Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 23:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Creek OBH18 og OBH-2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sprinter
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 27 December 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 14 Januar 2005 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Hej

Jamen det er da herligt at blive overrasket . Jeg har selv engang fået en længere forelæsning af selvsamme forretning omhandlende MC´ernes fortrædeligheder og elendige lyd . Jeg ville nu alligevel lige afvente, hvordan det går med Bent L og hans Rega/Dyanavector erfaringer inden jeg kastede flere penge ud i det blå - og så lige give K3´eren et øre nede i forretningen i et A-B lyt . Måske ikke himlen på jorden - men det får vi jo alligevel aldrig, som de hi-fi-myg forbidte stakler vi er.

Venligst 

Til top Vis sprinter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sprinter

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Januar 2005 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Hej igen...

K´erne er herlige... De spiller nemlig med smæk og faser korrekt i bunden - noget mange MC-typer ikke evner. Hvis K3 sporede bare en anelse bedre, ville jeg spille med den. Nu er den afløst af netop en Dynavector 10x5 og før den, 10x4mk.II. De spiller med det tryk K´erne mestrer, men med flere "hifi-dyder", om jeg må...

Tror at mange af de begrænsninger man alligevel oplever med dyre LO MC´er, bunder i RIAA´en. Det kræver sit design, at forstærke +70dB og tilmed få det brugbart.

Spacemat virker fint på Rega - går pænt håndihånd med K1.

(og ja, "kibri" er med lille "k"!)

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

sprinter
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 14 Januar 2005 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Hej igen

De Dyanevectorer I omtaler, er de LO eller HO PU´er. Ved LO bliver det jo også temmelig dyrt med trafo i god kvalitet oven i PU prisen. HVilken type trafo anvender I i så fald?? Og dig kibri(med lille k) - du lader til at kende Lydbutikkens produkter - kunne en Dyanevector spille med en Tiny tube såfremt det er en HO PU??

Venligst

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 14 Januar 2005 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Hej sprinter...

10x4mk.II er i dag afløst af 10x5. De er begge High Output (2.5mV). Tekni-Fi´erne har til sammenligning ca. 5mV output. Man undgår herved trafoen, og så er meget vundet (nogle er af en anden mening her...).

En Tiny Tube RIAA har ikke verdens største gain (omkring 40dB, mener jeg), men det er rigeligt til en Dynavector 10x5, eksempelvis. Har du pæn gain i din forforstærker samtidigt, er der absolut intet i vejen for at prøve...  

http://www.dynavector.co.jp/english/frame_cart/frame.html

sprinter
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 14 Januar 2005 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret kibri.

Jeg har også lige en indrømmelse til dig. Jeg har nu skiftet fra K´erne tilbage til min gamle Rega Elvis(Elys) og hold da fest et spark, der kom ud af det - jeg endte med at steppe og danse rundt i stuen i bar musikglæde til underboens store frustration(hun skred). Du har ret i, at K´erne lyder lidt gumpetunge i forhold til Regaerne - på en Rega, men de spiller stadig meget homogent - det er bare ikke så lystigt og sprudlende - der mangler noget. Jeg har vist til gode at høre dem på et værk, der kan hive det ud af dem, som alle siger de har.

Så blev jeg da så klog

Venligst

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 14 Januar 2005 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

...Så spiller det! Skrider underboen, har det været et godt upgrade...

Har Rega´erne mistænkt for at spille med et hæv over øvre mellemtone/diskant, for at "kompensere" for glas/filt-lyden. Det giver selvfølgeligt fokus på lilletrommer og andet i rytmesektioner. Om det er korrekt, er vel ligegyldigt hvis det virker sammen...

Spacemat giver noget fokus og fase, specielt nedefter. Umiddelbart er den slankere (i lyden) end filten, mindre bas o.s.v. Men musikerne begynde at spille sammen,  rykker ind på plads og baskonturer er tydeligere.

Har oplevet en K1 på en NA Hyperspace over Manley Steelhead (70.000.-). Kom aldrig og sig den er indelukket og mudret.... Selv om Elvis er det bedste valg nu, gem dine K´er...

Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Januar 2005 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

sprinter skrev:

Hej

Jamen det er da herligt at blive overrasket . Jeg har selv
engang fået en længere forelæsning af selvsamme forretning
omhandlende MC´ernes fortrædeligheder og elendige lyd
. Jeg ville nu alligevel lige afvente, hvordan det går med
Bent L og hans Rega/Dyanavector erfaringer inden jeg kastede
flere penge ud i det blå - og så lige give K3´eren et øre nede i
forretningen i et A-B lyt . Måske ikke himlen på jorden -
men det får vi jo alligevel aldrig, som de hi-fi-myg forbidte
stakler vi er.

Venligst 

Hej sprinter
Vil lige vente til den er helt tilspillet, jeg troer ikke den har fået
50 t. endnu.

Jeg hælder nok til Kibri beskrivelse, god spark i bunden med
mere autoitet og så går den el. lyder som om den går dybere
end elysen, absolut ikke mørk, har også mere finesse i
mellemtone og diskant end elys'en.

til en pris på 2K for Dynaen, 1,5K for k3 og 1K for Elys så virker
det til at være et godt køb, hvis man vil ofre det lidt extra.

Til top Vis Bent L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent L

sprinter
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 14 Januar 2005 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Nu fandt jeg filtmåtten frem fra gemmerne - mere bas og større billede på Elvis! Ja, Rega tuner deres produkter til hinanden - den duer bare ikke i frostvejr eller gulvtæppebelagte stuer - måtten altså(statisk).  K´erne bliver nok gemt til evt senere brug - de spiser jo ikke brød - og så er det jo også sjovt, at skifte lidt engang imellem - de er jo ikke ringe. Værk til 70kg - host - host! Godt nok er min bankrådgiver en flink fyr - meeeen! Men ok, der gemmer sig åbentbart mere bag det blå plastik på K´et end øret lige fanger - det er så bare ikke på en Rega, den folder sig rigtigt ud.

Lyder lovende Bent L - med den Dyane. Vi må jo bare vente, mens du spiller til. Vi kan jo heppe lidt

Venligst

Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Januar 2005 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

sprinter skrev:

Lyder lovende Bent L - med den Dyane. Vi må jo bare vente, mens du spiller til. Vi kan jo heppe lidt

Venligst

Det kan være jeg skal sætte hastigheden op til 45 RPM

Til top Vis Bent L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent L

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Sendt: 15 Januar 2005 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Ahhhhh, nu fik jeg endelig lidt tid til at lytte lidt mere på den pick-up..... Og,,,, jeg er blevet meget mere tilfreds med lyden. Den mørke filter, hinde, jeg syntes der var er faktisk væk. Den er ikke helt åben og frigjort som jeg har været vant til, men jeg er blevet "tilfreds" som det er. Og vi skal lige huske på prisen på den pick-up... den er billig... men musikalsk må jeg nu konkludere...... Så til mit brug pt. så er det som det skal være.

sprinter
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 15 Januar 2005 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

- når enden er god...........  Ja, så fik vi lige endevendt de kære K´er igen igen - vi er ikke spor religiøse!

Venligst

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2005 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Ja, ikke...

Min rega har jo standard ledninger mm. jeg har dog overvejet at få monteret det kit med bla. ny motor.. Hvad med signal ledningen. Den ser egentlig lidt tarvelig ud, set i forhold til mine andre signalledninger. Og ligeså med selve phono stikkene... Er det noget der kunne skiftes og vil jeg vinde noget ved det ?

sprinter
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 Januar 2005 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg forsøgte på et tidspunkt at udskifte signalkablet på en p3 med Fletcherkabler, som var anbefalet af forhandleren af K´erne - jeg skiftede ikke selve kablet i armrøret. Jeg kunne ikke lide lyden på resultatat, selvom jeg spillede på en K´er dengang. Jeg fandt at lyden blev nærmest klangløs og kedelig og meget kontant. Jeg skiftede hurtigt tilbage igen og blev faktisk meget tilfreds med det - der var et meget større lydbillede med Regakablet - det svingede mere rigtigt.  Derimod er der lidt at ændre ved at skifte måtten - det bliver ikke nødvendigvis bedre, men anderledes. Mit bedste "tweak" var, da jeg hængte grammofonen op på væggen og finjusterede antiskatingen og PU´ens montering.

Venligst

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2005 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Ok.Jeg holder mig væk fra at skifte kabel. Har skiftet måtten til den fra lydbutikken.. Kan ikke huske hvad den hedder... Har desuden Rega's originale hylde, som jeg skal have sat op..

Mon stikkene på signal ledningen burde skiftes og mon det giver noget....

sprinter
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 Januar 2005 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg tror ikke der sker så meget lydmæssigt ved at skifte stikkene - det billige bras der sidder på, spiller altså godt i den sammenhæng, de er i - men der kan jo ikke ske noget ved det - prøv og lad os høre - vi er jo nysgerrige. Når du hænger grammofonen op, så oplever du en langt fastere og mere præcis lyd og det er i mine ører det bedste tweak, du kan gøre for din spille - resten er ofte dyre og besværlige tiltag. Det er ligesom med dyr vin, det er ikke nødvendigvis bedre det du køber end så meget andet i prisklassen - det er bare anderledes - smag og behag. Der er tidligere lavet en del sideprodukter til Regaerne som skulle forbedre lyden - akrylplader i stedet for glas - specielle kontravægte og en del andet, som altsammen koster en ferie i Skagen. Jeg har desværre ikke hørt dem, og kan ikke tale imod eller for dem, men der er jo nogen der anskaffer dem - så.... - I sidste ende kan du ende op med lige så godt at have købt en dyrere og bedre grammofon

Måtten hedder Spacemat og fungerer bedre med K´erne end filten - enig!

Venligst

sprinter
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 Januar 2005 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Du skal lige huske, at en Rega er jordet gennem signalkablet, hvis du sætter nye stik på.

Venligst

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2005 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Hej sprinter...

kan godt huske der kom flere tiltag til forbedring af Rega'en.. Acryl osv.. vist ikke nogen succes...

Rigtig den hedder spacemat...

Kender du til skift af motor til en anden type med 24 poler ???

sprinter
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 Januar 2005 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Hej.

Desværre nej!

Venligst

becker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Sendt: 24 Januar 2005 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Spacemat på min Project 1Xpression pladespiller som jeg monterede på den stort set fra ny. Inden pu, kabler, riaa osv. car spillet til. Så godt nok noterede jeg en forskel da jeg købte den, men ikke en markant forskel.

Inspireret af denne tråd, prøvede jeg at flytte den over på min Moth Alamo (Rega P2 klon med anden tallerken etc.) som pt. er påmonteret en BenzMicro MC Gold pu. Og jeg må sige at resultatet er iørefaldende. Lang strammere gengivelse, og markant bedre fokus især i basområdet. Det virker som om den bliver langt hurtigere, idet der ikke længere er noget der "flyder ud" (altså relativt set!).Utroligt hvad sådan en skive skum kan gøre!

Jeg kan kun anbefale Rega-ejere at prøve en sådan Spacemat (uanset at jeg bliver uvenner med Roy Gandy!!!)

sprinter
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 Januar 2005 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Hej Becker

Deri har du ganske ret - spacemat fungerer faktisk rigtig godt på en Rega, når der er andre Pu´er end Regas egne på armen. Den strammer op på hele billedet og sætter de enkelte områder bedre i perspektiv - det lyder ligesom rigtigere og mere homogent - det svider måske i den kære Gandys ører og sjæl, at der er løsninger uden om hans egne - so what!. Der er i mine ører ikke mange måder hvorpå man effektivt kan "tweake" en Rega uden at ofre så meget, at det er ligegyldigt og man lige så gost kunne købe en bedre grammofon, men "spacematen" gør det godt og billigt. Og som noget helt andet så fjerner den enhver form for statisk elektricitet. Er der andre derude, der har gode erfaringer med noget der er billigt og ikke mindst effektivt og hørbart, så lad os endelig høre om dem.

Venligst

Venligst 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes