| Forfatter |
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 29 April 2005 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, det var efterhånden også det jeg kunne læse mig frem til.
Der er jo ikke langt til lige at sætte et potmeter ind, og lave en komplet kontrolforstærker...
Spørgsmålet er om det er en god ide at brug denne rørløsning mellem min kontrolforstærker og min ZAP? For så der endnu en støjkilde signalet skal igennem. Optimalt må vel være kun at bruge denne rørforforstærker?
Men jeg vil ikke af med min kontrolforstærker (og fjernbetjeningen).
3300 kroner er jo også en slags penge, så jeg samle så meget info som muligt, før jeg roder mig ud i det.
|
| Til top |
|
| |
u9center Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 29 April 2005 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej daniels
Hvis du har letter ved at læse eng. kan man hj. klikke på siden og vælge "oversæt til eng." her er et link til en oversat ver. af siden __________________ Svend
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 29 April 2005 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
@u9center
Takker, men jeg har allerede fundet ud af det. En søgning i google, og en oversætter var fundet.
Havde slet ikke tænkt på muligheden til at starte med.
- Forbløffende hvor gode disse oversættere er.
|
| Til top |
|
| |
Projectorfreak Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 124
|
| Sendt: 29 April 2005 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved at Mikkel fra Dantimax (http://electronics.dantimax.dk/Kits/index.html) sysler med med rørbaseret forforstærker. Hans konstruktioner ser ud til alle at kunne fjernstyres, så det kunne måske være en ide, hvis du ikke kan undvære tryllestaven ;-)
/Asger
|
| Til top |
|
| |
Roy-E Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 01 Maj 2005 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv kombinasjonen Zappulse rør forforsterker. Bygget først en Zappulse 2.1SE med volumpot som jeg brukte direkte en periode. Ble aldri helt fornøyd, testet deretter en Audio Note M1. Det var helt utrolig hvor mye bedre det låt. Forskjelden var rett og slett enorm. Alt ble bedre, strammere bass, mere detaljert mellomtone og diskant.
Jeg fant ett lite firma i Canada som har glimrende rør forforsterker kit.
http://www.mapletreeaudio.com/
Se på Magic 5 SE eller Octal 6A SE, har bygget begge og er meget godt fornøyd med begge. De kommer uten fjernkontroll, men det kan enkelt bygges inn.
Mvh
Roy-E __________________ (Kiss) Keep it simple stupid
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2005 kl. 01:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Egentlig vil jeg helst undgå en ren rørforforstærker, da jeg gerne vil beholde mit nuværende setup, og derfor tiltalte en rør-linieforstærker mig. Den gør det hele meget alsidigt, og vil også kunne sættes ind på CD-afspilleren alene, hvis jeg ikke er tilfreds med den direkte til min ZAP.
Mulighederne er større med en linieforstærker.
Nu skal jeg så ud og finde pengene til det
P.S
Tak for linket!
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
| Sendt: 01 Maj 2005 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2005 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er svært at sige...
Selv, har jeg altid været hooked på ideen om at kombinere de to, og f.eks. få en 2x500W rørforstærker (!!) Og det burde vel fungere bedst, hvis man bruger rør sammen med en så neutral forstærker som muligt, så det kun er rørerne, der "farver" lyden.
For mit vedkommende, har det altid været et problem med Watt-svage rørforstærkere, og skal man have nogle rørforstærkere på over 100W, har de ikke ligget inde for min budgetramme.
5-20 Watt kan være fint til nogen, men der er en LANG række højttalere derude, der helst skal have mere.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2005 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ellers er der jo flere der kommercielt har forsøgt sig med hybrider. F.eks. Sunfire med deres forforstærker med rør, og deres høj-effektive effektrin.
|
| Til top |
|
| |
Bundgård Lukket konto

Lukket på anmodning fra bruger
Bruger siden: 22 Januar 2005 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 290
|
| Sendt: 01 Maj 2005 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Daniel
Du kunne evt. kaste et blik på den Luxman CL-34, der er tilsalg i den blå Avis. De plejer som regel at forsvinde med det samme igen. Jeg har selv haft sådan én og den spiller fremragende. Du er måske fokuseret på en hybrid løsning?
Mvh
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2005 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Bundgård
Ja, det bliver en hybridløsning, for jeg er meget tilfreds med mit Cyrus anlæg, både udseende og pladsbesparelsen (og lyden ikke mindst!) gør, at det ikke bliver skiftet. Men en linieforstærker og et zapeffekttrin kan jeg jo bare gemme væk.
|
| Til top |
|
| |
Bundgård Lukket konto

Lukket på anmodning fra bruger
Bruger siden: 22 Januar 2005 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 290
|
| Sendt: 01 Maj 2005 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, ideen lyder ellers spændende. Da jeg havde Predator og ICE på prøve, kombinerede jeg dem med en JFET forforstærker, hvilket havde en ret god indvirkning. Du kunne evt. overveje et FET indgangstrin, så du slipper for de høje spændinger.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2005 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder interessant. Har du et link?
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2005 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 02 Maj 2005 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
MGPProjectS skrev:
3DX skrev:
|
Dav,
Jeg har i et stykke tid nu køre med en meget simpel rør forfor og ICEpower. som en slgas ref.
det er en møg fornuftig kombination. det bedste af to verdner 
var der ikke en tidliger tråd, hvor AR sagde han havde lavet noget i den stil. en forslog den skulle hede ICEtube.
|
|
|
Kunne faktisk godt forestille mig, det ville spille rigtigt godt.
Desværre er de fleste af mine projekter strandet lidt, efter jeg investerede i en integreret Gryphon...
|
|
|

ja det er jo problemet med at få noget der er forbandet godt. man har jo ligesom så ikke så meget grund til at finde noget andet 
det plejer dog heldigvis at komme tilbage efter et stykke tid har man jo glemt forbedringen og render igen rundt og tænker på hvordan det kan blive endnu bedre. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2005 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ligenu går mine overvejelser på om jeg skal købe en Gryphon CD-spille, der matcher forstærkerens design, eller bygge en DAC selv inkl. hvad de fører med af bøvl med print, kabinet, økonomi og førstehånds lytteindtryk...suk!
Det er lidt vemodigt at se på alle elektronikstumperne ligge og samle støv - nok til bl.a. en hjemmebiograf inkl. ProLogic-dekoder . Sry - lidt off-topic her...
Har I, hos JJAZ, forsøgt jeg med rør-buffer i indgangen på jeres ICEPower-produkter? __________________ Mvh. MGP
www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
|
| Til top |
|
| |
nhkr Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 02 Maj 2005 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den tyske udgave af Elektor, havde sidst i 80'erne en konstruktion med en rørbestykket forforstærker. Jeg byggede en udgave kun med liniedelen, der så vidt jeg husker havde en forstærkning på ca 6 dB. Denne liniedel var en SRPP-udgave(Shunt Regulated Push-Pull) med ECC-82 (?) rør, og trak en klasse A forstærker og blev brugt til min allerførste CD-afspiller. Jeg prøvede også at køre direkte igennem en volumenknap, men her blev lyden for umusikalsk, men igennem denne rørforstærker, oplevede jeg mange hyggelige timer med bare at opleve musik. Problemet var bare, at den havde en lille smule brum som jeg ikke kunne slippe af med ( jeg har også prøvet at smelte en skruetrækker halvt igennem på en høj-volts kondensator), men det var også den første rør-konstruktion jeg arbejdede med så mit erfaringsgrundlag med at undgå brumsløjfer i rør-grej var et absolut minimum.
|
| Til top |
|
| |
Brisse Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 03 Maj 2005 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kig lige på "The Bastard" (forfærstærker) i det hedengangne Ny Elektronik. Det er en rørforstærker der utroligt nok køre på 36VDC (de prøvede med højspænding men det lød forfærdentligt). De bruger nogle rør fra en gammel radar og den skulle spille ganske rart. Bare et forslag hvis du ikke er vild med at rode med 230VDC i din opstilling.
Hvis du finder en opstilling der kræver 230VDC så kan den nemt og sikkert laves med 2 små trafoer ryg-mod-ryg altså 230->12->230. På den måde er du galvanisk adskilt fra lysnettet og samtidig arbejder du med små trafoer der ikke er så meget "smæk" i hvis noget skulle gå galt.
Ny elektronik havde også et rør-linietrin med et ecc82 rør (burde kunne skiftes til noget andet hvis man har andre ønsker) Kan ikke huske nummeret det var i (jeg mener jeg har en kopi et eller andet sted i en flyttekasse hvis du ikke kan finde det på biblioteket)
mvh. Brian
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 04 Maj 2005 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
MGPProjectS skrev:
|
Har I, hos JJAZ, forsøgt jeg med rør-buffer i indgangen på jeres ICEPower-produkter?
|
|
|
Ikke udover med at bruge en rør forfor. både aktiv og passiv. med godt resultat. men at lave en med rør buffer vil om ikke andet så hæve prisen på en ICEpower baserede forstærkere. og det er jo ikke lige det der er trenden pt.  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2005 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brisse skrev:
|
Kig lige på "The Bastard" (forfærstærker) i det hedengangne Ny Elektronik. Det er en rørforstærker der utroligt nok køre på 36VDC (de prøvede med højspænding men det lød forfærdentligt). De bruger nogle rør fra en gammel radar og den skulle spille ganske rart. Bare et forslag hvis du ikke er vild med at rode med 230VDC i din opstilling.
Hvis du finder en opstilling der kræver 230VDC så kan den nemt og sikkert laves med 2 små trafoer ryg-mod-ryg altså 230->12->230. På den måde er du galvanisk adskilt fra lysnettet og samtidig arbejder du med små trafoer der ikke er så meget "smæk" i hvis noget skulle gå galt.
Ny elektronik havde også et rør-linietrin med et ecc82 rør (burde kunne skiftes til noget andet hvis man har andre ønsker) Kan ikke huske nummeret det var i (jeg mener jeg har en kopi et eller andet sted i en flyttekasse hvis du ikke kan finde det på biblioteket)
mvh. Brian
|
|
|
Du skulle vel tilfældigvis ikke ligge inde med artiklen om dette lavspændings rørtrin, eller et link? Jeg og en kammerat har ledt efter den i årevis...
Er ECC82-trinnet, du refererer til, et højspændingstrin?
Iøvrigt hvis du laver en 230-12-230 trafo-løsning, har du 230VAC og dermed ca. 325VDC, som så skal reguleres ned til de 230-280VDC, der normalt benyttes. __________________ Mvh. MGP
www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
|
| Til top |
|
| |