er det fordi det filter du har brugt ikke har haft en
karakteristik, der passer til dit formål. Et filter er jo ikke blot et
filter, men kan laves med mange forskellige karakteristikker alt efter
formålet.
__________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 24 April 2005 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle lytter til musik for at høre musikken. Andre lytter til musikken, for at høre anlægget
Alle sanser kan skærpes med tiden, det er der ingen tvivl om, så at kategorisk at afvise at nogen kan høre forskel, mener jeg er forkert.
Jeg har valgt en middelvej, og lavet mine netkabler ud fra min elektronikuddannelse, og brugt tykke skærmede kabler. Efter 200 kroner stykket, står jeg med fornuftige kabler, der ikke har kostet mig en formue. De ligner en million (til dem der vil have lidt for øjet), og kan levere det de skal - strøm.
Og jo, jeg kan høre forskel! Men de erstattede altså også lampeledning m/elendige gamle stik. Og der er også kommet jord på med de nye kabler. Om denne forskel er til det bedre, mener jeg det er, omend den er så lille, at der er mange andre sted i min HiFi-kæde, hvor det nok bedre havde kunnet betale sig at bruge lidt tid/penge på.
|
| Til top |
|
| |
donkeyshark Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 24 April 2005 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
MonoTovarisj skrev:
Jesper glem det ... de er hverken til at hugge eller stikke i men hvis de selv syntes det lyder bedre så lad dem da lave deres kabler. Jeg selv vil kalde det woodoo hifi af første klasse men det er bare min mening.
At sno et kabel så det bliver 3 gange så langt giver ingen forbedring overhovedet snare tværtimod.
|
|
|
At sno et kabel giver den forbedring, at det bliver næsten uimodtageligt for indstråling. Får man også lederne til at krydse hinanden i 90 grader, bliver resultatet endnu bedre. __________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
| Til top |
|
| |
donkeyshark Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2005 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
cantaloop skrev:
donkeyshark skrev:
| Du har fuldstændigt ret i din bevisførelse. Jeg har selv solgt HiFi engang i fordums tid og kender også "almindelige" mennesker uden forstand på HiFi. Det kunne sagtens gå, som du har beskrevet - og sådanne mennesker har jeg aldrig i min tid som sælger prøvet at prakke dyre entusiastting på.
Men, så findes der altså også en anden slags mennesker. De går op i musik og/eller HiFi med en brændende lidenskab, som kan overskygge næsten alt andet i livet. Når de har lært at lytte rigtigt - gennem et langt liv med musik eller foran diverse stereoanlæg, som ikke bare har skullet hygge - kan de/vi høre meget detaljeret, hvis anlægget er i stand til at skille tingene ad. Man kan diskutere, om det er betydningsfulde forskelle. Både ja og nej vil være rigtige svar. Vi taler altså om noget relativt på niveau med et godt eller dårligt digt eller fuglenes sang i naturen.
Humlen er, at for os - i vores måske groteske stræben efter bedre og bedre lyd til at kildre vore sanser og sjæl - er det meget betydningsfuldt. Fordi vi lytter intensivt. Vi ved også godt, at bare en taler i rummet imens, så kan vi ikke høre forskellene mere. Det er bare ligemeget.
Det er sådan nogle mennesker, du skriver til, hr. Jesper001
Måske du også en dag ser lyset - måske gør du aldrig.....men at kunne fortælle folk, at noget de hører, kan de i virkeligheden slet ikke høre - uden at have været til stede, er da vist vaskeægte voodoo, eller?

