Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 03:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hjælp jeg har fået pladespiller! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
becker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 29 December 2004 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

tillykke med det - den skal du nok blive glad for! Det er en fremragende PU. Det med RIAA'er faktisk ikke så svært, da der ikke vanvittigt mange udbydere af kvalitets-RIAA'ere.

Men prøv at læs om følgende producenter på nettet:

Musical Fidelity, Creek, Trichord, Graham Slee, Rega, Pro-ject, Audio Analogue.

Det er vist de producenter jeg lige kender der ikke er monsterdyre, men alligevel har et fornuftigt ry. Og så sammenlign med den i din Arcam inden du køber, for måske skal du ret højt op før det bliver markant bedre. Men det finder du jo selv ud af.

sprinter
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 27 December 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 December 2004 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Hej Bent L

Jeg har haft lånt en Arcam forstærker for et halvt år siden med RIAA i. Den hed vist D-75 såvidt jeg husker (ikke hovedet på blokken)- det var en udgået model - sort med alu knapper. Jeg prøvede phono indgangen med min P25. Det var faktisk en meget helstøbt lyd og jeg var overrasket over den. Nu var der imidlertid det problem at den støjede en del i den ene udgang, så jeg opgav hurtigt at lytte på den. Men hvis man er til Arcam lyd, så er den derefter, meget ligefrem uden at noget stikker af - midt mellem lys og mørke. Men som sagt, det var et hurtigt lyt - ikke et længere og kritisk et af slagsen. Det var en MM pu jeg anvendte.

Hvis du får lånt en Tiny tube en dag og kan lide lyden, så husk at den kan købes som selvbygger(billigere). Det tog mig en lille weekend at samle den - meget sjovt og ikke så svært.

Venligst

Til top Vis sprinter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sprinter

Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 December 2004 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Jeg er desværre også bange for at jeg skal op i en højere prisklasse hvad ang. riaa, spec. når en musical fidelity ikke gav den helt store forbedring, jeg kunne godt tænke mig at høre en Tiny tube, men da dynavectoren er det man kalder en god all-rounder skal man nok passe på det ikke bliver for rundt/pænt, når jeg nu får Dynavectoren hjem og monteret skal jeg nok vende tilbage med mine indtryk.

Hvad gav du for en tiny som selvbyg sprinter.

Til top Vis Bent L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent L

sprinter
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 December 2004 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Det er nogle år siden jeg byggede Tiny tuben - jeg gav vist 1800 kr for byggesættet. Og så skulle jeg også lige anskaffe mig en loddekolbe og en holder til klemme komponenterne fast i mens jeg loddede dem sammen - 200 kr ialt. Ring ellers til tekni-fi 33251576. Jeg oplever den ikke som pæn, men bare med et større, renere, dybere, og meget musikalsk lydbillede. Den er alt andet end ulden og glansbilledeagtig. Hvis jeg har forstået det rigtigt, så er Dyanevectoren en MC PU. Hvis det er en low output, så duer Tuben ikke uden trafo foran. Tuben spiller først rigtigt efter tyve minutters tændt tilstand - skal lige varmes op.

Men vent til du får din nye PU med at låne flere RIAA`er - den spiller garanteret laaaaangt bedre med dem du allerede har hørt end Regaen gør - nogle af dem skal jo tilspilles i op til 100 timer før de åbner op for det de kan(døm dem ikke for hurtigt) - bare mit råd siden du er bidt hi-fi myggen. Ja, jeg døjer i perioder selv med bivirkninger fra denne mygs dyre bid.

Venligst

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 30 December 2004 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

sprinter skrev:

Hej igen.

Det er nogle år siden jeg byggede Tiny tuben - jeg gav vist 1800 kr for byggesættet. Og så skulle jeg også lige anskaffe mig en loddekolbe og en holder til klemme komponenterne fast i mens jeg loddede dem sammen - 200 kr ialt. Ring ellers til tekni-fi 33251576. Jeg oplever den ikke som pæn, men bare med et større, renere, dybere, og meget musikalsk lydbillede. Den er alt andet end ulden og glansbilledeagtig. Hvis jeg har forstået det rigtigt, så er Dyanevectoren en MC PU.

10X5 er en high output MC

Citér:
Hvis det er en low output, så duer Tuben ikke uden trafo foran. Tuben spiller først rigtigt efter tyve minutters tændt tilstand - skal lige varmes op.

Men vent til du får din nye PU med at låne flere RIAA`er - den spiller garanteret laaaaangt bedre med dem du allerede har hørt end Regaen gør - nogle af dem skal jo tilspilles i op til 100 timer før de åbner op for det de kan(døm dem ikke for hurtigt) - bare mit råd siden du er bidt hi-fi myggen. Ja, jeg døjer i perioder selv med bivirkninger fra denne mygs dyre bid.

Venligst

Hvordan ser den HIFI-myg ud ?

Bent: Vær forberedt på en grum oplevelse når du får Dyna'en. Sprinter har ret her. Den lyder formodentlig frygteligt, og skal have mindst 50 timer før den er spillet til.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

sprinter
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 December 2004 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Problemet med myggen, er at der ikke er nogen der har set den -men det betyder jo ikke at den ikke er der. Der er jo heller ikke nogen der har set et atom! Dog er det videnskabeligt bevist at den eksisterer og er temmelig udbredt i store dele at verdenen. Dens stik er umærkeligt - helt smertefrit, men har nogle uheldige følger for den ramte. Samtidig med at den suger af din energi(den lever ikke af blod som andre myg) sprøjter den et stof ind i såret som forhindre din evne til at stille dig tilfreds i at fungere normalt. En anden og ikke mindst meget uheldig effekt ved dette stof er at du udvikler en uheldig grad af perfektionisme. Den angriber også dit DNA og ændre en smule på dette så dine sanser skærpes - især hørelsen og til dels også synet i sværer tilfælde, så dette forvrænges til stor irritation for især det modsatte køn(grimt men vellydende hi-fi).  .Det menes at især din frontallap i hjernen påvirkes, da der ses disse ændringer i personligheden, men forskere er endnu ikke sikker på dette. Man undre sig også over at myggen primært stikker mænd og drenge

Konspirationsteoretikere mener at det er elektronikindustrien og bankverdenen der sammen ved særdeles dygtigt genmanipulation har fremavlet denne myg - men som sagt, det er endnu en af de mange konspirationsteorier der florerer for tiden. Næste spørgsmåler jo så helt sikkert om der findes en vaccine mod denne mygs plager, men ak - det er langt ude i fremtiden at vi må forvente at kunne blive fri for lidelserne. Så ind til videre må alle de ramte se i øjenene at deres økonomier og følgerne af disses belastninger lider under myggens plagsomme følgelidelser samt ikke mindst den forsvundne evne til at være glad og tilfreds for det man har, i stedet for stædigt at vedblive med at finde fejl og mangler og lade sig gå på af disse. Tja, jeg refererer jo bare hvad videnskaben har fundet ud af, så slå endelig ikke budbringeren ihjel - vrede i dette tilfælde vidner jo bare om, hvor hårdt angrebet personligheden er af myggens gift.

Jeg følger udviklingen i forskernes arbejde og vender gerne tilbage med nyt såfremt dette indtræder.

Venligst

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 30 December 2004 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

/vilmann

Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2005 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Lige et par ting ang. min Rega 25.
Har i dag fået min dynavector fra Jensen og allerede efter er par timers lytning kan jeg sige at den er alle pengene værd 2k, har netop den sound jeg efterlyste, lige det extra punch i bunden og rund og behagelig mellemtone, den er faktisk mindre fnidret en elys'en allerede nu så hvordan kommer den ikke til at lyde efter en 50-100 timer.

Jeg måtte dog skippe min Platter matter, da dyna'en er ca. de 5 mm højer, som PM er tyk, men den der filt måtte der følger med er dog det mest ireterende, hænger fast i pladerne, så når jeg vender pladerne har jeg filt måtten øverst desuden skrider den når jeg bruger min pladebørste,
Hvad køre i andre rega ejer med som er værd at invistere i.
Der er en afstandsstykke på 2 mm under armen, kan jeg montere alle dem jeg vil eller er det noget juks.

Jeg er desuden lidt i tvivel om hvor meget overhang PU skal have Elys'en havde ca. 14 mm, men har fået at vide det rigtige overhang er 19,9 mm?

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 06 Januar 2005 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Bent L skrev:
Hej igen

Lige et par ting ang. min Rega 25.
Har i dag fået min dynavector fra Jensen og allerede efter er par
timers lytning kan jeg sige at den er alle pengene værd 2k, har netop
den sound jeg efterlyste, lige det extra punch i bunden og rund og
behagelig mellemtone, den er faktisk mindre fnidret en elys'en allerede
nu så hvordan kommer den ikke til at lyde efter en 50-100 timer.

Jeg måtte dog skippe min Platter matter, da dyna'en er ca. de 5 mm
højer, som PM er tyk, men den der filt måtte der følger med er dog det
mest ireterende, hænger fast i pladerne, så når jeg vender pladerne har
jeg filt måtten øverst desuden skrider den når jeg bruger min pladebørste,
Hvad køre i andre rega ejer med som er værd at invistere i.
Der er en afstandsstykke på 2 mm under armen, kan jeg montere alle dem jeg vil eller er det noget juks.

Det vil jeg tro. Armen skal jo hæves lidt. Prøv!

Ellers er det den her du skal have fat i:
Threaded VTA Adjuster

Eller noget der minder om den. Der findes en del af dem rundt omkring, og Origin Live's er ikke den billigste.

/vilmann

sprinter
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 06 Januar 2005 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Hej Bent L

Lyder herligt med den Dyanevector. Med hensyn til plademåtte så løb jeg ind i det samme problem -statisk elektrisitet ad pommerns til med filtmåtten. Jeg synes filten lyder bedst, men det nytter jo ikke noget når den følger med af og tiltrækker støv - kom igen Rega! Derfor fandt jeg en "spacemat" i lydbutikken. Det er en slags stift skum, meget let og på samme tykkelse som filten. Alle problemer med statisk elektrisitet er pist væk -den kan godt lige dreje en smule med ved anvendelse af børsten, men det er småting. Lyden er lidt mere stram end filten - mere tør. Jeg har det helt OK med den. Den kostede vist 200 kr i sin tid. Jeg har også haft hævet armbasen både to og fire mm uden problemer, alt efter hvilken PU der sad på. Jeg går ikke så meget op i om VTA er ultra præcis, bare den ikke hælder synligt bagud. Jeg har lyttet og lyttet og lyttet mere endnu på forskellige VTA justeringer og det betyder ikke så meget i mine ører. Mange af mine plader er i forvejen i temmelig forskellig tykkelser, så der vil alligevel være variationer i den justering. Min rettesnor er, at jeg skal kunne løfte PU´en fri af pladen vha liften og så er det godt nok. VTA er et evig diskussionsemne blandt  de vinylinteresserede og jeg har opgivet det. Er den nogenlunde i vatter så fint. Du kan roligt sætte næsten hvad som helst på.

Da jeg havde hævet armbasen fire mm anvendte jeg en specialmøtrik i bunden, som jeg fik hos Rega. Den har en meget høj krave som kan gå op i hullet i armboarded og derved spænde fast om baserøret - ring til Dem og hør hvis det er tilfældet. Men det skal være en meget høj PU så.

Venligst

sprinter
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 06 Januar 2005 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Nå, jeg glemte lige det med overhanget. Jeg anvender den protraktor, som  fulgte med Regaen - alternativt en en standardprotraktor  jeg fik i lydbutikken. Det afhænget lidt af hvilken PU det er. Lyt dig frem et par gange og hør hvilken opsætning der passer dig bedst - det gør jeg. Det vigtigste er at PU´en sidder vinkelrigtigt efter protraktoren - følger linierne. Jeg ved godt at der er en anden protraktor på nettet til regaer, men jeg har ikke prøvet den endnu - måske den er bedre. Det ville jo være kanon, hvis det var tilfældet.

Venligst

Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2005 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Hej

Tak for de hurtige tilbagemeldinger.

jeg faldt lige over en anden måtte fra http://www.extremephono.com/Mat.htm

den der hedder Speed kun 0,47 mm høj lavet af Carbon Graphite 

Nogen der kender den.

Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2005 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Ang. det med overhang, så er PU'en justeret ind efter den protractor man kan downloade fra www.enjoythemusic.com (anbefalet af wilmann) og når den er i vinkel så ender overhanget altså på de ca. 14 mm som elys'en også havde, så må det vel være godt nok, der er i hvert falde ingen hørbar forvrængning fra inderrillen.

Jeg har ikke den orginale protractor fra Rega og man kan stort set ikke finde noget om tilbehør og en brugbar manual til p 25'eren på regas hjemmeside.

dr. jeep
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 06 Januar 2005 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Skriv til REGA i UK så sender de dig en protractor gratis.... Det gjorde jeg...

sprinter
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 06 Januar 2005 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Hej Bent L

Den plademåtte jeg har, er også lavet af carbon graphite så vidt jeg ved - den er ultralet og grå. Den er 3mm høj. Den du har set er da helt usædvanlig tynd  - lyder spændende. Den måtte -hvad koster den?

Du må enormt gerne fortælle, hvordan det går med Dynaen, når den er spillet til - ja, jeg er altid lidt på jagt efter nye og interessante PU´ere.

Venligst

Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2005 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

hej sprinter
Hvis det er tilfældet at spacemat og Speed er lavet af det samme marteriale så kan prisforskellen hvis ikke retfærdiggøres.

Speed kst. 90$ eller 120$ for et sæt med en undermåtte. Systemet er beskrevet  under linket.

Spacemat kst. omkring 250 kr. hos tapeconection så det!

Jeg vender frygtelig tilbage når Dyna'en er spillet til.

sprinter
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 06 Januar 2005 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Hej Bent L.

Priserne på de måtter. Hold lige fast i gebisset engang - det er nærmest en religion det med måtter, og jeg har læst, hørt og lyttet en del om det og til det. Folk falder i svime over lædermåtter, filt, skum, akryl, specialplast og masser af andre eksotiske materialer og ja, der er forskellig lyd på det - men du kan meget hurtigt købe katten i sækken. Inden du har set dig om, så har det hele kostet dig et mindre landbrug i vestjylland og du er stadig ikke tilfreds. Det er sørme en hamper pris de tager sig i Bushpenge for den sag der, og jeg falder ikke for salgsgas mere. Indrømmet så kender jeg ikke produktet, og kan naturligt ikke udtale mig om lyden eller kvaliteten af varen, men der er i mine ører meget skepsis overfor en plademåtte der koster så meget, men nu er jeg også af vestjysk blod(lidt nærig og forbeholden). Giver tape connection ikke returret på varerne? - så prøv spacemat og bliv tilfreds for en billig penge og brug resten af pengene på de lækre plader der er at købe - har selv lige anskaffet en del genoptryk og et par enkelte friske indspildninger - Claptons "Me and MR Johnson" f.eks. Henter Tim C og Swan Lees nyeste nærmeste dage

Glæder mig til at høre om Dynaen 

Venligst

Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2005 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Hej sprinter

Jeg giver dig fuldstændig ret, det var nu også mest på grund af tykkelsen jeg faldt for den; men ved heller ikke om den kan bruges uden under måtten og hvad fidusen skulle være, det kunne bare være sjovt at høre om nogle kendte produktet.

Det hele havde jo også været en del nemmere hvis man kunne hæve og sænke armen på rega'en ik.

Det bliver nu nok en spacemat el. en ny Platter matter hvis Audio Consult stadigvæk har dem til 200 kr.

Se det med pladerne er jo en anden sag har ikke købt LP'er de sidste 10-12 år, solgte min gl. thorensspiller med Mørch UP4 arm for et par år siden, så må ud og have nogle nye, der er også nok at vælge imellem.

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Sendt: 07 Januar 2005 kl. 01:51 | IP-adresse registreret  

Hej Bent L,

Bare en lille bemærkning omkring overhang. Så længe du ikke rykker armbasen vil dit overhang altid være det samme, uanset hvilken pick-up du bruger.

sprinter, top underholdning, mere myg

sprinter
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Januar 2005 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Myggeplagen – fortsat.

Som tidligere nævnt, så ville jeg vende tilbage såfremt der var nyt i myggesagen. Der er dog intet afgørende nyt, hvis det er en kur mod følgelidelserne man søger – desværre. Derimod er der foruroligende nyt fra forskerholdet, der arbejder intenst med at kortlægge udbredelsen af myggen, og identificerer dens gift, og derigennem forhåbentlig kunne fremstille en modgift eller vaccine. Der er ved en kontrolrazzia hos en af de ledende forskere fundet betydelige mængder radioudstyr(såkaldt high- end udstyr)på hans bopæl, og han menes derfor at være ramt af myggens gift. Der var tale om så store og bekostelige mængder udstyr, at det bestemt ikke kunne være til andet end chokerende kritiske lyttesessioner af yderst betænkelig omfang. Forskeren var i forvejen i søgelyset, da han i flere tilfælde var set luske rundt i nærheden af indtil flere forretninger, der forhandler disse radioprodukter. Forskeren har endnu ikke aflagt tilståelse da han hævder at det i hans hjem fundne udstyr, udelukkende var til videnskabeligt brug, og han har hyret en advokat der ofte ses i forbindelse med tvivlsomme sager i elektronikbranchen. Kolleger til den anholdte har udtalt, at han den seneste tid har virket tænksom og fjern og ofte kommet med kritiske udsagn omkring lydkvaliteten af den i deres kantine opsatte gettoblaster, og det ledte dem på sporet af hans lidelser. Hvor meget skade han har anrettet på forskningen og om han har vildledt sine kolleger er endnu uvist, men der arbejdes intenst på at klarlægge hvad han har afstedkommet. Der er så som forventet hurtigt kommet nye konspirationsteorier omkring hele sagen. En af teorierne er at han er agent fra HI-Fi branchen der er anbragt som en slags trojansk hest i forskerteamet. Teamet udtaler dog at de vil arbejde videre og endnu mere intenst, da en kur mod alle disse lidelse er yderst påtrængende. På trods af en mørklægning af det egentlige arbejde der foretages, så er der lækket oplysninger der kan vise sig at inkludere den samlede HI-FI branche, elektronikindustrien, NASA, Lån og sparbank samt dele af Enhedslisten. Men som sagt, så er det yderst tvivlsomme og konspiratoriske oplysninger, der intet hold har i en straffesag på nuværende tidspunkt. Det skal til sidst siges at jeg har opnået en nøgleperson fra forskerteamets tillid, og håber på snarest at kunne bringe nyt i denne triste stund

Undertegnede der selv er ramt af myggens gift, overvejer at danne en støttegruppe for ofre af disse lidelser og den vil på et senere tidspunkt blive tilgængelig på nettet.

MVH

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum