Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 09:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Tilspilning af kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Seen_the_light
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 02 September 2003 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Hej Søren N,

Søren skrev:
Det hele kan såmænd endda forklares. Er det ikke herligt.

He he.... Du husker nok at kabler normalt er pseudo balanceret forbundet (RCA stik), og hvis du vender det "forkert" så taber du hele ideen med det balancerede forbindelse. Skærm skal forbindes stel fra afsender apparat. Det er nok hørbart at vende det forkert - det kan da forklares - he he ;-)

Jo, hvis du har en dårlig udgang med høj impedans (>1KOhm), så er der muligt at høre forskel på de fleste kabler. Men jo lavere Zout jo mindre indflydelse har kables elektriske egenskaber (specielt hvis du har en strømstærk udgang i din preamp/CD osv...).

Generelt har jeg et afslappet forhold til kabler, brug et kabel der er egnet til formålet - med computer spec's eller lig. Jeg mener ikke at det er arbejdet værd at bruge KiloKr på sådanne når der nu findes kabler der er prisrimelige der kan transportere data t. højfrekvens - så må det være fint til audio brug Forskellen er minimal og sammenlignes den med den forskel der kan opnåes med rum akustik, så er det til at grine af

Nej, brug heller noget energi med at tune dit rum så skal du bare høre hvordan du med meget få midler kan ændre lyden drastisk - det batter

Al respekt til folk der gider at støtte firmaer/fubmagere der laver kabler med religiøse ideer - bare jeg kan blive fri

Ellers kan jeg fortælle dig at jeg er elektronik mek/tekniker og har leget med hifi i nu 25 år så jeg ved nok hvad jeg taler om. Lad musikken "rule", det er sq det der tæller - musik er dejligt

Mvh
Til top Vis Seen_the_light's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seen_the_light

Tonny
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 06 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 September 2003 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Kan man ikke høre forskel på et tilspillet kabel og et der ikke er, har man enten brug for et høreapperat eller et nyt anlæg som formår at fortælle hvad der er i kablet. Tilspilning er et must uanset hvilket led i kæden vi taler om, og dette er ikke et spørgsmål om hvad den enkelte bruger synes !! Det er derimod fakta.
Til top Vis Tonny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonny Besøg Tonny's Websted

Seen_the_light
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 September 2003 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Seen_the_light's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seen_the_light

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 02 September 2003 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Seen_the_light skrev:
Hej Søren N,

Søren skrev:
Det hele kan såmænd endda forklares. Er det ikke herligt.

He he.... Du husker nok at kabler normalt er pseudo balanceret forbundet (RCA stik), og hvis du vender det "forkert" så taber du hele ideen med det balancerede forbindelse. Skærm skal forbindes stel fra afsender apparat. Det er nok hørbart at vende det forkert - det kan da forklares - he he ;-)

Jo, hvis du har en dårlig udgang med høj impedans (>1KOhm), så er der muligt at høre forskel på de fleste kabler. Men jo lavere Zout jo mindre indflydelse har kables elektriske egenskaber (specielt hvis du har en strømstærk udgang i din preamp/CD osv...).

Generelt har jeg et afslappet forhold til kabler, brug et kabel der er egnet til formålet - med computer spec's eller lig. Jeg mener ikke at det er arbejdet værd at bruge KiloKr på sådanne når der nu findes kabler der er prisrimelige der kan transportere data t. højfrekvens - så må det være fint til audio brug Forskellen er minimal og sammenlignes den med den forskel der kan opnåes med rum akustik, så er det til at grine af

Nej, brug heller noget energi med at tune dit rum så skal du bare høre hvordan du med meget få midler kan ændre lyden drastisk - det batter

Al respekt til folk der gider at støtte firmaer/fubmagere der laver kabler med religiøse ideer - bare jeg kan blive fri

Ellers kan jeg fortælle dig at jeg er elektronik mek/tekniker og har leget med hifi i nu 25 år så jeg ved nok hvad jeg taler om. Lad musikken "rule", det er sq det der tæller - musik er dejligt

Mvh

Hej STL!

Man kan selvfølgelig ikke opnå det samme med et nyt sæt kabler, som med et nyt sæt speakers eller et andet lytterum, det er jo ting der rykker næsten lige så meget, som at lægge en ny CD i spillen . Men der er lige så stor forskel på kabler som der er på forstærkere, og hvorfor egentlig ikke tage den gevinst med?

