Forfatter |
|
rune-nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 16 August 2003 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Poul!
Nej, jeg spiller IKKE bas fra en kanal! Den viste løsning er lavet på BEGGE højtalere.
Subben har "low" in & out (phono) samt "high" in & out (højtalerkabel)
Jeg er lidt forviret over det du skriver, men jeg har vel netop sat subben parallelt over NAD forstærkeren. Hvad er det du mener med de 6 modstande der skal sættes ind? Jeg vil MEGET gerne høre forslag til bedere tilslutning af subben!!!
MVH. Rune Nielsen
Redigeret af rune-nielsen
|
Til top |
|
|
poul Udelukket fra forum

Udelukket fra forum!
Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 393
|
Sendt: 16 August 2003 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
hvis den er sat til begge kanaler er det nok ok.
2 x 3 modstande der laver en high output til et linie signal, er nok det der også sidder i subbes high indput. efter det er lavet om til et linie signal, sendes det ind i sub. forstærkeren. (internt)
en omformer, kan købs i de fleste elektronik forretninger, eller bil audio forretninger, da man tit bruger det til bil brug. der tager man sit ht signal og sætter til en extern forstærker. men den ville jo brænde af, hvis det ikke blev lavet til linie signal først.
du skulle købe den for en "slik" så det er da noget at prøve. men da det nok er det samme der sidder i sub, er der nok ikke meget forskel !
er der ikke pre in/out på naden ? det var der i gl. dage på NAD !
|
Til top |
|
|
Ghost DK Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 197
|
Sendt: 16 August 2003 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen,du skriver at Jeg har svært ved at undvære subben syntes jeg. Der mangler dybde i lyden. Dérfor valgte jeg dette setup i stedet for M3 super uden sub.Tror du ikke at de bare skal spilles til,fordi`jeg mangler ikke dybde på mine, så det er bare med at hører noget musik .Hej
__________________ Mit HiFi Bio
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 August 2003 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ghost DK
Det sæt M3 jeg lånte hjem var blevet spillet til inde i butikken, men jeg fandt at lyden blev markant bedre med C-subben på (også selvom denne ikke var spillet til). Men forskellen ligger nok i, at du (så vidt som jeg kan se) har signature modellen. Dét er nok en noget anderledes bas den leverer kunne jeg forestille mig. Men det afhænger jo også, hvad man værdsætter ved sit musik-anlæg. Jeg kan godt lide at "føle" stortrommen, og det syntes jeg bestemt ikke jeg gjorde på den rigtigt måde uden subben.
Poul:
Så havde jeg forstået dig rigtigt, og nej, der er ikke pre in/out på Silverlien serien. Kun på de billige NAD modeller Dette ser jeg også som den største fejl ved denne ellers fremragende forstærker!
Men der er nok ikke rigtig andre måder at tilslutte den sub på, end det allerede er gjort. __________________ Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler
Mit Hifi
|
Til top |
|
|
stjalke Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 255
|
Sendt: 16 August 2003 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rune:
"Jeg har nu lidt svært ved at se, hvorfor det skulle være så slemt at sætte subben parrellelt på højtalerkablet. Det svarer vel bare til at der var et ekstra sæt højtalerterminaler på forstærkeren som gik direkte ned i subben."
Des flere enheder/højttalere, des mindre modstand (Ohm) = forstærkeren har det hårdere = THD op.
"Hvorfor ville bedre kabler foriøvrigt hjælpe mig af med mine kortsluttere? Skulle jeg så tri-wire eller hvad? De er forresten monteret fra Audiovector's side på forhånd når man pakker dem ud af kassen, så de må da mene det er en OK løsning."
Det er en ok løsning, ja - men jeg vil skyde på at dine højttalere kun yder 70% med "kortsluttere" på.
"Jeg har svært ved at undvære subben syntes jeg. Der mangler dybde i lyden. Dérfor valgte jeg dette setup i stedet for M3 super uden sub."
Smags-sag, men for mig er en sub bare en masse ukontrolleret bas, som ødelægger lydbilledet. Tror jeg de fleste vil give mig ret i, hvis vi tager resten af dit setup som udangspunkt.
Det gør det jo hellerikke bedre af, at du ikke har sluttet subben rigtigt til.
- Thomas Angelbo
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 August 2003 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Modstanden falder da ikke, da højtalerkablet jo bare (som Poul forklarede det) fungerer som signal-kabel. Hvis subben IKKE var aktiv, ville modstanden klart falde (og THD stige) men det er jo ikke tilfældet her! Ret mig, hvis jeg tager fejl!!!
Mener du virkelig, at kortslutteren tager 30 % af effekten der komme fra forstærkeren??? Det ville jeg da virkelig være ked af, hvis det var tilfældet. Er der nogen der ved, om det kan passe? Jeg syntes det lyder overdrevet.
Hvordan tilslutter du selv dine højtalere til din forstærker? Jeg kan se, at du bruger Bi-wire. Så må du da også kortslutte mellem mellemtone og diskant eller hvordan fungerer det??
Det med ukontrolleret bas er nu nok en smags-sag. Jeg deler ved 50 Hz netop for at forebygge dette lidt, og jeg syntes ikke det er noget problem. Subben gør efter min mening bestemt ikke mit anlæg mindre musikalsk. Tværtimod. Den suplerer lige dér, hvor de små 6,5" basser ikke kan være med længere. Tror måske mange er slemme til, at dele for højt samt skrue for meget op for subben, så den dominerer alt for meget, og derved gør det hele rodet og ukontrolleret. Eller måske værdsætter man de forskellige aspekter i musikken forskelligt. Man lige meget hvad, så beholder jeg nu min sub, for jeg syntes ikke om lyden uden den! Spørgsmålet er så bare, hvor den skal stilles og hvordan den skal sluttes til!
Tak for de forslag og kommentarer jeg har fået
Flere generelle kommentarer til anlæget modtages MEGET gerne!
Redigeret af rune-nielsen__________________ Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler
Mit Hifi
|
Til top |
|
|
stjalke Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 255
|
Sendt: 16 August 2003 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Rune.
Ah, vidste ikk at den var aktiv - skal måske læse lidt nærmere inden jeg kommer med spydigheder ;)
Men Rune - hvad hvis du sparker en masse watt til højttalerene? - brænder du så ikke signal-indgangen af på subben af?
Det jeg siger med at "kortslutterne" tager effekten -- mener lyden - forringet kvallitet. Jeg har selv prøvet at køre med kortsluttere på mine Evidence højttalere -- Nuj det lød grimt :)
Jeg kører med Tara Labs Prism BI-wire som er et kabel med 4 ledere. Jeg tager 2x2 (plus, plus, minus, minus) ledere fra forstærker til højttaler, som så for 4x1 leder i dens 4 terminaler. Det er ikke BI-wire'ing som så, men jeg slipper for bassens induktion tilbage i mellemtone/diskant lederne. Og så er der også noget mere hul igennem fra forstærker til højttaler.
- Thomas Angelbo
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 August 2003 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Thomas!
Det er bare i orden der stod vist heller ingen steder, at subben var aktiv.
Om indgangen kan brændes af, ved jeg ikke. Det burde da ikke kunne lade sig gøre, hvis den er dimensioneret ordentligt. Men hvem ved? Jeg har nu haft rimeligt meget drøn på, uden at det er sket endnu.
Det må så være fordi dine Evidence højtalere kører 2-vejs, at det kan lade sig gøre med den tilslutning eller hvad? Jeg har jo (som man kan se på billedet) 6 terminaler, og for at slippe af med "slæden" skulle jeg jo så til at rode mig ud i noget med tri-wiring, som jeg syntes lyder alt for farligt i forhold til den løsning jeg har nu. Desuden har jeg jo kun et sæt højtalerudgange på min S-300 forstærker.
Er der andre med Audiovector M3 der kan fortælle mig, hvordan deres er sat op??? __________________ Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler
Mit Hifi
|
Til top |
|
|
poul Udelukket fra forum

Udelukket fra forum!
Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 393
|
Sendt: 16 August 2003 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
rune-nielsen skrev:
Hej Thomas!
Det er bare i orden der stod vist heller ingen steder, at subben var aktiv.
Om indgangen kan brændes af, ved jeg ikke. Det burde da ikke kunne lade sig gøre, hvis den er dimensioneret ordentligt. Men hvem ved? Jeg har nu haft rimeligt meget drøn på, uden at det er sket endnu.
den brænder IKKE af. inden i laves det om til en linie signal, og den er jo designet til at virke sådan, så giv den bare lidt havre.
Det må så være fordi dine Evidence højtalere kører 2-vejs, at det kan lade sig gøre med den tilslutning eller hvad? Jeg har jo (som man kan se på billedet) 6 terminaler, og for at slippe af med "slæden" skulle jeg jo så til at rode mig ud i noget med tri-wiring, som jeg syntes lyder alt for farligt i forhold til den løsning jeg har nu. Desuden har jeg jo kun et sæt højtalerudgange på min S-300 forstærker.
det "kortslutningsbøjle" virker jo om et kabler. forbindelsen er den samme. om det er kabel eller en bøjle. signal vejen er den samme. om bøjlen sidder på ht'eren eller i forstærkeren er det samme.
med bi eller triwireing, ændre du ved at kablet "lyder" anderledes, og du hæver nok også kapasiteten og sænker modstanden, ingen af delene er altid en fordel, men den basale for bindelse er den samme.
men igen, heller en godt singel wire setup en et tvivlsom bi eller triwire setup.
selv på Dynaudios high end højtalere er der kun et sæt ternminale, så ikke alle tro på det med fler wireing !
Er der andre med Audiovector M3 der kan fortælle mig, hvordan deres er sat op??? |
|
|
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 16 August 2003 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Det se sgu godt ud må man sige, og i øvrigt helt korrekt setup og indstilling af subben. Det ser ud som om din erfaring på landevej har givet pote.
Ang. bøjler og biwire.
Jeg har i en del år som standard kørt biwire, for det gjorde man jo. Men så fik jeg mulighed for at købe et MIT kabel billigt, og blev nødt til at køre singlewire. Det har jeg aldrig fortrudt, alt blev bedre, så jeg kan kun tilslutte mig at benytte godt single-wire, fremfor halvgodt biwire.
Det er ikke kun Dynaudio der sværger til singlewire, det gør cabasse også.
Hvis bøjlerne ikke er lavet af kobber (der benyttes ofte messing) vil jeg anbefale at benytte et en stump af det kabel du i forvejen benytter, til at erstatte kortslutningsskinnerne, eller købe en stump massiv NKT installtionskabel af god kvadrat.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 August 2003 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kjeldsen!
Tak for rosen!
Det lyder som en god idé at benytte noget af højtalerkablet, men problemet er, at der ikke er plads til 2 ledninger i samme terminal på min højtaler. For det er vel det du havde tænkt dig, eller har jeg misforstået det?
Er der slet ikke nogen der har en Sony DVP-S715 eller bare en kommentar til den? Jeg er utrolig meget i tvivl om, hvordan ligger i forhold til andre DVD-afspillere.
Men det lyder jo bare bedre og bedre efterhånden som det er ved at være spillet til! Jeg syntes sku det er et fint anlæg 
__________________ Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler
Mit Hifi
|
Til top |
|
|
Erik D Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 786
|
Sendt: 11 September 2003 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
rune-nielsen skrev:
Det lyder som en god idé at benytte noget af højtalerkablet, men problemet er, at der ikke er plads til 2 ledninger i samme terminal på min højtaler. For det er vel det du havde tænkt dig, eller har jeg misforstået det?
|
|
|
Hvis du monterer bananstik på ht-kablerne, bliver der plads til at kortslutte med en stump kabel 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 September 2003 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var da en god ide. Der er ikke monteret banastik ENDNU, men det tror jeg da lige jeg vil prøve. Tak for ideen  __________________ Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler
Mit Hifi
|
Til top |
|
|
Erik D Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 786
|
Sendt: 11 September 2003 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var så lidt - jeg har selv lavet samme nummer på mine Ht'ere, men jeg fik aldrig testet om der er noget at hente, rent lydkvalitetsmæssigt.
Lad os vide, om du kan høre forskel 
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7536
|
Sendt: 11 September 2003 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
rune-nielsen skrev:
Hej Kjeldsen!
Tak for rosen!
Er der slet ikke nogen der har en Sony DVP-S715 eller bare en kommentar til den? Jeg er utrolig meget i tvivl om, hvordan ligger i forhold til andre DVD-afspillere.
Men det lyder jo bare bedre og bedre efterhånden som det er ved at være spillet til! Jeg syntes sku det er et fint anlæg 
|
|
|
Sony DVP-S715 var Sony´s første topmodel dvd-afspiller i Europa, tildels med teknik fra den amerikanske DVP-S7000 som indtil sidste år stadig var en del af dvd-referencen i bl.a. USA.
Det er en ganske god maskine men er blevet afløst nogle gange og derfor ikke tidssvarende mere (det betyder ikke at der ikke er et godt billede på den) - afløsere som DVP-S7700, DVP-S9000ES og nu DVP-NS999ES.
Løbeværket er holdbarhedsmæssigt set et af de bedste de har lavet med to separate laser med hver sin blok. Alle lasere idag er stort set bygget sammen i samme blok og har en hårdere slidtage ved brug til både cd,dvd og mp3 end den separate og væsentligt dyrere løsning! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 September 2003 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ronin!
Tak for dit svar! Det var lige det jeg fiskede efter 
Om jeg begriber hvorfor nogle af de folk herinde ved så meget om alle mærker og modeller 
Endnu engang tak for hjælpen! __________________ Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler
Mit Hifi
|
Til top |
|
|
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
Sendt: 12 September 2003 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Fedt setup gid jeg have det da jeg var 19 år gammel men jeg have kun hjemme byggede Visaton alto 2 højtalerer og kenwood resiver.
Jeg har lyttet nad på audiovector engang for nogle år siden med linn kabler og det virkede meget fornuftigt.
Hvis du bor i nærheden af århus kan jeg da komme forbi og vise dig k600 det er et højtalerkabel man kan 3wire med det er nam nam, for jeg skal nemlig selv til at køre 3wire med klimax forstærkere inde længe så jeg har kablerne liggende allerede.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 September 2003 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jonas!
Tak for de rosende ord!
Det kunne da være sjovt at høre, men jeg bor 150 km. fra Århus, så det er nok ikke så heldigt, og det kabel koster nok LIDT mere end jeg har på mit budget (kunne jeg forestille mig). Hvad koster det egentligt?
Men det lyder da som lidt af et seriøst projekt du skal til at have gang i! Er det 3 styks Klimax Twin du vil købe eller hvad? Jeg kan da godt komme forbi og afhente dine AV 2250, så du slipper for at køre på lodsepladsen med dem 
Held og lykke med projektet! __________________ Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler
Mit Hifi
|
Til top |
|
|
Mike-J Forum Bruger

INFO: Bruger hedder nu: miju
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 516
|
Sendt: 12 September 2003 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Biwire er ikke så tosset endda!!... triwire er dog unødigt!...
Man bør altid køre diskant og mellemtonen sammen grundet at højts mulig homogenitet bedst opnås således!.. og så bør man her anvende et RIGTIG!! godt kabel!..
Det er nemelig rigtigt at det er bedre at singlewire med et sæt RIGTIG! godt kvalitets kabel, end det er at biwire med to sæt middelmådige kabler!...
Dog er det en rigtig god ide at fjerne den dybeste bas! og lade denne tage "turen" i sit eget kabel!.. der ( hvis der deles uUNDER! 150 - 200 Hz. ikke højre end 300 hz. dog!! ) ikke behøver at være af helt så optimal kvalitet.. men aligevel af rimelig kvalitet så det ikke kompromitere bas gengivelsen..
Men det er nemmere at finde et kabel der er godt i bunden og kun her! til rimelige penge! end det er at finde et der er godt til det hele eller at finde et billigt der er god i top & mid.
For at give et eksempel fra mig selv, så anvender jeg Taralabs RSC, kabler.
Jeg har Biwiring, hvor jeg anvender RSC. Rweference Gen2 til diskant & mellemtone. og så anvender jeg det noget billigere men dog stadig rigtig godt RSC. Prime 500 til bas!..
Et andet eksempel : Jeg kender en der anvender Audioquest Sterling til disk./mid. og Audioquest Midnight til bunden.. Midnight er et noget billigere kabel end det hunde dyre Sterling!!..
Hvis du eks. køber noget Taralabs i hifiklubben ( hvor jeg formoder du har købt dit NAD ?) men ikke vil ofre vildt mange penge!.. så er eks. Taralabs RSC Prime 500 et godt bud til diskant og mellemtone..
Her fjerner du kortslutnings bøjlerne.. og køre kablet til mellemtone terminalerne og så tager du et stykke af Prime500 kabler, som du skære af i en længde der passer op fra mellem terminal sættet til diskant terminalerne.. og laver en lille kortslutnings bøjle af disse små længder.. så går signalet gennem Prime kablet til mid. terminalerne og vidre fra disse gennem SAMME! kabel type op til diskant terminalerne.. ( det kan også gøres omvendt!..)
På denne måde køre du diskant og mellemtone sammen i et RIGTIG godt kvalitets kabel!..
Bassen skal så have sit helt eget!.. her er noget Taralabs Omni mere end godt nok og koster kun ca. 50 kr./m. 1/6 af hvad Prime 500 koster.. og det er mere end godt nok til bassen!!...
Til subben er det tykke kobber kabel du allerede har godt nok!.. især hvis den spiller et stykke under de 75 Hz. og du snakker jo om 50 Hz... her er ikke behov for den store neuancering men mere hul igennem! og det er der rigeligt af her!..
Taralabs Prime500 kan købes brugt for 1/3 af ny prisen som regel... det har jeg gjort!! ny prisen er 350 kr./m. men jeg tøver ikke med at anbefale dette!..
Audioquest Midnight kan ligeledes fås for samme penge brugt.. da de lå i samme prisklasse.. dette kan du med fordel kombinere med det billigere Crystal til bassen eller endda blot noget type 4 eller 6... som er fint nok til dette formål!..
Midnight kan du faktisk i sig selv splitte op så det bliver et biwire kabel!.. på denne måde kan du køre triwiring hvis du skulle ville det aligevel!.. og så Crystal eller Type 4 eller 6 på bunden..
Vigtigst er dog at det er SAMME!! kabel producent og filosofi der ligger bag de anvendte kabler!.. dette er den bedste garanti for at det vil summere ordentligt sammen!.. ISÆR!! hvis man aligevel deler mellem diskant & mellemtone!!... ALTID!! samme kabel her!!
Så princippet er kort og godt et dyrt og godt til diskant og mid. og et noget billigere på binden!! men begge fra samme kabel producent og af beslægtet type!!............
Hvad kabler du skal købe er op til dig!.. jeg har her blot givet nogle eksempler!..
( Der er nok andre af en anden mening!.. men det er der jo lige meget hvad man vil anbefale!.. men dette er noget jeg kan stå inde for!... )
Jeg vil dog hvad du så end vil vælge eller hvilke kabel råd du tager.. anbefale at skifte de du anvender nu til "hoved" højtalerne!!.. her vinder du MEGET!! så fint udstyr fortjener mere!.. og der er mere vellyd at trække ud af det med bedre højtaler kabler!..
mvh.
|
Til top |
|
|
frederik Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2003
Status: Offline Indlæg: 135
|
Sendt: 12 September 2003 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der virkelig ikke en pre-out på sådan en NAD...
Lyder utroligt.
Mvh.
Frederik
|
Til top |
|
|