Forfatter |
|
d!esel Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 48
|
Sendt: 05 Januar 2005 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Nørd og Jan
Ja - jeg har sgu godt nok fuld respekt for dette flotte projekt og det knibler virkeligt i fingrene for at komme igang med mit eget projekt.
De der focal og audex enheder - hvor kan man købe dem ?
Jeg går udfra at det er de samme enheder i center og baghøjtalerne også eller tager jeg fejl
Anders
|
Til top |
|
|
Jan Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 338
|
Sendt: 06 Januar 2005 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er de samme, faktisk er det meningen der skal være 5 ens højtalere, dog med en vandret liggende center. Om det så bliver nødvendig at ændre lidt på filteret til centeren må tiden vise. Baghøjtalerne er ikke klar endnu, jeg vil først lige se hvordan de spiller, kabinetterne ligger dog i løsdele.
|
Til top |
|
|
soxen Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 717
|
Sendt: 06 Januar 2005 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt gået
Hvis de lyder som de ser ud - Må de godt nok lyde godt 
|
Til top |
|
|
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
Sendt: 06 Januar 2005 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
d!esel skrev:
hej Nørd og Jan
Ja - jeg har sgu godt nok fuld respekt for dette flotte projekt og det knibler virkeligt i fingrene for at komme igang med mit eget projekt.
De der focal og audex enheder - hvor kan man købe dem ?
Jeg går udfra at det er de samme enheder i center og baghøjtalerne også eller tager jeg fejl
Anders
|
|
|
Hej
Det hurtigste (og billigste) er at importere dem fra USA.
Focal sælger ikke enheder til private - men jeg har fundet en forhandler i USA, der har et lille lager.
Hvis der er flere interesserede i Audaxen - så kan vi lave et samlet køb - for der skal over 10 - 15 enheder til der er økonomi. Ved 15 enheder og den nuværende dollarskurs ligger stk. prisen på ca 670 - 680 kr.
Hilsen
Nørd
|
Til top |
|
|
soxen Branchemedlem

|
Sendt: 06 Januar 2005 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske ved jeg ikke bedre, men har CAD audio ikke Audax i Dk
http://www.cadaudio.dk/audaxenheder.htm
Prisen på deres hjemmeside for HM130CO er i hvert fald 700/stk. Jeg tror godt man kan forhandle om en flad 20'er, hvis man bestiller 10-15 stk. 
|
Til top |
|
|
Nørd Forum Bruger

|
Sendt: 06 Januar 2005 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
soxen skrev:
Måske ved jeg ikke bedre, men har CAD audio ikke Audax i Dk
http://www.cadaudio.dk/audaxenheder.htm
Prisen på deres hjemmeside for HM130CO er i hvert fald 700/stk. Jeg tror godt man kan forhandle om en flad 20'er, hvis man bestiller 10-15 stk. 
|
|
|
Jo - held og lykke med det 
Sidste gang jeg bestilte 10 stk. enheder hos CAD tog det et ½ år før jeg fik nogen. Via USA tager det 10 dage !
Hilsen
Nørd
|
Til top |
|
|
Nørd Forum Bruger

|
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Så er højttaleren blevet målt og opbygget i CALSOD - og det er tid til at simulere delfilter.
At mellemtonen ikke blot lyder godt - men også måler godt er ret tydelig her.

Dykket ved 3500 Hz skyldes difraktioner fra den smalle front - og kan også ses på målingen af diskanten - i nærfelt ville måling være endnu flottere 
Hilsen
Nørd
|
Til top |
|
|
soxen Branchemedlem

|
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
d!esel Forum Bruger

|
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
hey Nørd.
Må vi se diagrammet til elefilteret ?
Anders
|
Til top |
|
|
virtual Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 98
|
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rigtigt flot stykke arbejde.
bliver helt misundelig og får lyst til at bygge selv, men er ved at købe hus der skal sættes 300.000 i
__________________ Johnny
|
Til top |
|
|
Nørd Forum Bruger

|
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Ja - den er også lækker. Men jeg synes ikke den spiller så sprød og åbent som kulfiber enheden. Jeg har snakket med Elfa - men de vil overhovedet ikke bestille andet end det de har på hjemmesiden 
Men det kan undre, at Audax aldrig har vundet mere indpas i DIY kredse i DK. Jeg synes generelt, at de er fuldt på højde med de danske enheder - og nogen af modellerne anser jeg for at være blandt det allerbedste - overhovedet og uanset pris ! Og så er finishen bare superlækker.
Hilsen
Nørd
|
Til top |
|
|
Nørd Forum Bruger

|
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
d!esel skrev:
hey Nørd.
Må vi se diagrammet til elefilteret ?
Anders
|
|
|
Ja ja - når det er færdigt - og der skal jo nok justeres i 2 - 3 måneder.
Hilsen
Nørd
|
Til top |
|
|
Jan Forum Bruger

|
Sendt: 16 Februar 2005 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej igen
Så kom der et lille prøve filter på, og det spiller. Der er blevet justeret lidt på antal gram af acustilux i kabinetterne og lidt frem og tilbage på delefilteret. Jeg har selfølgelig haft et par venner til at lytte med og vi er foreløbig kommet til de justereinger der nu er lavet på filter osv..
Lyden er meget detaljeret, med en meget fin opløsning. til at begynde med var de lidt tamme, og havde for lidt drive. Det var som om enhedderne ikke kunnne vibrere ordentligt, men det hjalp da jeg pillede noget acustilus ud af. Det næste problem var, at de var lidt for lyse i klangen og kunne ikke rigtig give noget bas fra sig, men efter nogle andre modstande på diskanten og lidt fiflen med kernen i spolen falder det hele på plads, nu kan de spille alene uden man egentlig syntes der mangler bas på de fleste numre. Men de spille dog ikke op til disko. "Det hører jeg heller ikke så "
Så var der samspillet med suberne, ved hvilken frekvens skulle de træde ind ? jeg er efter flere konfigurationer kommet frem til at skære ved 80hz. Jeg tror det der går galt er, hvis jeg skærer for langt oppe, så bliver der en lille smule tidsforskydning mellem bassen fra front og subberne idet de ikke står samme sted, det kan dog stilles på processoren, men det er meget kritisk idset man kommer op i det område, hvor man kan retningsbestemme bassen. Men når alt kommer til alt så kører det kanon ved de 80hz.
Ved film f.eks. Hulk så er der en sene hvor han braser ud af basen i ørkenen, det er vildt, selv om kanonerne brager og der kommer store bas drøn, så træder sandets hvislen og hans vejrtrækning tydelig frem. Jeg må sige det er bedre end jeg havde håbet på. Jeg havde et par originale ProAc 2.5 før men de kan altså ikke være med. Jo hvis man ingen subber har, så kan de give en dybere bas, men detaljering og den silkebløde diskant fra focal, den kan de ikke slå. ProAc havde en tendens til at kamme over i toppen, men det er der slet ikke noget af her, faktisk kan jeg sagtens spille 10db højere uden nogen dårlig domme.
Så det bliver rart med et færdigt filter og selvfølgelig lige de 2 bagkanaler. De skal bare lige pudses og lakeres så er jeg klar.
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 16 Februar 2005 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Spændende projekt, og fedt design.
Håber man kommer til at kunne hører dem engang ved lejlighed. Syntes mange gange det er svært at forholde sig til ord, så jeg håber de kan lyttes på engang 
Har i nogle frekvenskurver, fasekurver, impkurver, steprespons osv man kan se? Jo mere jo bedre 
|
Til top |
|
|
d!esel Forum Bruger

|
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey.
Min kone er helt vild med dine højttalere. Hun har skrevet døre op og stolpe ned om at vore næste højtalere skal ligne dine.
Det håndværksmæssige med træfinishe kan jeg nok finde ud af (det er mig som er inden i Flemming Leth) - Så den kan nok blive 80 % så flot som dit.
næ det er alt det andet:
Hvorstort skal kabinettet være? areal og liter
Hvordan skal delefiltret laves.
Enhederne er jo afsløret på siden.
Såå er det muligt at lokke lidt flere detaljer ud af jer:
Helt konkret kunne jeg rigtigt godt tænke mig et mål/tegning på de MDM palder du har lavet som danner kernen på kabinettet samt afstanden mellem dem i det færdige kabinet.
Det kunne også være en god hjælp hvis jeg måtte smug kikke delefilteret.
Jeg ved godt at det er mange ønsker - men hold da op hvor ville min kone - og jeg - blive glad.
Hilsen Anders
|
Til top |
|
|
Nørd Forum Bruger

|
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
d!esel skrev:
Hey.
Min kone er helt vild med dine højttalere. Hun har skrevet døre op og stolpe ned om at vore næste højtalere skal ligne dine.
Det håndværksmæssige med træfinishe kan jeg nok finde ud af (det er mig som er inden i Flemming Leth) - Så den kan nok blive 80 % så flot som dit.
næ det er alt det andet:
Hvorstort skal kabinettet være? areal og liter
Hver enhed skal have 5 liter og fronten skal være 15 - 16 cm bred Jan har sikkert nogle tegninger du kan få - ikke Jan  Jeg har lige købt en del af det Acousta-Q, der skal bruges som dæmpematr.
Hvordan skal delefiltret laves.
Det er rimelig simpelt med 2./3. ordens filter (elektrisk) og 18/18 dB/Oktav akustisk. Der er 5 komponenter + 2 modstande i filteret.
Enhederne er jo afsløret på siden.
Jeg har allerede en bestilling på 4 enheder + jeg regner med Jan skal have 4 mere - så hvis du også skal have 4 er den ved at være der. Jeg skal også selv have et sæt - for de nye fra USA måler bedre end de versioner jeg selv har fået tidligere. De tidligere versioner har en lille pukkel ved 800 hz. der er helt væk på de nye.
Diskanterne har jeg 5 tilbage af så......
Hilsen
Nørd
Såå er det muligt at lokke lidt flere detaljer ud af jer:
Helt konkret kunne jeg rigtigt godt tænke mig et mål/tegning på de MDM palder du har lavet som danner kernen på kabinettet samt afstanden mellem dem i det færdige kabinet.
Det kunne også være en god hjælp hvis jeg måtte smug kikke delefilteret.
Jeg ved godt at det er mange ønsker - men hold da op hvor ville min kone - og jeg - blive glad.
Hilsen Anders |
|
|
|
Til top |
|
|
d!esel Forum Bruger

|
Sendt: 24 Februar 2005 kl. 07:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nørd
Mange tak.
Jeg vil meget gerne se diagrammet på den simple delefilter.
Anders
|
Til top |
|
|
Nørd Forum Bruger

|
Sendt: 24 Februar 2005 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
d!esel skrev:
Hej Nørd
Mange tak.
Jeg vil meget gerne se diagrammet på den simple delefilter.
Anders
|
|
|
Hej
Jeg har ikke været ude ved Jan endnu og måle de endelige værdier - men du skal nok få filterdiagrammet.
Du skal lige være opmærksom på, at det er en højttaler, der SKAL suppleres med en subwoofer eller to. De to andre, der har lavet systemt før jan - har kørt med fuld signal til sidehøjttalerne og subwoofere med elektronisk afskæring ved 80 Hz (hjemmebygget elektronisk filter)
Hilsen
Nørd
|
Til top |
|
|
Jan Forum Bruger

|
Sendt: 24 Februar 2005 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|