Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 10:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DAB- det eneste seriøse alternativ ! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 19 December 2004 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

BeoFan, jeg forstår ikke helt, hvad det er du vil opnå med dit indlæg. Er DAB Radio kun forbeholdt dem med en modtager fra B&O? Hvis den ikke er fra B&O er den jo åbenbart ikke god nok. Nu ved jeg godt at B&O altid taler i meget store vendinger om deres produkter, og den er du sikkert hoppet med på. Det er da fint at du synes det lyder godt på dit B&O anlæg.

Problemet er bare, at hvis man er rigtig lyd-entusiast- og kun går efter lyden, så er det nok ikke lige B&O man vælger! Jeg er sikker på at hvis flyttede DAB/B&O-tråden ind på http://www.beoworld.co.uk  , så kunne I allesammen sidde og blive enige om, hvor "fantastisk high-end" lydkvaliteten er på en B&O Radio.

Herinde må du forvente, at folk er mere kritriske, da mange er meget trænede hifi-lyttere og musikelskere.

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 December 2004 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Beofan,

Jeg synes nu stadigvæk, at du laver en noget skæv sammenligning, da du så vidt jeg kan se sammenligner det bedste DAB kan præstere p.t. med det ringeste, der kommer fra FM. Ikke dermed sagt, at man ikke må ytre sine indtryk uden lave videnskabelige sammenligninger, men jeg vil stadigvæk gætte på, at en FM-modtager i samme prisklasse som din DAB-radio og med lige god modtagelse vil kunne spille op med DAB, slå den på nogle punkter og sikkert også tabe på andre, ex. støj.

Men lad nu det ligge, det er ikke fordi jeg vil føre et større korstog for FM, og slet ikke for, hvad de sender på det.

Man kan selvfølgelig godt sige, at det er urimeligt at sammenligne med cd, men det er trods alt den mest almindelige lydkilde. Og specielt på det punkt var jeg skuffet over, at det der skal forestille at være fremtidens radio og hvad ved jeg, det er stadig ret langt efter en 25 år gammel teknologi som cd. Hvis man forventer, at radio er befængt med støj, bliver man selvfølgelig positivt overrasket over det rene DAB-signal, men nu har jeg prøvet et par gange at sammenligne et nummer spillet på jazz, rock, soft eller p3 med samme nummer på cd. Og der er DAB altså mærkbart mere fladt og mindre til stede.

Grunden til, at jeg påstår, at i hvert fald noget af den fladhed skyldes DAB-formatet og ikke alene min DAB-modtager, er at nogle af de begrænsninger jeg kan høre, minder helt tydeligt om dem, der er på MP3. Selvom jazz er een af de kanaler, de sender i bedst kvalitet, kan jeg tydeligt høre de artefakter, som komprimeringen har tilført specielt akustiske instrumenter. Det er da bestemt tænkeligt, at en bedre d/a-konverter vil kunne bløde op på det, men jeg synes bare det lyder til at være en begrænsning i kilden.

Men det korte af det lange er nok bare, at jeg synes 192Kb/s er ret uambitiøst at lancere som fremtidens lydformat, og om ikke andet er det ret utroværdigt, når DR skriver gang på gang, at det er cd-kvalitet.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 December 2004 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Vanderlau

Jeg tror at vi er ved at forstå hinanden, da jeg ikke er uenig omkring det tekniske og teorestiske, der er FM bedre, ingen tvivl om det og jeg har heller aldrig påstået andet.

Jeg har fra starten af tråden tilladt mig at anlægge en bred syndsvinkel på FM mediet kontra digital modtagelse således at det er den samlede oplevelse af FM båndet der debateres, hvilket nogen ikke har gjort sig klar, inden de hyler op som hysteriske kællinger.

Men i praksis er virkeligheden en anden, og der er reelt meget få (1?-2?)kanaler på FM båndet som er til at holde ud at høre på, pga kompr rekl. osv og derfor må FM båndet med dens tilbud se sig udkonkureret af DAB.

Derfor skriver jeg også som oplæg at DAB er det eneste seriøse alternativ til FM

MaltheK

Prøv at læse mine indlæg igen.

Så vil du konstatere at det ikke er mig som ønsker at tale om B&O i denne sammenhæng, udover hvad der er nødvendigt for at forstå sammenhængen i argumentationen

Jeg gør tværtimod klart opmærksom på at tråden netop ikke skal omhandle B&O, men mit personlige valg af logo virker tilsyneladende som en rød klud foran en dum tyr.

Der skal til stadighed diskuteres B&O ,- uanset emne og begrundelse.

Ingen andre lader sig provokere af folks valg af logoer. Hvorfor er man ikke bare et øjeblik, i stand til at abstrahere fra det.

Jeg er jo nødt til helt konkret at nævne BeoCenter 2 som en kvalitetsmodtager, da det er min reference, hvad enten man kan lide det eller ej.

Det er vel heller ikke så mærkeligt i kraft af deres forspring inden for DAB teknologien. De var, som det er nogen bekendt, blandt de første i verden til at forske og udvikle DAB.

Derudover konstatere jeg, at man ikke kan forvente referencelyd af en modtager til kr.1500 men at her, som i andre sammenhænge, hænger pris og kvalitet for det meste sammen.

Jeg skal forvente, at folk(!)er mere kritiske, da mange er meget trænede hi-fi-lyttere og musikelskere, så gælder det altså ikke digital radio, da nogle af disse hellige orakler benævnt hi-fi entusiaster åbenbart er villige med at stille sig tilfreds med en billig modtager,- nogen af en selvmodsigelse

Med hensyn til artikel fra Urban, kan det da ikke være nogen nyhed at man skal anskaffe sig en antenne , hvis man sidder i en betonblok, da der altid vil være dårlige modtageforhold den slags steder.

Fuldstændigt som hvis det var FM eller mobil, intet nyt i det.

Hvordan kan man kalde DAB en fiasko, når flertallet af Danmarks befolkning er i stand til at modtage DAB, og at det hele tiden er under udvikling for at gøre det endnu bedre til glæde for os alle sammen?

Baggrunden, for at udtale den form for underlødige kritik i specielt udvalgte medier, heriblandt den gratis avis Urban( hvorfor er det lige at den er gratis?), kunne jo være den, at der er enorme kapital interesser på spil, i det digitale mediemarked.

Jo dårligere konkurenten omtales i første omgang, der jo reelt tilhører os alle sammen, i kraft af DR der er en statsvirksomhed, jo billigere vil man kunne købe sig ind på markedet, når det bliver muligt.

Herefter markedsføres den på de sædvanlige kapitalistiske markedsvilkår med pop og reklameblokke, og så er vi tilbage til udgangspunktet.

Som en garanti herfor, siger partiet Venstres medieordfører jo klart, at snarest de vil fratage DR`s DAB kanaler, da DR fuldstændigt udkonkurrere Sky radio og andre private stationer.

Det er rent faktisk tilladt at tænke selv!

Til top Vis BeoFan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BeoFan

BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2004 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Da der tilsyneladende er lidt forvirring om hvordan man modtager Digital Radio, så man får det bedste signal alt efter hvor man bor, har jeg som hjælp hertil sakset dette uddrag fra Nordini`s hjemmeside:

http://www.nordini.dk/sendnet/Hinke%20installations%20guide. pdf

Det har vist sig at modtagelse af DAB radio (Digital Audio Broadcast) giver - indtil sendenettet er fuldt udbygget - flere problemer end modtagelse af FM radio.

Der er flere grunde til disse problemer, dels er det en ny måde at modtage radio på, hvor der sendes på andre frekvenser end i FM-båndet, og det betyder, at digital radio ikke kan modtages med en FM-radio.

Denne guide beskriver hvilke faldgrupper man skal være opmærksom på for at kunne modtage DAB radio. Desuden er der udførlige installations diagrammer med beskrivelse,som viser hvordan du modtager DAB radio, og det er uanset hvilket type antenneanlæg har i forvejen, dvs. om du har egen antenne eller kabel TV.

Indledning

Langt de fleste i Danmark kan i princippet modtage DAB radio, det er blot et spørgsmål om at anvende den korrekte antenne.

Der er 2 primære ting som kan give problemer ved modtagelse af DAB radio.

Korrekt antenne.

Mange DAB radioer er forsynet med en indbygget teleskopantenne. Når man er tæt på senderen kan denne antenne fint anvendes, men så snart man befinder sig længere væk fra senderen, eller tæt på jordniveau og samtidigt befinder sig inden døre, er DAB signaler vanskeligere at modtage.

DAB radioen forsynet med et stik for udvendig antenne vil det være denne løsning som i dag skal anvendes for at modtage DAB radio optimalt.

DAB skal ikke tilsluttes radiostikket.

En anden ting som har givet problemer med modtagelse af DAB radio er, at mange tror at DAB radio kan modtages ved at tilslutte DAB radioen til FM udtaget på Radio/TV stikdåsen.

DAB radio sendes ikke i FM båndet, men i TV båndet. Det er derfor at DAB antennesignalet ikke kommer ud på FM stikket men kommer ud på TV stikket, når man har en Radio/TV stikdåse.

For at løse dette skal der anvendes et specielt filter som deler DAB og TV signaler.

De følgende sider beskrives og illustreres det hvordan man tilslutter en udvendig DAB antenne på et eksisterende antenneanlæg, som enten kan være med egen Radio/TVantenne eller kabel TV.

Bemærk at en antennes modtageevne er afhængig af hvor højt og frit den sidder. Derfor gælder om at få den til at sidde så højt som muligt, men også så frit som muligt.

I de tilfælde hvor der anvendes en retningsbestemt antenne, skal antennen pege mod den nærmeste sender. Kort over samtlige DAB sendere findes på Danmarks Radios hjemmeside:

http://www.dr.dk/omdr/index.asp?aid=378.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 19 December 2004 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

BeoFan skrev:

Sillensen

Jeg ved at 15 % af en skoleårgang er funktionelle analfabeter, når de forlader skolen. Hører du til dem?

Der er måske også en vis procentdel af folk der burde bruge deres tid andre steder end på et forum hvor der kan diskuteres bla. teknik og teknologi med andre, hvis ikke de formår at opføre sig ordentligt uden at begynde at tale ned til folk fordi man ikke kan begå sig med den modstand eventuelle spørgsmål kunne give!

Skru lidt ned for arrogancen og hold den fornuftige stil du plejer at køre - så holder tråden også stilen på en positiv måde! Som jeg ser det, har du fundet lyset i dit B&O og tilhørende DAB, men giver ikke pladsen til dem der IKKE er enige, og det giver altså ikke en brugbar debat.

Hold nu den gode stil!

BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2004 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Jeg forlader lige tråden et øjeblik, på moderator`s foranledning.

Alle andre bedes holde en pause , og fortsætte den videre læsning i næste indlæg.

Min gode ven, Hr.forum moderator Ronin.

Ronin,- du er god til sidespor, og når det er sagt så vil jeg sige at du har misforstået noget, sagt diplomatisk.

Ovennævnte spørgsmål, som du ser dig nødsaget til at fremhæve, er holdt i en god tone, med et stænk af humor plus et glimt i øjet. Der er intet ondt, nedværdigende eller forhånende i hverken ordvalg eller spørgsmål.

Hvilket svar ville du være istand til at  -vel at mærke med et glimt i øjet, når udgangspunktet for hele tråden,  ligger i netop det spørgsmål som bliver stillet ?

Du må da være den eneste, i hele dette forum som har overset,hvilket anlæg jeg bruger som reference, så spørgsmålet du har hæfter dig ved, burde måske hellere været stillet til dig?

Jeg er helt sikker på at Sillesen ikke føler sig talt ned til, hvorfor skulle han det?

Han er en voksen mand, som udmærket i stand til forstå hvad spørgsmålet betyder, hvilket hans intelligente svar med et glimt i øjet også klart afspejler.

Derudover har Sillesen, så vidt jeg ved,  ingen ingen problemer med både læse og skrive, og hvis han havde ville jeg aldrig genere ham med det.

Når du påstår, at jeg ikke giver plads til andre, som ikke deler min opfattelse, er det så fordi jeg skriver meget lange indlæg, der så optager den plads andre skulle have brugt?

Alt andet, er da noget vrøvl at påstå , og resten er jeg ikke enig med dig i!

Tilbage til tråden

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Lokalitet: København
Sendt: 19 December 2004 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Hvordan kan  analog konvertering til digital være bedre end det originale signal  

Kan den slå min 40 År gamle MR71´er ?

Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

phoegh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2004
Sendt: 19 December 2004 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Tilbage til tråden Beostær!

Det er altid svært at være fan og specielt i dette forum at være fan af B&O.

Jeg har haft B&O i 30 år og har nu solgt det jeg havde og købt noget "grimt" HiFi -rimare og TRiangle på nogle grimme sorte stand fra Audio et eler andet... Men lyden Beostær er så meget bedre end B&O selv om jeg havde anlæg til mere ned 70.000 danske fede kroner!! Nu har jeg købt brugt og har for mindre end 10.000 DDK og lyden er mere end 100.000 DDK bedre - det er for helvede fed steroe og ikke bare leverpostjlyd

Til top Vis phoegh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoegh

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 19 December 2004 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

BeoFan skrev:

Jeg forlader lige tråden et øjeblik, på moderator`s foranledning.

Alle andre bedes holde en pause , og fortsætte den videre læsning i næste indlæg.

Min gode ven, Hr.forum moderator Ronin.

Ronin,- du er god til sidespor, og når det er sagt så vil jeg sige at du har misforstået noget, sagt diplomatisk.

Det har intet med et sidespor at gøre - jeg beder dig pænt om at holde stilen med den gode tone. Uanset hvordan din bemærkning er skrevet og med hvilket tonefald du mener at det skal tolkes og med hvor mange smileys der kan smides derpå, skal der stadig ikke meget til at afspore en tråd med hård tone som det er sket så mange gange før.

Lad være med at stille spørgsmålstegn ved min anmodning og ved mit virke som moderator - det får du intet ud af og jeg gider ikke bruge tiden på at diskutere det med dig, hvilket du tydeligvis ønsker. Bare følg anmodningen og i det mindste selv vær aktivt medvirkende til at tråden IKKE går i selvsving.

Ovennævnte spørgsmål, som du ser dig nødsaget til at fremhæve, er holdt i en god tone, med et stænk af humor plus et glimt i øjet. Der er intet ondt, nedværdigende eller forhånende i hverken ordvalg eller spørgsmål.

Sætningen kan tolkes sådan - længere er den ikke!

Hvilket svar ville du være istand til at  -vel at mærke med et glimt i øjet, når udgangspunktet for hele tråden,  ligger i netop det spørgsmål som bliver stillet ?

Du må da være den eneste, i hele dette forum som har overset,hvilket anlæg jeg bruger som reference, så spørgsmålet du har hæfter dig ved, burde måske hellere været stillet til dig?

Jeg er ikke det mindste i tvivl om hvilket anlæg du har hjemme! Lad være med at rette min henvendelse til dig mod mig - det er ikke det der er pointen i det! Jeg gider ikke diskutere det med dig, så spar krudtet.....

Jeg er helt sikker på at Sillesen ikke føler sig talt ned til, hvorfor skulle han det?

Han er en voksen mand, som udmærket i stand til forstå hvad spørgsmålet betyder, hvilket hans intelligente svar med et glimt i øjet også klart afspejler.

Derudover har Sillesen, så vidt jeg ved,  ingen ingen problemer med både læse og skrive, og hvis han havde ville jeg aldrig genere ham med det.

Når du påstår, at jeg ikke giver plads til andre, som ikke deler min opfattelse, er det så fordi jeg skriver meget lange indlæg, der så optager den plads andre skulle have brugt?

Der er plads nok til andres indlæg - det er som sagt udelukkende fordi din bemærkning sagtens kan fejlfortolkes og som sagt ende i mudderkastning!

Alt andet, er da noget vrøvl at påstå , og resten er jeg ikke enig med dig i!

Jeg er ligeglad med om du er enig eller ej - som moderator skal jeg være medvirkende til bl.a. at undgå tiltag til mudderkast bl.a. fostret af simple, tilsyneladende uskyldige bemærkninger som bliver tolket helt forkert.

Jeg påstår intet, og kommer kun med en henstilling, så lad være med at fylde ekstra på som ikke kommer fra mig af - moderatorerne er her ikke for at genere hverken dig eller andre!

Emnet er interessant, og bestemt et der burde være mere fokus på for at høre flere folks oplevelser af og med DAB, så lad os få flere inputs af fornuftige slags.

Tilbage til tråden

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 19 December 2004 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

tubefreak skrev:

Hvordan kan  analog konvertering til digital være bedre end det originale signal  

Kan den slå min 40 År gamle MR71´er ?

Der er seriøse tunere derude, inklusive MR-71, som bare kan et eller andet som det digitale ikke kan (endnu). Og en seriøs tuner er stadigvæk suveræn med de rette omstændigheder på plads.

Skægt nok, så er det bedste tuner-værk jeg har hørt, også en McIntosh.....

DAB har dog uden tvivl potentiale, hvis ellers stationernes satsning var 100% seriøs og målrettet!

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 19 December 2004 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

phoegh skrev:

Tilbage til tråden Beostær!

Det er altid svært at være fan og specielt i dette forum at være fan af B&O.

Jeg har haft B&O i 30 år og har nu solgt det jeg havde og købt noget "grimt" HiFi -rimare og TRiangle på nogle grimme sorte stand fra Audio et eler andet... Men lyden Beostær er så meget bedre end B&O selv om jeg havde anlæg til mere ned 70.000 danske fede kroner!! Nu har jeg købt brugt og har for mindre end 10.000 DDK og lyden er mere end 100.000 DDK bedre - det er for helvede fed steroe og ikke bare leverpostjlyd

Det er jo som med alt andet, et spørgsmål om smag og behag.

BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2004 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

phoegh

Tillykke med dit helt nye brugte anlæg, som du åbentbart føler anledning til at præsentere mig for. Så fik vi lige sat det på plads at du har et grimt anlæg på nogle sorte stande. Hvorfor i alverden skal jeg have det at vide?

Hvis du har haft B&O i 30 år så ville jeg da også sælge det til fordel til noget nyere, uanset mærke,-men har det en DAB modtager? og er du glad for den.

tub61
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 19 December 2004 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

hej

Har selv gået med tanken om at anskaffe mig en DAB radio, men har fået kolde fødder dels p.g.a det man på det seneste har kunnet læse i diverse tidsskrifter og så har det undret mig at der næsten ingen "dyre" DAB radioer er på markedet ( B & O´s nye anlæg undtaget, men den har jo meget andet end DAB radio i sig så den er ikke helt sammenligenlig med ren DAB radio ) - så jeg vil vente og se tiden an til fabrikanterne og radio stationerne satser 100% på det nye medie.     

Til top Vis tub61's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tub61

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 December 2004 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

BeoFan skrev:
Har du en kvalitetsmodtager, får du også en lyd som lyder bedre end FM, så enkelt er det

Nej, så enkelt er det ikke. Det der er enkelt er at man _ikke_ kan konkludere om hvorvidt FM eller DAB er bedst - det er to forskellige ting. DAB er støjfrit, har bedre dynamikområde (ikke dermed sagt at stationerne i praksis har bedre dynamik!), bedre frekvensgang og bedre kanalseperation. MEN - og det er et stort men - det er digitalt komprimeret. Dette vil _altid_, uanset bitraten, give en forringelse i forhold til FM. Hvorvidt denne forringelse opvejes af forbedringerne er en _meget_ individuel sag. Personligt bliver jeg i højere og højere grad overfølsom overfor digital komprimering, og jeg er nu - desværre - på et niveau hvor jeg ikke kan slappe af med DAB musik - _enormt_ træls, da jeg er helt vild med DR Rock indholdsmæssigt. Dette er mere eller mindre uafhængigt af kvaliteten af modtageren, for dén ændrer ikke på komprimeringen. Jeg vil faktisk - uden pis - hellere høre FM på en Tivoli radio end DAB på mit stereo-setup*. Men jeg forstår også hvorfor andre ikke har det ligesom mig.

Jeg siger ikke at du tager fejl som sådan - hvis du oplever DAB som værende bedre lyd end FM totalt set, så skal du selvfølgelig bare glæde dig over dét, og du må naturligvis gerne dele din begejstring med os andre, det er dét forummet er til. Men du bør også lige have øjnene åbne for at forskellige personer opfatter forskellige lydmæssige begrænsninger forskelligt.

* Du taler om en kvalitetsmodtager - jo bedre modtageren og anlægget er, jo tydeligere vil du høre begrænsningerne i DAB.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 December 2004 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

BeoFan skrev:
Derudover konstatere jeg, at man ikke kan forvente referencelyd af en modtager til kr.1500 men at her, som i andre sammenhænge, hænger pris og kvalitet for det meste sammen.

Hvis signalet smides digitalt ud i noget kvalitetsudstyr kan du _sagtens_ få "referencelyd" fra en DAB-modtager til 1500,-.

BeoFan skrev:
Jeg skal forvente, at folk(!)er mere kritiske, da mange er meget trænede hi-fi-lyttere og musikelskere, så gælder det altså ikke digital radio, da nogle af disse hellige orakler benævnt hi-fi entusiaster åbenbart er villige med at stille sig tilfreds med en billig modtager,- nogen af en selvmodsigelse

Nu vil du helst selv ikke have at der diskuteres B&O - hvorfra ved du hvilke modtagere vi andre har, og om disse yder DAB retfærdighed? (Mit gør i hvert fald...)

BeoFan skrev:
Med hensyn til artikel fra Urban, kan det da ikke være nogen nyhed at man skal anskaffe sig en antenne , hvis man sidder i en betonblok, da der altid vil være dårlige modtageforhold den slags steder.

Helt enig, man kan ikke bringe evnen til at modtage DAB ind i en diskussion om den generelle lydkvalitet af formatet. Men på samme måde kan du heller ikke bare forudsætte at alle har elendige FM modtageforhold, hvis du vil vurdere DAB ud fra en kvalitets DAB-modtager og modtageforhold der virker, så må du også sammenligne med en kvalitets FM modtager under ordentlige modtageforhold.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 December 2004 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:
Men det korte af det lange er nok bare, at jeg synes 192Kb/s er ret uambitiøst at lancere som fremtidens lydformat, og om ikke andet er det ret utroværdigt, når DR skriver gang på gang, at det er cd-kvalitet.

Bemærk at 192 kbps er _max_, og såvidt jeg ved kun benyttes på DR Klassisk og DR Jazz - argumentet er at disse typer musik generelt høres af mere "kræsne" lyttere. DR Rock kører oftest med 128 kbps (svinger åbenbart efter tidspunktet, jeg har set den køre med 160 kpbs). Entusiaster hører åbenbart ikke rock-musik, og med den slags "larm" kan man åbenbart ikke høre en digital komprimering...

BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2004 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Tube 61

Hold dig endelig ikke tilbage. Stationene er i luften, det er bare at tage dem ned.

http://www.nordini.dk/

har en komplet detaljeret oversigt med tekniske data og billeder og links

Foreløbig  har Nordini listet 123 DAB modtagere op fra den helt billige walkmansmodel  til den avancerede rene DAB modtager til lidt omkring kr.10.000 over til en autoradio.

Mange mærker er repræsenteret i oversigten bl.a Pure, Cambridge, Acoustic Solutions, Cymbol osv. hvoraf mange forhandles i danmark.

I lighed med andre elektronik produkter, er det de billige apperater som baner vejen for de mere teknisk avanceret, og de er kommet på markede nu, så satsningen er sket. 

BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2004 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Otto korrigere mig helt korrekt,når jeg skriver dette..

Har du en kvalitetsmodtager, får du også en lyd som lyder bedre end FM, så enkelt er det.

Otto har helt ret. Det er nemlig ikke så enkelt, som jeg så firkantet fik stillet  op i een sætning. Jeg mener naturligvis  FM båndet generelt med deres nuværende udbud af stationer, hvilket jeg også har uddybet grundig tidligere i tråden.

Teknisk set er er FM båndet bedre, men hvad nytter det når det ikke kan høres i  daglig praksis, hvilket er min pointe, jeg forsøger altså at se mere bredt på begrebet lydkvalitet og ikke definere det snævert.

Otto skriver:

Hvis signalet smides digitalt ud i noget kvalitetsudstyr kan du _sagtens_ få "referencelyd" fra en DAB-modtager til 1500,-.

Jeg var ikke klar over at reference lyd  kunne fås så billigt, men det er da godt at høre

Otto skriver:

hvorfra ved du hvilke modtagere vi andre har, og om disse yder DAB retfærdighed? (Mit gør i hvert fald...)

Det ved jeg heller ikke,men men en søgning på DAB radioer i div. forum giver klart det indtryk at mediet er så splinternyt, at ikke ret mange (pga det tidligere begrænset udvalg) har haft muligheden for at købe en DAB modtager, som yder DAB lyden retfærdighed.

Med dit ry i mente, kan dine betragtninger vel betragtes som en anerkendelse af DAB mediet, hvilket det fuldt ud fortjener.

Derudover synes jeg at det er synd at dit anlæg har fået en sådan detaljeringsgrad at det ligefrem går ud over det musikalske.

Sådan et anlæg havde jeg også bygget op tidligere, men der var ikke meget musikalsk glæde ved at høre hver eneste fejl i kildematerielet.

Så for mit vedkommende var grænset overskredet, når jeg ikke kunne nyde musikken mere,og det mener jeg i min naivitet det handler om.

Så der er forskellene nok tydeligst, med hensyn til hvad vi hver især  opfatter som god lyd.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 20 December 2004 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

BeoFan skrev:

Otto har helt ret. Det er nemlig ikke så enkelt, som jeg så firkantet fik stillet  op i een sætning. Jeg mener naturligvis  FM båndet generelt med deres nuværende udbud af stationer, hvilket jeg også har uddybet grundig tidligere i tråden.

Jeg er ikke helt med på hvorvidt du mener at man skal sammenligne den samme station, eller vurdere hele programudbuddet under ét? Hvis dit argument er at Voice og Grenå Lokalradio lyder af h... til, så synes jeg det er lidt ubrugeligt - jeg kan jo være ligeglad med lydkvaliteten af Voice hvis jeg vil høre P4.

BeoFan skrev:
Teknisk set er er FM båndet bedre,

Det er stadig forkert, DAB har nogle tekniske fordele over FM, og FM har nogle tekniske fordele over DAB. Du kan ikke sige at det ene er bedre end det andet - præcis som at CD ikke er bedre end LP eller omvendt.

BeoFan skrev:
Jeg var ikke klar over at reference lyd  kunne fås så billigt, men det er da godt at høre

Det gør det ikke nødvendigvis billigere - du flytter bare problemet. Men i mit eget tilfælde har jeg en løs D/A konverter indkøbt af hensyn til CD-lyd, det giver mig så den bonus at andre digitale enheder, deriblandt DAB-modtagere, bliver forbedret drastisk ved at bruge dén frem for udstyrets analoge udgange. Har man en digital surroundreceiver står man i nogenlunde samme situation.

BeoFan skrev:
Det ved jeg heller ikke,men men en søgning på DAB radioer i div. forum giver klart det indtryk at mediet er så splinternyt, at ikke ret mange (pga det tidligere begrænset udvalg) har haft muligheden for at købe en DAB modtager, som yder DAB lyden retfærdighed.

I de tilfælde hvor der er tale om en ekstern DAB-tuner tilsluttet et eksisterende anlæg er det med de DAB-radioer der er på markedet i dag ikke modtagerens kvalitet der er problemet når folk klager over DAB. Hvis man, som jeg, generes af den digitale komprimering, så gør det ingen forskel om det er et godt eller dårligt anlæg. Hvis du sammenligner dit B&O anlæg med en DAB transistorradio, så er det jo noget andet.

BeoFan skrev:
Med dit ry i mente, kan dine betragtninger vel betragtes som en anerkendelse af DAB mediet, hvilket det fuldt ud fortjener.

Anerkendelse, jo måske, men ikke ubetinget. Og egentlig mere af nød end af lyst - min anderkendelse går ud på at jeg ikke vil bestemme hvad andre skal lytte til og hvorfor, hvis man _vil_ høre DAB er det bedste jeg kan gøre jo at sørge for at man kommer til det bedst muligt. Men personligt har jeg ikke købt en DAB modtager, og jeg gør det heller ikke før bitraten på DR Rock hæves til 192 kbit.

Hvilket sandsynligvis betyder aldrig.

BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2004 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Otto

Du lægger meget vægt på det tekniske, hvilket er helt fint og du har helt sikkert ret, i det du siger.

Jeg glæder mig over at du vil gøre alt for at servicere dine kunder bedst muligt,  når de kommer for at købe en (kvalitets) DAB radio af dig.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes