Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 10:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Sorround fra VHS (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 22 December 2004 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
Ok, ellers en ret smart oversigt.

Ja, og også en oversigt som Pneumantic kan bruge som "bevismateriale" for at få væddemålet afgjort. Det fremgår jo at Prologic IIx er en mulighed ved VHS, og det må da bestemt siges at være ægte surround, når man har 6 separate kanaler med fuld båndbredde.

pulse83net
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 22 December 2004 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Tjaa...jeg vil nu stadigvæk sige at det kommer an på hvordan man definerer surround sound. Jeg syntes ikke at Pro Logic og dets efterfølgere er rigtig surround. Rigtig surround for mig er når det er mixet af soundmixeren i 6 eller 7 diskrete kanaler...og IKKE når et stereo-signal bliver faket til et surround signal.
Til top Vis pulse83net's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pulse83net Besøg pulse83net's Websted

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 December 2004 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Der bliver svjv. ikke faket noget som helst ved analogt surround, surround sporet ligger "sammen" med stereo sporet. Du kan jo ikke få en fornuftigt Pro Logic surround lyd ud af eks. The Voice.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 December 2004 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
Der bliver svjv. ikke faket noget som helst ved analogt surround, surround sporet ligger "sammen" med stereo sporet. Du kan jo ikke få en fornuftigt Pro Logic surround lyd ud af eks. The Voice.

Nej, man skal jo huske at filmen skal være surround-encoded. Hvis den kun er i stereo og man vælger "Dolby Pro Logic" på sin surround forstærker, så vil de bagerste højttalere være tavse. Dolby Surround systemerne, må ikke sammenlignes med de andre "pseudo" surround systemer der eksisterer. Alle surround forstærkere kan jo gøre forskellige ting ved et almindeligt stereo signal ved hjælp af f.eks. "Hall" og "Stadium" indstillingerne, men her er der kun tale om rumklangseffekter, og ikke surround lyd som vi kender fra biograferne.

Men til dem der stadig tvivler, så kan jeg da kun anbefale at I lejer en VHS-video med surround sound og prøver det. Det kræver en stereo hifi video, men det har de fleste vel i forvejen.

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 December 2004 kl. 03:08 | IP-adresse registreret  

pulse83net skrev:
Tjaa...jeg vil nu stadigvæk sige at det kommer an på hvordan man definerer surround sound. Jeg syntes ikke at Pro Logic og dets efterfølgere er rigtig surround. Rigtig surround for mig er når det er mixet af soundmixeren i 6 eller 7 diskrete kanaler...og IKKE når et stereo-signal bliver faket til et surround signal.

jeg vil til enhver tid kalde Prologic for surround, at der så er kommet DD og DTS er bare nye og bedre måder at lave surround på.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 December 2004 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig med capslock. At sige at pro-logic ikke er "rigtig" surround, bare fordi der er kommet nye digitale afløsere med flere kanaler til er efter min mening lidt det samme som at sige at en pladespiller ikke kan levere "rigtig" hifi fordi der er kommet SACD og DVD-Audio til med mindre støj og større frekvensspektrum m.m.

Eller hvad med at sige at 5.1 lyd ikke (længere) er rigtig surround fordi der nu findes DTS 6.1 discrete..? I Dolby Digital EX er det i princippet en Dolby Pro-logic dekoder der hiver rear-center lyden ud af stereo signalet fra surround-kanalerne. Så er DD EX måske heller ikke et "rigtigt" surround format længere..?

Når det nu faktisk har heddet Dolby Surround siden længe før Dolby Digital og DTS blev introduceret, så kunne man måske argumentere for at det er analog surround (pro-logic) der er "rigtig" surround, og de digitale afløsere der burde finde sig et andet "officielt" navn..?? Discrete Surround, Digital Surround, hvad ved jeg..?

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes