Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 16:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: D.J ´s "bio" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 30
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 31 Marts 2006 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Du må endelig komme med en beskrivelse af din opsætning mht. kabler. Jeg var lidt i tvivl først men det virker fint nu her hos mig.

Dertil nogle lytte erfaringer

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Sendt: 31 Marts 2006 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Har kun lige fået sat den til.

S-VHS til min scaler/projektor - billedet klaret !

EQ output til AUX indgang - lyd- generator klaret ( tone- sweep )

Fra sub pre out på forforstærker til SMS-1

To sub out fra SMS-1 , en til hver sin sub

strøm til

Volia, gang i hytten..................må ned og teste

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 31 Marts 2006 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Ja. Lad os endelig se nogle billeder af målingerne!

MVH WRONG

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2006 kl. 02:49 | IP-adresse registreret  

Jeg justerer

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 03 April 2006 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Du er velkommen til at komme og låne mit kamera eller lette røven og køre ud og købe et selv, hvis ellers du kommer ud af db-hulen disse dage...

(det er jo tradition at man i denne tråd skal hive lidt i de fine smileys)

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 April 2006 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

ellerkurver 

vi vil se, vi vil se

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004
Sendt: 03 April 2006 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

ja, kom så....vis os dine kurver..

Til top Vis -jan-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -jan- Besøg -jan-'s Websted

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2006 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

KOM NU

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2006 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har ihærdigt prøvet med mit videokamera ( kan tage billeder også ), men kan ikke få overført lo**et til PCén  ( jeg HADER PCér  ). Så jeg må få fedtet r*ven over til L.B og hentet hans kamera - jeg har bare ikke rigtig tid, for jeg skal ned og lege/juster lidt mere..................det  er skideskægt

Jeg har indtil videre lavet tre "kurver" og kan klart høre, at de er bedre, men kan ikke finde ud af, hvilken en der er mest "korrekt" og lyder bedst endnu, så jeg skal have lyttet lidt mere.............og lige ha´´ trimmet lidt mere  

NB. jeg nægter katagorisk frivilligt, at forlade (D)Bathulen

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2006 kl. 01:32 | IP-adresse registreret  

Så har jeg lånt L.B.s kamera og her til aften lige justeret "lidt" igen, regner med at der kommer lidt billeder af kurverne en af de næste par dage.

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2006 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Så er der vist gået et "par" dage ............så her kommer der lidt kurver for folk, som er vilde med dem ( jeg er en af dem  ) og hvis du ikke er, så er du kommet ind på den forkerte tråd nu

Opstillingen:

SMS-1 er den øverste enhed, hvor microfon ledningen går ind   - og fjb. er stillet op/frem

Her først et billede af mine 802 ére sat som "Large" uden nogen sub og justeringer  ( altså fuld frekvensområde - alm stereo ) - kurven var faktisk ikke så ringe endda efter min egen mening altså, men man kan se mit kraftige peak ved 52 - 55 hz og et dyk ved 81-83 hz   ( hej Kyhn, bemærk lige mit output ved 15 - 30 hz ....ikke dårligt vel !?  ).

Bare for sjov kan I se ( og sammenligne ) et billede af min gamle hjemmelavede kurvetegning, som er lavet for længe siden med db-måler, tonegenerator og masser af tid

802 érene er den sorte, kraftige markerede kurve

Forholdene er ikke helt de samme ( skulle jo laves på logoritmisk papir, men sådan noget havde jeg sgu ikke ) , men man kan faktisk se, at den er ret lignende, med peaks og dyk de samme steder.

Her har jeg aktiveret forforstærkerens High pass filter ( 12 db/oktav ) på 802erne - sub er ikke tændt. Man kan se hvor kraftigt mit ca 55hz´s peak er, på trods af en beskæring

Dette er mine (2) subber, med alt bypasset i subberne selv og så lowpasset ( 24db/oktav ) ved ca. 80 hz. Igen træder et peak ind ved ca. 55hz, som helt klart er et "rumhæv"

Vupti ! her med subbernes "extendet" aktiveret - laver et ekstra hæv nede i de allerlaveste frekvenser, på bekostning af det maksimale output   -  frekvenskurven er selvfølgelig et samlet resultat af HTére, rum og placering, men hvis nogen siger at  350 éren ikke spiller særligt dybt, så kig lige igen 

Efter dette, besluttede jeg at slå "ext" fra generelt, da jeg selv uden dette, havde output nok i de laveste frekvenser uden "hævet".

Så kombinerede jeg 802 og subberne ( sub volumeoutputtet endnu ikke helt tilpasset ) med skærings frekvens omkring de 80 hz ( prøvede fra 50hz  og op til 120 hz, med 1 hz ryk ad gangen  med 6,12,18,24,30,36,42 og 48 db /oktav filter opefter ) , dette giver den bedste "overlapning" ( fra 80 hz og op til 90 hz fungerer faktisk nogenlunde lige så godt, så der bliver testet videre der ).

Derefter justerede jeg fasen frem og tilbage + / - og så med 15 grader forskydning hele vejen opad ( 15 - 30 - 45 osv. op til 180/360 grader ).

Slut resultatet UDEN nogen form for EQ endnu.

Hvis I på nuværende situation har en svag fornemmelse af, at jeg er begejstret for SMS-1 érens muligheder - tager I fejl  den er P**** hamrende fed ! og alene som optimeringsværktøj, hver en krone værd !! 

den tager tid og det koster blod,sved og tårer + en masse "frustrationer"  undervejs, men hold da mund hvor er det også sjovt - specielt fordi man med det samme kan se resultatet af, hvad man gør og om det er frem- eller tilbageskridt

Nåp, men så langt om længe, begyndte jeg at lave EQ korrektionerne og her kommer mine første ( mange  ) forsøg:

Første forsøg !

6 timer senere .............

"lidt" senere og småtrimninger mere

Endnu senere 

4 dage senere uden megen søvn om natten - men kurven  

Igen lidt senere og længere fra - slut med kurver fra nu, der kommer et billede igen når jeg er helt færdig  .

Nu er jeg gået i gang med at test lytte på mine forskellige fastindlagte kurver ( der er 5 presets i maskinen ) , så jeg skal nok komme tilbage med en beskrivelse af, hvad det rent faktisk har givet af forskel på lyden i rummet ved hifi og film.

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2006 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Føj da et arbejde

Jeg glæder mig til at høre dine erfaringer når du har fået lyttet

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2006 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Halløjsa, det ser sgu godt ud! men jeg undre mig lidt over din kurve fra 25 til 15 hz, -10dB? hvor er bunden dog henne ellers et rigtig fedt værktøj som jeg slet slet ikke vil have inden for dørerne

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2006 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Det kan være at vinklen snyder lidt  - faldet fra top på ca. 81 - 82db til 20 hz er kun på -1 db til -2 db nede og ned til 15 hz hvor outputtet er ca. - 6/7 db nede ialt ( ca. 75 db ).

Afrulningen nedefter er bevidst, da jeg sådan set sagtens kan lave den snorlige dernede også, men det vil tage lidt af den maksimale output og dynamik + jeg kan ikke høre det alligevel - det er kun fysisk jeg kan bemærke bassen under ca. 30 hz ( du ved ....alderen,ørene og såén   ) - desuden, hvor meget er der mon reelt indspillet fra 15hz til 20 hz i de fleste film ?

Men okay, den kan være, at jeg skulle prøve, at lave en frekvensgang der er ret hele vejen fra 15 til de ca. 80 - 100hz ( som er det område, jeg kan lave justeringer på - mulighed for justering højere op ville have været fedt - da jeg jo bi-amper mine 802ére, kunne jeg faktisk godt have en ekstra enhed indsat på bassektionen i 802 érne, der spiller op til omkring 300 hz ................hm , spændende tanke  ) og så prøve og lytte, for at se om der er en hørbar forskel.

Indtil videre er det "størreste" problem, at hvis jeg juster det generelle subniveau i til feks. THX forskrifterne, altså 85 db fra alle kanalerne i lytte positionen - lyder det super rent, "stramt", detaljeret, men også ret bas tyndt, for nær lige når der kommer en eller anden ekstrem basscene - det "burde" jo være det "korrekte". Men der er ingen tvivl om at det lyder "bedre" og markant mere dynamisk og "smæk på drengen" med subniveauet på en 6 -8 db højere..........hm, kan ikke lige blive enig med mig selv om hvad jeg gør  ( indtil videre har jeg lavet en kurve med begge muligheder, men gider ikke i det lnge løb at skifte frem og tilbage - så en beslutning eller et kompromis må træffes )

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 12 April 2006 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

D.J. skrev:
indtil videre har jeg lavet en kurve med begge muligheder, men gider ikke i det lnge løb at skifte frem og tilbage - så en beslutning eller et kompromis må træffes 

Godt der er mere end et preset

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2006 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

D.J. skrev:
Indtil videre er det "størreste" problem, at hvis jeg juster det generelle subniveau i til feks. THX forskrifterne, altså 85 db fra alle kanalerne i lytte positionen - lyder det super rent, "stramt", detaljeret, men også ret bas tyndt, for nær lige når der kommer en eller anden ekstrem basscene - det "burde" jo være det "korrekte". Men der er ingen tvivl om at det lyder "bedre" og markant mere dynamisk og "smæk på drengen" med subniveauet på en 6 -8 db højere..........hm, kan ikke lige blive enig med mig selv om hvad jeg gør  ( indtil videre har jeg lavet en kurve med begge muligheder, men gider ikke i det lnge løb at skifte frem og tilbage - så en beslutning eller et kompromis må træffes )

Det er faktisk også min erfaring, jeg kører nu med en pukkel ved 30-20Hz + 3-4db som subjektivt giver lidt mere af det fede og saqmmen med lidt mere output ved 10-15hz også, giver det fornemmelsen at mere fysisk bas end ved en mere linær gengivelse! tyndbenet er nok lidt overdrevet, men jeg syntes det lyder bedre med puklen. problemet opstår så med de extreme basscener, der er huset ved at rasle fra hinanden 

P.S. du har ret, det ligner mere 6-7dB drop, men jeg tror at jeg ville vælge mere linært, hvis du så mangler headroom.....   xxxxxx DD18

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2006 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

i mellemtiden har jeg lige monteret et lille skilt med lys i, lige ind over indgangen til rummet.

Og med lys i, men det er ikke så nemt at fotograferer korrekt. (med mine manglende evner )

Skiltet er købt i "Tigeren"  for en 20´er (  ) af min kæreste, det kørte oprindeligt med batteri, men jeg har sat en extern variabel strømforsyning på, så jeg kan dæmpe/fremhæve lyset i det og ikke skal rende og skifte batterier hele tiden. Men teksten er det fedeste

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 14 April 2006 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Hey DJ.

Sjovt at se dine målinger. det ser jo ud som om du kun har det ene lille rumproblem ved 55Hz. Men de senere målinger viser jo hvor flot det er blevet. Har du prøvet at lege med Q? Så kan du lave den endnu mere lineær hvis du vil.

Jeg har lige lavet en film preset på min hvor jeg har hævet bassen med 6Db ca. i en blød bue fra 20-45 Hz. Prøv evt. at lege lidt med det, da en helt flad kurve egner sig bedst til musik(syntes jeg)

MVH WRONG

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2006 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Hej Wrong

Ja, der er blevet leget ( en del ) med "Q´et" ellers havde jeg aldrig fået den så lige !  ( det skal også nævnes, at i forvejen har jeg leget/rykket og experimenteret med mine subber og højttalere og placering + dæmpet rum,  til nærmest hudløshed - læs: flere hundrede timer ), måske det er derfor, at min frekvensgang allerede var sådan nogenlunde.

Det er rigtigt, at mit voldsomste "problem" er et temmelig kraftigt  peak ved 55 hz, som det er lykkes mig at tæmme, dog er den også lidt drilagtig ved overgangen mellem sub og fronter ( ca. ved 80 - 90 hz ), men det er da lykkes nogenlunde. Sidst men ikke mindst kan man lige ane et voldsomt fald ved 200 hz og op dette kan jeg jo desværre ikke ændre/justerer, da subberne overhovet ikke er aktive deroppe. Men en "SMS-2" med korrektions mulighed op til en 300 hz -500 hz ville være lykken her   ( jeg kunne sætte den på min bassektion på mine 802 ére, som i forvejen bi-ampes )  , ellers er der nok kun tilbage at flytte lidt rundt på fronterne...............igen

jeg har lavet 4 presets

1: snorlige, med alle niveauer lige høje ( 75 db fra DVE ) : lyder stramt , kontant, fast , "hurtigt", dynamisk veldefineret og lidt krop og fylde (bas) tyndt på film. På musikken lyder det ganske godt, men absolut ikke til den bastunge side.

2: subben hævet + 4 db : lyder lidt mere dynamisk, lidt mere smæk/smæld på bunden, effekterne i filmene bliver et hak mere fysiske ( giver en fed fornemmelse ) , Bassen er stadig ultra fast. musikken får feks. trommer lige et lille kende mere pondus/fylde - men jeg kan ikke lige finde ud af, om det er mere eller mindre "korrekt"

3: sub hævet +6db : endnu mere fylde, pondus, "saft og kraft" og markant mere fysisk oplevelse på dynamiske film, nærmest en skræmmende, men fed fornemmelse - bassen er dog stadig veldefineret og absolut ikke "flommet". Ved musik er den blevet lidt tungere,fyldigere og igen mere fysisk, men kan igen ikke helt finde ud af om det er mere "live" lyd eller om det er "overdimensioneret" i forhold til virkeligheden.!!?

4: er en indstilling, som jeg ikke har lavet i stereo, men i prologic indstillingen, da jeg fandt ud af, at frekvensgangen i den indstilling er helt anderledes end i stereo,DD og DTS. Igen er den blevet nærmest lige ( selv om det langt har været den sværeste at få til at "makke ret" - mit hæv ved 55 hz gør sig ekstremt dominerende her, - subben var jeg nødt til at skære ved 49 hz  , resten spiller højttalerne, selv om de er skåret ved 80 hz/12db nedad !!!!!!)

Jeg skal lige have lyttet lidt mere til film/musik ved både høje og lave niveauer, inden jeg kan blive enig med mig selv om, hvilken en, jeg skal bruge.

Men jeg kan næsten ikke nævne det nok: den Velodyne SMS-1 en en gave til folk, som elsker at lege og optimerer og er efter min mening et rent fund til pengene  

og har min uforbeholdne anbefaling...............Jensen må sprøjte dem ud!  og ellers burde han gøre det

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2006 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Hej DJ

Når du indstiller manuelt hvordan får du de sweeps til at kører konstant? altså hvordan er SMSén forbundet så du får signalet i ht.?????

Det virker fint hos mog i auto men ikke i manuel.

<< Forrige Side af 30 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes