| Forfatter |
|
G-FAST Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 01 Januar 2005 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har kikket lidt efter ny højtalle, ville lige høre hvad i sige....
På forhånd tak
|
| Til top |
|
| |
octo Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 336
|
| Sendt: 01 Januar 2005 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor skal de være THX godkendte og hvad må de koste?
| |
Jannick Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 01 Januar 2005 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siden du skriver THX går jeg ud fra at de kun skal benyttes til film?
Så ville Jamo D7 er et oplagt valg, altså hvis budgettet tillader det.  __________________ MVH Jannick Petersen
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
| Sendt: 01 Januar 2005 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller Jamos Digi Master THX højttalere system, men det ville være en god idé at nævne en prisramme.
__________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
S.B.P. Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 506
|
| Sendt: 01 Januar 2005 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skriver du ikke noget om prisniveau, men Miller&Kreisel laver nogle fremragende (til surround) THX-godkendte højttalere, men de er også noget pebrede.
Du kan være heldig at finde et brugt sæt...
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 01 Januar 2005 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
audiovectors s6 serie og m sub signature har ikke en officiel thx godkendelse, men spiller langt bedre thx end de fleste godkendte systemer.
det koster dog også derefter. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 01 Januar 2005 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor skal det være THX?
Der er vel, ingen der tror, at det er et kvalitetsstempel? At de skal kunne noget særligt?
__________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 01 Januar 2005 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frederik Carøe skrev:
| Hvorfor skal det være THX?Der er vel, ingen der tror, at det er et kvalitetsstempel? At de skal kunne noget særligt? |
|
|
...De kan da i hvert leve op til de krav LucasFilm er stillet omkring spredning, lydtryk og klangbalance. Om man så er enig i kravenes relevans er da en anden diskusion.
G-fast: Både M&K og JAMO D7 er super. Hvis du er lidt på et bugdet så er JAMO THX ONE et rigtigt fedt sæt, og bør kunne fåes brugt for en rimelig penge.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Januar 2005 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nrik, det kan mange ikke thx højttalere også, og endda bedre.
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Januar 2005 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
| Nrik, det kan mange ikke thx højttalere også, og endda bedre. |
|
|
Nu er 'bedre' jo et taknemmeligt ord. Det er vanskeligt at diskutere smag, men man kan ikke diskutere om en højttaler rent faktisk KAN levere 105dB uforvrænget ved 20Hz eller ej.
Der findes så meget at vælge i mellem i dag. Jeg synes det er helt fint at man laver en fælles standard så man er helt sikker på rimeligt godt resultat fra starten af.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Januar 2005 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
absolut, men mange vil ikke betale for det...
det er for dyrt, og der er heller ingen grund til at gode højttalere der allere kan klarer kravene skal være dyrere fordi at de skal have en unødvendig certificering som man anser for at være et smart modefænomen. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Januar 2005 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
kim olsen skrev:
| Nrik, det kan mange ikke thx højttalere også, og endda bedre. |
|
|
Nu er 'bedre' jo et taknemmeligt ord. Det er vanskeligt at diskutere smag, men man kan ikke diskutere om en højttaler rent faktisk KAN levere 105dB uforvrænget ved 20Hz eller ej.
Der findes så meget at vælge i mellem i dag. Jeg synes det er helt fint at man laver en fælles standard så man er helt sikker på rimeligt godt resultat fra starten af.
|
|
|
Du er ikke garanteret nogen "god" kvalitet ved THX. Lyt til højttalerne i stedet for. Det er såmænd min eneste anke.
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Januar 2005 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frederik Carøe skrev:
| Du er ikke garanteret nogen "god" kvalitet ved THX. Lyt til højttalerne i stedet for. Det er såmænd min eneste anke. |
|
|
Jeg har hørt RIGTIG mange højttalere. Jeg har endnu ikke hørt et sæt THX-certificerede højttalere der decideret lød dårligt til film.
Jeg har hørt nogen der var knap så heldige til musik, men det er de jo heller ikke optimeret til. Omvendt er højttalere der er optimeret til musik sjældent særligt gode til film, og mangler fuldstændig evnen til håndtere filmens intencitet og flow. Der findes i min Verden ikke et perfekt sæt højttalere der kan bruges til begge dele. Man er nødt til at vælge enten musik (2-kanals) eller filmlyd.
Jeg vil mene at minimums-kvaliteten ved THX er at betegne som god, men det afhænger jo meget af ens personlige opfattelse. Selvfølgelig vil der altid findes noget bedre, men det er jo en smagssag. Og man kan ikke diskutere smag
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 01 Januar 2005 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, lyt til dem istedet - THX-højttalerne leverer god performance til film, men de er bestemt ikke egnet til almindeligt musik ligeså godt som "almindelige" højttalere, og derfor er et setup med normale højttalere som regel altid den bedste løsning overall.
Mange seriøse hjemmebioer, også herinde, rummer seriøse højttalere i tunge konstellationer som langt overgår THX-systemerne på deres performance, og min erfaring i hjemmebioen er den samme.
Men lyt selv - det er din egen mening det skal komme an på! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2005 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
| absolut, men mange vil ikke betale for det...
det er for dyrt, og der er heller ingen grund til at gode højttalere der allere kan klarer kravene skal være dyrere fordi at de skal have en unødvendig certificering som man anser for at være et smart modefænomen. |
|
|
åhnej Kim. du lyder som de sælgere der mægtig gerne vil fortælle at THX blot er et tilfældigt klistermærke til XXXXXXXX dollars, fordi deres egne produkter ikke er THX certificerede. (og samtidig bærer deres produkter både DVD og Dolby Digtial logoer osv der kræver ligeså store licenser)
Det er lidt ligesom når ham der olie-Freddy der har et nedslidt autoværksted nede på hjørnet siger at hans reparationer er ligeså gode som på et af mercedes egne værksteder. (Det er de måske - men man kan jo ikke være sikker)
sorry - no offence - men hvis der ikke må være nogen der i det mindste prøver at opnå et vist minimumsniveau så bliver der ved med at være lige så meget l..t på markedet som der altid har været.
Nåmen, no hard feelings, G-fast spurgte på hvilke THX højttalere han skulle vælge, ikke om det skulle være THX eller ej.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2005 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
he he.... jeg har intet imod thx som hjemmebio standard eller til pc, men i "hifi" mæssig sammenhæng mener jeg det er ubrugeligt.
gør som ronin siger, lyt i stedet for at se spec's. specifikationer kan sige noget om målinger, men sjældent om reel ydelse i hjemmet eller lyden. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2005 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg melder mig under fanen: Lyt!
Lyt til :
Jamo THX TWO, og hvis du har råd så Jamo D7 og M&K 750/850 og hvis du falder over et brugt sæt JAMO THX ONE til en billig penge
B&W og KEF lavede også engang et sæt. Men dem har jeg ikke hørt. Men ellers er der ikke så mange andre THX mærker der distribueres i DK
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Januar 2005 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
Frederik Carøe skrev:
| Du er ikke garanteret nogen "god" kvalitet ved THX. Lyt til højttalerne i stedet for. Det er såmænd min eneste anke. |
|
|
Jeg har hørt RIGTIG mange højttalere. Jeg har endnu ikke hørt et sæt THX-certificerede højttalere der decideret lød dårligt til film.
|
|
|
Der er vi meget uenige...
Som du dog selv siger, i sidste ende er det smag, der afgør det.
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 03 Januar 2005 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel nok så vigtigt lige at få klarlagt hvad der er forskellen på en THX højttaler og en "normal" højttaler. Det handler ikke KUN om evnen til at formidle et vist lydtryk med den eller den forvrængning - selve højtalerens lydkarakteristik er også anderledes.
En konventionel højttaler har som sin fornemste opgave at sprede lyden så jævnt som muligt i alle tænkelige retninger - også til siderne, op og ned, og i nogen tilfælde (bipolare højttalere) endda også bagud.
En (home) THX højttaler forsøger derimod at begrænse spredningen af specielt diskanten i det lodrette plan, for at undgå uønskede reflektioner fra gulv og loft, da disse vil forstyrre det præcise lydbillede. Dette opnås normalt ved at anbringe to eller tre diskantenheder lige over hinanden - dette resulterer i en udfasning af lyden i det lodrette plan, men ikke det vandrette, hvor spredningen stadig gerne skulle være tilstede.
Her taler jeg selvfølgelig om fronthøjttalerne.
Surround left/rigt-højttalerne er en anden historie, de skal efter THX standarden være dipole for at lave så diffus spredning af lyden som muligt. (Jeg er faktisk ikke sikker på hvad standarden siger om surround-back højttalere, nogen der ved det?).
Som det har været nævnt højere oppe i denne tråd er disse højttalere med andre ord temmelig uegnede til ANDET end film, så hvis man også hører meget musik bør man nok kigge andre steder hen.
DTS anbefaler iøvrigt 5 (eller 6...) identiske højttalere hele vejen rundt. Ikke noget med små sattelitter der afskæres ved 80, 100 eller 150 hz. Fuldspektrum højttalere overalt, og en sub der kun skal tage sig af LFE sporet.
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 03 Januar 2005 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal det være THX systemer.!? Så mener jeg IKKE at noget når JBL SYNTHESIS til sokkerne. Her er det alt fra forstærker til Eq. men desværre starter de også ved ca. 300 K og slutter over 1 mill.
Peter
|
| Til top |
|
| |