Forfatter |
|
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
Sendt: 26 Marts 2005 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du fået startet projektet op her i påsken?
- BR
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 26 Marts 2005 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tænker at gøre noget lignende, så jeg er meget interesseret i hvad der kommer ud af det her.
Mit projekt bliver med 30 mm massive stålben med gevindhuller og gevindstænger imellem. De 3 hylder er planlagt til at hver at være 2 x 26 mm massiv eg (køkkenbordplade) men en gummimembran imellem. Hylderne bliver 160 cm lange og efter sammenlimning altså ca. 57 mm tykke.
Ingen køb og salg jf. regler for brug af forum. Der henvises istedet til f.eks. køb salg og bytte på HIFI4ALL.DK - Moderator!
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
Kagejoe Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2004
Status: Offline Indlæg: 10
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja - jeg er kommet lidt igang. Jeg har fået optegnet hvordan pladerne skal saves og fræses. Og i morgen skal jeg et smut forbi Sani Stål og købe en polerskive så jeg er klar til at polerer rør når de er blevet savet til og svejset.
Jeg kom forresten til at se på http://www.audiomagic.dk/zepta.html og der står at deres hylder er lavet af MDF. Så jeg tror ikke det kan gå helt galt.
Kan lakeringen af MDF pladerne ikke også hjælpe til at de ikke synker ned. Altså mht fugt osv?
|
Til top |
|
|
Lux550 Freak Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 392
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige læst lidt om dette ret spændende projekt , og ville lige give mit input og måske lidt inspiration. Jeg har selv tegnet mit rack, og sammen med min snedker-ven lavet det af 1½" massiv mahogny.

Selve problematikken omkring samlingen af racket gjorde vi på dén måde, at vi fræsede en kant ned på ca. 5mm (kan skimtes i kanten af hullet), hvor de sort-lakerede alu-rør så passede i. Nederst står racket på en alu-stang, som på en drejebænk er gjort konisk for at simulere "spikes". I alufoden er der så skåret et gevind der passer til den 8mm gevindstang der løber gennem alle rør og plader.

Øverst er så drejet (af samme alu-stang) nogle "toppe" med huller og en tilhørende "tang" til at skrue dem fast på gevindstangen. På undersiden af toppen er så osse skåret et gevind som fanger gevindstangen i den anden ende. På grund af fræsningen i hullet ligger "proppen" plant med toppladen.
På den måde er der ikke nogen "synlige" møtrikker eller noget.
En hel anden fordel viste sig da jeg købte min Krell og de andre enheder - de passede ikke i racket som det stod først. Det er enkelt at købe et nyt alu-rør og skabe højere afstand mellem hylderne.
På de oprindelige rør havde vi så på de bagerste lavet ovale huller, så man kunne trække ledninger ned gennem rørene.
Hele racket kan ses lidt bedre i denne tråd :
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=19114&K W=Lux550+Freak
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
Sendt: 23 Januar 2006 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan står det til med projektet? Skal jeg æde min gamle hat, eller bøjede MDF'en?
- BR
|
Til top |
|
|
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 465
|
Sendt: 23 Januar 2006 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er næsten parat til at tilbyde at dele hatten med BjarkeNR - har selv lavet en bogreol af 28 mm MDF-plader og hylderne var endda rigtig dybe for at undgå hængekøje effekt - idag hænger hylderne 5-6 mm på midten og det er meget synligt 
Spørgsmålet er nu om vi taler om 7-10 kg's jern - eller en m*therf*cker effekt på 70 kg. Såfremt vi taler om de lettere enheder, så overlader jeg hatten helt til BjarkeNR 
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
har du ikke nogle billeder? såfremt at det er udstyr i den tunge ende  vil jeg nu give bjarke ret, massivt træ er en del bedre til den slags konstruktioner. går selv og tænker over at lave et højtaler stativ...
|
Til top |
|
|
naim Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 317
|
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lavet et flexy-table til mit anlæg. Har brugt 40mm MDF til hylder. Om de buer på midten kan jeg ikke sige lige nu, er på arbejde. Vil prøve at lægge et vaterpas på en af dagene og poste mit resultat. Umiddelbart tror jeg dog ikke de buer 

hilsen naim __________________ I wanted the best, I got the best.. KISS
|
Til top |
|
|
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
|
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nydeligt 
Men får grejet slet ikke åndenød ?
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
naim skrev:
Har lavet et flexy-table til mit anlæg. Har brugt 40mm MDF til hylder. Om de buer på midten kan jeg ikke sige lige nu, er på arbejde. Vil prøve at lægge et vaterpas på en af dagene og poste mit resultat. Umiddelbart tror jeg dog ikke de buer 

hilsen naim
|
|
|
nu er 40mm jo også lidt mere end 22mm eller hvad det var han ville bruge, så det bliver lidt svært at sammenligne...... dog syntes jeg at det er et rigtig flot rack du har der, men tænker også på om det ikke står lidt for tæt?
|
Til top |
|
|
McDave Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 208
|
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmmm... tror jeg kommer til at æde mere end en hat, hvis ikke mit akvariebord holder... 250L vand på 28mm mdf på fire runde ben på 4cm i diameter...
har stået således i 5 måneder nu uden nogen krumning... bliver spændende at se om benene bevæger sig op igennem mdf og op i bunden af akvariet, med pæn vandskade tilfølge...

__________________ Mit Grej
|
Til top |
|
|
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
|
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Såfremt du ikke holder kuglefisk, så tror jeg at det holder 
PS: har du fisk deri ?
|
Til top |
|
|
musashi Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 431
|
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
McDave skrev:
hmmm... tror jeg kommer til at æde mere end en hat, hvis ikke mit akvariebord holder... 250L vand på 28mm mdf på fire runde ben på 4cm i diameter...
har stået således i 5 måneder nu uden nogen krumning... bliver spændende at se om benene bevæger sig op igennem mdf og op i bunden af akvariet, med pæn vandskade tilfølge...

|
|
|
Jeg er simpelthen nød til at vide hvad de ben er lavet af? Jeg får helt ondt i maven af at se så meget vand, på de fire tynde ben 
Nå men udover dte så ser racket jo rigtig lækkert ud synes jeg. Godt gået. Det er lækkert og se de her DYI projekter.
|
Til top |
|
|
Scherer Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 686
|
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
McDave skrev:
hmmm... tror jeg kommer til at æde mere end en hat,
hvis ikke mit akvariebord holder... 250L vand på 28mm mdf på fire
runde ben på 4cm i diameter...
har stået således i 5 måneder nu uden nogen krumning... bliver
spændende at se om benene bevæger sig op igennem mdf og op i bunden af
akvariet, med pæn vandskade tilfølge...

|
|
|
Nu bliver vægten af dit akvarium fordelt over hele fladen, hvorimod en
amp i et rack trykker på 3-4 små punkter imellem 3-4 "ben"
__________________ MVH Morten
Mit stereo
|
Til top |
|
|
naim Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 317
|
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
MOtheFREAK skrev:
Nydeligt 
Men får grejet slet ikke åndenød ?
|
|
|
Tak . Har endnu ikke oplevet at det bliver for varmt. Gør det det, går blæserne i monoblokkene nemlig igang og de har endnu ikke været igang. Så indtil nu går det meget godt 
mvh naim __________________ I wanted the best, I got the best.. KISS
|
Til top |
|
|
hansson Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 437
|
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Scherer skrev:
|
|
|
Vægten ovenfra bliver ganske rigtigt fordelt over hele overfladen, men nedenfra bliver pladen da belastet de 4 punkter hvor benene rører bordet. Lidt hurtig hovedregning giver 750 Newton pr ben [300 kg (Akvarie + 250 liter vand + fisk + pumpe og alt det andet) gange masseaccelerationen ca 10 også delt med 4 ben]. Hvis benene er massive har de et berøringsareal på ca 12 cm2 (radius i anden gange pi) Det giver 60 N/cm2. Jeg kender hverken brudspændingen eller flydespændingen af MDF (tvivler på MDF kan flyde), men det lyder af meget. Det blev tidligere i tråden bemærket at også Audiomagic bruger MDF, men til Bjarkes forsvar, så vil jeg sige at den plade er understøttet af en trekantet ramme. Det kan ikke helt sammenlignes med det som Kagejoe er ved at bygge. Ihvertfald ikke mht. udbøjning mm. /hansson
|
Til top |
|
|
McDave Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 208
|
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
benene er masive skrivebordsben i træ... sikkert fyrtræ... var også lidt bekymret i starten, men det ser ud ti ldet holder... jeg havde også undervurderet størrelsen på akvariet... lavede bordet inden jeg fik det... vil ikke lave noget ved det nu, da de ser ud til at holde, indbulinger ved benene, eller på kanterne. er meget besværligt at tømme l**tet for vand og fisk, men en dag bliver der nok tid...
til spørgsmålene om varme, kan i kigge på mit DIY rack... der er udstyret meget indelukket, men har ingen problemer med varmeafgivelse. __________________ Mit Grej
|
Til top |
|
|
Scherer Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 686
|
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
hansson skrev:
Scherer skrev:
|
|
|
Vægten
ovenfra bliver ganske rigtigt fordelt over hele overfladen, men
nedenfra bliver pladen da belastet de 4 punkter hvor benene rører
bordet. Lidt hurtig hovedregning giver 750 Newton pr ben [300 kg
(Akvarie + 250 liter vand + fisk + pumpe og alt det andet) gange
masseaccelerationen ca 10 også delt med 4 ben]. Hvis benene er massive har de et berøringsareal på ca 12 cm2 (radius i anden gange pi) Det giver 60 N/cm2.
Jeg kender hverken brudspændingen eller flydespændingen af MDF (tvivler på MDF kan flyde), men det lyder af meget.
Det
blev tidligere i tråden bemærket at også Audiomagic bruger MDF, men til
Bjarkes forsvar, så vil jeg sige at den plade er understøttet af en
trekantet ramme. Det kan ikke helt sammenlignes med det som Kagejoe er
ved at bygge. Ihvertfald ikke mht. udbøjning mm.
/hansson
|
|
|
Ja, det var vist lidt kryptisk formuleret...er ikke den store ord-smed
Prøver lige med en tegning:
Trykket nedefra vil gøre det muligt at pladen bøjer, da trykket ikke er
ligeligt fordelt over hele pladen som det er tilfældet på akvariet.
Håber det viser mine tanker lidt bedre
__________________ MVH Morten
Mit stereo
|
Til top |
|
|