Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 03:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: D.J ´s "bio" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 30
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 21 Juni 2006 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Forresten er min kæreste gået i selvsving og går rundt og siger boouuu åååouu uiipp ( efterligning af frekvenssweepet )  

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Juni 2006 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Juni 2006 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

bedre end min kone der render og siger et eller andet om overforbrug
Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2006 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Hvad mener hun dog med det................... ...........................

min er nået dertil, at hun bare ryster på hovedet af mig og kigger med himmelvendte øjne

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2006 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

D.J. skrev:

Narrj, de forskellige placeringer gjorde, at de reagerede forskelligt og lød også forskelligt, kunne dog ikke lige blive enig med mig selv om, hvad der var bedst - så nu tager jeg tyren ved hornene og rykker den hen ved siden af en af de "gamle" subber - trimmer dem ens ind - og lytter så på en af de gamle og bagefter på den nye...........så må vi se om det gør det nemmere, at vurderer dem i forhold til hinanden !  

Det er sjovt, men tiden flyver afsted ( igår/imorges til 05.15 )  - det bliver så senere i aften, "desværre" ( bob,bob   ...bliver nok lækkert nok )  skal jeg afsted på ferie om nogle dage, så jeg bliver nok ikke helt færdig før om en uge- 14 dages tid med testningen

noget nyt? vi sidder jo alle og venter spændt på resultatet

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2006 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

( Hej Kyhn, dejligt at du følger med  )

Jep, men det er svært, at lave nogle "hurtige"  konklusioner ( sværere, end jeg forventede  ) - da der er utrolig mange parametre, man skal tage med, for ikke at lave en sammenligning der er helt i skoven.

Så er først en lille beskrivelse af, hvad jeg har gjort indtil videre :

Velodyne´s DD18 er blevet placeret  ved siden af den ene M&K 350 MK2 sub og er sammenlignet contra  begge M&Kér spillende samtidigt.  begge er blevet koblet på en SMS-1 og blevet justeret ind på hver sin preset ( DD18 bypasset i sine egne filtre og justeret ind til THX defineret output + 3 db ( pga. - da 350´erne også har thx ref niveau indput/output, men der er jo to og dermed spiller 3 db højere end en´ alene ) , så de havde nogenlunde samme frekvensgang ( +/- 3db fra 18 hz til 80 hz ) og samme output på lyttepladsen.

Af test materialer har jeg brugt frekvenssweep fra SMS-1´eren ( og DD18 érens egen også ) 15 - 200 hz , db måler og tonegenerator for at kunne teste enkel toner/frekvenser til sub, helt ned til halve hz´s trinløst fra 15 hz til 100 hz manuelt .

DVE er brugt til at stille niveauer med ( front contra sub  og subber contra hinanden).

Til musik har jeg brugt stockfish records ( specielt 1,3, og 7 )  og "the hunter" pladen ( Jeniffer warnes ).

Af DVD er brugt:  Toy Story 2 ( første to kapitler ud i et ), Star Wars 1 ( diverse bas scener og hele podrace sekvensen ) , De uovervindelige ( sekvensen hvor børnene bliver jaget ) , THX intro ( med en eksploderede blå jordklode ) og "the Haunting" reg 1  DTS-ES ( scenen, hvor ånden banker på døren og der hvor den "puffer" hende ud af sengen - monsterdyb og voldsom bas ).

Alle filmene/scenerne så jeg tre gange i træk på først M&K´erne og derefter den samme scene igen tre gange med DD18´eren - alt ved THX ref. niveau = 85 db ved lyttepladsen ( = MEGET højt ) ......suk, det tog lang tid

( første gang i helt mørklagt rum : for nydelsen og generelle indtryk/ medrivelsesfaktor ) 

( anden gang:  ren måling med db- meter på bas-peaks´ene)

( tredje gang:  lyttede alene på subben/subberne - alle andre højttalere slået fra -  ikke specielt godt lydende, men man hører bedre forvrængning,unoder  og basflabren ( + ting, der gik i selvsving ) ...........   ).

derefter testede jeg max output ved 25 hz, 50 hz og 75 hz ( begge sub typer spillede lystigt derudad, men når begge en grænse, hvor de simpelhen bare ikke spiller højere  - DD18´eren blev testet både med indstilling "1" og "8" ( maximum og minimum tilladt forvrængning ).

Nærmest tilfældigt, målte jeg også outputtet/frekvensgangen på den bagerste række og der var peakséne typisk 6 - 10 db højere !!!   ( men frekvensgangen totalt ujævn, med store peaks og dyk ) .

Generelle indtryk og konklusioner:  ................kommer senere.....................  ( beklager, men er træt for idag .........napper lige en film og så i seng ) .

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2006 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

spændende, umiddelbart vil en sub kontra jo nok give noget mindre jævn fordeling i rummet, især ved relativ lille afstand. så på det område er du nok bedre stillet med to stk. om det så er M&K eller DD Jeg er meget spændt på at høre om DD18eren kan følge med ved de subjektive vurderinger og især ved musik!

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2006 kl. 04:07 | IP-adresse registreret  

"X" opsætning minder lidt om en potent sportsvogn  - efter at hørt prisen, sættter man forventningen meget højt og bliver umiddelbart skuffet, men lidt efter lidt bliver man mere og mere opmærksom på dens kvaliteter - spiller nærmest lidt "agressivt"  leverer meget " kontant" bas - virker også mest fysisk og kan også leverer det højeste lydtryk generelt, uanset frekvens.  Den er dog ikke dominerende i sig selv og virker ikke overdreven på nogen måde

Ved musik virker X "hurtig" , fast og måske lidt "rå"  - nærmest lidt "live" agtig  ( måske forvrængningen er højere ?? - bemærkes i såfald ikke ). Går ikke uden korrektion ( EQ) helt så naturligt  dybt som Y, men har ingen problemer med at blive korrigeret/hævet i de allernederste frekvenser ( 15 - 25 hz ) - leverede generelt, ved forskellige "effekt frekvenser"  max lydtryk omkring 108 - 112 db i lytte postionen ( og på bagerste række 116 - 120 db - dog med ujævn frekvensgang - typisk var der kraftigt dyk ved 40-60 hz og peaks ved 30hz området og 70 hz området ).  H er er IKKE taget hensyn til Radioschacks dbmålerens manglende præcision/følsomhed ved lave frekvenser, da jeg ikke vidste, ved hvilke frekvenser lyden lå - dvs. at det reelle lydtryk uden tvivl er en lille smule højere ( målt C-vejet i "hurtig respons" og enkelte gange i "slow" også ).

"Y" mindede mere om en stor og kraftig BMW/Mercedes - stadig en horibel høj pris   , men med masser af udstyr og muligheder  - igen forventer man en imponator effekt, som helt udebliver i starten. Spillestilen er lidt mere afslappet, varm, rund og "er der bare" uden egentlig at gøre sig specielt bemærket.  Y målte typisk 2- 4 db lavere i max situationer ( 106 - 108 db ) og bagerst 112 - 116 db , igen med samme karakterstik, som X  - nok selve rummets skyld !? .

Frekvenserne/gangen virkede mere homogen/ensartet hele vejen ned i registeret og jeg måtte korrigerer mindre, for at få en jævn frekvensgang fra 18hz og hele vejen op til 80 hz - sjovt nok virkede det ikke, som om at Y spillede lavere end X ( hvad den målebart gjorde ), men havde den samme magt, specielt ved de helt dybe frekvenser ( feks. blev rummets ting sat lige så meget i svingninger, som ved X ) , hvorimod ved de lidt højere frekvenser, havde X hørbart mere "slam" i effekterne. Ved musik virkede Y igen mere "rundt og blød" og tilbagelænet,  men IKKE mere udefineret i tonerne og heller ikke powersvag ( måske det er pga. mindre forvrængning ?? ) .

I hårdt presset/stresstest   spillede både X og Y lystigt derudad ( altså ingen af dem slukkede eller slog fra ) - men ingen af dem kunne spille højere, uanset om der blev skruet højere op, ultimativt kunne X presses hårdere og leverer mere, men "flabrede/govlede" også mere hørbart ved meget dybe frekvenser, meget højt, - hvor Y simpelhen nægtede at forsøge at flytte mere luft !

Beklager hvis det er svært at følge, men det er svært at definerer lydforskellen i ord præcist, på trods af, at de ubestridt spillede forskelligt, men uden tvivl er både X & Y yderst kompetente subber ( skal de sgu også være, til de priser  ) .

Så er det nu, I skal gætte hvad der er X og hvad der er Y ...................................

Konklusion:

Fra starten af, var min tanke, at hvis en DD18 kunne erstatte ( gøre det lige så godt som ) mine 2 M&Kér, ville jeg sælge dem og så beholde Velodynen ( og evt.   købe en mere  )  - hvis den ikke kunne, ville jeg sælge DD18 éren igen og beholde de  gamle og glæde mig over dem  ...................................................... ....... suk  ,  de gamle bliver og indtil videre bliver Velodynen også, da den absolut leverer en imponerende kvalitet og preformance - hvis ( hmmm, måske nærmere hvornår  ) jeg skal købe flere subber , bliver det en DD18 mere  .

Kyhn: hvis jeg skulle købe en sub til musik - vill jeg tage en DD18 ér frem for en M&K med en SMS-1 til  ( ca. samme vejl. pris = 30 K kr  klassen )

Skulle/ville jeg have to subber ( bruge i 40 - 60 k kr klassen , ville jeg købe de to M&Kére med en SMS-1 frem for en/to DD18 ere  ( ville respektivt være billigere og dyrere ) - giver det mening ?

M&Kerne virker typisk industrielle ( til prof brug -agtigt ), der er ikke så meget hurlumhej, godt gedignt bygget ( alt virker upåklageligt og yderst tillidsvækkende ) , ikke særlig kønne eller avancerede muligheder, heller ikke ekstrem store eller små, absolut til at placerer i diverse rum ( dog har de ret store køleribber bagpå, som stikker langt bagud, til deres 350 w klasse A/B forstærker, som kan blive pænt varme ved ekstremt brug - den virker dog aldrig presset )  . De er super godt, solidt bygget, er yderst holdbare og "virker bare"  - de er typisk, "ikke umiddelbart imponerende" grej, der bare holder og fungerer upåklageligt  i rigtig mange år med stigende glæde.

Veloén er lidt anderledes, den er ret lille af sin størrelse ( altså en 18" sub ), men dog en ret stor sub fysisk i forhold til fleste "alm" subber på markedet. Finishen er superflot med højglans x- antal gange pianolak ( som jeg dog personligt er hamrende ligeglad med  - bare dyret er sort ). Den er yderst avanceret og har ekstrem gode muligheder for tilpasning og optimering af lyd/rum problemer ( bla. takket være den indbyggede "SMS-1 erer" , sweepgenerator og medfølgende mikrofon ) og feks. mulighed for software opdateringer - folk med lidt flair for grej/teknik vil synes, at den er nem og betjeningsvenlig - dog tidskrævende  for optimalt resultat, lige en sub for  ) . Den spiller imponerende dybt,  yderst jævnt og homogent hele vejen igennem sit frekvensområde, den leverer også ganske gedigne lydtryk - specielt følger den imponerende med helt ned i de allerdybeste frekvenser, men har dog sin begrænsning ved de helt ekstreme lydtryk (uanset om den er indstillet til max. eller min. forvrængning ) , den virker også utrolig "ren" med en generel lav forvrængning ved alle frekvenser. Bassen virker fast, men også lidt "tilbagelænet" ( varmere eller mere massiv ?? )  i forhold til M&Kéren.

Ulemper ved begge : koster mange penge  , men fair nok, da kvalitet altid koster mere 

Nå, slut for i dag ( kl. er 04.00 nu  )    - afslutningsmæssigt vil jeg sige, at jeg har sgu tre superfede subber, som jeg er yderst tilfredse med  og mit næste "projekt" bliver at forsøge, at kombinerer dem sammen og fintrimme dem ind så optimalt som muligt.........................godnat

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2006 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Fedt det var iøvrigt let at gætte hvad der var hvad Jeg er i øvrigt imponeret over at dine "gamle" subber følger så godt med! Din beskrivelse af DD18, som værende lidt Mercedes kan jeg godt følge

Top nice tilbagemelding!

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2006 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Så er moppedrengen rykket ned bag i bioen ( igen ) og så skal den liiiige justeres ind igen. igen,  - det bliver spændende, om jeg kan få justeret dem ind, så jeg kan få det bedste fra begge systemer samlet til et potent system - man fristes nærmest til at sige....spille "Kyhnsk"     ( oversat: VIIIIIIILDTTTTT )

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2006 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Puha, det er hot, at juster grej ind i den hede og da jeg desværre ikke kan åbne døre eller vinduer, når jeg justerer frekvensgangen ind ( ændrer øjeblikkelig kurven helt vildt   ), er temperaturen pt. omkring 35 grader i bioén ---puha--- man skal altså være lidt , for at justerer i dette fine vejr !................jeps, jeg erkender , sat skævt på potten som lille

Men nu er alle tre subber justereret ind sammen og samtidigt ( med Veloén kun spillende op til ca 30hz hvorefter den afruller - og ja, den siger sgu´ikke meget, vibrer nærmest bare lidt ),  - det har bevirket at jeg har en "ret" kurve fra 15 HZ  ( rent faktisk falder kurven først - 3 db fra 15 hz til 14 hz  og det er er sikkert pga. subsonic filteret , der skærer 24db pr/ oktav ved 15 hz, ) og op til ca. 85 hz hvor subberne afruller kraftigt og dermed kan jeg ikke trimme frekvenserne ind højere oppe.

Nå, rykker det så vildt ??!!..............naaae, egentlig ikke, men jeg har også kun indtil videre lige hurtigt sat nogle cd er på og der er der garanteret ikke meget at hente under 30-40 hz , men gider ikke lige mere pga. varmen, så jeg må teste med nogle af de heftige DVD´er ved en senere lejlighed.

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Sendt: 19 Juli 2006 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Hey DJ

Skal vi ikke snart have lidt billeder af det nye dyr

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2006 kl. 07:29 | IP-adresse registreret  

D.J. skrev:

Puha, det er hot, at juster grej ind i den hede og da jeg desværre ikke kan åbne døre eller vinduer, når jeg justerer frekvensgangen ind ( ændrer øjeblikkelig kurven helt vildt   ), er temperaturen pt. omkring 35 grader i bioén ---puha--- man skal altså være lidt , for at justerer i dette fine vejr !................jeps, jeg erkender , sat skævt på potten som lille

Men nu er alle tre subber justereret ind sammen og samtidigt ( med Veloén kun spillende op til ca 30hz hvorefter den afruller - og ja, den siger sgu´ikke meget, vibrer nærmest bare lidt ),  - det har bevirket at jeg har en "ret" kurve fra 15 HZ  ( rent faktisk falder kurven først - 3 db fra 15 hz til 14 hz  og det er er sikkert pga. subsonic filteret , der skærer 24db pr/ oktav ved 15 hz, ) og op til ca. 85 hz hvor subberne afruller kraftigt og dermed kan jeg ikke trimme frekvenserne ind højere oppe.

Nå, rykker det så vildt ??!!..............naaae, egentlig ikke, men jeg har også kun indtil videre lige hurtigt sat nogle cd er på og der er der garanteret ikke meget at hente under 30-40 hz , men gider ikke lige mere pga. varmen, så jeg må teste med nogle af de heftige DVD´er ved en senere lejlighed.

master and commander i starten, de knirkende lyde og skroget bevægelser i vandet og så lige lidt senere hvor kuglerne lander generelt set så er der ikke mange film hvor man har direkte "brug" for det linære output 15-30hz, men jeg syntes nu alligevel at jeg på næsten alle film man føle en forbedring, musik, bass dominator der er lidt gang i den i bunden eller bostons test CDer det med varmen.... jeg glemte lige at slukke min forstærker i musikken i går, så der var 34 grader i rummet i morges og der er altså ret stor åbning ind i køkkenet

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 20 Juli 2006 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

DB-hulen går dybt - RET KURVE FRA 15Hz  husk nyrebæltet
Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2006 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
DB-hulen går dybt - RET KURVE FRA 15Hz  husk nyrebæltet
jeps, men det kan også klare på en 1.sal probelmet er at måle nøjagtigt når man er så lavt i fq

FEDT problem når man tænker over det

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 20 Juli 2006 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2006 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

hm, sjovt nok er jeg meget begejstret for deres effekttrin, men er fuldstændig ligeglad med resten af deres grej ( deres forforstærkere er også ret ok ) , selvom deres båndoptagere var ret suveræne også - nej gider sgu ikke en dedikeret cder. desuden har jeg jo kult lyddvd maskinen over dem alle  

Kyhn.

Det er nemt at måle med SMS-1 éren - du kan se det direkte på skærmen  - med db måler har du sgu ret, man skal huske at lægge ekstra til for at kompenserer for manglende følsomhed i db måleren ved så lave frekvenser.

forresten vil jeg lige prøve et par af mine ynglings test dvdér  med KUN Veloén tændt - så kan jeg høre ( mere korrekt : mærke )  om den overhovedet laver noget, ellers må jeg sgu ændre indstilling igen - man skal jo ha´noget for pengene

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2006 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Henrik300 skrev:

Hey DJ

Skal vi ikke snart have lidt billeder af det nye dyr  kan jeg evt. gøre lige så straks, at jeg får lånt L.B.s  kamera, hvis du gerne vil se den  ( den ligner din , er bare lidt større )

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2006 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Må forresten erkende, at indtil videre, har jeg ikke bemærket den store forskel på om systemet rundede ved ca 20 - 25 hz eller nu 14-16 hz. Så må lige ha fat i nogen af de heftige film

og skal også lige ha lavet lidt max.  test ( se, om systemet  kan leverer højere lydtryk end før - ikke fordi jeg skal bruge det til noget ..............................bare så man ved det ikk!?  ).

Men min endelig konklusion på det hele, kommer nok først om et par måneder, når jeg har fået den helt ind under huden og vænnet mig til den og dens "nye"/anderledes lyd ).

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2006 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

En hurtig lille test med cd plader ( the hunter , stockfish og Amused to dead ) viste at der er ikke meget under 35-40hz, subben brummede kun svagt, selv under de mest dynamiske sekvenser, det var knap hørebart og følebart. Så min forløbige indstilling er for langt nede i frekvens tl at udnytte ved musik ( vil prøve at rykke den lidt højere op til 40 - 60 hz ).

Til gengæld kunne jeg godt høre den ( og specielt mærke den ) ved film ( de uovervindelige, the haunting, star wars 1 og toy story 2 ) , der arbejder den ganske pænt, selv med den latterlige lave frekvensbeskæring - faktisk virkede den nærmest som en kæmpestor buttkicker - i nogen sekvenser blev alle mulige ting i rummet sat i vibrationer og det hele "dirrede" nærmest, da jeg satte alle tre til - ganske sjov oplevelse, men så blev de også presset ganske pænt .

Vil prøve at rulle M&K erne af lidt højere oppe og dermed aflaste dem lidt, samtidig lade veloen spille lidt højere op og dermed få lidt glæde af dens meget rene og forvrængningsfrie dybe bas ved musik også !

nb. er også "nødt" til at skrive et par indlæg mere  så jeg kan runde de 1000 !!!

<< Forrige Side af 30 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes