| Forfatter |
|
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 04 Januar 2005 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
3DX skrev:
|
Dav
hvis en minimal front er bedst. så er det vel ideelt at montere sine enheder i rør, med min. front vs. monterings flange. (evt. konisk, for at mindske komp.)
men det er er vel bred enighed om at det ikke er.
|
|
|
Er rimelig sikker på B&W mener det er bedst, det er det princip de anvender i Nautilus.
|
|
|
jeg kan godt se hvad du mener. det var lidt kort formuleret.
hvis der var bred enighed om at minimal front var/er det bedste, ville alle ht'er vel være lavet på den måde. men da der i konsum ht'er marked er et utal af andre faktore end kun "god lyd", må alle konstrutøre tage hensyn til dette. derfor kan udformingen tit (hvis ikke altid) være bestem mere af et visuelt indtryk, end et akustisk.
hvis en enhed udstråler så og så meget. så gør den det altså. om det så er på en smal eller bred, kan den ikke tage hensyn til. men det skal konstruktøren, og der er nok der forskellen skal findes på de gode og dårlige ht'er mere end om boxen har den ene, eller anden udforming. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 04 Januar 2005 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
cst1967 skrev:
|
Hej Boye
Ang. Baffl hvordan lyder dine egne DIY højtalere..?
Jeg synes de strider lidt mod de idealer der er snakket om her...
M.v.h.
|
|
|
Hej Christian
Jeg ved ikke hvordan de lyder - endnu - for jeg har ikke koblet filtret til. De lød dog glimrende som traditionelle standerhøjttalere.
Det er sandt at de ligger et stykke fra idealerne, som de fremstår med deres skarpe kanter, men den brede baffel og vægmonteringen er valgt med velberådet hu. Den brede baffel er glat med enhederne og skal desuden beklædes med et tykt lag filt. Vægmonteringen giver et velkomment løft i bassen og reducerer sammenfald mellem bagvægs- og gulvreflektion. Desuden er diskanten placeret med forskellige afstande til de fire sider, så diffraktionsfænomenet fordeles på små, spredte bidrag. Envidere er det tanken at stoframmen evt. skal udføres som en stof-overtrukket wave-guide, så den ikke bidrager negativt til lyden.
Så der er tænkt lidt over det - praksis vil vise om det fungerer 
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 04 Januar 2005 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
3DX skrev:
Dav
hvis en minimal front er bedst. så er det vel ideelt at montere sine enheder i rør, med min. front vs. monterings flange. (evt. konisk, for at mindske komp.)
men det er er vel bred enighed om at det ikke er.
|
|
|
Er rimelig sikker på B&W mener det er bedst, det er det princip de anvender i Nautilus. |
|
|
Både ja og nej:
Nautilus' fronter er runde/kugleformede. Hele kabinettet er dråbeformet (med lidt god vilje). At selve fronten er kugleformet gør, at der ingen diffraktioner kommer. At hele kabinettet er dråbeformet skulle være for at kvæle enhedernes bagudstråling. Formen skulle gøre, at der ingen parallelle flader er - og derfor ingen stående bølger eller resonnanser. Man kan læse mere om designet i et pdf-dokument om Nautilus og kan hentes på www.bwspeakers.com. __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
dezzz Branchemedlem

Bruger siden: 19 December 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 05 Januar 2005 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 488
|
| Sendt: 24 November 2006 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa alle!
Jeg ved godt det er et gammelt emne..
Men kunne man forestille sig at det ultimative ville være at lave en bred baffel som SF men så bare smide dæmemateriale på den? på den måde kunne man måske forhindre difraktioner og de helt tidlige reflektioner og man vil, hvis det virker, opnå at det rent faktisk KUN er enhederne man høre..
Håber vi kan få lidt liv i debatten igen! 
mvh.
Adamfelix __________________ Højttalere: Epos ELS 3
Forstærker: Luxman LV-100
CD-afspiller: NAD C521BEE
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 26 November 2006 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Faktisk benyttede de NAD-højtalere (ikke Dali, tak for rettelsen) jeg omtalte, sig i nogen grad af den løsning. De havde dæmpemateriale omkring diskanten. Tror, det kan være en rigtig god løsning.
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 488
|
| Sendt: 26 November 2006 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
| Faktisk benyttede de NAD-højtalere (ikke Dali, tak for rettelsen) jeg omtalte, sig i nogen grad af den løsning. De havde dæmpemateriale omkring diskanten. Tror, det kan være en rigtig god løsning. |
|
|
Fedt nok! har du et billede eller link til dem?
Jeg tænkte det kunne være enormt flot at lave en buet SF agtig frontbaffel men hvor det yderste lag var skum betrukket med sort filt.. altså enhederne skulle ikke forsænkes i dette men sidde på samme måde som en alm. front baffel.. det kunne være sjovt at prøve.. Er der nogen der ved om det er det som DCA har gjort på siderne af deres ht'ere?
__________________ Højttalere: Epos ELS 3
Forstærker: Luxman LV-100
CD-afspiller: NAD C521BEE
|
| Til top |
|
| |
no-limit Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 826
|
| Sendt: 26 November 2006 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen der kan henvise til noget litteratur om emnet? ikke kun mht. højttalere, men bølger/lydbølger generelt.
Morten
|
| Til top |
|
| |