| Forfatter |
|
Hylle Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 15 December 2004 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt så!! Efter lidt kiggen på nettet, synes jeg det ser ud til at være medium til høj Q enheder der virker bedst.
Som i er inde på så er der fordele og ulemper ved alle kabinettyper, grunden til jeg gerne ville prøve at bruge transmissionline, er at trykke på manbranen fra bagsiden jo skulle blive ledt væk og dæmpet i denne type kabinet. Jeg tænker ikke så meget på dybbas formåen.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 15 December 2004 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
bjørn skrev:
finn52 skrev:
|
"The sound is very clean with a deep but not owerpowering bassresponse. The different bassfrequencies are easily distinguishable. The speaker do not produce the one-note bass i have heard from a lot of commercial speaker designs."
Dette er lytteresultatet af hvad Bjørn kalder rædsler.
"Een ting er skib at føre, noget andet søkort at forstå"
|
|
|
Hvis du havde læst mere end overskriften ville du have mødt nogle kurver der absolut ikke bør forkomme i højttalersammenhæng.
|
|
|
Du har måske ret, men kunne du ikke på en mere konstruktiv måde redegøre for dine synspunkter? Hvilke kurver, hvorfor? Hvad er efter DIN mening optimalt? Snakket du ydelse elelr udelukkende teori? Kabler skulle jo efter teorien ikke betyde meget, men gør det.....kort sagt....lidt info fra din side....
Forumet er vel til diskussion af sysnpunkter, ikke nedgøring af andre meninger.
|
|
|
Når Finn52 henviser til et link vedr. TL teori i samme indlæg som han kundgør at have udført adskillige TL konstruktioner går jeg da ud fra at han har 1) sat sig ind i princippet 2) har læst det link han henviser til og dermed godt ved at en TL medfører resonanser i "lange rækker" hvilket tydeligt fremgår af linket.
Jeg har i et tidl. indlæg skrevet at princippet medfører en amplitude, et faseforløb og tilhørende impedans der består af resonanser(det savtakkede forløb). Det er ikke "en mening" eller "et synspunkt", sådan opfører en TL sig, både i teori og praksis.
Finn52's link indeholder de nævnte kurver (typiske for en TL) hvilket jeg gjorde opmærksom på i første omgang. At jeg påpeger TL'ens indbyggede ulemper/fejl kan da aldrig blive "at nedgøre andres meninger"
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 15 December 2004 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo lige før jeg ikke tør komme med et bidrag her, sådan som tonen er. Men jeg synes at jeg har noget at bidrage med. Jeg har i sin tid solgt IMF i Audioscan, som jo var en mester i brugen af TL. De brugte KEF 139 i de store modeller TSL-80 og Monitor, og en eller anden 8" i den mindre TSL-50. Alle var gulvhøjttalere, da kortere liner iflg IMF ikke fungerede rigtigt. Det er karakteristisk for disse højttalere at de kan gå meget, meget dybt OG at de kan sætte luften i rummet i bevægelse på en anden måde end man er vant til fra lukkede og reflekser. Det virker mest som om en luftmasse passerer forbi en, tørt og præcist. F.eks. hjerteslagene i begyndelsen af Dark Side of the Moon. Hele rummet kan ryste. Men det skal så også siges, at den dynamiske formåen er stærkt begrænset, og det er umuligt at opnå større lydstyrker ved halvhøje bastoner, hvor linen ikke længere understøtter enheden. Selve B139 "racetrack" enheden har jo ikke noget særligt stort areal, og der var absolut ikke tale om en lavtabs-enhed! Så jo mere vi taler om "lange" bastoner, typisk orgel og den slags, jo bedre figur gør de gamle IMF'er. At deres målte frekvensgang ikke er meget ret bør man ikke lade sig forstyrre af. Med mindre man har rumkorrektion, er den målte frekvensgang i bassen næsten altid ganske forfærdelig. Det vigtige er at de fungerer vældig godt. Jeg kan ydermere bidrage med at det altså ikke er sådan lige til at bygge og dæmpe sådan en fætter. En kollega til mig byggede en kopi af IMF'erne (havde ikke råd til at købe dem), med originale enheder, originalt filter og det rigtige dæmpeskum. Det lykkedes aldrig for ham at få dem til at lyde som fabrikshøjttalerne i bassen. Jeg har ikke erfaringer med TDL eller de store tyske Quadral Titan, som har arbejdet med større basmembraner end IMF. (Det skal lige siges at tiden på de fleste andre områder nok er løbet fra en IMF). Og der skulle ganske rigtigt bunker af ampere til fra forstærkeren. De kunne næsten ikke få nok, og kunne alligevel ikke rigtig spille højt. Men krævende er de.
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 16 December 2004 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bommelum...
Mine kommentarer vedr. B139 gik på at jeg mener at have læst et sted, at ressonanser, som man troede stammede fra mellemtonen, reelt viste sig at stamme fra B139.
Har selv haft KEF Bailey i sin tid 25 år siden. De spillede en dyb bas, men resten af konstruktionen er noget forældet for nu at sige det meget mildt.
Nu er B139 så vidt jeg ved også udgået for længe siden ... sad så vidt jeg husker som elektronisk dæmpet slave i Sonus Faber Extrema, og har jo også været brugt i Wilson Wamm til nedre bas.
SATMIT
__________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2004 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
SATMIT skrev:
|
Bommelum...
Mine kommentarer vedr. B139 gik på at jeg mener at have læst et sted, at ressonanser, som man troede stammede fra mellemtonen, reelt viste sig at stamme fra B139.
Har selv haft KEF Bailey i sin tid 25 år siden. De spillede en dyb bas, men resten af konstruktionen er noget forældet for nu at sige det meget mildt.
Nu er B139 så vidt jeg ved også udgået for længe siden ... sad så vidt jeg husker som elektronisk dæmpet slave i Sonus Faber Extrema, og har jo også været brugt i Wilson Wamm til nedre bas.
SATMIT
|
|
|
Iflg. målingerne i "Das Lautsprecherbuch" 7.udgave fra '92 er B139B faktisk ikke så slem, et dyk mellem 8-900 Hz og et par spjæt ved 4- og 8-9kHz der "går igen" i impedanskurven. Det er da set meget værre. Følsomheden er 86dB og Qt ubehageligt højt (0.48) - måske et produkt af "flamingo membranen" Magneten er en normal størrelse 120mm. De 2 udgaver af B110 (A/B) er også et par sløve sager uden tegn på de store skrigetendenser. 139'eren er absolut den mest urolige i dét selskab
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 21 December 2004 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
|
Et af de oplyste links viser med al ønskelig tydelighed hvor grundliggende sygt princippet er - en frekvensgang, en en faserespons og et impedansforløb der kan sammenlignes med skæret på en grensav - direkte afledt af funktionsprincippet - lige så brugbart som 8 kantede hjul
|
|
|
Der er vel tale om en udæmpet linie, det arbejde D'appolito har lavet med Thor i Speaker Builder i 2002 tyder i hvert fald i anden retning.... __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2004 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
bjørn skrev:
|
Et af de oplyste links viser med al ønskelig tydelighed hvor grundliggende sygt princippet er - en frekvensgang, en en faserespons og et impedansforløb der kan sammenlignes med skæret på en grensav - direkte afledt af funktionsprincippet - lige så brugbart som 8 kantede hjul
|
|
|
Der er vel tale om en udæmpet linie, det arbejde D'appolito har lavet med Thor i Speaker Builder i 2002 tyder i hvert fald i anden retning....
|
|
|
Du kan ikke fjerne resonanserne med dæmpningsmateriale, du kan symptombehandle men ikke fjerne skavanken. Hver gang en af resonanserne bliver provokeret af signalet dukker den op som trold af en æske. Iøvrigt forværres problemet ved brug af høj Q'ede enheder. Goodmans forsøgte i 72 at løse "problemet" med "Maze77" der benytter afstemte "kamre" i stedt for dæmpningsmateriale. Kabinettet var konstrueret direkte til Twinaxiom 8 og følsomheden var 95dB. Mange krumspring er forsøgt, men resonansproblemet følger med
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 December 2004 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan opleves dette problem rent lydmæssigt?
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 December 2004 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
MadsVP Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 182
|
| Sendt: 22 December 2004 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt link Groove - hans subjektive opfattelse af TQWT stemmer meget godt overens med de erfaringer jeg har med det system jeg just byggede - nok især for mellemtonens vedkommende - jeg kan dog ikke forestille mig der med med det rene TL-system kan komme meget mere/dybere bas fra så lille en enhed end der allerede kommer fra TQWT'et - men måske..
At klassificere TQWT som værende mest et "horn med en lille mund" har jeg også set andre steder..og dette skulle så give en lille pukkel omkring afstemningsfrekevensen der er umulig at komme til livs... Dette kan jeg så hverken af- eller bekræfte med mit nuværende lytterum 
/Mads
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2004 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
MadsVP skrev:
|
Godt link Groove - hans subjektive opfattelse af TQWT stemmer meget godt overens med de erfaringer jeg har med det system jeg just byggede - nok især for mellemtonens vedkommende - jeg kan dog ikke forestille mig der med med det rene TL-system kan komme meget mere/dybere bas fra så lille en enhed end der allerede kommer fra TQWT'et - men måske..
At klassificere TQWT som værende mest et "horn med en lille mund" har jeg også set andre steder..og dette skulle så give en lille pukkel omkring afstemningsfrekevensen der er umulig at komme til livs... Dette kan jeg så hverken af- eller bekræfte med mit nuværende lytterum 
/Mads
|
|
|
Hvis tværsnittet er stigende (+reduceret åbning) og enheden anbragt ca. 1/3 fra bunden så er der tale om et såkaldt Voight horn (Gulvhorn, Ace horn m.fl.) Alle kvartbølge-konstruktioner har deres helt egne uomgængelige særheder.
|
| Til top |
|
| |
MadsVP Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 182
|
| Sendt: 22 December 2004 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2004 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
|
|
|
|
Den korte version
En rodet, udtværet og uigennmsigtig gengivelse
|
| Til top |
|
| |
soxen Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 717
|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
SATMIT skrev:
|
Pas på med B139 den har nogle ret så uheldige ressonanser så vidt jeg husker.
SATMIT
|
|
|
Det har alt når det sættes i en TL
|
|
|
Jeg kunne godt tænke mig at høre om dine erfaringer med TL's, når nu du har en stærk holdning omkring dem! 
Jeg har selv bygget TL med godt resultat, måske ikke det bedste man kan få, men til prisen et godt resultat. De har en stram / hurtig bas og meget åben og gennemsigtig mellemtone, hvor især kvindestemmer står helt fremme....
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Groove skrev:
|
|
|
|
Den korte version
|
|
|
Ser at Rega har flere tl typer og også reflex typer. Hvorfor mon topmodellen er tl, når den lyder dårligt?   __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
gODT RÅD TIL GROOVE:
Bjørn har fået en fiks ide, der siger at TL er noget bras. BOB BOB
Lad være med at spilde mere krudt på ham!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok finn52....jeg har et par spørgsmål til dig også_
Hvad betyder indsnævringen af kanalen for lyden. Nogen bruger lineare og andre faædende i areal.
Hvordan dæmper du, jeg vil prøve med fåreuld
Areal er 1.2 i start og 0.85 i slut...længde 2.35m og en fold.... __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
finn52 skrev:
|
gODT RÅD TIL GROOVE:
Bjørn har fået en fiks ide, der siger at TL er noget bras. BOB BOB
Lad være med at spilde mere krudt på ham!
|
|
|
Er der nogen der har trampet på dine julegaver ?
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
|
Ok finn52....jeg har et par spørgsmål til dig også_
Hvad betyder indsnævringen af kanalen for lyden. Nogen bruger lineare og andre faædende i areal.
Hvordan dæmper du, jeg vil prøve med fåreuld
Areal er 1.2 i start og 0.85 i slut...længde 2.35m og en fold....
|
|
|
Jeg har aldrig bygget TL med lineært arealforløb. Min første TL konstruktion var Poul Ladegårds (Populær Elektronik hed bladet vist) monster-store fra starten af 70erne. Med DIY-artiklerne fulgte en masse teori, bl.a. skrev han, at arealet skal reduceres henigennem forløbet, for at kvæle evt. mellemtone inden porten.
Jeg har altid brugt langhåret (kartet) fåreuld i TL-kabinetter. Først beklædning af fladerne med filt eller lign, derefter fåreuld placeret med LET hånd i "kanalen". Hvis man sømmer dykkere i de indvendige plader, har ulden noget at "hænge" fast i, så det ikke kollapser efterhånden.
De TLere jeg har bygget har ligget mellem 2.2 og 3.5 m. i længde af "kanalen". (Længden afgør hvor dyb bas, konstruktionen er i stand til at gengive).Arealmæssigt er jeg altid startet med ca.2x membranareal (max.) og ca.70% membranareal i slutningen. Og port på præcis slutarealet af "kanalen". Jeg har eksperimenteret med bl.a. slave istedetfor port (KEF B139 med tilhørende slave) med ret godt resultat (bedre basgengivelse end med åben port). Jeg byggede på et tidspunkt en forholdsvis kompakt TL med 2.0m "kanal", men med 2x Dynaudio 21W75 i kompound konfiguration. Den spillede forrygende godt. Bassen gik ikke så dybt, men den bas der kom, var ren og meget dynamisk.
Det tyske tidsskrift Klang und Ton (DIY for HT selvbyggere) har efterhånden haft 6-10 TL-konstruktioner, der alle har haft lineært forløb og EN bøjning. Jeg har hørt en af deres konstruktioner, en 2.5m. lang, med resonanskammer lige bag enheden (for at ophæve den udfasning der typisk ligger omkring 90-130Hz). Den var bestykket med 10" Focal Audiom driver og noget Visaton mellem-diskant som jeg ikke kender særligt meget til. Bassen var helt forrygende god, noget af det bedste TL-bas jeg har hørt. Det der strider imod megen teori på området er, at Focalen har et forholdsvist lavt Q (0.46) hvor de fleste siger at den skal have højt Q. Måske er det det lineære forløb, der gør at det alligevel går godt?
TL er et glimrende princip, efter min mening (meget af den gode bas, skal nok tilskrives den gode afstivning kabinettet automatisk får), og sjovt at "lege med".
Er du int. har jeg nogle enheder liggende, du kan låne. Dynaudio 24W75ext. Jeg har ikke selv haft tid til at afprøve dem i TL (endnu).
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
bjørn skrev:
Groove skrev:
|
|
|
|
Den korte version
|
|
|
Ser at Rega har flere tl typer og også reflex typer. Hvorfor mon topmodellen er tl, når den lyder dårligt?  
|
|
|
Tror du virkelig at noget er godt blot fordi det fremstilles og sælges ?
|
| Til top |
|
| |