| Forfatter |
|
Chaplin2 Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 21 September 2007 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har også kigget en del efter dem men dansk audio teknik skulle få lat 500 på lager indenfor 2 måneder
de skulle virke som 2 x10"det skriver de ihvertfald på tymphany.com syntes bare de bliver lidt dyre de vil have omkring 2000kr pr stk
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 22 September 2007 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Hvor får du 2 x gode 10" til 2000kr ??? 
|
| Til top |
|
| |
Bjorn Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 23 September 2007 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
LAT 700 og Q
Hej Jan, de har er Qts på 0.55 of Fs 24 Hz og Vas 110 Liter. Det ser jo rigtigt fornuftigt ud, eller hur ? Dem gad jeg godt få fingrene i. Alternativet er Peerless dyre 12" modeller, og så er prisen på LAT ret fornuftig, når du tager fordele som frihed i kabinet design og sikkert også tykkelsen på kabinettet, da LAT er vibratsionsfri.
Hej fra Bjørn
|
| Til top |
|
| |
Bjorn Forum Bruger

|
| Sendt: 24 September 2007 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
LAT i en Transmission Line - Quarter Wave.
Jeg har leget lidt med LAT data og er kommer frem til at et kabinet på ca 45 x 45 x 160 vil kunne give en bas, du ikke behøver at skamme dig over. OK, det er ikke just en usynlig kasse, men det var heller ikke formålet med min simulering.
http://www.coolcat.dk/bjoern/LAT_Quarter_Wave.pdf
Jeg er selv tilhænger af kvartbølge konstruktioner, men det kunne være sjovt med indlæg med alternative konstruktionsforslag til LAT enhederne. Thymphany kunne udskrive en LAT DIY konkurrence for at promovere produktet og sig selv Bare en ide.
Janils: LAT vibrerer ikke. Hvordan vurderer du betydningen af dette i praksis ? Kan vi i fremtiden anvende papkasser og flamingo som kabinet ?
Hej fra Bjørn
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 24 September 2007 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende Bjørn, men så bliver det jo også en kasse på ca. 400 liter! Du omtaler selv room-gain, men på trods af det kan jeg ikke se din afstemning er faldet ret meget ved 20 Hz. Vil det ikke give et gevaldigt boost nedefter? Specielt med hjørneplacering.
Har nu LAT 700 i en åben baffel på ca. 70 x 70 cm. Den opfører sig eksemplarisk men der er stadig lidt vibrationer. I forhold til mere alm. 12" enheder er der dog langt mindre vibrationer og mekanisk støj - selv med rigtig stor membranvandring. Tymphany siger selv vibrationerne er dæmpet med 90% i forhold til alm. enheder. En 6-8 stykker af dem ... og man er kørende! __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 24 September 2007 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bjorn skrev:
|
LAT 700 og Q
Hej Jan, de har er Qts på 0.55 of Fs 24 Hz og Vas 110 Liter. Det ser jo rigtigt fornuftigt ud, eller hur ? Dem gad jeg godt få fingrene i. Alternativet er Peerless dyre 12" modeller, og så er prisen på LAT ret fornuftig, når du tager fordele som frihed i kabinet design og sikkert også tykkelsen på kabinettet, da LAT er vibratsionsfri.
Hej fra Bjørn
|
|
|
Hej Bjørn.
Jeg har lige downloaded PDF-filen med data for LAT 700. Den siger Qt 0,65 og Fs 25 Hz. Vas er dog korrekt 110 liter.
Følsomheden er opgivet til 86 db, men til gengæld kan de tåle 500 Watt i 100 timer! Max. lineært membranudsving er +/- 8 mm.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 25 September 2007 kl. 07:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Har hørt at der skulle være nogle af dem på lager i starten af næste uge ved DAT. Måske jeg skulle bestille et par? Er de fede nok Janils? For så tror jeg sku jeg vil prøve dem.
|
| Til top |
|
| |
Bjorn Forum Bruger

|
| Sendt: 25 September 2007 kl. 08:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jan, T/S data er kopieret fra deres hjemmeside, så der er åbenart lidt uoverstemmelser på deres hjemmeside.
Det eksempel, jeg har vist, er blot et eksempel. Næste trin er at se hvor stor boks man vil acceptere, og så revurdere designet. Det ender altid op med et kompromis.
Ved at mindske volumen bibeholder du kabinettets ønskede tuningsfrekvens, men du får mindre lyd ud af åbningen og dermed mindre bas, som du igen justerer med dæmpningen.
Mit eksempel er meget let dæmpet, og ved at øge dempningen og/eller ændre distributionen af dæpmningen, får du en meget mere kontrolleret afrulning. Dæpmning er selve tuningen af en Transmission Line og foretages i dit lytte rum og med dine ører som måleapparat.
De 45 x 45 kan frit ændres, men længden skal bibeholdes. Man kunne lave den så lav som nu LAT enheden tillader og bruge højtaleren som podie eller som sokkel under reolen eller forsyne kabinettet med et spejl og hænge den op på vægen, evt. dekoreret med lys bagpå. Eller stille hørjtaleren på højkant bag soafen, bruge den som TV bord (kræver magnetisk afskærming) osv.
Hej fra
Bjørn
|
| Til top |
|
| |
thomas f Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 182
|
| Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
det lyder MEGET spændende!
Jeg har dog lidt svært ved at se konstruktionen for mig? Janils har du et billede du vil offentliggøre? __________________ VH Thomas
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jeg har lige fået min LAT500 4ohm idag, så jeg kan tage nogle billeder til dig når jeg kommer hjem. Jeg var simpelhen skrevet op ved DAT så de sendte dem samme dag de kom på lager 
så omkring spisetid vil jeg prøve og tage lidt der forklare hvordan den virker, da det er lidt svært at se på en straight front billede.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad øh... Er der nogen der vil ud med hvad man skal give (kroner) for at få et eksemplar?
Så godt en pris nævnt på 2000 kroner, men er det hvad man skal give, eller er det forhandlerpris?
De kabinetberegninger der er lavet tyder på ret store kabinetter, med mindre de rent faktisk fungere godt i en åben løsning.
Hvordan ser det ud?
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
|
Jeg skal hjem og leje med min idag 
|
|
|

pas nu på når du (t)rykker den af... __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
"700 har lidt skarpere vinduer / 500 lidt mere afrundede" > hehe, tror nu ik folk føler sig snydt. Jeg havde ikke set det.
Ja jeg skal hjem og trykke den igennem og se hvad den kan. Jeg tager nok en masse billeder og skriver lidt om den på min hjemmeside. Bliver spændende at se hvad min Rotel RB1080 kan få sån en LAT til men tæsk skal den da have.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
De ser godt nok spændende ud...
Er mest bekymret for kabinetstørrelsen. Men hvis de kan spille i åbent, er det jo fint. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg overvejer ihvertfald stadig at sætte et par stykker i døren mellem stue og soveværelse.. Den er permanent blokeret og der bliver ret langt fra forside til bagside (fra stuen igennem gangen ind til soveværelset), vel ca. 6-7 meter..
Ville ikke være værst til en skjult filmsub..
Hilsen Johnny
|
| Til top |
|
| |
Chaplin2 Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også modtaget 2stk idag bygger kabinetter lørdag.
De ser bedre ud end jeg havde regnet billeder snyder noget..
|
| Til top |
|
| |