Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 19:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DAB- det eneste seriøse alternativ ! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 18 December 2004 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Kun i de relativt få områder, hvor befolkningstætheden er lav eller hvor modtage forholdende er ringe, vil man være afskåret fra at kunne modtage DAB signaler, hvilket selvfølgelig er synd for de berørte...

Heldigvis kan langt de fleste af os, modtage og få glæde af denne nye teknologi, hvor man ganske gratis får adgang til yderligere 17 kanaler i meget høj kvalitet og uden så meget snak.

DAB kvaliteten fra DR er fremragende,  hvis modtageren vel at mærke er af god kvalitet, nøjagtig som det altid har været gældende for FM radio modtagere.

I lighed med andre luftbårne signalkilder er det altid en god ide at få signalet fra en rigtig antenne, og så er problemet med modtagelse løst, for dem som måtte stille ultimative krav til gengivelsen.

Du kan selvfølgelig heller ikke forvente Hi-Fi eller noget der ligner, af en DAB modtager på udsalg til 999 kr.( har selv haft Pure Evoke i 1,5 år og modtagerdelen var ikke særlig følsom og lyden var Low-Fi).

Bemærk og husk, at i lighed med andre elektroniske produkter hænger pris og kvalitet sammen!

Det første du vil lægge mærke til er at kanaladskillelse og dynamik er klasser over FM (også sammenlignet med DR) Jazz udsendelser og rock giver helt nye oplevelser foran højtalerne.

Jeg har aldrig haft så mange nye spændende kanaler at vælge imellem, og samtidig slipper jeg for de sindssyge reklamer og den elendige lydkvalitet som spreder sig som en pest over hele FM båndet.

De eneste som kan være utilfredse, er dem som vil tjene penge på at hjernevaske musiklyttere med idiotiske reklamer hver 5. min. for at de kan få råd til at sende det samme musik non-stop!

Efter at jeg har fået mit BeoCenter 2 opdateret med DAB, har jeg fuldstændigt fravalgt FM, da DAB modtageren som er monteret heri, i lighed med B&O`s nye lydfilosofi er rendyrket Hi-End, hvilket gør det til en sand nydelse igen, at lytte til musik som er sendt igennem luften.

DAB radio er en kæmpe forbedring for alle lyd og musikelskere, hvilket allerede ses af de udmeldinger som kommer fra Partiet Venstre, der i det nye år vil fratage DR en del af kanalerne og give dem til de kommercielle stationer (tilbage til start!)

Lad det for Guds skyld ikke blive virkelighed, lad DAB båndet forblive det seriøse Hi-Fi alternativ, og lad til de kommercielle radiostationer med deres hjernedøde reklamer, kun afbrudt af deres baggrundsmusik, beholde FM.

Til top Vis BeoFan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BeoFan

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 December 2004 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Hej BeoFan,

Det lyder næsten som en salgstale! Jeg var meget interesseret i at få en DAB radio, men så læste jeg et par tråde herinde.. Der er åbenbart mange, der mener lyden er elendig - værre end MP3 .  Ikke så meget pga modtagerne, men mere på grund af den dårlige opløsning det udsendes i. Hvis det er B&O nye "rendyrkede highend-lydfilosofi", så tror jeg der hersker lidt begrebsforvirring hos B&O.

Anyway, så har jeg ønsket mig en (gammeldags) henry kloss i julegave - i erkendelse af at DAB som det er nu ikke helt lever op til mine standarder for hvordan lyd skal være.

- Men jeg vil gerne tilføje at jeg synes ideen grundlæggende er god. Der er intet værre end radio-reklamer

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2004 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Jeg ikke har noget at sælge, allerhøjst noget fantastisk god lyd som er gratis, men du har ret i at jeg er voldsomt imponeret over lyden når den kommer fra en seriøs DAB modtager, hvilket da også afspejler sig i mit indlæg.

Har du en kvalitetsmodtager, får du også en lyd som lyder bedre end FM, så enkelt er det

Jeg synes at det er meget dumt at du bruger dine penge på en gammeldags Kloss FM radio, medmindre, du altså synes at den er pæn at have stående.

Brug dog de samme penge på en af de hundrevis af nye smarte DAB radioere, som findes med og uden FM. Sammelignet med en Kloss radio er valget da enkelt. Tjeck http://www.nordini.dk/ og riv ned fra hylderne!

Da indlægget og tråden primært skal omhandle DAB /digitalt og ikke B&O, vil jeg til spørgsmålet kort benævne BeoLab 5/3/7.1 og ikke mindst Beocenter2 som en del af B&O`S nye lydfilosofi. På billedfronten har de jo som bekendtværet blandt de førende længe.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 December 2004 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Men B&Os lydfilosofi, det er da salgstale, eller hvad? Jeg kan ikke se, at det kan være andet, hvis DAB skal være Hi-End.

Jeg har selv for nylig fået en kombineret DAB og FM-tuner af ret god kvalitet (Harman/Kardon TU970). Modtagelsen er fin, hvor jeg bor og jeg synes bestemt DAB er praktisk og brugervenligt, men hi-end, det bliver det da aldrig. Sender de ikke omkring 192Kbit/s eller noget i den stil? Det er rigtigt, at man er fri for det sus, der kan være på FM, men der er heller ikke støj på MP3 og det lyder stadigvæk forfærdeligt. Specielt jazz synes jeg lider rigtig meget under den digitale komprimering, fordi enhver kontrabas kommer til at lyde som en bastant baslinie fra en popsang.

DAB er fedt, fordi det har andre muligheder, og fordi man eks. kan få radioavis, når man vil, og jeg synes også indholdet på eksempelvis jazz-kanalen er udmærket, men det bliver klart mere dynamisk og detaljeret, hvis jeg skifter til cd eller sacd. Jeg prøvede at skifte direkte mellem P3 på hhv. DAB og FM, og selvom P3-musik normalt lyder som om det er mastered til at passe til en bilradio, var det entydigt mere dynamisk på FM.

Det er bestemt ikke for at ødelægge din glæde ved dit nye anlæg - jeg har skam heller ikke fortrudt mit køb af DAB-tuner, men dine argumenter overraskede mig ret meget. Jeg ville omvendt mene, at hvis det er god lyd, man er efter, skal man købe en god FM-radio (og naturligvis god antenne), fx Magnum Dynalab eller af den kaliber. Derimod ville jeg klart anbefale DAB i den billigere klasse.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2004 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Vanderlay

Med High-End, mener jeg i denne forbindelse B&O`S anstrengelser for at få det allerbedste lyd ud af præcist dette luftbårne medie. Bare så vi er enige.

Ved at købe en DAB radio i den billige ende af skalaen, får du aldrig lov til at opleve glæden ved dette medie. Punktum

Hvad får du af Cd/ DVD afspiller eller LDC skærm mm. i den billige ende?

Ingenting skal jeg sige dig, og derfor er din anbefaling om at købe en billig DAB modtager, også i strid med alt hvad der ellers kendetegner sund fornuft.

Med hensyn til din Harman/Karnon som koster kr 2600 og  som er en FM modtager med indbygget DAB, så er det klart for enhver at der ikke er mange penge til fordeling,  blandt FM tuneren  og DAB modtageren.

Jeg tror derfor, desværre for dig, at der er installeret en meget ringe DAB modtager, da lige præcis Jazz udsendelserne som du nævner,  udsendes i en helt fantastisk lydkvalitet.

Derfor mener jeg heller ikke, at den kan kendetegnes som en "ret god kvalitet"

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2004 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Min pointe var ikke, at man ikke får noget ud af at købe dyre apparater (så længe nogle af pengene faktisk er brugt på indholdet og at lydtrimme cd-skuffen). Det mener jeg bestemt man gør, men det skal naturligvis ses i forhold til, hvilke muligheder mediet giver.

Jeg ville med andre ord ikke købe en MP3 -afspiller eller en VHS-maskine til 20.000, en plasmaskærm uden HD-opløsning eller hvad ved jeg.

Men jeg vil godt give det for en højttaler, en cd-afspiller, en sacd-afspiller, en forstærker osv.

Nu er der sikkert ikke nogen af os, der ved ret meget om, hvordan Harman/Kardon laver deres radioer (er der forskel på en FM-radio med DAB-modul og en DAB-radio med FM-modul?). Med ret god kvalitet mente jeg ikke andet, at det nok er bedre end de billigste på markedet, og selve det, at det ikke er en køkkenradio, men en hifiudgave, som man kan sætte til stereoanlægget, gør naturligvis en forskel.

- Nu kan jeg naturligvis ikke vide, om B&O er rene filantroper med deres DAB-moduler, men ellers ville det undre mig meget, hvis det der sidder i Beosound-clockradioen er i en helt andet klasse, hvis man medregner B&Os sædvanlige prispolitik.

- sagen er: hvis DR jazz på dit anlæg lyder lige så godt som en jazz-cd, er det så radioen der er fantastisk, eller er det din cd-aspiller, der lyder på niveau med MP3-filer?

Det er jo givet sort på vidt, at sendekvaliteten på DAB er 192Kbit/s - når den er bedst! Og det er da kun DR og diverse sælgere - samt altså muligvis B&O der i ædru tilstand kan påstå, at det er cd-kvalitet.

DAB er som sagt fint nok til det formål, det er lavet, men jeg mener virkelig det er ude af proportion at karakterisere DAB som en lydmedie for hi-end lyd.

Præcis som du selv siger: fordi der er forskel!

Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 December 2004 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

BeoFan skrev:
Da indlægget og tråden primært skal omhandle DAB /digitalt og ikke B&O, vil jeg til spørgsmålet kort benævne BeoLab 5/3/7.1 og ikke mindst Beocenter2 som en del af B&O`S nye lydfilosofi. På billedfronten har de jo som bekendtværet blandt de førende længe.

Altid rart med lidt humor og selvmodsigelse på en grå og sludfyldt dag

BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2004 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Vanderlay

Jeg vil gerne for 3. gang pointere, at jeg ikke sammenligner DAB med f.eks CD gengivelse. Jeg taler alene om luftbårnet medier, hvilket mit første indlæg da også handler om og der lyder DAB efter min overbevisning bedst, når vel at mærke sendekvaliteten og modtageudstyr er iorden.

Med hensyn din Harman/Karnon er det da væsentligt og af stor betydning hvilket modul der er lagt vægt på ved fabrikationen. Har man beslutter sig for at lave en almindelig FM tuner og derefter smidt en masseproduceret chip til DAB modtagelse i kassen for at tilbyde noget mere for en beskeden merpris!

Jeg ved det ikke, men din egen lydbeskrivelse af tuneren tyder på, at det desværre er tilfældet.

DAB Pure Evoke som kan kaldes en køkkenradio,som jeg havde tidligere, kan også kobles til stereoanlægget, men det blev lyden fra den såmænd ikke bedre af.

Din dumsmarte og forvrøvlede bemærkning om noget "BeoSound-  clockradio" er ikke dette forum værdigt.

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 December 2004 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

BeoFan skrev:

Jeg ikke har noget at sælge, allerhøjst noget fantastisk god lyd som er gratis, men du har ret i at jeg er voldsomt imponeret over lyden når den kommer fra en seriøs DAB modtager, hvilket da også afspejler sig i mit indlæg.

Du er godt nok den første jeg møder, der siger at lydkvaliteten i DAB er "FANTASTISK" Jeg har endnu aldrig selv hørt DAB Radio, men det kunne da være interessant af prøve det efter. Vil du ikke - for en god ordens skyld - fortælle, hvilket udstyr dine lytteindtryk er baseret på - hvad har du af setup?  

Har du en kvalitetsmodtager, får du også en lyd som lyder bedre end FM, så enkelt er det

Jeg synes at det er meget dumt at du bruger dine penge på en gammeldags Kloss FM radio, medmindre, du altså synes at den er pæn at have stående.

Hvorfor? Ifølge B&O skal DAB kun fungere som et supplement til FM, så helt tosset kan det da ikke være, eller hvad? se:   http://www.nordini.dk/forside/nyheder/B&O%20DAB%20backgr ounder.pdf

Brug dog de samme penge på en af de hundrevis af nye smarte DAB radioere, som findes med og uden FM. Sammelignet med en Kloss radio er valget da enkelt. Tjeck http://www.nordini.dk/ og riv ned fra hylderne!

Da indlægget og tråden primært skal omhandle DAB /digitalt og ikke B&O, vil jeg til spørgsmålet kort benævne BeoLab 5/3/7.1 og ikke mindst Beocenter2 som en del af B&O`S nye lydfilosofi. 

Jeg har hørt BeoLap 3 sammen med BeoCenter 2, og jeg må desværre sige at jeg blev temmelig skuffet. De terninger kan ganske simpelt ikke spille musik! Så er det sagt, men designet og funktionaliteten var dog uovertruffen.

På billedfronten har de jo som bekendtværet blandt de førende længe. Jeps, der er de godt med!

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Sendt: 18 December 2004 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Hej Beofan,

Jeg har ikke hørt B&Os DAB løsning, så den kan jeg ikke kommentere, men min generelle erfaring er at DAB mildest talt ikke lyder overbevisende. Som al ny audioteknik de sidste 20 år, er det da heller ikke lavet for at skulle lyde bedre end de eksisterende systemer, men udelukkende for at give plads til flere stationer indenfor et givet frekvensområde, nu FM er ved at være fyldt rimeligt op.

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2004 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=BeoFan]

Vanderlay

Jeg vil gerne for 3. gang pointere, at jeg ikke sammenligner DAB med f.eks CD gengivelse. Jeg taler alene om luftbårnet medier, hvilket mit første indlæg da også handler om og der lyder DAB efter min overbevisning bedst, når vel at mærke sendekvaliteten og modtageudstyr er iorden.

Det var præcis min pointe: hvis din eneste reference er 'andre luftbårne medier' (findes der andet i denne kategori end FM? Mobiltelefon??), så forstår jeg ikke, hvordan du kan udråbe noget som helst til 'fantastisk lyd' eller hi-end. Og ligesom en anden skrev: hvad har du lavet sammenligningen på? Med mit vidende findes der ret få dyre DAB-radioer (en Arcam, en Sony, B&O og måske et par andre..), mens der findes rigtig mange dyre FM-radioer. Selve det, at DAB i modsætning til FM stort set kun markedsføres i den billigere ende af markedet - burde det ikke sige noget om, at dette medie primært sælges på de praktiske fordele, flere stationer osv.

- og hvorfor er det, at du ikke vil sammenligne med cd? (eller vinyl, sacd, dvd-audio eller andre lydmedier, som mange mennesker forbinder med god lyd). Det er da ret enkelt. På DAB er de endda så flinke at skrive, hvad det næste nummer bliver, så man kan finde cden frem fra hylden og sammenligne.

Med hensyn din Harman/Karnon er det da væsentligt og af stor betydning hvilket modul der er lagt vægt på ved fabrikationen. Har man beslutter sig for at lave en almindelig FM tuner og derefter smidt en masseproduceret chip til DAB modtagelse i kassen for at tilbyde noget mere for en beskeden merpris!

Jeg har ikke nogen særlig ære plantet i den radio, men din beskrivelse ligner ikke ligefrem, hvad man normalt forbinder med Harman/Kardon. Desuden tyder de få informationer, der findes om radioens tilblivelse nærmere på, at det er en DAB-radio, hvor de har kastet FM-modtager i.

Jeg ved det ikke, men din egen lydbeskrivelse af tuneren tyder på, at det desværre er tilfældet.

DAB Pure Evoke som kan kaldes en køkkenradio,som jeg havde tidligere, kan også kobles til stereoanlægget, men det blev lyden fra den såmænd ikke bedre af.

Din dumsmarte og forvrøvlede bemærkning om noget "BeoSound-  clockradio" er ikke dette forum værdigt.

Pardon my French, men ligesom Morten Nielsen læste jeg ligeledes dine superlativer som udslag af humor på en grå dag, men det kan vel ikke overraske dig, at ikke alle mennesker er forelsket i B&Os designs? Er det uværdigt at sige, at deres store højttaler ligner en havelampe eller en varmeovn? (dermed ikke sagt, at det er specielt morsomt)

Det er også ligegyldigt, hvad de ligner, hvis det er lyden, vi diskuterer. Ligesom en anden skrev, har jeg ligeledes hørt Beosound sammen med den firkantede Beolab3 (tror jeg den hedder) i en butik og var mildest talt ikke imponeret. Selvfølgelig lyder det bedre end minianlæg og det allerbilligste hifi, men jeg synes slet ikke det lyder som noget i nærheden af den prisklasse, det sælges i. Og det kan man vel heller ikke forvente, taget i betragtning hvor meget der er brugt på produktudvikling, design, markedsføring etc.? Det kan selvfølgelig skyldes den firkantede højttaler, men nu kan man jo ikke høre Beosound med andet udstyr i deres brandede butikker.

Men: for at gøre en lang historie kort. Jeg siger ikke, at FM bare er bedre (din kritik af de reklametunge popstationer var meget rammende), men at det under de rette forudsætninger kan nogle ting qua dets analoge teknik, som DAB-radio med 192 Kb/s ikke er i stand til, herunder detaler, klangforskelle, dynamik. DAB har helt sikkert lavere støj, men det er jo ikke ensbetydende med fantastisk lyd (der er heller ikke støj på hverken MP3 og DVD-lydspor, men de er alligevel mærkbart dårligere end cd (generelt set, selvfølgelig) eller sacd/dvd-audio.

Hvis din reference også udelukkende er DRs DAB-udsendelser, tror jeg ikke nogen af os er i stand til at sige noget om, hvad DAB teoretisk set er i stand til, men ud fra, hvad DR har svaret folk, der klagede over lydkvaliteten (på jazz og klassisk), tyder det ikke ligefrem på, at de agter at sende med bedre båndbredde i overskuelig fremtid.

BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2004 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Ud fra den teoretiske betragtning burde det luftbårne FM (der findes jo også langbølge, mellembølge-osv. (telefoni havde jeg ikke tænkt på), være glimrendre at lytte til musik på i dagligdagen 

Virkeligheden er den, at signalet er fyldt med sus og div. elektriske indstrålinger på den analoge vej til din modtager. Det er den ene side af sagen.

Den anden side er alle radiostationernes uhæmmede brug af komprimering af sendesignalet, plus reklamerne, hvilket desværre gør den samlede oplevelse af FM båndet som en musikalsk oplevelse, til en trist affære.

DR skulle efter sigende (har aldrig været tilstede i nyere tid, når der blev sendt direkte) sende nogle uovertrufne direkte udsendelser, men er det rimeligt at sidde at vente i dagevis på dem? og så er musikken måske ikke engang god!...

Derfor er DAB selvfølgelig et seriøst alternativ, som giver fantastisk (uden at råbe, maltheK!) god lyd med et imponerende udvalg af stationer.

Jeg har for midt vedkommende fravalgt FM, da jeg som sagt ved hvordan det rent faktisk lyder og opleves, når modtagerne er i en ordentlig kvalitet, og der taber FM båndet ganske enkelt.

Med den populære (læs billige til kr. 1500)) Pure Evoke DAB radio fra HK som jeg havde før, var det en ganske anden sag!

Denne model og tilsvarende er meget ringe, så at hvis nogle tror, at det er "DAB lyden" så er det da klart at de bliver skuffede. 

Så døm ikke efter den laveste fællesnævner, DAB er i den henseende ikke anderledes end andre elektronik produkter

Når DAB primært lanceres og markedsføres i den billige ende er det vel et valg foretaget af producenterne der skal sælge varen. Jeg tror ikke der er foretaget nogen væsentlige overvejelser, omkring lyden i denne forbindelse 

Når der spørges om, hvorfor jeg ikke vil sammeligne med CD, er det selvfølgelig fordi DAB i kraft af sin teknologi, har en del indbyggede begrænsninger i sig, hvilket CD`en ikke har. Derfor vil Cd`en i teorien altid lyde bedre, så hvorfor sammenligne?

Og Vanderlay -hold op med at vrøvle om B&O`s produkter, hvor du unødigt blander tingene sammen. 

Lad være med det, - du udstiller din uvidenhed.

Og ellers er opfordringen til dig og andre.

Brug dog en eksisterende tråd, hvis nogen stadig har et indestængt  behov for at give udtryk for forældede foredomme og holdninger hvergang B&O nævnes.

Det er ikke specielt morsomt for os andre, at læse det samme igen og igen, lidt ligesom når baby har sagt PRUT 10 gange i træk.

Oogie Boogie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 December 2004 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Hmm, her i denne diskussion kan jeg ikke være med, det er min kone der står for pynte genstande hjemme hos os.

Til top Vis Oogie Boogie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oogie Boogie Besøg Oogie Boogie's Websted

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 18 December 2004 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Hej Beofan,

Kunne du ikke henvise mig til en DAB som lyder bedre end en god konventionel tuner ?

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2004 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Det er helt ligegyldigt, hvad nogen som helst mener om B&O. Pointen er blot, at din indledende påstand omkring lydkvaliteten på DAB-radio ret overraskende, da det er første gang, jeg har hørt nogen - altså ud over DAB-sælgere samt DR der notorisk kalder det cd-kvalitet - hævde dette. Både i de andre tråde herinde samt i de hifiblade, jeg har læst (primært Hifi Choice), har synspunktet været langt fra det, du skriver.

Det gør det ikke nødvendigvis forkert, men det påkalder sig  helt banalt en vis opmærksomhed og derfor stiller jeg selv og andre en masse spørgsmål om, hvad du lytter på, hvad er sammenligningsgrundlaget osv. Det ser jeg intet odiøst i. Simpel nysgerrighed.

Jeg har stadig ikke fattet, hvad du synes det lyder godt i forhold til

- FM-radio sådan som du husker det? (det må vel betyde: på et andet anlæg eller hvad?)

- bare 'for the record' synes jeg ligeledes, at komprimeringen af lyden på radio er irriterende. Jeg havde bare ikke fået det indtryk, at DAB gjorde nogen verden til forskel på det punkt, da det blot er digital komprimering i stedet for.

BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2004 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Sillensen

Jeg ved at 15 % af en skoleårgang er funktionelle analfabeter, når de forlader skolen. Hører du til dem?

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 19 December 2004 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Tjae.. BeoFan, start med at stave mit navn rigtigt, så kan vi tale om analfabetisme senere

Thomas Sillesen

BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2004 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

Sildesen

undskyld, det var en tastefejl

BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2004 kl. 01:50 | IP-adresse registreret  

Vanderlay

Det burde vel i virkeligheden ikke påkalde sig nogen opmærksomhed, at lydkvaliteten på FM båndet er ringe, da det er er en kendt sandhed. Ikke pga. teknikken -men menneskerne som styrer den.

Med det i mente er det klart, at DAB er seriøst alternativ, og jeg ved at DAB modtagelse af f.eks. Jazz og soft kanalerne i praksis lyder langt bedre end f. eks P3 Skyradio, mix FM og hvad de ellers alle sammen hedder.

Kan vi ikke blive enige om at det er en kendsgerning at i praksis og dagligt brug er FM båndet og dens stationer ringe. Det lyder mildt sagt faktisk ikke særligt godt.

Vil du så ikke også tro mig når jeg siger at i praksis lyder DAB bedre, når det ikke begrænses af en mindre god DAB modtager.

Det de fleste tilsyneladende har hørt, er lyden fra de billige DAB modtagere, hvilket ikke gør dem i stand dem til at sige at digitalt radio ikke kan levere en fantastisk god lydkvalitet,- for det gør det.

En hurtig gennemgang af indlæggene det sidste år viser kun 2 (to) meningsudvekslinger om radio lyd., hvoraf den ene var om en helt fantastisk realisme af en båndet optagelse af rådhusklokkerne!!!

Der er således ikke særligt meget fokus på FM lyd, hvilket er helt forståeligt, men DAB radioen kan i praksis noget mere end FM kan, og det er blot denne kendsgerning at jeg prøver at give videre således at em masse lækre og vellydende kanaler ikke bliver afskrevet, fordi man kun hørt DAB lyden på en dårlig radio.

Det er næsten som historien gengager sig selv. Selv da CD spilleren havde været kendt i nogle år for alle sine fordele, så var der stadig nogle frelste sjæle som hårdnakket påstod at det lød forfærdeligt (og det gør de nok den dag i dag)

Oogie Boogie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 December 2004 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

Dett vil jeg ikke kalde fantastisk. Artikel fra URBAN: 

Dyre DAB-radioer er en fiasko

Af Lykke Wiborg Johansen

Selvom DR lover fuld dækning i de største byer, så er der problemer med den digitale radio, når man er indendøre. DAB-signalerne er endnu for svage.
Digital radio – DAB-radio – skulle være det nye vidunder på lydfronten, og med DRs massive reklamekampagne kommer der nok til at ligge mange DAB-radioer under juletræet i år. Men selvom lyden kan være i høj kvalitet, og selvom de største byer skulle være godt dækket med sendere, så er der flere steder problemer med at modtage signalet. »Vi har godt vidst, at den indendørs dækning ikke kunne blive så god, som vi først havde håbet på,« siger specialkonsulent Lis Grete Møller fra DR Teknologisk Stab. Problemet er blandt andet, at DAB-signalerne er mere følsomme end FM-signalerne, og at DAB-signalerne derfor har sværere ved at nå ind i bygninger.»Hvis du befinder dig på gadeniveau og dybt inde i en bygning, er der problemer. Der kan signalet ikke nå ind. Og hvis bygningen er af jern og beton, bliver det endnu værre,« siger Lis Grete Møller.Men de DAB-signaler, der sendes ud, er også svagere end FM-signalerne. Desværre kan DR ikke bare vælge at skrue op for styrken.»Der skal større sendere til, hvis dækningen skal være bedre, og det kan vi ikke uden at forstyrre udlandets sendere. Men på en konference i 2006 skal vi beslutte sammen med andre lande, om sendeeffekten skal skrues op,« siger Lis Grete Møller.DR ved i dag ikke, hvor mange lejligheder i byerne, der har så dårligt signal, at man ikke kan høre DAB-radio.4

URBAN - onsdag den 15. december 2004

Til top Vis Oogie Boogie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oogie Boogie Besøg Oogie Boogie's Websted

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes