Jeg er forsikret på ret gode vilkår igennem Djøf stud.samf ved Codan.
En ting der nager mig - og er fælles for alle forsikringsselskaber - er dog de store afskrivningstariffer. De diskriminere folk med bestemte interesser. Det være sig personer med AV- såvel som cykelpassion. Jeg er tilhører selvfølgelig begge disse grupper
En årlig afskrivning på 10% på et 100.000 kr.'s anlæg, vil jo alt andet end lige være mere byrdefuld end samme afskrivning på et til 10.000 kr. Folk der invistere i kvalitet straffes således ekstra hårdt, da en almindelig formodning er, at jo dyrere man køber jo lavere er den markedsmæssige afskrivning. Det sammenholdt med, at man normalt også passer bedre på sine dyre ting.
Ja, jeg er godt træt af det. Hvis min kæreste - der er forsikret på samme vilkår som mig - ved et indbrud får taget alt hendes tøj (der mindst udgør den samme købspris som mit AV-setup og cykler) ville hun få genanskaffelsesværdien erstattet, mens jeg må tage til takke med en hel del mindre.
Man kan jo også argutere for, at forsikingsselskaberne udøver aktiv kønsdiskrimination. Statisk set er jeg ret overbevist om, at vi af det trebenede køn har en hel del mere invisteret i de ting, hvor der er en stor afskrivningsprocent på.
|