|
|
|
Vil du være så venlig, at fortælle mig hvad der er rigtigt, hvad der er forkert? Det er helt og aldeles din subjektive mening, og jeg vil da godt have en definition på hvordan man "lytter rigtigt". Hvad får dig endvidere til at tro, at det ikke er entusiasterne der lader sig påvirke af ren indbildning?
|
|
|
Nej, det vil jeg ikke være så venlig at gøre. Det har vi religionerne til.
Svaret på dit andet spørgsmål er: Erfaring
Med hensyn til, hvordan man lytter rigtigt, er det vist lige så umuligt at svare på som, hvordan man spiller rigtigt for at være en god musiker. Selvom man ikke kan svare på det, er det ikke svært at afgøre, om én er det eller ej, vel? __________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
| Til top |
|
| |
Jesper001 Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 326
|
| Sendt: 24 April 2005 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
donkeyshark skrev:
MonoTovarisj skrev:
Jesper glem det ... de er hverken til at hugge eller stikke i men hvis de selv syntes det lyder bedre så lad dem da lave deres kabler. Jeg selv vil kalde det woodoo hifi af første klasse men det er bare min mening.
|
|
|
At sno et kabel giver den forbedring, at det bliver næsten uimodtageligt for indstråling. Får man også lederne til at krydse hinanden i 90 grader, bliver resultatet endnu bedre.
|
|
|
Nu må i holde op!!! Den slags kabler der kan komme støj og induktion på er som regel kabler med en ganske lille spænding og strømstyrke. f.eks signal-kabler mellem CD og Reciver. Eller et antenne kabel hvor der som bekendt er tale om ganske få mV...Men der kommer ikke støj på stærkstrøm!! De enkelte steder hvor man vælger at skærme et stærkstrømskabel er det faktisk på grund af det modsatte, nemlig at der ikke må komme støj fra kablet og ind på andre kabler!! f.eks EMC som opstår ved kørsel af store industrielle motorer! Men her snakker vi som regel om MEGET store strømme set i forhold til de sølle 35A eller hvad det nu er man forsikrer en alm. parcelhus-installation med i dag...
Støj på et stærkstrøms-kabel! LOL!! 
|
| Til top |
|
| |
KaZZ Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 460
|
| Sendt: 25 April 2005 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhh Jesper001..
Der er rent faktisk støj på et elnet og der med også på et kabel! Det kan man måle! __________________ Rotel RSP1066/RMB1075
Pioneer DV668/PS3
Pana 37pv600/DMR EH65
B&W DM604 S3/602 S2/CC6 S2
Sanyo Z3/Lissau ProScreen gråt motor.
Technics 1210mkII/Cambridge 640P
Taralabs Axiom
Supra
Van den hul
|
| Til top |
|
| |
donkeyshark Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2005 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg har opgivet. __________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 April 2005 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja det ender med at folk vil kræve en blindtest, men det tør de andre
folk ikke... og så kommer diskussionen op igen efter en lille uges tid.
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
| Til top |
|
| |
donkeyshark Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2005 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror, du misforstår noget, MonoTovarisj. Det her er jo ikke en konkurrence om at få ret. Jeg har prøvet at videregive nogle erfaringer, jeg har gjort gennem godt 30 år med denne hobby (og nogle år fra branchen). Jeg har gjort mig umage med at forklare, hvad der kan gøre en forskel og på hvilket niveau. Jeg har også sagt, at det ikke er hørbart/betydningsfuldt for alle/på alle anlæg.
Udover det er jeg ærlig talt fuldstændigt ligeglad med jeres "debat" på knallertniveau.

__________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 25 April 2005 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jesper001,
Da fruen fødte vores barn nr. 2 på Herlev sygehus fik vi allernådigst
lov til at blive der et døgn efter fødselen. Min mobiltlf. løb tør så
den skulle oplades. Hov! deres 220V stik er mærkelige, min mobillader
kunne ikke tilsluttes. En venlig sygeplejer lånte mig en skilletrafo
som passede i deres 220V stik, hvorfor? Ifølge sygeplejeren fordi
hospitalet har udstyr som er følsomt overfor støj fra lysnettet (220V).
Ergo kan der opstå/er der støj på det almindelige lysnet.
__________________ Med venlig hilsen
"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
|
| Til top |
|
| |
KaZZ Forum Bruger

|
| Sendt: 26 April 2005 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zaka har ganske ret specielt på sygehuse prøver man af undgå støj. Da negen af deres maskiner er meget følsomme!!!
__________________ Rotel RSP1066/RMB1075
Pioneer DV668/PS3
Pana 37pv600/DMR EH65
Taralabs Axiom
Supra
Van den hul
|
| Til top |
|
| |
Jesper001 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 April 2005 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
KaZZ skrev:
|
Øhh Jesper001..
Der er rent faktisk støj på et elnet og der med også på et kabel! Det kan man måle!
|
|
|
zaka skrev:
Hej Jesper001,
Da fruen fødte vores barn nr. 2 på Herlev sygehus fik vi allernådigst lov til at blive der et døgn efter fødselen. Min mobiltlf. løb tør så den skulle oplades. Hov! deres 220V stik er mærkelige, min mobillader kunne ikke tilsluttes. En venlig sygeplejer lånte mig en skilletrafo som passede i deres 220V stik, hvorfor? Ifølge sygeplejeren fordi hospitalet har udstyr som er følsomt overfor støj fra lysnettet (220V). Ergo kan der opstå/er der støj på det almindelige lysnet.
|
|
|
OK!!! JA!!! Der er støj på el-nettet!! Og det har jeg heller ikke benægtet på noget tidspunkt! Og JA!! En af grundende til at hospitaler bruger specielle hospitals-stikk. er bl.a. at der kan komme støj fra visse typer af brugsgenstande og ind på lysnettet!
MEN MEN MEN!!! Det vi diskuterer her er ikke om hvorvidt der er er støj på nettet eller ej! Det vi er i færd med at debatere her er hvorvidt at støjen kan komme ind på kablet bare sådan uden videre!! Og der kan stadig ikke komme støj på nettet i en sådan grad at det er nødvendigt at benytte skærmede kabler! Der hvor der kan komme støj, herunder transienter og DC-spænding er hvor visse typer af brugsgenstande er tilsluttet, og det er jo så det man kan fjerne ved brug af et netstøj filter! Men det er jo noget helt helt andet!
Jeg har selv arbejdet på Hvidovre hospital, og JA!, de bruger skærmede kabler! Men som tidligere nævnt er det ikke for at undgå at der kommer "støj på lysnettet", nej, det er for at undgå det modsatte, nemlig at der ikke kommer støj FRA lysnettet og ind på følsomme signalkabler til hospitalsudstyret!!
Vi kan godt snakke om at visse former for brugsgenstande kan foresage støj på nettet i form af DC-spænding og transienter, for slet ikke at tale om faseforskydninger som følge af forkert anvendelse af stærkt induktive og/eller kapacitive belastninger. Men selv her er der ikke meget at komme efter da noget sådant udstyr er fasekompanseret således at cos(fi) er mindst 0,9 induktiv!
Noget helt andet er så om der kommer støj ind på et stærkstrømskabel bare sådan ud af den blå luft, for det gør der ikke!! Og selv hvis der gjorde så ville de 3 faser i et kabel jo også være skærmet individuelt således at de ikke forstyrrer hinanden, og sådan er det jo ikke!
Med andre ord, selv hvis der kunne komme støj på stærkstrøm så ville jeres "hi-fi installationer" ikke være noget værd, for i jeres hoved-ledning til huset samt i andre kabler med flere faser ville faserne forstyrrre hinanden individuelt! 
|
| Til top |
|
| |
Jesper001 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 April 2005 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så den støj der evt. kunne komme på lysnettet er udelukkende fra andre brugsgenstande, og det har intet at gøre med om man benytter skærmede kabler eller ej, for det er ikke på den måde det kommer!
|
| Til top |
|
| |
KaZZ Forum Bruger

|
| Sendt: 26 April 2005 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
OKi... lød bare som om du udelukkede støj!
Du skriver selv:
for at undgå det modsatte, nemlig at der ikke kommer støj FRA lysnettet og ind på følsomme signalkabler.
Den støj vil også på virke lyden i hifi... __________________ Rotel RSP1066/RMB1075
Pioneer DV668/PS3
Pana 37pv600/DMR EH65
Taralabs Axiom
Supra
Van den hul
|
| Til top |
|
| |
Jesper001 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 April 2005 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja...men der er også en grænse. Du behøver jo ikke at have et skærmet kabel hele vejen fra gruppetavlen og til dine stikk. Jeg vil mene at du kan nøjes med at have skærmede tilledninger på apparaterne, med mindre at de står klods op af forsyningskablet. Men bemærk! Her er vi henne i en helt anden grøft. Der kommer stadig ikke støj på selve forsyningen!!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 April 2005 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej hvis man endelig skal skærme et kabel så burde det være for at
undgå støj ind på de signal kabler der går op af. men så burde
skærmningen der er i sgnal kablerne være nok.
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 28 April 2005 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jesper001,
Ja nu kan jeg se din pointe - det kunne jeg ikke før, selvom du egentlig skrev det klart nok  .
__________________ Med venlig hilsen
"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
|
| Til top |
|
| |
Jesper001 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 April 2005 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
MonoTovarisj skrev:
| Nej hvis man endelig skal skærme et kabel så burde det være for at undgå støj ind på de signal kabler der går op af. men så burde skærmningen der er i sgnal kablerne være nok. |
|
|
Tjaa...Det vil jeg også mene. Men man kan jo altid gøre det bedre, og jeg synes at det er helt ok at folk eksperimenterer med den slags. Kunne vel egentlig godt finde på at prøve selv....Bare for sjaw! 
Ville bare lige pointere at der ikke kan komme støj på el-nettet. Ihvertfalde ikke på den måde som der tidligere er blevet omtalt i denne debat...
zaka skrev:
Hej Jesper001,
Ja nu kan jeg se din pointe - det kunne jeg ikke før, selvom du egentlig skrev det klart nok .
|
|
|
Det er bare helt ok! 
|
| Til top |
|
| |
casey Lukket konto

Lukket efter eget valg
Bruger siden: 24 April 2005
Status: Offline Indlæg: 68
|
| Sendt: 28 April 2005 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flot kabel - det med de mange farver - men hvorfor lave "strømvejen" 50 Km, hvis der kun er 60 Cm ???
Med den længde kabel der går til at vikle det flotte kabel, så skal man da op i 4 til 8 kvadrat  
Selvfølgelig er der støj på nettet - der er jo en milliard apparater der sender støj RETUR på nettet - men den støj der er der - vil i også kunne måle på den anden side af det flotte kabel.
Jeg tror ikk der er ret mange der har en effektforstærker der KAN trække meget mere strøm end min, men jeg hører altså ingen forskel på 1.5 og 2.5 kvadrat.
Den yderste isolering i har pillet af - eller undgået - er en der SKAL sidde der pga loven - at i mener den har indflydelse på lyden er jo fuldstændig hjernedødt - det er den inderste og intet andet - den isolering der ligger op ad lederen.
Men ok - folk er så forskellige - - - min tidligere pige åd også det TV-program på TV2 - der hed ÅNDERNES MAGT - - - RÅT 
Men lad os da lave en blind test på mit anlæg - jeg gir kaffe og kage - og er der den mindste forskel - så BAGER jeg en til jer 
|
| Til top |
|
| |