Nu skal du absolut ikke forstå det på den måde, at jeg synes de hundedyre kabler er de bedste. Det er meget sjældent tilfældet.

I min verden er det kabel der påvirker lyden mindst når det f.eks. indsættes i tapesløjfen på preampen, det kabel jeg vil foretrække.

Jeg har selv masser af dyre kabler liggende til pynt, jeg bruger dem ikke andet end en gang i mellem for sjov. Det er ret skægt, men det der holder i længden har typisk enkelheden med sig.

Tidligere i denne tråd er der nogen der flipper helt ud over NordOst, som resten af landet åbenbart også er totalt "tiltet" af. Det beskrives som kontrolleret i bunden og distinkt i toppen - du milde? Hvis det er noget det ikke er, så er det kontrolleret nogen som helst steder og distinkt i toppen er ganske enkelt forkert, det har ingen top. Til gengæld har det evnen til, at ødelægge sammenhængen i stort set ethvert set-up. Resultatet er, at du sidder og lytter til bas og diskant, der er fuldstændigt løsrevet fra hindanden. Alt der måtte ske i de øvre oktaver, hører man ikke overhovedet for ringeri. Det helt groteske er så, at det ikke kan måles. Forsøger man sig, så finder man ud af, at kablet overfører som et skud i det hørbare område og langt derover. Ikke desto mindre lyder disse kabler ikke neutralt, hvilket der er mange andre der heller ikke gør.

Well nok om det - verden vil bedrages - og når den vil det, så må det hellere være dyrt. Der er nogen der har betalt kr. 80.000 for et sæt ht. kabler på 3 m til biwiring. Til sammenligning koster en spritny Bimmer til 500.000 kr. ca. 160.000 før moms og afgifter. Hvem bliver mest snydt?

Tidligere i denne tråd

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 02 September 2003 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Til Søren N

Hvad går skadefroen ud på? Forhåbentlig ikke over Nordost - for sjovt nok har de tænkt enormt meget på isoleringen, der er den fineste teflon man kan købe, så kablet indei netop ikke ændrer karakter de næste 10 år.

Og de er teminaliserede inden køb. Ikke opvarmet af loddetin og hvad ved jeg.

Er du i tvivl, så se på Nordost hjemmeside og læs anmeldelserne verden over. Det er ubetinget toppen, never mind the rest.

Mvh

Jagge

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 September 2003 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

jale skrev:

Det er ubetinget toppen, never mind the rest.

Ha...ja toppen rent prismæssigt! Lyt nu til  det......

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 02 September 2003 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

jale skrev:

Til Søren N

Hvad går skadefroen ud på? Forhåbentlig ikke over Nordost - for sjovt nok har de tænkt enormt meget på isoleringen, der er den fineste teflon man kan købe, så kablet indei netop ikke ændrer karakter de næste 10 år.

Og de er teminaliserede inden køb. Ikke opvarmet af loddetin og hvad ved jeg.

Er du i tvivl, så se på Nordost hjemmeside og læs anmeldelserne verden over. Det er ubetinget toppen, never mind the rest.

Mvh

Jagge

Hej Jagge!

Skadefryd??

Fabrikanten er en selvlært bandit, der engang har hørt om propagation og gjort det til sit "main issue"

Tænk engang hvad der mere betyder noget i et kabel. F.eks. lige tværsnittet. Teflon bruger alle nu om dage, forsølvet kobber, rent kobber eller rent sølv kan man også finde allevegne.

I øvrigt er NordOst termineret med påloddede stik, der har været varme. De Neutric fjerderbelastede stik der bl.a. leveres er faktisk usædvanligt dårlige i lydmæssig forstand. Hele rationalet omkring disse flade tynde kabler med "monofilament" lugter desværre ikke ret meget bedre end de lyder.

Og jeg har prøvet rigeligt af dem.

Tonny
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 02 September 2003 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Må give Søren ret, stikkene stinker de spiller ad helvede til. Iøvrigt har jeg stadig en 50 - 60 stykker til at ligge. Sælges billigt
Til top Vis Tonny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonny Besøg Tonny's Websted

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Sendt: 02 September 2003 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Jeg ved næsten ikke om jeg tør sige det, men....

Også jeg har et meget afslappet forhold til højttalerkabler. Jeg har været igennem ubegribeligt mange i de seneste 20 år og for hvert år er forholdet til de kære kabler blevet mere afslappet - måske i samme takt som hørelsen degenererer... hvem ved... Under alle omstændigheder er jeg enig i, (alt andet lige) at 5- 10.000 kroner anvendt fornuftigt på et potentielt godt lytterum giver den mest dramatiske forbedring af lyden sammenlignet med alle andre investeringer - uden sammenligning.

http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articleid=366&zoneid=2

Lige nu består testlokalet af Tara Labs Biwiring ( det gamle hvide der er tykt som en ... arm ), de fortinnede og skærmede Supra Ply i forskellige tykkelser, som har tjent mig trofast i mange år, et ubegribeligt antal kendte og ukendte kabler i mid-price og så min seneste opdagelse:
Monacors 6 mm2 kobberkabel til en pris, der i hifi kabelsammenhæng er total latterlig. Det er spundet af et hav af kobberledere. De to poler har jeg skilt ad. Humlen ved de billige kabler er, at man har råd til at teste dem i forskellige længder. Hvem tester lige sit Valhalla ved at klippe et meter af ?? Holdes længden under 2,5 meter pr side, er dette billige kabel fuld af så mange gode egenskaber, at visse kabler til 10 gange prisen må se sig slemt besejret på helt basale områder !! 
Det har nogle svagheder, men de kompenseres i mit system RIGELIGT af det fantastiske lytterum, anlæggets ultrastramme spillestil, og den latterlige pris...

Så lige nu ligger der snesevis af kilo kabler hos venner og bekendte og venter...

Og så er der jo også snakken om liniekablerne...

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Lokalitet: Århus
Sendt: 02 September 2003 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

jale skrev:

Nordost - for sjovt nok har de tænkt enormt meget på isoleringen, der er den fineste teflon man kan købe, så kablet indei netop ikke ændrer karakter de næste 10 år.

Nordost kan da ikke bruges i et seriøst HIFIanlæg de farver simpelthen for meget, det eneste de kan bruges til er som ketsup sprøjtet ud over maden men det kan nogle jo godt lide. Tag lige og lyt til den ensartet bund som disse kabler laver og fortæl lige om det ikke farver ja eller den gennemsigtige top ???? tjaa jeg glemte helt urytmisk.

Angående sammenligningen med bimmer bilen og kablet så er det da lige til  den som er mest tilfreds er den som er mindst snydt

Tilspildning af kabler er sku svært jeg syntes altid det tager 1-2 timer for mit anlæg er varmet op til top lyd men om det er kablerne der skal varmes op ved jeg ikke. Men jeg høre størst foringelse af lyden hvis jeg ved kabeltest kommer til at vende mine egne kabler den forkerte vej avav. Søren N det må du vide hvorfor ?

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Lokalitet: Århus
Sendt: 02 September 2003 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Redaktøren skrev:

Tara Labs Biwiring

Hehe dem har jeg haft hvis der er dem med det flade kobber tvundet rundt. Dam hvor er jeg misundelig på dig er du er i tyskerland nu jeg så i TV2 nyhedderne et lille indlæg med et dyrt anlæg og en pladespiller til 500.000kr.

Er det rigtigt når nu vi snakker Nordost, at de kabler for at være orginale skal loddes og samles på fabrikken under sterile forhold og ikke hjemme loddes på bedste hjemme fusker maner som rygterne går på at kablerne kommer sådanne til live her hjemme i danmark på meter mål ???

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 03 September 2003 kl. 02:41 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Redaktøren skrev:

Tara Labs Biwiring

Er det rigtigt når nu vi snakker Nordost, at de kabler for at være orginale skal loddes og samles på fabrikken under sterile forhold og ikke hjemme loddes på bedste hjemme fusker maner som rygterne går på at kablerne kommer sådanne til live her hjemme i danmark på meter mål ???

Hej Jonas!

Sådan er det sikkert, men hvis ikke, så er det helt lige meget. Lodning skal foregå ved lav temparatur, det er det vigtigste og helst med sølvmættet loddetin (det flyder bedre). Hvis metallerne er rengjorte, giver det det bedste resultat, men så har vi vist også haft det hele med.

Men de NordOst kabler er bare for slaskede og deri har du ret. Der er ikke musik i dem og stikkene er endnu værre (RCA Neutric med fjederbelastet skærm)

Tonny
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 03 September 2003 kl. 06:55 | IP-adresse registreret  

Ved nu ikke om jeg synes at Nord Ost er slaskede med mere, men deres stik er direkte dårlige (lyttemæssigt) ellers er de fede nok. Lyden synes jeg er tynd og kedelig, og det er endda bare stikkene vi taler om.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 03 September 2003 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

Jonas og Søren N: helt fint I ikke, af vidt forskellige årsager, ikke kan lide Nordost kabler. Det berettiger jer blot ikke til at skrive kablet som sådan er dårligt. Nordost har fået omtrent samtlige anmeldere i hele verden til at rejse sig og bukke. SPM var deres gamle referencekabel, nu afløst af Valhalla. Selv mange producenter af højttalere og forstærkere bruger Nordost under udviklingsarbejdet.

Jeg ved godt hvorfor; et Nordost (tilstrækkeligt højt oppe ad prisskalaen) lyder ikke af noget. Det tilsætter ikke, trækker ikke fra.

Jeg har Nordost SPM på både linie og HT-side. Som HIFI entusiast er man altid på jagt efter den sidste "prop", hvad skal jeg nu skifte, etc. Det er en befrielse at kunne frikende kablerne for egenlyd. Hvad forstærkeren siger, kommer til min højttaler. Hvad CD´en siger, hører (for)forstærkeren. Og så videre.

Jeg kan altså være sikker på jeg lytter til den apparater jeg har købt. Ikke til et farvet kabel.

Jeg tænker tit, nr jeg ser folk her på siden vil skifte CD og forstærker, at de garanteret aldrig har hørt den de vil sælge. Og de kommer heller ikke til at høre den nye de køber. Ikke helt, det er sikkert.

Hvad angår Jonas lytte/høreegenskaber er jeg blevet i tvivl her på det seneste. Fordi da du besøgte mig og hørte forskel på Nordost SPM linie og et sølle Linn Black til 450,-, synes du (sjovt nok?) at Linn kablet lød bedre. Ja, så er der jo ikke meget at gøre for dig. Et Linn Black er ingenting, ikke udnævnt til noget af nogen, det er et faktum.

Det er mig ubegribeligt at emnet kabler vækker så store emotioner i nogle af trådens debattanter. Så meget de rakker kabler ned og en enkelt begynder at være barnlig og skriver om mad, ketchup og det at sprøjte.

Det kan være I ikke kan forstå kablers betydning og ikke vil værdsætte det.

Men I kan ikke tillade jer at fortsætte med det lave debatniveau.

Mvh

Jagge

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Sendt: 03 September 2003 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Hej Jale...

Grej, der uden problemer kan sættes ind hvor som helst, har altid haft en høj stjerne hos anmelderne. Det er nemt at omgås og det går sjældent helt galt. Oftes er det komponenter der sætter et vidst fodaftryk og forskønner musikken. Dette skal et kabel ikke gøre (i min verden). Et kabel skal ikke sige en skid, som du selv nævner - der skal bare lukkes op for elektronikken. Nu er det de færreste kabler der evner dette og skal der lægges lidt til, skal det gøres yderst kontrolleret...Når anmelderne tester de stordyre kabler fra MIT, Transparent, Nordost o.s.v. er forventningerne skruet helt op ved siden af prisen. Og gæt hvad: de kan høre kablet! Det forskønner netop: dybere bas, mere attack, luftigere top... alt sammen noget tilstræbt. Hvem vil smide 100.000.- efter noget der ikke lyder af noget ? Sættes disse kulørte slanger på anmeldernes monsterdyre high-end grej (der alligevel er skiftet om en uge), som er dræbende pænt at lytte til, så er det netop de famler efter goggesokken...

Det ser ud til, at du kigger efter "Editors Choice", "Best in Test", "Recommended" - stickers, når du vælger grej. ..?!

Ja undskyld, men det er til at rive sig i håret af. Ens grej bliver ikke nødvendigvis bedre af disse mærkater og højere pris.

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 03 September 2003 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Jeg blev noget forbløffet da jeg læste det oprindelig indlæg og de mange der er fulgt i kølevandet herefter.

Jeg er enig i at højttalerenheder skal tilspilles, men dybt uenig i at kablerne ligeledes skal og at de ændre karakter over kort tid og tilspilning.

Psykologisk kan der måske være noget om snakken, men taget de fysiske love i betragtning, så er jeg desværre bange for at vi er helt ude i hampen

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2003 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Ahh, der er ikke noget som en god gang kabelsnak..

Smag og behag venner, jeg er mest til MIT og det er selvom det farver for det gør det sku.

Nordost lyder i mine øre som de ser ud, flade i lyden og noget skinger i det, men jeg skal ikke gøre mig klog på om de kan fungere på i visse sammenhæng, det undre mig dog såre at System Audio laver en masterudgave af deres SA 7 K hvor de har kabel ført den indeni med Nordost................igen smag og behag, men jeg har for nylig haft lejlighed til at nærlytte denne højtaler og den er mig noget tynd i lyden i normaludgaven, helt galt må da gå i masterudgaven. 

Nå, bare lige indtryk, Roger all over and out.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2003 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:

Jeg blev noget forbløffet da jeg læste det oprindelig indlæg og de mange der er fulgt i kølevandet herefter.

Jeg er enig i at højttalerenheder skal tilspilles, men dybt uenig i at kablerne ligeledes skal og at de ændre karakter over kort tid og tilspilning.

Psykologisk kan der måske være noget om snakken, men taget de fysiske love i betragtning, så er jeg desværre bange for at vi er helt ude i hampen

Har du prøvet at bruge dine øre i stedet for at går så meget op i de fysiske love?

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 03 September 2003 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

jale skrev:

Jeg ved godt hvorfor; et Nordost (tilstrækkeligt højt oppe ad prisskalaen) lyder ikke af noget. Det tilsætter ikke, trækker ikke fra.

Jeg kan altså være sikker på jeg lytter til den apparater jeg har købt. Ikke til et farvet kabel.

Hej Jagge!

Nu er jeg dog lidt ked af, at du mener jeg debatterer på et lavt niveau, det er i hvert tilfælde ikke min hensigt.

MHT kabler og deres evne til, at bringe sindene i kog herinde, så har jeg lidt på fornemmeren, at det hænger sammen med, hvad folk har givet for dem. Som du selv er inde på, så er du kravlet pænt op ad prisstigen. Kr. 40K og opefter for kabler, som koster en brøkdel at producere. Det får en del mennesker op ad stolen, enten fordi de ikke forstår hvorfor nogen overhovedet gider lytte efter sådan en omgang svindel, andre fordi de har brændt pengene af på dem og endda ligesindede ryster på hovedet.

Kabler er et taknemmeligt emne, fordi enhver med 5 min undervisning, kan lave et der virker, trods alt. Resten af videnskaben og woodoén kommer først med tiden.

I specielt USA, har der udviklet sig en underskov af kabelfabrikanter, der har taget patent på først den ene og så den anden helt specielle idé eller fremstillingsproces eller princip.

F.eks. MIT som forsyner kabler med filtre, således at kablet kun får lov at overføre effekt i et frekvensafsnit, hvor kablet har lavt Q. Der er altså enten et lavpas og/eller et højpas filter i boksen + noget impedans - og kapacitetstilpasning, således at kablet lyder ens uanset om det er 1 eller 3 m langt.

Transparent påstår at det er vigtigt at forhindre radiobølger i at nå dit udstyr gennem kablerne, hvorfor der sidder lavpasfiltre i deres bokse.

Fadel Art påstår at man ikke kan korrigere fejlene i kablet ét sted på kablet, det skal gøres langs hele kablets længde og tilpasningen mellem apparaterne skal foregå i boksene. Kablerne er derfor (i korte træk) forsynet med et magnetisk afskærmende og dæmpende materiale langs lederne.

Cardas siger, at hvis du vælger inderledere der forholder sig til hinanden i tværsnit som 1 forholder sig til 2 og 4 til 1+2 osv. (tallet hedder Phi og er ca 1:1,6), så undgår du resonanser i kablet. Iflg Cardas står enkeltkorerne og svinger som guitastrenge i både mikromekanisk, elektrisk og magnetsik forstand.

NordOst siger at propagtionshastigheden skal være så nær lysets hastighed som muligt for alle frekvenser, hvorfor de har forsøgt at lave et kabel med 0 kapacitet. (De glemte vist lige DC modstanden, men den er dyr at ændre på, idet kablet så skal være tykkere).

Van den Hul bruger ledende kulfibre.

AudioQuest bruger Litzegeometri og ædle materialer

Linn bruger noget de har købt billigt ind ét eller andet sted.

Nogle lader lederne svømme i olie for at dæmpe resonanser.

OSV. OSV!

Alle har de taget patent på skidtet og forlanger kassen for produktet og ikke ret mange af dem indeholder ledermateriale af betydning. Det er faktisk forbløffende hvor lette selv tommetykke HT kabler er, de kan ganske let løftes med et par fingerspidser.

Det kobber der bruges til fremstilling af kabler kan have forskellige renheder, det sikrer man ved at smelte kobberet og derefter lade det størkne i en cylindrisk form. Her kan man fjerne den øverste og den nederste del, idet urenheder der er lettere end kobber samles øverst og det tunge nederst. Skal det være meget fint, så kan det flydende kobber centrifugeres, hvorefter det yderste lag skræles af. Processen gentages og jo flere gange dette gøres, jo renere bliver kobberet. Ekstruderingen kan foregå i iltfrie omgivelser og kan i visse tilfælde umiddelbart efterfølges af mekanisk pålægning af et sølvlag.

Disse processer kan udføres af en meget lille håndfuld fabrikker i verden. De eneste audiokabelfabrikanter jeg umiddelbart kender til, der håndterer hele processen i eget hus er Furukawa Electric Company (Accuphase kabler er også Furukawa kabler) og Hitachi. Resten af banditterne skal ud i byen og bestille færdige eller delvist færdige produkter hos ovennævnte eller andre, der laver samme processer.

Der er altså ikke rigtigt nogen af dem, der har opfundet den dybe tallerken for så vidt angår leder materialer, det skulle da lige være VdH, han bruger kulfibre i de fleste kabler (take it or leave it).

soleringen er i de fleste tilfælde Teflon i den pæne ende af prislisten og polypropylene eller polyethylene i midten og PVC i den billige ende. Nogen vil så påstå, at der er forskel på Teflon . Teflon er lavet af Dupont, alle rettigheder, formler, processer m.v. indehaves af dete firma og enhver der vil købe kan købe. Der er således ingen fabrikant, der kan påstå, at han lige netop har den bedste teflon, for den har Dupont og dermed enhver der har penge i lomen.

Herefter kommer så den evigt tilbagevendende geometri, den er forholdsvis gratis. Man kan selv prøve at eksperimentere med 2 løse ledere af f.eks. lysnetledning. Holde dem hver for sig, sno dem sammen, parallelt uden at være snoet o.s.v. Så finder man ud af hvad det betyder.

Til sidst kommer så mængden af ledermateriale. Og her ligger NO kablerne unægteligt i den lette ende. Der er stort set ikke kobber/sølv i deres HT kabler, hvilket giver dem en alt for høj DC modstand. Til gengæld er elektronerne hurtige i accellerationen. Det påstås, at de er oppe over 90% af lysets hastighed før de forlader kablet, hvad i alverden du så skal bruge det til??? Til gengæld er kapaciteten lav pga det flade design og WAF er høj.

Hvis du så virkelig tror på, at man kan tilsidesætte en så vigtig en parameter som DC modstanden i et kabel, og erstatte den fokus med historier om propagationshastighed og teflon kvalitet. Så har NO jo fundet sin målgruppe og det er muligt at sælge kablet i en tid. Så forsvinder det igen fra markedet

Du må synes hvad du vil, jeg forerækker at den logiske vej til målet følges. "Snake oil" og woodoo har meget sjældent ført andre veje end afveje. Rene materialer i det rette kvantum er en rigtig god ting i mit univers. Og det behøver ikke koste de summer du har betalt.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 03 September 2003 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:

Næh det er man såmænd ikke.

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum