Emne: Mest TROVÆRDIGE lyd? ( hifi ) ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 23 August 2003 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
poul skrev:
|
forskelle ?
hvordan røg du ud af Århus hifi klub, med størst forskelle eller mest rytmik ?
|
|
|
Nej nej jeg var til skade for klubben fordi jeg er så åbenmundet og det bevirkede at min Gamut historie gjorde at Gryphon ikke ønskede at mødes men klubben, så derfor røg jeg ud da klubben meget nyttigt har en paragraf der siger at dem som skader klubben skal ud og det var jeg selv med til at vedtage da jeg og Lasse startede klubben. Jeg fik en advarsel af klubben om at jeg skulle ændre stil her på nettet men det ville jeg ikke. Jeg hader at holde kæft når jeg har noget på hjertet men det er jo dig frit for at læse det jeg skriver.
|
| Til top |
|
| |
poul Udelukket fra forum

Udelukket fra forum!
Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 393
|
| Sendt: 23 August 2003 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
poul skrev:
|
forskelle ?
hvordan røg du ud af Århus hifi klub, med størst forskelle eller mest rytmik ?
|
|
|
Nej nej jeg var til skade for klubben fordi jeg er så åbenmundet og det bevirkede at min Gamut historie gjorde at Gryphon ikke ønskede at mødes men klubben, så derfor røg jeg ud da klubben meget nyttigt har en paragraf der siger at dem som skader klubben skal ud og det var jeg selv med til at vedtage da jeg og Lasse startede klubben. Jeg fik en advarsel af klubben om at jeg skulle ændre stil her på nettet men det ville jeg ikke. Jeg hader at holde kæft når jeg har noget på hjertet men det er jo dig frit for at læse det jeg skriver.
|
|
|
så du røg bare ud for fuld musik......-rytmik-forskelle ?
|
| Til top |
|
| |
Mike-J Forum Bruger

INFO: Bruger hedder nu: miju
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 516
|
| Sendt: 23 August 2003 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
>>>>Hej Mike. Jeg forstår ikke helt hvorfor du er so afvisende overfør Steen D. højtalere.
MJ : misforstå mig nu ikke!!! jeg er bestemt ikke afvisende overfor Sten D`s. højtalere ( eller andet han har og laver ) bestemt ikke!!..
Det jeg siger er at jeg ikke ser på det som den eneste sandhed!! ( hvilket der fra Stens side skinner lidt igennem at han anskuer det som!.. dette af den grund at han hævder at samtlige alm. komercielle producenter IKKE! kan eller vil lave noget der spiler rigtigt eller er så efter div. principper og teorier Sten har, korekt og rigtig gengivende!..
Denne holdning forholder jeg mig mere end skeptisk overfor!.. og mener blot at det Sten laver og de løsninger og teorier mm. hen har og ligger for "dagen" blot er en blandt mange! altså en anskuelse og løsning blandt mange andre gode og kvalificerede bud på hvordan det skal gøres!..
At Sten D laver noget eller kan lave noget der er rigtig godt og meget fornuftigt samt både velspillende og ganske rigtigt!.. og derfor et godt bud på hvordan det skal og kan gøres!.. tvivler jeg slæt ikke på!...
All respekt til Sten D.. ( på lige fod med alle andre seriøse producenter!.. og deres løsninger )
Jeg afviser bestemt ikek noget som enten forkert eller dårligt!.. dette er jo op til den enkelte lytter at afgøre.. jeg har min mening om hvordan det skal gøres og lyde!.. og jeg har mine referancer for dette.. baseret på min opfattelse af hvordan musik skal gengives for at i mine "øre" virke både rigtigt og troværdigt samt ikke mindst godt!... denne opfattelse anser jeg ikke for hverken mere eller mindre rigtig end Sten D`s eller nogen andres!!.. ( Jonas B`s. for den sags skyld også!!!! ) det er blot in opfattelse af god lyd gengivelse og hvad og hvordan!... denne er ikke nogen der er ekseptionel for mig i øvrigt!.. men deles med mange andre der har samme udstyr mm. som jeg og som har de samme referancer inden for udstyr.. så det er slet ikke som om jeg har opfundet en opfattelse af hvordan noget skal spille!!... jeg deler opfattelse med 10000 vis eller flere mennesker af dette ( i store træk!!)... på sammme måde som Jonas opfattelse deles af 1000 vis af Linn indehavere og tilhængere verden over!.. og Sten D´s opfattelse deles af hans "diciple"..
Jeg vil slet ikke stille mig til dommer over hvem der så har mest ret!.. ( som andre måske vil gøre eller prøve på! og som jeg finder helt latterligt!!)..
Alle!! har hifi hvis de finder at det de har lyder overbevisende og troværdigt samt at de får en god og troværdig musikoplevelse når de lytter til det de har! uanset hvad det er og hvad det koster!.. om det så er NAD, Marklevinson eller Dali , B&W-N. eller hvad det så end er!.. opnår man en oplevelse af troværdighed og der af musik nydelse over det man lytter på uanset hvad det er! så har man opnået hifi!!... alt andet er ikke andet end æv bæv mit er dyre end dit og derfor bedre!!... vrøvl!!.. siger jeg!.. hifi afgøres af den enkelte lytter! og er derigennem ganske subjektivt!!
mvh.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
Mike-J Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2003 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas : HELT YT ER : MarkLevinson, Classe, Thule, primare, Sony, Denon, Audionote, Krell, Sirius/ Gammut, Cambridge, Audiolab, Accuphase, LcAudio (utroligt at det overhovdet kan sælges), ProAc, JMLab, Martinlogan (Verden vil bedrages), Avance, SystemAudio , DAT, det nye Dali, JBL, Revel, Avelon, Mirage, Infinity.
KAN LIGE GÅ : Audioreserch, Electrocompaniet, B&W, Snell, Holfi, Det gamle Dali, PeakConsult, Sonusfaber, Wilson,
KUNNE JEG BLIVE TILFREDS MED : Naim, Rega, Densen, F-3Lyd, QLN, Gryphon deres nye højtaler
HAR JEG IKKE LYTTET : DynamicPressision, AudioData,
Se jeg tør lave en sådanne liste selvom det sætter mig i bås og nej jeg har ikke fået penge af nogle af mærkerne jeg er KUN mig selv og dette er min mening.
En bonus er prøv Densen med QNL
Jeg er jo let at sætte i bås jeg siger hvad jeg vil have jeg vil have størst mulig forskelle på mine plader hvad vil du ? [/QUOTE]
2: Linn Klimax.
2: Marklevinson.
3: ElectroCompaniet.
4: AudioReserch.
5: S.A.T
9:Cambridge.
10:NAD.
Højtalere.
1: Martinlogan Stetement.
2: B&W 800 N.
3: JMLab Grande Utopia
4: AudioData Elance2 + Soutien4.
5: Wilson Maxx
6: ProAc Response 4.
7: Infinity IRS 5.
8: B&W 802 N
9:Dali Megaline.
10 : ProAc Response 5.
1: Et så realistisk og troværdigt lydbillede ( perspektiv) som muligt for at opnå "to be there" følelsen max. muligt!! eller sagt med anre ord en så realistisk 3D oplevelse af gengivelsen og det rum det sker i som muligt!.. dette skal bevirke en "ophævelse" af lytterummet man sidder i der forvanles til det rum musikken spilles i! uanset størelsen af dette!.. Dette er alpha & omega for at jeg skal opfatte det som troværdigt!!
2: Så god og realistisk Dynamik som muligt. uden denne bliver det hele tamt og urealistisk og trist at høre på, perspektivet og rum gengivelsen falder også sammen hvis denne parameter ikke er i orden!.
3: God homogenitet som muligt!..( rytme og sammenhænge ) dette er også alt afgørende for at nr. 1 parameter skal være påplads!.. hænger det ikke sammen og er timingen ikke i orden+ så falder perspektivet sammen!..
4: Så god opløsning som muligt for at vise detaljer( og der igennem netop! forskelle!..) detaljerings formåen har ligeledes stor indflydelse på rum gengivelsen!..
5: En så afbalanceret gengivelse frekvensmæssigt som muligt ( neutralitet efter hvad jeg nu opfatter som neutralt! = nogenlunde ret frekvensgang) dette er dog knap så vigtigt!.. da selv ret uliniære og farvende ( klang balance farvende) højtalere kan bside formidable egenskaber på de 4 først nævnte parametre og som er de vigtigste!! MEN!! personlig fortrækker jeg en i følge frekvensgangen og ligeledes min opfattelse af neutralitet, så afbalanceret og korekt gengivelse som muligt!.. altså neutralitet som sagt som jeg mener neutralitet er!.. ( dette underbygger af frekvens måling )
Altså : Perspektiv, dynamik, homogenitet , opløsning og neutralitet i denne rekkefølge!!.........
Disse er de vigtigste parametre for mig!!
men som man jo kan læse af dette så hæmger alle disse parametre meget sammen! så der er faktisk ikke en af de 4 første jeg kan fremhæve eller undertrykke uden at hele "læsset" vælter!.... så nøgle ordet må være optimal balance mellem alle parametre, krot sagt! ALT SKAL VÆRE PÅ PLADS! I LIGE OG RIGLIGE MÅL!!
Men alt dette er jo subjektivt og baseret på MIN! opfattelse af hvornår og hvordan dette opnås!.. ( på samme måde som hvordan andre opfatter det!.. )
Jonas : jeg kender nogle som ikke mener at størst mulig forskelle på pladerne er noget som betyder noget de vil heller have en bestemt lyd og så er det jo fint. Jeg har lige været ude til et super besøg ved en som gerne vil have stor krop på klaver og flygel og dette ville han vise mig. Ja der var stor krop på fllygel og klaver ja mange instrumenter og han var 100% tilfreds for han har fået det han gik efter, og så længe man er tilfreds så er det da ligemeget hvad alle andre syntes for man kan aldrig gøre alle tilfredse
MJ : Her i har du jo ganske ret!! dette er jo lige hvad jeg siger!!.. du har din opfattelse af hvad der er vigtigst!! ( FOR DIG!!) det behøver jo ikke at være sandheden og det vigtigste for andre!!.. så faktisk gør du dig jo meget enig i det jeg siger heletiden!! med det du der skriver!.. og indrømmer herved at hifi er subjektivt!...
mvh.
|
| Til top |
|
| |
Thomas(s) Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 23 August 2003 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
poul skrev:
<FONT face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color=red size=6>find på noget nyt Bojer ! TAK, du gentager dig i det uendelige.
man ved jo hvad de skriver i 11 ud af 10 indlæg !
hvordan fanden virker det filter ? så jeg... vi ikke skal trækkes med dine forskelle ?
hvordan røg du ud af Århus hifi klub, med størst forskelle eller mest rytmik ? |
|
|
 HA - HA! Dette forum er simpelthen for morsomt.
mvh
debutanten
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 23 August 2003 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
stjalke skrev:
Kim:
Ja, måske var det oss at overdrive lidt - men musik-oplevelsen er meget afhængig af humøret og stemningen. Rigtig meget.
- Thomas Angelbo |
|
|
Jeg kunne ikke være mere enig! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 23 August 2003 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mike-J skrev:
|
MJ : Her i har du jo ganske ret!! dette er jo lige hvad jeg siger!!.. du har din opfattelse af hvad der er vigtigst!! ( FOR DIG!!) det behøver jo ikke at være sandheden og det vigtigste for andre!!.. så faktisk gør du dig jo meget enig i det jeg siger heletiden!! med det du der skriver!.. og indrømmer herved at hifi er subjektivt!...
|
|
|
Ja du her ret hvis nogle kan vise at man kan tilføre musikken kunstige forskelle og mere melodi uden dette tilføres alle pladerne så er min ene kæphes død nemlig den med forskellene og så er det ikke HIFI længere det jeg har og vupti jeg må ud og finde andre metoder til at komme nærmere HIFI'en
Faktisk er der en ven af mig der er vil vise mig en dag at man kan tilføre pladen mere melodi med bestemte komponenter, viser det sig at det passer så er nim anden kæphest død nemlig den med at man kun kan miste melodi ned gennem afspiller kæden og så derfor det anlæg som spiller mest melodi er det anlæg som spiller mest HIFI.
Se jeg er ikke så stiv som mange tror jeg udersøger og oplever hele tiden nye ting og ingen ved hvilket anlæg jeg har om 5 år.
Jeg lytter plader dagligt minimum 4-5 timer så pladerne nydes skam fuldt ud ofte sammen med en kop Te eller cola og med mit nye High fidelity i hånden.
|
| Til top |
|
| |
Mike-J Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2003 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja men!! sålænge du nyder musikken og er tilfreds med den lyd og gengivelse du har!.. så er målet nået!!..
DU HAR HIFI!!
Det er det jeg siger!........................
Bare du kan aceptere at det har andre også!! ... og at du ikke nødvendigvis har mere end ander!! ( andet end i dine egne øre og de der deler din opfattelse!)
Og at DU! ikke sidder inde med en eneret på hifi og hvad der er hifi og her igennem sandheden i forhold til alle andre!..
Men at det du fokucere på og den lyd du har!.. blot er en af mange fine løsninger der findes!!... hverken bedre eller dårligere end så mange andre ( andet end i dine egne øre og efter din egen opfattelse ) o
Og her af at kun den enkelte kan afgøre hvad der for ham giver mest hifi eller er mest hifi ( troværdigt ).........
Hvis vi kan blive enige om det er vi slet ikke uenige!..
For hvis HIFI IKKE!! er subjektivt!? hvorfor har du så Linn!???
Igen med mindre du virklig påstår som en endegyldig sandhed! at Linn er verdens mest rigtige udstyr!???.............
For hvorfor ville du ellers vælge det og samtidig hævde at hifi ikke er subjektivt!?
Gennem dit valg af Linn har du jo allerede indirekte sagt godt for at hifi netop er subjektivt!!...
Men Linn afviger jo fra det helt neutrale og korekte og liniære, bevist og bevisligt!!! sååååå....
mvh.
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 24 August 2003 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mike-J skrev:
|
Men Linn afviger jo fra det helt neutrale og korekte og liniære, bevist og bevisligt!!! sååååå....
|
|
|
Ja ja Mike-j det siger du jo men hvorfor er det sådanne at hver gang jeg tester så er det linn som viser de største forskelle på pladerne, kan du svare mig på det ? Liniære højtalere er ikke lig med HIFI jeg har lyttet de største Revel højtalere de skulle efter sigende være de mest liniære højtalere og de lød meget ens på de spillede plader havde nemlig en megen karaktiristisk lyd, så jeg er SLEMT i tvivl om liniæritet er det eneste som skal være iorden det er jeg nemlig ikke så sikker på, for der er åbenbart andet der også skal være iorden.
|
| Til top |
|
| |
poul Udelukket fra forum

Udelukket fra forum!
|
| Sendt: 25 August 2003 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Mike-J skrev:
|
Jonas B. har sandheden og lyset hjemme i sit lille "hummer" det eneste der duer og det er LINN!!!...
MarkLevinson, Classe, Electrocompaniet, Audioreserch, Holfi, Thule, primare, Gryphon, Sony, Denon, Audionote, Krell, DynamicPressision, Sirius/ Gammut, Cambridge, Audiolab, treshold, Accuphase, LcAudio, Naim, Rega, Densen, ProAc, B&W, Sonusfaber, Wilson, JMLab, Martinligan,F-3Lyd, Avance, SystemAudio, PeakConsult, DAT, Snell, Dali, JBL, AudioData, QLN, Revel, Avelon, Mirage, Infinity. mmf. bare for at nævne nogle er alle Linn underlegene og kan ikke vise forskelle og sammenhænge og timing mm.
|
|
|
Jammen lille bitte mike pas nu jeg tror sku du er ramt af økuller . Jeg er da 10000% ligeglad med havd der står på kasserne, nu er det sådanne at jeg går op i forskelle og musikalske sammenhænge og det vil jeg ALDRIG gå på krompromic med. Det er jo derfor jeg har lavet indlægget udfordring i forskelle da jeg selv ikke kan nå at teste alle de mærker der findes og håber derfor at nogle kan komme med forslag. Indtil nu er det jeg har det udstyr som giver mig de største forskelle for mine penge.
Her er en lille yt liste over de mærker du nævner
HELT YT ER : MarkLevinson, Classe, Thule, primare, Sony, Denon, Audionote, Krell, Sirius/ Gammut, Cambridge, Audiolab, Accuphase, LcAudio (utroligt at det overhovdet kan sælges), ProAc, JMLab, Martinlogan (Verden vil bedrages), Avance, SystemAudio , DAT, det nye Dali, JBL, Revel, Avelon, Mirage, Infinity.
KAN LIGE GÅ : Audioreserch, Electrocompaniet, B&W, Snell, Holfi, Det gamle Dali, PeakConsult, Sonusfaber, Wilson,
KUNNE JEG BLIVE TILFREDS MED : Naim, Rega, Densen, F-3Lyd, QLN, Gryphon deres nye højtaler
Se jeg tør lave en sådanne liste selvom det sætter mig i bås og nej jeg har ikke fået penge af nogle af mærkerne jeg er KUN mig selv og dette er min mening.
Jeg er jo let at sætte i bås jeg siger hvad jeg vil have jeg vil have størst mulig forskelle på mine plader hvad vil du ? jeg kender nogle som ikke mener at størst mulig forskelle på pladerne er noget som betyder noget de vil heller have en bestemt lyd og så er det jo fint. Jeg har lige været ude til et super besøg ved en som gerne vil have stor krop på klaver og flygel og dette ville han vise mig. Ja der var stor krop på fllygel og klaver ja mange instrumenter og han var 100% tilfreds for han har fået det han gik efter, og så længe man er tilfreds så er det da ligemeget hvad alle andre syntes for man kan aldrig gøre alle tilfredse og prøver du på det så bliver du stresset og lyder som om man har økuller 
|
|
|
så må man håbe ens udstyr er med på den godkendte bøjerske list over Hifi ! tænk hvis man syntes det lydder godt der hjemme, og så passer det slet ikke, fordi man ikke har det rigtigt hifi udstyr. det ville da være surt.
man kunne jo havde et Mark L. + Martin L. anlæg til en 1. mil. der er total værdiløst.
Jonas hvad tager du for at komme og godkende ens anlæg ?
|
| Til top |
|
| |
falk Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 172
|
| Sendt: 25 August 2003 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehehe - hr. Jonas Bojer - du har da vist glemt det vigtigste - nemlig at nyde musikken - har du Hifi for at høre musik, eller for at kunne fortælle verden om alle de penge du har brugt på det. Der intet der hedder ægte hifi - det er og bliver smag og behag...Skal dit anlæg lyde som studiet - som koncerten eller som instrumenterne.. Det er tre vidt forskellige typer anlæg - og jeg har endnu til gode og høre et anlæg, som bare tilnærmelsesvis lyder som min saxofon...
Personligt har jeg mere personlig tilfredsstillelse ved at få så meget hifi for pengene - det er jo ingen kunst bare at gå ud og købe et samlet Linn anlæg - ja det lyder godt, men det er da sjovere at bruge en 10. del og få ligeså god lyd...Og så bruge resten af guldet på noget godt musik og et par liter dimple...
|
| Til top |
|
| |
poul Udelukket fra forum

Udelukket fra forum!
|
| Sendt: 25 August 2003 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
måske lyder din saxofon forkert ! den SKAL lyde om den gør på et Linn anlæg, eller der noget galt med den !

|
| Til top |
|
| |
Buddy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 25 August 2003 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
|
Jammen lille bitte mike pas nu jeg tror sku du er ramt af økuller . Jeg er da 10000% ligeglad med havd der står på kasserne, nu er det sådanne at jeg går op i forskelle og musikalske sammenhænge og det vil jeg ALDRIG gå på krompromic med. Det er jo derfor jeg har lavet indlægget udfordring i forskelle da jeg selv ikke kan nå at teste alle de mærker der findes og håber derfor at nogle kan komme med forslag. Indtil nu er det jeg har det udstyr som giver mig de største forskelle for mine penge.
Her er en lille yt liste over de mærker du nævner
HELT YT ER : MarkLevinson, Classe, Thule, primare, Sony, Denon, Audionote, Krell, Sirius/ Gammut, Cambridge, Audiolab, Accuphase, LcAudio (utroligt at det overhovdet kan sælges), ProAc, JMLab, Martinlogan (Verden vil bedrages), Avance, SystemAudio , DAT, det nye Dali, JBL, Revel, Avelon, Mirage, Infinity.
Jeg er jo let at sætte i bås jeg siger hvad jeg vil have jeg vil have størst mulig forskelle på mine plader hvad vil du ? jeg kender nogle som ikke mener at størst mulig forskelle på pladerne er noget som betyder noget de vil heller have en bestemt lyd og så er det jo fint. Jeg har lige været ude til et super besøg ved en som gerne vil have stor krop på klaver og flygel og dette ville han vise mig. Ja der var stor krop på fllygel og klaver ja mange instrumenter og han var 100% tilfreds for han har fået det han gik efter, og så længe man er tilfreds så er det da ligemeget hvad alle andre syntes for man kan aldrig gøre alle tilfredse og prøver du på det så bliver du stresset og lyder som om man har økuller 
|
|
|
... og alt det udstyr har du testet derhjemme under kontrolerede forhold og ifølge de retnmingslinier producenterne angiver (for eksempel størrelsen af lytterum etc. etc.)??? Du har selvfølgelig testet hele sortimentet hos de producenter du nævner ellers kan du jo ikke udtale dig så generelt? Og alle produkter var tilspillede???
Jeg er imponeret!!! 
Jonas, jeg mener, at dine synspunkter er glimrende læsning og nogle er enda inspirerende. Hatten af for at du forfølger dine mål. Men pas nu på med at generalisere alt for meget. Det bliver for overfladisk.
Mvh
Buddy
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 25 August 2003 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
falk skrev:
|
- og jeg har endnu til gode og høre et anlæg, som bare tilnærmelsesvis lyder som min saxofon...
|
|
|
Her skal du passe meget på. Du er musiker og spiller selv på instrumentet og får vibrationer direkte ind i kroppen fra instrumenter samt du lytter på en helt anden måde med denne der dims i munden. Som lytter af musik er du den passive part og her er lyden altså helt anderledes. Samtidigt ved du ikke hvad der er sket med indspildningen og trykning af CD-pladen så måske lyder din Sax ikke længere som en sax ned gennem afspiller kæden. Maler du dit anlæg til alligevel at lyde godt til en sax så er alle de andre instrumenter jo også malet af et strejf sax og det er jo ikke godt.
|
| Til top |
|
| |
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
| Sendt: 25 August 2003 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
falk skrev:
|
- og jeg har endnu til gode og høre et anlæg, som bare tilnærmelsesvis lyder som min saxofon...
|
|
|
Her skal du passe meget på. Du er musiker og spiller selv på instrumentet og får vibrationer direkte ind i kroppen fra instrumenter samt du lytter på en helt anden måde med denne der dims i munden. Som lytter af musik er du den passive part og her er lyden altså helt anderledes. Samtidigt ved du ikke hvad der er sket med indspildningen og trykning af CD-pladen så måske lyder din Sax ikke længere som en sax ned gennem afspiller kæden. Maler du dit anlæg til alligevel at lyde godt til en sax så er alle de andre instrumenter jo også malet af et strejf sax og det er jo ikke godt.
|
|
|
Kære Jonas
Prøv at læse dit indlæg endnu engang, det er ganske simpelt noget sludder du skriver, prøv nu at slappe lidt af med skriveriet, du virker helt i panik !
|
| Til top |
|
| |
poul Udelukket fra forum

Udelukket fra forum!
|
| Sendt: 25 August 2003 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alex E Nielsen skrev:
Jonas bojer skrev:
falk skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Kære Jonas
Prøv at læse dit indlæg endnu engang, det er ganske simpelt noget sludder du skriver, prøv nu at slappe lidt af med skriveriet, du virker helt i panik !
|
|
|
ja der skal vist lige rettes lidt ! ellers er han da længere ud end i lang tid, og modsiger sig selv endnu mere end normalt.

|
| Til top |
|
| |
Thomas Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 365
|
| Sendt: 25 August 2003 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe..
Poul: dine indlæg er sgu blevet pissegode efterhånden, specielt i denne debat  ..hihi, specielt med Århus musikklub ;-)
|
| Til top |
|
| |
Mike-J Forum Bruger

|
| Sendt: 25 August 2003 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Mike-J skrev:
|
|
|
|
Jonas : Ja ja Mike-j det siger du jo men hvorfor er det sådanne at hver gang jeg tester så er det linn som viser de største forskelle på pladerne, kan du svare mig på det ?
MJ : efter hvad jeg og andre har af erfaringer med Linn så er det IKKE!! nær det der viser størst forskelle!... hvordan kan det være?? hvordan kan du mene at det er det der viser størst forskelle når mig og mange andre ikke mener det??
Jo!.. ser du!! det er måske nok så det der viser flest forskelle i DINE!! øre og efter DIN! opfattelse!.. altså i DIN! begrebs verden og opfattelsels verden er det Linn der viser størst forskelle og spiller mest rigtigt!..
Men husk!! det er så kun i DIN!! lille opfattelsels verden ( og de der deler din opfattelse ) der er MANGE!! andre meninger om dette og opfattelser af dette!..
Jonas : Liniære højtalere er ikke lig med HIFI jeg har lyttet de største Revel højtalere de skulle efter sigende være de mest liniære højtalere og de lød meget ens på de spillede plader havde nemlig en megen karaktiristisk lyd, så jeg er SLEMT i tvivl om liniæritet er det eneste som skal være iorden det er jeg nemlig ikke så sikker på, for der er åbenbart andet der også skal være iorden.
MJ : liniaritet er efter min mening heller ikke det eneste og vigtigste!!... det siger ikke alt om lyden eller troværdigheden i lyden!... men er kun en rette snor der viser hvorvidt det spiller nogenlunde neutralt og ufarvet.. eller rettere så ufarvet som muligt!..
Hvis du læser et af mine tidligere svar.. så er der her en prioritets liste for mig!... her vil du se at liniaritet ikke er første prioritet!.. om end meget vigtig!! da det som sagt er den eneste garanti man har for at man får nogenlunde det ud der kommer ind over terminalerne!.. En hver afvigelse fra total liniaritet er farvning!!..
Total liniaritet er dog uopnålig!!...
Altså man kan blot gøre sit bedste for at opnå så god liniaritet som muligt, hvis man er til en så korekt gengivelse som muligt?? hvis ikke så er dette underordnet!.. og sådan er der mange der har det!! der er mange der bevist ønsker noget farvet i en og anden retning for enten at få mere eller mindre af noget!.. dette kan opnås via frekvensgangen.. ( varm lyd= afruldning af toppen, meget analytisk lyd = fremhævet øvre mid og top, lys klang = fremhævet top, rock og disco lyd = fremhævelse af top & bund, osv. osv.. ) men ønsker man såkaldt neutralitet.. så er en så ret frekvensgang den eneste mulighed man har at forsøge at opnå!..
Men inden for de afvigelser der nu uundgåligt er drejer det sig så blot om at opnå den farvning der giver det mest troværdige resultat!.. og hvad der er mest troværdigt!? er optil den enkeltes opfattelse!.. altså meget subjektivt!!
Nogle løsninger lyder dårligt andre godt!! eks. efter min smag er Revel ikke særlig gode og vellydende!! så er der B&W de er også ganske liniære.. men afviger nok en lille smule mere end Revel på nogle områder.. men de spiller 10 gange mere musikalsk og troværdige i mine øre... ( for visse andre forholder det sig sikkert anderledes!! ) men dette bare for at give et eksempel!!..
Selv Linn`s højtalere ( de jeg har hørt af dem) der har synlige afvigelser på frekvensgangen og derfor bestemt ikke spiller helt det der kommer ind og kan kaldes for neutrale og rigtige!.. spiller mere troværdigt og musikalsk end eks. de omtalte Revel i mine øre!... men ikke rigtigt og troværdigt nok!..
et andet eksempel er Martinlogan de spiller heller ikke helt liniært og korekt!! men lyder bestemt meget troværdige og pisse godt i mine øre ( efter min opfattelse ).. så enig er jeg i at liniaritet og måling siger ikke alt!... og her derfor intet med hifi ( troværdighed )at gøre, men mere høj sandhed!.. og som sagt DET ER NOGET HELT ANDET!!..
Høj troværdighed er individuelt!! og subjektivt!.. de opfattelsen af hvad der er og hvornår noget er troværdigt, meget er optil den enkeltes opfattelse af dette!..
DET ER DERFOR HIFI ER SUBJEKTIVT!!
Høj sandhed er IKKE!!!!!
Men høj sandhed behøver ikke nødvendigvis for den enkelte at være troværdigt eller lyde godt og rigtigt!!..
Det er her "hunden" ligger bbegravet! og det der er kærnen i min påstand om at hifi er subjektivt!!..
Sandhed er ikke subjektivt!! opfattelsen af den ER!!!
Det er den menesklige faktor!!.. og denne ligger vi alle under for!.. om vi er det bevist eller ej!..
|
|
|
Og hvorvidt jeg har hifi der hjemme med det jeg nu har kontra det Jonas har eller ej??.. så kan jeg kun sige at en SAX eller en guitar! lyder precis som en sådan!! og som jeg opfatter at en sådan skal lyde under de givende forskellige akustiske forhold, på baggrund af den viden og erfaring jeg har!..
Og forskelle??? jeg høre store forskelle på div. plader og hvordan de er indspillet!! om det er godt eller dårligt, kvaliteten af indspilningen, de forskelle der er på div. instrumenter og div. kunstneres håndtering af disse og alle de små subtile detaljer og netop forskelle der her i ligger!.. ALT! afsløres og vises nådesløst!!.. musikere jeg kender kan med den viden de har, med stor tydlighed og nemhed høre hvilke typer strænge der anvendes på guitare og hvilke forskellige typer fod pedaler mm. der anvendes til el spader.. hvornår de sætter ind og hvordan de er indstillet, hvordan trommer er dæmpet og med hvad osv. forskelle på mixing af enkelte track på en plade, hvilke studier der er brugt når der er brugt forskellige!.. samt hvordan der er drejet på knapperne i studiet og hvor meget mm. hvilke effekter der anvendes, hvor og hvordan og hvormeget!.. og til og med kan de skelne HVEM!! der drejer på kanpperne grundet den enkeltes særpræg!!..alt dette kan de høre og fortælle om udfra hvad de høre!..
Forskelle på plader udpænsles med enorm tydlighed!.. alt vises nådesløst!.. og ikke altid hverken ørevenligt eller behageligt!! for skal det ikke være det!??! er det det heller ikke!..
Og sådan VIL JEG PERSONLIGT HAVE DET!!!... liniaritet, opløsning og detaljering!!
IKKE!! over analytisk eller for lyst!! men neutralitet og afbalancering! der må ikke stikke noget ud eller frem, ej helre holdes noget tilbage!!
Nøgle ordet er BALANCE!!
Men frem for alt dog !! perspektiv og dynamik og homogenitet!!.... ( uden disse parametre er i top er det andet slet ikke troværdigt eller godt!!)
Dette er så min egen opfattelse af hvordan det skal lyde!!.. MEN!! igen denne er blot subjektiv! og ikke nødvendig gyldig for andre end mig selv og de der deler min opfattelse!.. men jeg opfatter at jeg har det sådan!. og at jeg har opnået denne lyd! med det jeg har.. bedre kan det altid gøres og der er meget udstyr der i endnu højre grad er istand til at gøre dette end mit!...
Men det jeg har er det der i mine øre og efter min opfattelse til de midler jeg har! gør det bedst på den måde jeg opfatter er den rette og mest rigtige og troværdige!..
mvh.
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 25 August 2003 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mike-J skrev:
Jonas bojer skrev:
Mike-J skrev:
|
|
|
|
Jonas : Ja ja Mike-j det siger du jo men hvorfor er det sådanne at hver gang jeg tester så er det linn som viser de største forskelle på pladerne, kan du svare mig på det ?
MJ : efter hvad jeg og andre har af erfaringer med Linn så er det IKKE!! nær det der viser størst forskelle!... hvordan kan det være?? hvordan kan du mene at det er det der viser størst forskelle når mig og mange andre ikke mener det??
Fordi i sidder på jeres øre når i lytter for forskelslytning er den letteste form for lytning.
Jo!.. ser du!! det er måske nok så det der viser flest forskelle i DINE!! øre og efter DIN! opfattelse!.. altså i DIN! begrebs verden og opfattelsels verden er det Linn der viser størst forskelle og spiller mest rigtigt!..
Men husk!! det er så kun i DIN!! lille opfattelsels verden ( og de der deler din opfattelse ) der er MANGE!! andre meninger om dette og opfattelser af dette!..
Jeg har endnu ikke siddet i en test hvor vi til testen var i tvivl selv med folk som ikke kan lide linn men de samme folk mener heller ikke at størst forskelle er vejen ;O)
Jonas : Liniære højtalere er ikke lig med HIFI jeg har lyttet de største Revel højtalere de skulle efter sigende være de mest liniære højtalere og de lød meget ens på de spillede plader havde nemlig en megen karaktiristisk lyd, så jeg er SLEMT i tvivl om liniæritet er det eneste som skal være iorden det er jeg nemlig ikke så sikker på, for der er åbenbart andet der også skal være iorden.
MJ : liniaritet er efter min mening heller ikke det eneste og vigtigste!!... det siger ikke alt om lyden eller troværdigheden i lyden!... men er kun en rette snor der viser hvorvidt det spiller nogenlunde neutralt og ufarvet.. eller rettere så ufarvet som muligt!..
Hvordan ved du så der er ufarvet ??
Hvis du læser et af mine tidligere svar.. så er der her en prioritets liste for mig!... her vil du se at liniaritet ikke er første prioritet!.. om end meget vigtig!! da det som sagt er den eneste garanti man har for at man får nogenlunde det ud der kommer ind over terminalerne!.. En hver afvigelse fra total liniaritet er farvning!!..
Total liniaritet er dog uopnålig!!...
Altså man kan blot gøre sit bedste for at opnå så god liniaritet som muligt, hvis man er til en så korekt gengivelse som muligt?? hvis ikke så er dette underordnet!.. og sådan er der mange der har det!! der er mange der bevist ønsker noget farvet i en og anden retning for enten at få mere eller mindre af noget!.. dette kan opnås via frekvensgangen.. ( varm lyd= afruldning af toppen, meget analytisk lyd = fremhævet øvre mid og top, lys klang = fremhævet top, rock og disco lyd = fremhævelse af top & bund, osv. osv.. ) men ønsker man såkaldt neutralitet.. så er en så ret frekvensgang den eneste mulighed man har at forsøge at opnå!..
Men inden for de afvigelser der nu uundgåligt er drejer det sig så blot om at opnå den farvning der giver det mest troværdige resultat!.. og hvad der er mest troværdigt!? er optil den enkeltes opfattelse!.. altså meget subjektivt!!
Nogle løsninger lyder dårligt andre godt!! eks. efter min smag er Revel ikke særlig gode og vellydende!! så er der B&W de er også ganske liniære.. men afviger nok en lille smule mere end Revel på nogle områder.. men de spiller 10 gange mere musikalsk og troværdige i mine øre... ( for visse andre forholder det sig sikkert anderledes!! ) men dette bare for at give et eksempel!!..
Selv Linn`s højtalere ( de jeg har hørt af dem) der har synlige afvigelser på frekvensgangen og derfor bestemt ikke spiller helt det der kommer ind og kan kaldes for neutrale og rigtige!.. spiller mere troværdigt og musikalsk end eks. de omtalte Revel i mine øre!... men ikke rigtigt og troværdigt nok!..
et andet eksempel er Martinlogan de spiller heller ikke helt liniært og korekt!! men lyder bestemt meget troværdige og pisse godt i mine øre ( efter min opfattelse ).. så enig er jeg i at liniaritet og måling siger ikke alt!... og her derfor intet med hifi ( troværdighed )at gøre, men mere høj sandhed!.. og som sagt DET ER NOGET HELT ANDET!!..
Høj troværdighed er individuelt!! og subjektivt!.. de opfattelsen af hvad der er og hvornår noget er troværdigt, meget er optil den enkeltes opfattelse af dette!..
DET ER DERFOR HIFI ER SUBJEKTIVT!!
GAB Dette handler jo ikke om smag jeg fatter simpelthen ikke at du ikke kan indse dette men måske alt den stråling fra Granit øen er skyl i dette det er jo kun en fysisk virkelighed også selvom vi opfatter den forskellige og når vi denne fysiske virkelighed gennem HIFI så opfatter vi statig den forskelligt så forskellen er ikke noget vi skal sjaske sammen med smag og ketshup.
Høj sandhed er IKKE!!!!!
Men høj sandhed behøver ikke nødvendigvis for den enkelte at være troværdigt eller lyde godt og rigtigt!!..
Det er her "hunden" ligger bbegravet! og det der er kærnen i min påstand om at hifi er subjektivt!!..
Sandhed er ikke subjektivt!! opfattelsen af den ER!!!
Det er den menesklige faktor!!.. og denne ligger vi alle under for!.. om vi er det bevist eller ej!..
|
|
|
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
falk Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 172
|
| Sendt: 26 August 2003 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
falk skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Tror du da ikke at jeg har hørt både min egen Saxofon og andre saxofoner spillet af andre ???? og ja nu modsiger du jo dig selv 100%- du giver mig jo ret i at instrumenterne lyder alligevel ikke helt korrekt pga. af alle de ting du nævner - derfor er Hifi en smags sag - hvornår syntes DU det lyder bedst...
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|