| Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløjsa med jer! Fin debat i øvrigt. Jeg tror ikke på, at digtal audio er færdig og fed endnu. Jeg tror discene får et nyt format, når blueray er klar. Jeg tror det bliver noget med 16 bit på én side og et andet format på den anden. Som Lgrau siger, er det mest samplingfrekvensen der skal op, således at man kan få filtreringen gjort harmløs. Det sænker det elektriske Q, således at man kan få musik uden ringning.
Jokeren i hele det her spil er dog ophavsrettighederne. Udbredelsen af musik via nettet tror jeg selskaberne forsøger at få styr på vha. lave priser på filer. Filerne vil så måske kunne købes i lav, mellem og høj opløsning, til forskellige priser.
Jeg tror ligeledes, at discene får konkurrence af filerne, så jeg tror der vil være en harddisc og en indernetadgang på de fleste blueray cd maskiner i fremtiden.
Det var mit gæt.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 27 Januar 2005 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=tubefreak]Teoretisk set så ændrer du et format ( analog ) til et andet format ( digital ) og det ændrede signal KAN aldrig blive bedre end kildematrialet enig !! teoretisk [/QUOTE]
He he.. ok!
Musikken er analog jo vist!!..
Ser man nøkternt på det så kan det godt være at Vinyl ligeledes er analogt! ( det er det jo!) og derfor nærmere beslægtet med den virklige musik!?...
Men hvad man i realiteten har er en "plast" ( vinyl) plade, hvor i der er fræset riller med udsving, og her i "trækker" men et stykke "mineral" ( diamant) som en anden "plov" der så svinger i takt med pladens udsving, og så har man et par magneter der opfanger disse svingninger gennem nålearmen..
Dette "primitive" system har da mindst lige så mange faktore der begrænser og forvrænger og farver signalet som cd. mediet her!... så analogt eller ej... behøver dette ikke at være bedre!.. kasette bånd er også analoge!!!!!! og hvordan ses der på disse med hifi øjne???
Jeg tror nok at cd. mediet faktisk kan komme til at gengive noget mere rigtigt og støjfrit end vinyl og analog teknik nogensinde kan..
Det kan godt være vinly lyder bedre end mage cd. løsninger og endda cd. mediet som det nu er i sig selv!.. men korekt gengivende bliver det aldrig!...
Det har cd. mediet støre potencielle for!...
Det er IKKE! det ultimative korekte medie der blev lovet!.... langt fra!.. men 100% optimale og korekte medie findes ikke endnu ( og kommer måske aldrig til det!???) .. men det har som sagt helt sikkert støre potencielle end Vinyl..
Vinyl er ikke død, og vinyl lyder godt og dejligt analogt! men denne analoge lyd er ikke REIGTIG! korekt og optimal i forhold til musikken!! ( og det er jo det man forsøger at opnå! hvis man er hifi freak og alle producenterne af grej og opfindere af nye og "bedre" medier! )
At nogen så stopper op og siger dette er sgu godt nok og rigtigt nok i mine øre!.. ( vinyl og til dels også rør tilhængere!) det er så en anden ting og en ærlig sag!... f**k! jeg har jo selv stoppet op og taget en god og dejlig 15 år gammel cd. maskine og sagt at med en kærlig hånd er den GOD NOK! til mine øre.. og lyder rigtig nok!...
Men i jagten på den korekte optimale gengivelse er Vinylen DØD! som en sild og kommer ikke vidre!.. den ukorekte lyd fra vinyl aftastning kan blive bedre og bedre og gør det med ny teknik! men korekt ALDRIG!..
cd. i 16/44 format er på vej samme vej!...
SACD & DVD-Audio er tidens trend! men heller ikke MÅLET!... men det er så godt vi kan gøre det LIGE NU!.. og nåok det bedste bud pt. på den rigtige gengivelse!!......
Om man så kan lide lyden eller ej i forhold til den ukorekte og endnu mere fejl befængte analoge 8 vinyl) gengivelse er så som sagt noget helt andet!.. det høre under smag & bahag!..
Så er det om "man" / folk gider & eller magter at følge med!?? eller hvornår og om og hvis de flsete forbrugere siger dette er godt nok!.. (og det gør jo 99% af forbrugerne allerede til 16/44 cd. formatet!..)
SACD er for freakene!.. og noget der bliver nærmest præsset ned over hoved på den alm. forbruger og læmpet ind af bag vejen!..
Derfor går det MEGET! langsomt!..
Men det kommer... de store firmaer vil det!!! og det lyder jo også lidt bedre!...ingen tvivl om det!!.. ( selv om de færreste har udstyr der magter at vise de forskelle, andre end os hifi freaks!!)
Og netop DET! er grunden til at det går lidt langsomt!.. de færreste har udstyr der kan vise forskelle på SACD & 16/44!!...... og det er flertallet der sætter det relle tempo og standarden!..
Der vil helt sikkert komme nye og bedre formater!... og det i en stadig strøm... MEN! det vil gå lidt langsomt! så længe ALLE! forbrugere ikke er hifi freaks!!..
Analog og vinyl er og bliver dog aldrig en korekt gengiver uanset om så musikken selv er analog!...
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 06 Februar 2005 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er nok også en overset faktor i det her og det er de anstrengelser/mangel på samme som der gøres i indspilningsfasen.Hvor gode er teknikkerne og udstyret og hvor mange midler er der til rådighed ved indspilning.Også den faktor at det skal lyde godt på alt udstyr også det billige som der desværre findes store mængder af.Det ødelægger nok noget i den anden ende desværre.
Omvendt er der vel en form for konservatisme på området forstået på den måde "at det vi har er godt nok"Det kan jo blive en hængekøje og spærre for nytænkning.
I bil industrien er Ford T perioden jo forlængst forbi. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2005 kl. 02:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så lige at der er kommet en kombination af to typer cd'er se her: http://www.dualdisc.com
__________________ Hilsen JRGW
|
| Til top |
|
| |
Dykker Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 06 Februar 2005 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
270961 skrev:
Hej
Analog optagelse og så på LP.....det er da uendelig bit. Bedre lydkvalitet fås vist ikke, |
|
|
Uendelig bit ?
Tja desværre er der mange fejlkilder involveret i analog lyd, dårlig
pickup, RIAA forstærker der ikke 100% korrigerer for ændringer lavet
under indspilningen, statisk elektrisitet, osv.
På det digitale medie bliver fejl matematisk korrigeret til et vist niveau.
Der er selvfølgelig dem som mener LP'en giver bedre lyd osv, og dem
om det. Personligt synes jeg LP'en har alt for mange ulemper i forhold
til digital lyd.
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
| Sendt: 06 Februar 2005 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjaee det er din holdning til tingene, men jeg må gøre dig opmærksom på at lyd ER ANALOG og bliver aldrig digitalt med mindre der ændres i det menneskelige øre.
Der er også mange fejlmuligheder i cd mediet, jeg mener analog lyd er langt at foretrække. Nr. 1 ville være orkestret i stuen hvis ikke de også " spiller " på digitale pling plang instrumenter.
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2005 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selv om man evt. gå ud for at høre koncert eller lign. så er der stor chance for at det også er elektronisk forstærket,og her er udstyret vel ikke så tit valgt ud fra et analytisk synspunkt.
Nogle syntes at det skal spille blødt,andre at anlæget skal spille alt godt selv om indspilningen er dårlig,andre har en anden holdning igen.Pointen er at de kan ikke alle have ret,hvis det skal være troværdig gengivelse.
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2005 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dykker skrev:
270961 skrev:
|
Hej
Analog optagelse og så på LP.....det er da uendelig bit. Bedre lydkvalitet fås vist ikke,
Jo masterbånd skulle være det optimale,dog ikke så realistisk.Personlig tror jeg da også at LP er foran med det rigtige udstyr vel og mærke.
|
|
|
Uendelig bit ?
Tja desværre er der mange fejlkilder involveret i analog lyd, dårlig pickup, RIAA forstærker der ikke 100% korrigerer for ændringer lavet under indspilningen, statisk elektrisitet, osv.
På det digitale medie bliver fejl matematisk korrigeret til et vist niveau.
Tja men regner maskinen rigtig.Ligeledes skal det digitale jo omsættes til analog på et tidspunkt og hvordan går det så lige her.....Næste ting filter nogle gange for at tage højfrekvent støj, helt godt er det vel ikke med det har filter det tager vel også andre ting.
Der er selvfølgelig dem som mener LP'en giver bedre lyd osv, og dem om det. Personligt synes jeg LP'en har alt for mange ulemper i forhold til digital lyd.
Der er den praktiske side af sagen mht. håndteringen af plader det er mere besværlig.Næste ting er at pladespilleren skal være ret god mekanisk og justeret korrekt det kan blive ret dyrt.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 06 Februar 2005 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sir Round skrev:
Det er i dag ikke teknisk muligt at udnytte det fulde dynamik område i DVD audio. Så jeg tror ikke et andet media vil øge kvaliteten. |
|
|
Om det er teknisk muligt er et eller andet sted ligegyldigt - at gengive det fulde dynamikområde fra DVD-Audio så det menneskelige øre kan udnytte det indebærer et max lydtryk på 144 dB. Det ved jeg ikke lige hvor mange der har lyst til... ;-) Det er ikke dynamikområdet i sig selv der er interessant, men opløsningen. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Februar 2005 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frede1977 skrev:
Otto, TC skrev:
NriK skrev:
| Det næste er så om der overhovedet er nogensomhelst der gider at udgive musik på dette super-format. Det står jo temmeligt sløvt til bare med SACD og især med DVD-Audio, og der er trods alt solgt en del af den slags afspillere efterhånden. |
|
|
Det bliver svært nok i fremtiden bare at holde os på CD-kvalitet. Musik-downloads er kraftigt på vej frem, på trods af at det overvejende er i halvsløj MP3-kvalitet. Jeg gætter på at om 5 år vil dét at lægge en blank rund skive i afspilleren når der skal spilles musik blive betragtet på samme måde som en vis sort vinyl-skive opfattes i dag - det er kun noget som nogle få tossede hifi-nørder gider rode med. Man kan kun håbe på at teknologiske fremskridt mht. båndbredde vil give mulighed for downloads i højere kvalitet end det vi ser i dag.
|
|
|
Kunne umiddelbart frygte du har ret, men så alligevel ikke.
Tiden har jo efterhånden vist at vi entusiaster kan holde liv i et medie alene, på trods af at vi ikke er ret mange! Se LP'en. Den havde været død i 94' hvis det ikke havde været fordi nogle få stædigt holdt fast. Nu bliver de igen mere almindeligt - og hurra for det. Så længe det kan ske, er der håb endnu.
|
|
|
Jamen, CD'en dør da heller ikke bare sådan lige med det samme. Men problemet bliver det samme som med CD vs. LP nu - det er meget fint at LP'en lyder bedre, og at der er et stigende udvalg iøvrigt. Men der er stadig musik der ikke findes på LP. Med tiden tror (frygter) jeg at meget musik ganske enkelt kun udgives på nettet. Ud fra et kunstnerisk synspunkt er det en god ting (ligesom CD'en på mange måder har givet et kunstnerisk boost i forhold til LP), fordi vejen fra kunstner til forbruger bliver kortere - det kræver ganske enkelt en meget mindre investering at udgive musikken, derfor kan man (igen) få udgivet sin alternative musik, i stedet for at undergrunden drukner i Aqua og DAD. Men fra et hifi-mæssigt synspunkt er det et problem: Musikken bliver pludselig (måske) kun tilgængeligt i et teknisk ringe format, og måske sker der endda en yderligere skærpning af den udvikling vi er midt i i øjeblikket - selve indspilningerne bliver af ringere kvalitet, dynamik-komprimerede og overstyrede. Rent kunstnerisk ligger der dog også en faldgrube i dette - hvorfor bruge penge på at indspille f.eks. trommer rigtigt i stedet for at bruge kunstige trommer, når slutbrugeren alligevel ikke kan høre forskel? Dén udvikling ved jeg da har kostet musikglæde for stort set alle hifi-entusiaster - tænk på hvor fed Everything Glows havde været hvis den havde haft samme lyd som No Fuel Left For The Pilgrims. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

|
| Sendt: 06 Februar 2005 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
144 DB ??? en jetjager larmer højst - højest 120 Db kunne du tænke dig at have sådan en i stuen. ??
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
|
| Sendt: 06 Februar 2005 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Herlig tråd! Mange ting jeg har lyst at mene noget om – nøjes foreløbig med denne frisparksbold.
Tag en vellykket grammofonplade og eller CD der på bedst mulig måde gengiver musikkens og de udøvendes performance (og der er altså temmelig mange GODE skiver), vil man så få et større musikudbytte hvis musikken var optaget med en bedre teknologi?
Jeg er ikke så sikker – men det er selvfølgelig min reaktion, jeg kan m e g e t nemt leve med det gode fra CD og vinyl og det er rigeligt godt nok til at udforske den rigdom musikkunsten har.
De nuværende systemer er gode nok til at jeg kan leve mig ind i musikken, der kan findes en stor naturlighed både på vinyl og på cd.
I modsætning til mange oplever jeg noget negativt når de store forcromede systemer spiller special fremstillet ”udstillings” plader. Enormt luftigt – enorme klange – og ingen musik. DEADPAN. Musikken var der jo men den er malket for sin egenart og splittet op i en overnaturlig stor Sukkerlagkage. Og med lagkage er det nemt - et stykke tak – og så er det nok. I sidste ende ville jeg betakke mig for at høre hele Wiener Philharmonikerne i koncertsalsstørrelse i min stue, det frister ikke.
Man kan ikke starte med teknikken – man må starte med musikken. Og med den næsten totale mangel på interesse for musik er det ikke bedre teknik der er brug for.
Prøv at se den fattige og fede menu der blev serveret ved Operaens åbning, prøv at se på den ulidelige degenerede overfede klistrede menu HCA skal ”fejres” med, stort, flot, indholdsløst. Hvad med læse lidt af ham før man fejrer føsdag – f.eks. den om kejseren og tekstilindustrien. -
Det er musikopdragelse, musikviden, musikglæde, lære at lytte, lære at spille, musiksproget som hele verden forstår, det skal dyrkes. Det burde være den største nyhed i TVA når Per Nørgaard har afsluttet en komposition. Det er mest sandsynligt at stykket først bliver spillet i England.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Februar 2005 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
| Om det er teknisk muligt er et eller andet sted ligegyldigt - at gengive det fulde dynamikområde fra DVD-Audio så det menneskelige øre kan udnytte det indebærer et max lydtryk på 144 dB. Det ved jeg ikke lige hvor mange der har lyst til... ;-) Det er ikke dynamikområdet i sig selv der er interessant, men opløsningen. |
|
|
Dog, for nu at træde over i lommefilosofiens rammer, så kan der være noget i retning med "hvis et træ vælter i skoven giver det så en lyd hvis ingen er der til at høre det" over det - på samme måde som at lyde over 20 kHz kan påvirke vores opfattelse af et instrument selv om vi ikke kan høre lydene som sådan, så kan lyde under 0 dB (0 dB er ikke lig med "ingen lyd", men er grænsen for den menneskelige hørelse) måske godt være en faktor i det samlede lydbillede - hvem ved? __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2005 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv lige engang og tænke på hvad USA kan udvikle rent militært når de ikke tænker på omkostningerne,var det feks. ikke noget med en halv storebæltsbro pr.fly i stk. pris.De vil vel bare have det næsten uanset hvad.
Tror i ikke at det ville være muligt om man ikke så så stort på det med omkostninger,ved godt at det er lidt langt ude men hvorfor kigge på begrænsninger allerede fra starten. __________________ Hilsen JRGW
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Februar 2005 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
Tror i ikke at det ville være muligt om man ikke så så stort på det med omkostninger,ved godt at det er lidt langt ude men hvorfor kigge på begrænsninger allerede fra starten. |
|
|
Det kommer lidt an på hvad du mener skal være muligt??  __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Februar 2005 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg hørte engang en der nævnte at Nelson Pass havde sagt at kunne man eks. bruge 100bit eller lign. så ville det for alvor være interessant.Altså noget der virklig vil noget.I dag gør man jo lidt det at man prøver på at lappe/forbedre på det eksisterende.Tråden var oprindelig tænkt som det bedste tænklige,man kunne udvikle ikke alle de lappeløsninger man prøver idag.Forstil dig at 16bit cd format ikke eksisterer og man skulle begynde hvor de andre gjore i sin tid.Men med nutidens teknologi og ikke datidens og gerne presse det til det yderste.
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 09 Februar 2005 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
| Jeg hørte engang en der nævnte at Nelson Pass havde sagt at kunne man eks. bruge 100bit eller lign. så ville det for alvor være interessant.Altså noget der virklig vil noget.I dag gør man jo lidt det at man prøver på at lappe/forbedre på det eksisterende.Tråden var oprindelig tænkt som det bedste tænklige,man kunne udvikle ikke alle de lappeløsninger man prøver idag.Forstil dig at 16bit cd format ikke eksisterer og man skulle begynde hvor de andre gjore i sin tid.Men med nutidens teknologi og ikke datidens og gerne presse det til det yderste. |
|
|
Jeg mener ikke det er nødvendigt med mere end 24 bit. Det er alt andet lige rigeligt. Samplingfrekvensen kan dog næppe blive for høj. Den ville jeg bruge krudtet på, således at det ville blive muligt at beskrive f.eks. 100KHz. Over det mener jeg ikke kræfterne er ofret specielt intelligent. 24bit 192 KHz er jo egentlig allerede en realitet, så jeg mener ikke der er så meget mere at hente i formaterne. Jeg tror mere på en forfining af DAC´sene. F.eks. gøre udgansgimpedansen frekvensliniær osv. Der findes jo f.eks. også metoder til at lave en gigamonsterforstærker, men hvis en almindelig monsterforstærker klarer jobbet lige så godt, så er der jo ingen mening i, at overdimensionere yderligere. Der svarer ret præcist til, at fordoble den nødvendige lytkapacitet i en forstærker, hvor langt kommer man lige med det.
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 09 Februar 2005 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm ...
CD'en er nu mere end 25 år gammel ... hvor gammel var stereo lp'en da CD'en kom ....?
For mig at se er der sket meget siden CD'ens barndom. Min første PC havde 20mb harddisk (1988), og dengang var CD'en allerede på banen med en lagringskapacitet på 30 gange dette.
Tænk tanken til ende ... idag har jeg 1GB ram i min bærbare ... det vil sige jeg kan indlæse hele mediet og afspille det direkte fra hukommelsen ... hvad giver mon mindst fejl ... læse fra RAM eller fra en sølvskive via en laser.
Det tekniske muligheder er uendelige ... hvorfor lade CD'ens tekniske begrænsninger som medie bremse kvaliteten. Alt andet lige må det være optimalt at afspille fra et fast medie og ikke fra en roterende skive ... hvad enten det er en CD eller en hard-disk. Aflæsningsfejl vil blive mindre, de fysiske påvirkinger på udstyret fra vibrationer må blive mindre ... ja der er mange fordele.
Om markedet går denne vej .. ja jeg ved det ikke ... i øjeblikket tror jeg at markedet går den vej som film og surround formaterne går. Det er her væksten er. Hvis DVD-film erstattes af down-load via nettet ... så går musikken samme vej.
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

|
| Sendt: 09 Februar 2005 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis cd´en skal gøres bedre så skal opløsningen kraftigt forbedres som det første. Tænk hvordan en cirkel der ud hvis den er lavet af muresten. Rund bliver den aldrig.
Plus det faktum at man ændrer et analogt signal til digital og tilbage igen, det kan aldrig blive bedre af at blive konverteret to gange.
|
| Til top |
|
| |
napsi Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Status: Offline Indlæg: 134
|
| Sendt: 09 Februar 2005 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
tubefreak skrev:
|
Hvis cd´en skal gøres bedre så skal opløsningen kraftigt forbedres som det første. Tænk hvordan en cirkel der ud hvis den er lavet af muresten. Rund bliver den aldrig.
|
|
|
Men ingen ville med det blåtte øje kunne se det, hvis murstenene var tilpas små. Husk samtidig at din LP også er lavet af mursten kaldet molekyler, dvs din LP har en endelig opløsning ligsom CD'en. :)
Citér:
|
Plus det faktum at man ændrer et analogt signal til digital og tilbage igen, det kan aldrig blive bedre af at blive konverteret to gange.
|
|
|
Optager og editerer man da stadig analogt i studierne?
|
| Til top |
|
| |