Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 14:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hvilken THX højtaller er best ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 03 Januar 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Dav

lad os lige få slået fast, at et THX certifikat, siger noget om, hvad noget kan teknisk/ objektivt.

det siger intet om HVORDAN det lydder.

og der findes en masse produkter som godt kan THX certificeres, uden at være det, uden at bliver det og lyder langt bedre end noget der er.

det er ligesom at sammenligne biler på rent tekniske data.

på den anden side, så lyder de nok hellere ikke dårligere fordi de er THX certificerede

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 03 Januar 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Ok, så går vi igang

NriK skrev:

Jeg har endnu ikke hørt et sæt THX-certificerede højttalere der decideret lød dårligt til film.

Det har jeg hørt mange gange, de lød ok men IKKE til de penge ht'erne kostede.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 03 Januar 2005 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

1. men man kan ikke diskutere om en højttaler rent faktisk KAN levere 105dB uforvrænget ved 20Hz eller ej.

2. Der findes så meget at vælge i mellem i dag. Jeg synes det er helt fint at man laver en fælles standard så man er helt sikker på rimeligt godt resultat fra starten af.

1. Det fortæller indet om lydkvaliteten.

2. Problemet er at THX-standarden ikke har ændret sig siden THX startede, og der er jo sket en del siden.

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Januar 2005 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Ikke ændret sig ? Svjv. er der både kommet THX Ultra og Ultra 2 ?

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 03 Januar 2005 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Jo men, THX køre stadigvæk med de gamle principper.

Tåbeligt  Højr...t  eXperiment

G-FAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Januar 2005 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

mere mere tak, for alle jeres svar, jeg kikke kun efter et sæt! vis prisen er god.... men det bliver nok et brugt sæt M&k! for jeg har høre fler snakker om det!

Jeg har en sæt Dali 850 for.,  dali C70 Center, Dali SWA 12 sub og noget l**t til bag højtalle, og der dem jeg vil skifter ud, man jeg ville jo godt køber noget, når jeg jo skal have noget andet! så jeg ikke skal køber to gang.....

og igen mere tak for jeres svare

Til top Vis G-FAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af G-FAST

Bent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Sendt: 07 Januar 2005 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Hej G-FAST,

Hvad med det Jamo D 7, der er på tilbud i tilbudsavisen.

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Bent skrev:

Hej G-FAST,

Hvad med det Jamo D 7, der er på tilbud i tilbudsavisen.

http://www.hifi4all.dk/tilbudsavis/annonce.asp?ad_id=3723

Billigt er det da, men er der ikke noget galt?

- "5 stk. Jamo D 7LCR, 2 stk. Jamo D 7SUR".

Et optimalt opsætning er vel 3 stk. D7 LCR og 4 stk. D7 SUR. 

Autechre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Jannick skrev:
Et optimalt opsætning er vel 3 stk. D7 LCR og 4 stk. D7 SUR. 

Afhænger en del af lytterummet...

http://www.audioholics.com/FAQs/THXp2.html#illustrations

Så der er ikke noget decideret galt mht. de højttalere som sættet består af. Som du kan se, så skal de 2 surround-back-højttalere ikke nødvendigvis være dipole...

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

Ok, så går vi igang

NriK skrev:

Jeg har endnu ikke hørt et sæt THX-certificerede højttalere der decideret lød dårligt til film.

....men det er vel et spørgsmål om smag! Hvad nu hvis det er godt til ham gutten der startede tråden! Jeg synes alt for tit man hører noget a la det her:

Sp: Jeg har en sony receiver, en denver DVD og et sæt dantax højttalere men nu vil jeg gerne have noget bedre. hvad kan i anbefale?

Sv: Tja dadadum, en Lexicon preamp og poweramp er udemærket tilprisen, en Denon DVD til 27.000 kan lige gå an ( selvom den mangler X,Y,Z) og som minimum 5 x Wilson WHATT eller FOCAL utopia grande.  

Det hjælper ingen mennesker videre, og jeg tror der er mange der er træt af at høre på folk der bare lirer det grej af som de sidder og savler over billederne af (og vel at mærke aldrig har hørt det).

Når nogen spørger om råd til hvad der er værd at gå efter må man da prøve at komme med nogen jordnære svar der kan bruges til noget.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2005 kl. 01:24 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
NriK skrev:

1. men man kan ikke diskutere om en højttaler rent faktisk KAN levere 105dB uforvrænget ved 20Hz eller ej.

2. Der findes så meget at vælge i mellem i dag. Jeg synes det er helt fint at man laver en fælles standard så man er helt sikker på rimeligt godt resultat fra starten af.

1. Det fortæller indet om lydkvaliteten.

2. Problemet er at THX-standarden ikke har ændret sig siden THX startede, og der er jo sket en del siden.

1)Nææ men på det tidspunkt var der nogen der mente at højttalerne der ikke var THX certificere var bedre til opgaven end de THX certificerede. Jeg kan godt se at det kan opfattes forkert, men det jeg ville sige var, at uanset hvordan man argumenterer så er der kun een måde at være sikker på at højttalerne lever op til THX krav, og det er hvis de ER certificerede.

Som flere der har nævnt at THX ikke nødvendigvis en garanti for 'god lyd' ( og læs lige det med smag i mit andet indlæg igen!) men det er en STANDARD for spredning, lydtryksevne, følsomhed og nogle andre tekniske parametre. Hvis ikke de tekniske parametre som udgør kravene for opfyldelsen af en standard er opfyldt, jamen så kan det jo ikke OPFYLDE STANDARDEN.

Det handler ikke om at ramme en smag som kan tilfredsstille den mest kræsne, men at ramme en smag som tilfredstiller flest mulige. Det er selvfølgelig fint hvis alle ender med at kunne lide resultatet, men i første omgang må man jo prøve at købe højttalere der rammer ens EGEN smag.

2) THX- Ultra har stadig de samme grundlæggende krav til spredning osv. IIer varianten dækker blot flere kanaler, og bedre equalizing af subwooferen (hvilket er optional). Der er kommet nye som PM3 og så de der latterlige PC-højttaler-standard, men THX-Ultra og THX Select er stadig minded på seriøs hjemmebio, og har du allerede et komplet THX ULTRA system, så har du jo altså en hel del af grejet allerede, og så det er relativt overkommeligt at opgradere til THX ULTRA II.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 08 Januar 2005 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

....men det er vel et spørgsmål om smag! Hvad nu hvis det er godt til ham gutten der startede tråden! Jeg synes alt for tit man hører noget a la det her:

Sp: Jeg har en sony receiver, en denver DVD og et sæt dantax højttalere men nu vil jeg gerne have noget bedre. hvad kan i anbefale?

Sv: Tja dadadum, en Lexicon preamp og poweramp er udemærket tilprisen, en Denon DVD til 27.000 kan lige gå an ( selvom den mangler X,Y,Z) og som minimum 5 x Wilson WHATT eller FOCAL utopia grande.  

Det hjælper ingen mennesker videre, og jeg tror der er mange der er træt af at høre på folk der bare lirer det grej af som de sidder og savler over billederne af (og vel at mærke aldrig har hørt det).

Når nogen spørger om råd til hvad der er værd at gå efter må man da prøve at komme med nogen jordnære svar der kan bruges til noget.

Hør nu her, har aldrig sagt at han skulle købe dyre ht'er, M&K er jo noget dyrt skidt så derfor skal han holde sig langt væk fra dem, man kan nemt få ht'er til det halve der lydder dobbelt så godt. Det er synd folk blive forført at forkromed THX skilte.

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

Ok, så går vi igang

NriK skrev:

Kunne du så ikke fortælle ham, hvilke han bør gå udenom. Altså udelukkelses metoden. Du nævner kun M&K.

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

LarsChristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

THX er noget af det bedste der er sket for lyden i biograferne. Et reference punkt at mixe filmlyden op imod, hvorved alle thx certificerede biografer kan reproducere den næsten ens mht efterklangstider, tonalitet m.v. Nogle biografer er selvfølgelig bedre end andre, men man er sikker på et minimumsniveau.

Tilsvarende PM3 certificering til studier og studie udstyr.

Men bevares, det kan godt diskuteres hvorvidt man kan bruge en sådanne certificering til konsum brug: ultra, select, pc... Det lugter lidt af penge maskine fra THX's side - "få selv biograflyd hjemme hos dig selv"

Til top Vis LarsChristensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsChristensen

Ricky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

LarsChristensen skrev:

THX er noget af det bedste der er sket for lyden i biograferne. Et reference punkt at mixe filmlyden op imod, hvorved alle thx certificerede biografer kan reproducere den næsten ens mht efterklangstider, tonalitet m.v. Nogle biografer er selvfølgelig bedre end andre, men man er sikker på et minimumsniveau.

Tilsvarende PM3 certificering til studier og studie udstyr.

Men bevares, det kan godt diskuteres hvorvidt man kan bruge en sådanne certificering til konsum brug: ultra, select, pc... Det lugter lidt af penge maskine fra THX's side - "få selv biograflyd hjemme hos dig selv"

Enig....og THX er ikke nogen ny ide.

Det ny ved THX er, at der med THX-godkendelsen, føres kontrol med at de fastlagte standarder også overholdes. Det er det et THX-skilt fortæller - ikke at det giver den suverænt bedste lyd...men omvendt forbyder THX-standarderne hellere ikke, at man laver tingene bedre end standarderne, hvis de ellers holder sig inden for rammerne.

Dertil kommer at THX ligger sig tæt op af mange af de eksisterende standarder, som oftest er udarbejdet af branchefolkene selv.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 29 Januar 2005 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Før Imperial-bio blev THX godkendt da lød det bedre, ifølge en filmoperatør der har arbejde i biografen i mange år, men hvad betyder hans udsagn når man er oppe imod en hord af frelste THX folk, der har set lyset.

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2005 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt Imperial biografen mange gange før og mange gange efter THX certificeringen - jeg synes KLART at lyden er forbedret.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes