Jeg har også været med siden de gode "gamle" dage i hifi klubben, helt tilbage i 80`ne.
Startede selv med Denon ( PMA777) forstærker & båndoptager (DRM33) Hitachi kabler og en Micro pladespiller med Denon MC pickup med tilhørende stepup... og et par JBL 120TI højtalere.
Alt noget hvis lige man ik fandt i "normale" "hifi" butikker!
Så op gennem 80`ne og først i 90`ne gik turen gennem hele sortimentet og hele tiden bedre og dyre modeller inden for Denon & NAD samt JBL. og til sidst nogle enkelte Dali modeller..
Her fik men meget mere for pengene og meget højre kvalitet end man ku andetsteds!.. og for mig ( og min omgangskreds var det virklig super fed hifi!)
Og klart! så havde vi god lyd og fin kvalitet.. set i forhold til de der købte hos den lokala Fona eller what ever!???
Når man kom i klubben var der rigtige nørder og entusiaster der havde tid og lyst til at snakke og demonsterere, sætte op mm. der var altid lige tid til en snak og dit eller dat... og det uanset hvad niveau man så var på rent hifi og økonomi mæssigt..
Der var så de "store" set ups der inde, som man kunne savle over og drømme om, her var det Snell, Dali Gravety, Treshold, Oracle, mf.
Der var altid tid og lyst fra de ansatte til at lave en demo af dette udstyr, også selv om man ikke lige var inde for at skulle købe i den prisklasse..
De brændte bare for at vise hvad det kunne og hvor godt det var!... og dette ikke bare for at sælge det!..
Det var hyggeligt, der var ikke så meget plads som nu, men den blev fint udnyttet og man fik altid en fin oplevelse og en hyggelig eftermiddag der inde..
DERFOR! holdt jeg mig til der i mange år!.......... det gav en trygheds fornæmmelse og et tilhørs forhold.
Og dette var endda i den "store" butik i hovedsteden! endnu mere personligt og hyggeligt oplevedes det i de mindre butikker rundt omkring i de lidt mindre byer, her og der..
Så var der deres fede og lækre "Hifi avis" der udkom flere gånge årligt og var på tykkelse med en søndags berlinger, fyldt med flotte billeder, beskrivelser og artikler mm. DEN! så man frem til med spænding og længsel!..
Det var tider!!!!!
Den største ændring skete da klubben ( og her taler jeg om den i KBH. / Fredriksbere som var BUTIKKEN!!) flyttede til hvor den i dag ligger, og i de store noget "koldere" omgivelser.
Efter en år række væk fra "byen" kom man igen for at besøge klubben og med spænding inspicere de nye støre omgivelser, men ikke EN! eneste af de man kendte fra den gang arbejdede der mere.... nu var det nye ansigter og der var ikke den samme hygge, der var ikke tid og overskud til snik snak!... der var travlt, der skulle sælges, og var hele tiden noget der skulle ordnes.
Man anmode om demo af noget udstyr, ville gerne høre de store 801!! nu i Nautilus udgaven!!..
Der var da dog lige tid til at slæbe dem ud på gylvet ( sån lidt tilfældigt pladceret) og sætte dem til en integreret Nad forstærker, som stod der og havde trukket et par dali højtalere, dette selv om der faktisk stod noget Electrocompaniet udstyr henne i hjørnet, men det var der ikke lige tid til at sætte op, kunne ringe og bestille tid til specefik demo! hvis det var det man ville høre..) en tilfældig George Michael cd. lå i Holfi cd. maskinen, ( Holfi & Nad på B&W801????) og den måtte så gøre det!..
Tjaaa... det indgød bestemt ikke til at investere 65000 kr. i DE! højtalere!......
Før i tiden slæbte de gerne udstyr fra det ene rum til det andet eller decideret pakkede det ud, hvis det stor indpakket! for at man kunne få lov til at få en lytter!! dette medmindre der var exeptionelt travlt og eller underbemandet den pågældende dag!..
Den gang i de gode tider, var "de" i klubben mere nede på jorden, og til at snakke med, der var nogenlunde respekt for andre produkter ( måske ik lige andre forhandlere!) og i de der specielle Highend butikker der også den gang var enkelte af hist og pist, var de som reget p***e snobbede og ikke til at snakke normalt med og især ikke om mere nede på jorden udstyr mm. de bar ikke deciderede nørder, men hifi elitister og snobber! og ikke steder man gad at komme og få en sluder... ( på nær i enkelte ganske ok butikker skal der dog retfærdigvis siges!) men i klubben var de mere for alle normale entusiaster også selv om man ikke lige var ude med den helt store tegnebog!........
Klubben er stadig ganske nede på jorden, men mere i Merlin og Elgiganten niveau!.... og det er måske nok lige lovligt "folkeligt"...
Udstyret er stadig ganske ok!... ikke et ondt ord om NAD, Dali, B&W ( især) samt Classe, og ikke mindst Denon selv om de nu er noget udvandet på voret markhed inden for hifi og mere er blevet et Suround mærke af de rigtig gode skal det dog siges!!
( Dog lidt synd!! da Denon formår at lave to kanal så englene synger!.. til realistiske overkommelige priser, og her gjort det kanon gennem tiderne, bare et slående eks. er den berømmelige Denon DCD3560!!! S1 & a10 har da også gjort et indtryk.. lydmæssigt selv om konstruktions kvaliteten siden DCD3560 har været jævnt dalende!! men idag er der INTET! der matcher disse produkter!.. DVD maskinerne??? FORGET IT!!.. MIDFI!... nothing else.. en original 12-14 år gammel denon DCD3560 spiller røven ud af bukserne på en hver DVD maskine med 16/44 skiver uanset pris!.. også og især Denons egne!!)
Men bortset fra det så har de jo idag idag Tact, Classe, Dali, Nad, B&W, Rega, og nu cambridge samt Holfi og Taralabs, som er FREMRAGENDE! udstyr!... ( om det lige falder i den enkeltes smag er så en subjektiv ting!.. men generelt kvalitets mæssigt er de helt på højde med alt andet der sælges af kvalitets vare andre steder!.. og eks. Classe & B&W er deres bud på seriøs highend! og med rette, like it or not!.. )
Sortimentet har ændret sig gennem tiderne og det har det altid gjort!... det er der ikke noget at sige til!... noget er kommet andet er forsvundet noget trist for noget af det federe udstyrs vedkommende!! eks. JBL, Snell, Treshold, Forte, Argon, Oracle, Audioquest, Electrocompaniet men sådan er det! og det gælder for mange andre lige så!
Den største ændring jeg ser og bemærker, er i atsmosferen, kunde behandlingen, der er er sån der ok! og på det jævne og ikke ringere men ikke stror bedre end i andre støre hifi butikker / kæder!.... Merlin, Fona osv...
Den er dog mile vidt fra det den var!... INGEN SAMMENLIGNING!!... 
Det er cool forretning og effektivitet!... der er travlt og der skal laves noget!... ( sælges!!) de ansatte er nye unge fyre ( garanteret med handelskole baggrund) der er effektive, strømlinede, salgs mindede!.. og har noget interesse er DET! helt sikkert et kanon køb!.. uanset hvad du peger på!....
Jeg har i "gamle" dage oplevet at få det råd at vente lige et halvt års tid mere med at foretage et køb, da jeg så kunne spare lidt mere op og få modellen støre, da den denne faktisk var VÆSENTLIGT bedre!... ( hvad den faktisk virkelig VAR!... Denon DCD2560 vs. DCD3560)
Eller at lige klappe "hesten" og vente et par måneder for SÅ! kom den NYE model!... DCD3520 vs. DCD3560)
Sker dette idag!??? næppe!... 
Hvor meget har du??? ok!... her er hvad du kan få for det!.. og DET ER FANTASTISK GODT!!... tak for dine penge og farveller!...
Og kan man slippe af med den gamle model lige før de nye kommer!... så FEDT!!!!.... cool forretning!! ( på lige fod med Merlin og Fona mf.)
Her ser jeg den største ændring!...
MEN! igen sådan er TIDEN!! ikke bare her!.. men generelt overalt!!.. hifi klubben er bare fulgt med tiden og trenden for at overleve, dette ved at maksimere omsætning og effektivisere mm... og så er der ikke plads til hygge og nørderi!... der skal sælges til de brede masser!.. og i denne proces er der ikke plads til de der ikke lige falder ind her under!...
Nok af den grund er der ikke mange af de man kendte fra den gang ansat der mere!... de har måtte vidre, eller har ikke gadet det mere... og når flertallet så er af den nye "art" så bliver det såden!...
Nu er hifi klubben ikke stedet man føler tilhør til eller har noget særligt forhold til! kommer i og spendere en hyggelig eftermiddag, møder andre nørder og entusiaster, mm. men det sted der nu bare engang har de produkter de nu har! og skulle man ville have et af disse er det bare der dette anskeffes!.. ( det kunde lige så godt være hvor som helts andet sted!)
Hifi klubben skal nok overleve på lige fod med så mange andre!... den er ikke nogen klub mere! langt fra og har ikke været det længe.. den er ikke noget særligt i forhold til andre støre hifi butikker..
Hvorfor kikker jeg ind i hifi klubben nu og da?? jo for at lige se hvad de nu har og hvis jeg skal have noget Denon ( eventuelt en DVD eller suround skulle jeg hoppe på den "vogn" en dag) eller måske en Tact ( som der ikke er nogen vej uden om!... og et MUST! hvad gælder fremtidig investering og nu er det så DEM! der har denne... ) samt selvfølgelig Taralabs kabler.. ( skulle jeg behøve nogle så desperat så jeg ikke kan vente til jeg finder dem brugte på nettet!)
Dog skal jeg retfærdigvis siga et nu og da kan man være hældig at der så spiller et ORDENTLIGT sammensat set up i det store demo rum... hvorved man kan få et par spændende timer til at gå.. ( dog passer man for det meste sig selv!..) og KUN! hvis man har sin egen musik med..
( Før i tiden kunne man faktisk hente inspiration til gode hifi egnede plader fra hvad de havde stående )
Ja! jeg fik engangg en kopi af Jenifer Warnes/ Famous Blue Raincoat og Harry Bellafonde i Carnige Hall, lavet på DAT. lige efter jeg havde købt en Denon DTR2000 DAT: maskine tilbage i 90...
Det var det sagtens tid til lige at arangere!!... 
Han hentede en DCD3560, et godt digital coax kabel, ( Clearstream) og satte det til en DTR2000 de havde stående i demo rummet... så fik jeg kopi fra både cd. samt bagefter Vinyl ( afspillet på Oracle, Denon, Argon til optagelse på DTR2000 gennem fine Audioquest kabler ) så kunne jeg sidde der hele eftermiddagen og lytte over omtalte grej og et par Snell A.. NICE!!!!!
Bagefter kunne jeg sidde og lytte forskellen der hjemme på mit eget set up...

Hvilket inspirerede mig til at umidelbart efter at købe disse plader in original!!
DET! er service og klub ånd mm..

Det er væk! nu..

Hifi klubben er bare en hifi butik som så mange andre!... no more no less!! 
Ingen grund til at bringe p***et i kog over det!... de gode tider er væk!.. sån er det bare!...