Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 01:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Mest TROVÆRDIGE lyd? ( hifi ) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
falk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Status: Offline
Sendt: 26 August 2003 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

mike-j "Og hvorvidt jeg har hifi der hjemme med det jeg nu har kontra det Jonas har eller ej??.. så kan jeg kun sige at en SAX eller en guitar! lyder precis som en sådan!! og som jeg opfatter at en sådan skal lyde under de givende forskellige akustiske forhold, på baggrund af den viden og erfaring jeg har!.."

- nemlig - som DU syntes den skal lyde - alle saxofoner lyder ikke ens - min saxofon lyder på en måde når jeg spiller og på end anden når en anden person spiller på den. Det er klart at en saxofon lyder som en saxofon på et hvilket som helst anlæg - men den lyder aldrig som da musikeren blæste i den....

Til top Vis falk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af falk

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 August 2003 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

falk skrev:

Tror du da ikke at jeg har hørt både min egen Saxofon og andre saxofoner spillet af andre ???? og ja nu modsiger du jo dig selv 100%- du giver mig jo ret i at instrumenterne lyder alligevel ikke helt korrekt pga. af alle de ting du  nævner - derfor er Hifi en smags sag - hvornår syntes DU det lyder bedst...

Jeg mener ikke at det gør det til en smagssag fordi pladerne er lavet lidt "skævt" jeg vil høre det som er på pladerne og så er resten op til Pladehusene. Det sjove er at selv på gamle indspildninger er der super musik og melodi selv på mono optagelser. Jeg syntes det lyder bedst når musikken forstås let og går lige ind uden man skal lede efter noget. Så jo lættere musikken er at forstå jo bedre anlæg.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Thomas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 26 August 2003 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

arj, nu kan du vist snart ikke tærske mere langhalm på det...
Til top Vis Thomas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas

Mike-J
Forum Bruger
Forum Bruger

INFO: Bruger hedder nu: miju

Lokalitet: Bornholm
Sendt: 26 August 2003 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Jonas : Fordi i sidder på jeres øre når i lytter for forskelslytning er den letteste form for lytning.

MJ :    nu brækker jeg mig snart!!  ALLE!! der ikke kan høre eller opfatter at Linn viser størst forskelle af alt! sidder på deres øre og kan ikke lytte rigtigt!??..  NU! er du sgu lidt for langt ude!!... GAB!!   

JEG! syntes eks. at både Marklevinson og Classe viser LANGT!! støre forskelle end det Linn du har ( undtagen din cd12 der er at regne for en af de bedste maskiner der er! ingen tvivl om det!!.. )

Man skal op på et komplet Linn Klimax sæt for at opnå samme grad af opløsning og forskels visning som før omtalte!! her kan det du har slæt ikke være med!..  jeg syntes endda at mine egne forstærkere viser MINDST!! lige så store forskelle!! ( og det er jeg ikke ene om!) dine højtalere spilles total agterud af B&W - ProAc. - Dali´s nye - Syatem Audio`s ditto samt mine egne!!.. 

Jonas : Hvordan ved du så der er ufarvet ??

Mj : INTET ER UFARVET!!...   Liniaritet er det eneste der indikere nogenlunde neutralitet!!.. Men INTET!! er som sagt helt ufarvet!.. da total liniaritet er uopnåligt med den teknik vi idag anvender ( enheder )  så selv de mest liniære højtalere farver lidt!.. og hvilke af disse der opfattes som aller mindst farvende og spillende på en måde der virker mest troværdigt og godt, det er et spørgsmål om opfattelse og smag!.. derfor subjektivt!..

Jonas : GAB Dette handler jo ikke om smag jeg fatter simpelthen ikke at du ikke kan indse dette men måske alt den stråling fra Granit øen er skyl i dette det er jo kun en fysisk virkelighed også selvom vi opfatter den forskellige og når vi denne fysiske virkelighed gennem HIFI så opfatter vi statig den forskelligt så forskellen er ikke noget vi skal sjaske sammen med smag og ketshup

MJ : fysisk virklighed!???...  ja vist!! Jonas!!  det er også hvad Sten D. siger! der er en fysisk virklighed!! og den er som den er! det står ikke til diskution!..  her i har du ret!!

MEN!!  du kan ikke påkalde dig denne Jonas!.. ikke med det Linn udstyr du har!...  for det lever IKKE! op til denne virklighed!..  ergo! tilbage er et smags valg! som du har truffet!..  fordi din smag / opfattelse siger dig at efter netop denne opfattelse du har er linn det der for dig lyder mest troværdigt!.. altså du har taget et subjektivt valg!..  hvilket Sten D sikkert ville give mig ret i!..

Du har IKKE!! valgt det der er mest liniært og korekt efter de videnskablige fakta!! dette er bevisligt udfra målinger på det udstyr du har og især højtalerne!...  altså du går IKKE!! efter sandheden!.. men din egen opfattelse af denne ( smag )... på samme måde som jeg tildels gør det, og mange andre ( de fleste faktisk!!) ...

LINN ER IKKE! DET UDSTYR I VERDEN DER KOMMER NÆRMEST DEN FYSISKE VIRKLIGHED!...   og da du har valgt dette som det DU! opfatter som mest rigtigt afviger din opfattelse og smag altså fra virkligheden i princippet på lige fod med de der  køber cervinvega højtalere og lytter til rock med equalizer på og det hele!!...  ( overdrivelse fremmer forståelsen!! )  alle der her mere liniære højtalere og udstyr med mindre tab & forvrængning, kommer nærmere sandheden end dig!!!!  

Spørgsmålet er bare om den resulterende mere rigtige lyd nu også for den enkelte virker troværdig og god efter dennes opfattelse og smag!??  og vi ved jo sbvaret på dette for dit vedkommende!! men det er jo DIN!! opfattelse alts subjektivt!!.. 

Du om nogen er den sidste i dette forum der skal udtale dig om fysisk fakta og virklighed og korekt gengivelse!!!

Jeg hævder for min del ikke at jeg har helt rigtig og korekt og mest troværdig lyd!! ikke for andre end mig selv og de der deler min opfattelse 8 og det er ikke så få endda!! når de først har hørt det!!) men jeg kan dog trods alt på baggrund af data og målinger og netop de fysiske og videnskablige fakta! tillade mig at hævde at den gengivelse jeg har kommer nærmere virkligheden og det der er på pladen end dit gør det!!.. 

Jeg kan dog ikke og vil heller ikke sige at jeg har bedre lyd end dig! eller mere troværdig lyd end dig!! FORDI!! dette er jo subjektivt!! 

Men jeg tror nu at jeg tør vove pelsen og sige at jeg på baggrund af før omtalte fakta og data, faktsik har og får vist flere forskelle med mit udstyr det du har! især højtalerne  og set bort fra din cd12 som jeg ikke har noget der kan hamle op med!... men den kan aligevel ikke gøre nytte af sin fordel frem for mit over de kabler og de højtaler du anvender, så det udjævnes ganske enkelt!

Kort og godt DU! har ikke noget udstyr der samlet kan påkalde sig nogen sandhed og fysisk virklighed!.. og derfor er det et subjektivt smags valg fra din side!..

mvh

Til top Vis Mike-J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mike-J

falk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Sendt: 02 September 2003 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Jeg mener ikke at det gør det til en smagssag fordi pladerne er lavet lidt "skævt" jeg vil høre det som er på pladerne og så er resten op til Pladehusene. Det sjove er at selv på gamle indspildninger er der super musik og melodi selv på mono optagelser. Jeg syntes det lyder bedst når musikken forstås let og går lige ind uden man skal lede efter noget. Så jo lættere musikken er at forstå jo bedre anlæg.

jamen det der er på en cd er en masse ettaler og nuller...Ikke andet - det er dit anlæg der "fortolker" det - og igen - det vil altid være din egen fortolkning af korrekt der bestemmer anlæget. Hvis du mener "det som producerne mente" må du anskaffe dig præcist det anlæg der blev benyttet under inspilningen... ingen har patent på korrekt lyd..
Til top Vis falk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af falk

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 September 2003 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Av, lige i øjet, Falk!!

Mike-J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2003 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

JA!! det eneste sted det indspillede lyder næsten helt som det skal i følge hvad de er lavede & mixede det, er i studiet på det udstyr det blev tillyttet over der!!..

Og hvad mon det er???

Jeg ved godt hvad det er i Abby Road studierne  

Men ellers???

mvh.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Lokalitet: Århus
Sendt: 03 September 2003 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

falk skrev:
Jonas bojer skrev:

Jeg mener ikke at det gør det til en smagssag fordi pladerne er lavet lidt "skævt" jeg vil høre det som er på pladerne og så er resten op til Pladehusene. Det sjove er at selv på gamle indspildninger er der super musik og melodi selv på mono optagelser. Jeg syntes det lyder bedst når musikken forstås let og går lige ind uden man skal lede efter noget. Så jo lættere musikken er at forstå jo bedre anlæg.

jamen det der er på en cd er en masse ettaler og nuller...Ikke andet - det er dit anlæg der "fortolker" det - og igen - det vil altid være din egen fortolkning af korrekt der bestemmer anlæget. Hvis du mener "det som producerne mente" må du anskaffe dig præcist det anlæg der blev benyttet under inspilningen... ingen har patent på korrekt lyd..

Dette ændre ikke på mine mål for er der musik i kablerne eller er det blot strøm ? Vi bliver nød til at finde en vej for tilfældige gætterier efter folks tilfældige smag og humør vil aldrig føre til HIFI men kun imod vellyd efter ens eget øre og tilføldige smag og humør.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 September 2003 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Hør nu bare en plade og vær glad for det anlæg I har!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Mike-J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2003 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Jonas :  er der musik i kablerne eller er det blot strøm ?

MJ : Intet andet end STRØM!! "kære" Jonas....   intet andet!!.... lige indtil det rammer højraler enhedernes svingspole!!.... så bliver det til svingninger i membranen ( altså mekanisk!) og så rammer det luften!.. og den rammer øret  OG HER!!! BLIVER DET TIL MUSIK!....

Det har IKKE!! været musik men kun! svingninger i luften og overført til elektrisitet i microfonernes svingspoler siden optage tidspunktet og stedet!..

Musikken eksistere ikke andre steder end i vores øre!...  andet steds er det svingninger i luften og eller ekeltriske impulser!..

Og en del af tiden ( idag  med digital teknikken ) "1! taller og "0"  et elektriske impuls eller ikke noget elektrisk impuls!!...

SÅ!! Jonas der er IKKE! musik i dine kabler eller dit anlæg!! KUN! strøm....

De to mest kritiske steder er microfonerne der optager lyden ( hvilket vi ikke har meget indflydelse på ) og så højtalerne der atter omdanner strømmen til de svingninger og tryk forskelle i luften vi skal høre og opfatte som musik!.. her har vi lidt indflydelse i valget af højtalere

Resten drejer sig kun om at få strømmen frem intakt!!!......

Dette bare lige for at få sat tingene lidt i perspektiv!!!

Mike-J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2003 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Neden stående opsummere faktisk hele denne debats kærne..

Opnåelse af Hifi er et spørgsmål om hvad og hvor meget der skal til for den enkelte, før det er troværdigt og giver en ønsket oplevelse og musik nydelse.. 

Og dette er ganske individuelt og meget subjektivt..

Længere er den historie faktisk ikke!...

mvh.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes