Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 07:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Mit Første Hifi! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 13 September 2003 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Mike-J skrev:

Biwire er ikke så tosset endda!!... triwire er dog unødigt!...

Ja du kan komme med lange tekniske forklaringer der kan jeg ikke være med men dette gør altså ikke din viden mere korrekt, i HIFI verden har teorien sine støre begrænsninger den opamp med bedste data er ikke den som nødvendigvis lyder bedst.

Jeg har nogle kammarter der er indehaver M3sig, M3, og Jeg har længe haft 3vejs Linn højtalere, fælles for alle disse højtalere er at der er meget stor forskel på 2 og 3-wiring. der er meget at hente og senere kan man køre 3 vejs med 3 forstærkere og tilslut 3-vejs aktivt.

At du kun tror på biwiring er oki for min men det fortæller om din begrænsede viden og erfaring at du kan sige at 3wiring ikke er godt. Selvom mine kammarter ikke køre med Linn kabler på deres 3wiring så er der store forbedringer at hente, synd for dig du ikke har lyttet dette.

Jeg ved godt at nogle højtaler produventer ikke kan lave 3 wiring eller ikke tror på andet, det er da kun fordi de ikke er kloge nok til at få 3 wirring til at fungere.

Fordi du ikke kan finde udaf det betyder jo ikke at andre ikke kan. Den mad at det ikke bliver harmonisk når man skiller det af, men du skiller det jo ad med bassen, indrømmer du så der at den ikke er harmonisk med mellemtonen og diskanten ?

Lad dog Rune teste dette selv og lad ham selv bestemme hvad han syntes om PUNKTUM.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 13 September 2003 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

rune-nielsen skrev:

Hej Jonas!

Tak for de rosende ord!

Det kunne da være sjovt at høre, men jeg bor 150 km. fra Århus, så det er nok ikke så heldigt, og det kabel koster nok LIDT mere end jeg har på mit budget (kunne jeg forestille mig). Hvad koster det egentligt?

Men det lyder da som lidt af et seriøst projekt du skal til at have gang i! Er det 3 styks Klimax Twin du vil købe eller hvad? Jeg kan da godt komme forbi og afhente dine AV 2250, så du slipper for at køre på lodsepladsen med dem

Held og lykke med projektet!

AV 150 km det er sku lidt langt væk. Nej er du tosset jeg har sku ikke råd til at købe til 3vejs effekter i klimax det koster for mange penge ØV. Jeg skal teste klimax effekter samt linn's nye akkrurat højtalere det skal nok blive sjove..

Linn's k600 kabel koster 2500kr for 2 gange 3 meter og brugt har jeg set det til 1000kr. Vil du lodde selv så kan stumperne købes løst og så kan du lave det til ca. det halve. Men tag og lyt inden du køber det er mit råd. hvor arbejder din far altså ham der skaffede dig dine højtalere ?

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Mike-J
Forum Bruger
Forum Bruger

INFO: Bruger hedder nu: miju

Lokalitet: Bornholm
Sendt: 13 September 2003 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Jonas bojer]
Mike-J skrev:

Biwire er ikke så tosset endda!!... triwire er dog unødigt!...

Jonas siger  :  Ja du kan komme med lange tekniske forklaringer der kan jeg ikke være med men dette gør altså ikke din viden mere korrekt, i HIFI verden har teorien sine støre begrænsninger den opamp med bedste data er ikke den som nødvendigvis lyder bedst.

Jeg har nogle kammarter der er indehaver M3sig, M3, og Jeg har længe haft 3vejs Linn højtalere, fælles for alle disse højtalere er at der er meget stor forskel på 2 og 3-wiring. der er meget at hente og senere kan man køre 3 vejs med 3 forstærkere og tilslut 3-vejs aktivt.

At du kun tror på biwiring er oki for min men det fortæller om din begrænsede viden og erfaring at du kan sige at 3wiring ikke er godt. Selvom mine kammarter ikke køre med Linn kabler på deres 3wiring så er der store forbedringer at hente, synd for dig du ikke har lyttet dette.

Jeg ved godt at nogle højtaler produventer ikke kan lave 3 wiring eller ikke tror på andet, det er da kun fordi de ikke er kloge nok til at få 3 wirring til at fungere.

Fordi du ikke kan finde udaf det betyder jo ikke at andre ikke kan. Den mad at det ikke bliver harmonisk når man skiller det af, men du skiller det jo ad med bassen, indrømmer du så der at den ikke er harmonisk med mellemtonen og diskanten ?

Lad dog Rune teste dette selv og lad ham selv bestemme hvad han syntes om PUNKTUM.

[/QUOTE]

Altså!!!.... Jonas!!! for %¤#"!!&$£@! ......  

Lad mig først sige at triwiring ikke er nogen dårlig ting hvis man vil TRIAMPE!! og det er en nødvendighed hvis man skal køre 3 vejs aktivt!! derudover er det ganske unødigt!..

Hvad angår forskellige kabler! så kan det godt være at du kender nogle der har sluppet godt ra det!?? men det er sgu mere hæld end forstand! og  jeg kander da også nogle der har brugt forskellige kabler med et godt resultat!.. MEN!! efter lang og omhyggelig tilpasning og udvælgelse af disse kabler!........

Jeg har selv på et tidspunkt kørt med 3 wiring i længere tid da jeg havde eksterne delefiltre og tri amping!!  så om ikke her og snak om begrenset viden på området!...  jeg har afprøvet  flere kabel løsninger og kombinationer end du kan drømme om! og du har! nok kommer til...

Klart og tydeligt viser det at medmindre man vælger samme kabel type helevejen ( undtagen til bas under 150 Hz.) så er der størst chance for at det går galt og at det ødelægger homogeniteten i lyden!..

Dette grundet forskelleig kapasitet, skin effekt, induktion, dc. modstand, fase /løbe tid forhold og mange andre faktore der skal tages hensyn til i kabler!..

For det meste bliver det noget ROD! med forskellige kabler  ved biwiring og endnu mere ved 3 wiring!!

Der er altid eksempler på det modsatte og det har jeg da også selv oplevet!..

MEN! generelt er der størst chance for at det bliver noget "ged"!!

DERFOR ANBEFALER JEG ALTID SAMME KABLER HELE VEJEN!!..

Triwiring er ikke dumt!..  det vil jeg ikke sige! men mange gange unødigt!..

Mine erfaringer er klart at hvis du har eks. 3600 kr. til højtaler kabler og så køber 2 sæt af 3 m. ( også selv om de er ens!!) til eks. 300kr./m. ialt 3600 kr. 

Eller hvis du  køber  ET sæt kabler til 3600kr. 

Så vil sættet til  3600  kr. give den bedste gengivelse!..

Dette gældende bved ren 2 vejs eller ved biwiring mellem diskant og mellemtone!..

Igen så er opdeling mellem bas og diskant & mellemtone det bedste!..  altså diskant & mellemtone samen og bas under 150 til max. 300 Hz.  bedst! og her kan man godt anvende forskelleige kabler!...  dog det bedste og dyreste til "toppen"..

MEN! selvfølgelig står det Rune frit for at selv afprøve dette!! jeg giver jo bare et godt råd! så han ikke går helt galt i byen!.. hvem siger han har råd og lyst til at afprøve utallige kabler og kombnationer for at finde en der fungere!??? hvem siger han har råd og eller mulighed for det??... og har man ikke det! så gør man bedst i at holde sig til et og samme kabel type!.. og ved at følge de råd jeg giver her!!...  så kan han ikke bruge, at du kender nogen der har lykkeds med at kombinere forskellige kabler, til noget!!.. 

DER ER FAKTUELT!! STØRE CHANCE FOR AT DET GÅR GALT HVIS MAN GØR DET!! 

Og hvis du ikke ved det er det DIN! viden der er  meget begrenset og mangelfuld Jonas!!

Jeg kan give et klart og tydeligt eksempel!!...jeg har prøvet og andre ligeså!!..

Et specifikt kabel mærkes kabler til 450 kr./m. bruges i biwiring mellem diskant og mellemtone, og bas!.. ialt 3 sæt ( altså triwiring )  dette lyder ganske fint!..  så indkøbes et andet kabel fra samme firma med samme principper og materialer og filosofi i bag... dette koster 1000kr./m. dette afprøves først på diskant og derefter på mellemtone!..  resultatet er ikke godt!..  lyden hænger ikke rigtig sammen!..

Så isættes et "jumper" sæt og diskant og mellemtone køres nu sammen med det dyre 1000kr./m. kable!.. og stadig det andet tuil 450 kr. på bassen, der delse ved 190 Hz. ( og her er ingen problemer!)   resultatet bliver nu en KLART FORBEDRET GENGIVELSE PÅ ALLE!! PUNKTER OG OMRÅDER END MED DE TO SÆT TIL 450 KR...... bassen er stadig god og hænger fint sammen! med det "billige" kabel!..

Grunden til dette er den noget mindre krittiske tilpsaning under 150 - 200 Hz. og jo længere men kommer ned!! her er de homogenitets problemer man oplever i frekvens området og en overgang her mellem 300 Hz. og opefter!.. her er øret meget mere følsomt..

Dette er en af grundene til at bas & subwoofer systemer faktisk KAN! fungere og integreres!! bare der delse under 200 Hz. jo lavere jo bedre og mindre hørbart bliver en overgang!..

Dette er en grund til at man kan integrere en 10 eller 12 tomme enhed med en mindre og ellers hurtigere mellemtone enhed!  jo mere forskel der er på enhederne og jo støre de er o laver må man dele for at få det til at hænge sammen!..

Singlewiring med et noget dyre kabel klart og tydeligt bedre end biwiring med halvt så dyrt og godt kabel!...

At jeg så senere nu køre biwiring med to sæt af det dyre kabel med endnu bedre resultate er en anden historie!.. som sagt biwiring er ikke dumt!!..   men står amn med x antal kroner! så er det dyreste kabel man har råd til single wire!! den bedste løsning i forhold til to sæt kun halvt så dyre kabler!..

( så kan man senere opgradere til biwiring med dette dyre kabel når man igen får råd!!)

Selvfølgelig fungere biwiring og triwiring Jonas!!...  og er altid at fortrække!..  hvis man har råd!! til det samme optimale kabel hele vejen!.. ( undtagen  til REN! bas UNDER 200 - 150 Hz.. her kan der godt anvendes både billigere og andet fabrikat!! sålænge det er godt i bunden!.. )

Men det er bedste at starte med det bedste singlewire kabel man har råd til! mellem diskant & mellemtone!! her får man den bedste gengivelse!!

Kom ikke her og snak om viden inden for området Jonas!!!!!! og der er ikke meget teori i dette Jonas!!!.. det er hørbart faktum!!! såvel som teoretisk...

Selvfølgelig er der altid undtagelser sov. osv.... alt er jo relativt!!... men det kan Rune ikke bruge til en skid hvis han pluslig står med to forskellige hunde dyre kabler DET IKKE FUNGERE SAMMEN!!..  det er penge ud af "vinduet"...

Dette har jeg selv erfaret bittert og dyrt købt!!!!

DERFOR RÅDER JEG SOM JEG GØR!!...

Og jeg tør godt at påstulere at det i denne sammenhænge er DIG! der har begrænset erfaring og viden og som mange gange før udtaler dig skråsikkert på dette grundlag!!.....

Jeg har iøvrigt privat rådet Rune til forskellige kabel løsninger af forskellig fabrikat både til bi & triwiring i forskellige prisklasser!...altså en løsning til hvad han nu vælger!! om det så er biviring med diskant og mid sammen og bas for sig eller triwiring!...

Valget er hans både mellemkabel typer og måde at forbinde på!!..

Jeg råder privat om dette!,  da jeg ganske enkelt ikke gider at gøre det her!.. og skulle høre på alt det l**t der så lukkes ud om netop de mærker jeg anbefaler fra de der uundgåligt sidder og mener modsat og har noget mod hvad jeg har gode erfaringer med!!..  og ganske enkelt ikke atter gider at skulle forsvare mine valg mod de ekstrem holdninger der ligges for dagen her for og imod hvad man nu end enten har eller anbefaler!..

På den måde kan Rune SELV!! danne indtryk af det jeg anbefale kontra hvad andre så end må anbefale om noget!?.. uden at skulle tage stilling til en masse mudderkastning og andet!..  og blot uden forudtagen hed lytte og vælge!...

Sådan vil jeg for eftertiden rådgive vedrørende specifikke produkter HER!...

mvh.

Til top Vis Mike-J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mike-J

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 14 September 2003 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Mike-J skrev:

Lad mig først sige at triwiring ikke er nogen dårlig ting hvis man vil TRIAMPE!! og det er en nødvendighed hvis man skal køre 3 vejs aktivt!! derudover er det ganske unødigt!..

(Jonas) Ikke i de test jeg har lavet og på de anlæg jeg har lyttet. Jeg har lige kørt 3-wire og bi-wire og singelviret hr i weekenden med Klimax forstærkere og 3-wire er det bedste her.

Hvad angår forskellige kabler! så kan det godt være at du kender nogle der har sluppet godt ra det!?? men det er sgu mere hæld end forstand! og  jeg kander da også nogle der har brugt forskellige kabler med et godt resultat!.. MEN!! efter lang og omhyggelig tilpasning og udvælgelse af disse kabler!........

(Jonas) DU MISFORSTÅR mig. ved 3, bi eller singel wire bruger man ALTID samme kabler det jeg skrev at det ikke kun var folk med linn kabler der benyttede 3-wire med stor fordel.

(Jonas) så er denne sag vist ikke længere resten du skrev var for at forsvarre at tri-wire skal være med samme kabel type og deri er jeg jo enig. JEg nævnte andre mærker fordi jeg hr hørt 3-wire system med cyrrus og audiovector højtaler med kabler fra cyrrus og det fungerede fint.

JO forresten du kan ikke bruge andet kabel til bassen ;O) det dur ikke og hvis dit system ikke kan afsløre dette så der det fordi det farver for meget.

Mike-J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2003 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Jonas bojer]

(Jonas) Ikke i de test jeg har lavet og på de anlæg jeg har lyttet. Jeg har lige kørt 3-wire og bi-wire og singelviret hr i weekenden med Klimax forstærkere og 3-wire er det bedste her.

Mj : det betvivler jeg IKKE!!.. men du ville sikkert få bedre lyd med Biwire med 1/3 så dyre kabler!!! ( ved passiv deling!)

(Jonas) DU MISFORSTÅR mig. ved 3, bi eller singel wire bruger man ALTID samme kabler det jeg skrev at det ikke kun var folk med linn kabler der benyttede 3-wire med stor fordel.

MJ : fint det er vi så ikke uenige om!!.. SAMME KABLER VED BIWIRE MELLEM DISKANT OG BAS/ MID I TOVEJS SYSTEMER!.. dog til 2½ eller 3 vejs systemer hvor bassen under 150 - 200 Hz. er for sig selv!... kan man sagtens anvende andet kabel end de der anvendes til diskant & mid!..  

Og folk med Linn udstyr ligger under for samme regler som folk med andet udstyr!..

(Jonas) så er denne sag vist ikke længere resten du skrev var for at forsvarre at tri-wire skal være med samme kabel type og deri er jeg jo enig. JEg nævnte andre mærker fordi jeg hr hørt 3-wire system med cyrrus og audiovector højtaler med kabler fra cyrrus og det fungerede fint.

MJ : kender ikke disse kabler så det vil jeg ikke betvivle!!

JO forresten du kan ikke bruge andet kabel til bassen ;O) det dur ikke og hvis dit system ikke kan afsløre dette så der det fordi det farver for meget.

MJ : Sikke noget ævl!!  under 150 Hz. KAN!! du ikke høre en skid Jonas!... påstår du andet brækker jeg mig af grin!..  tager du to kabler begge med rigtig god kontrol, tværsnit og styr over bassen, så kan du gud hjælpe mig ikke høre forskel på dem når man skifter!!!

PÅ INGEN!!! SYSTEMER JEG NOGENSINDE!! HAR HØRT!! KAN JEG ELLER NOGEN JEG KENDER, HØRE SÅDANE FORSKELLE DU PÅSTULERE AT MAN SKAL KUNE HØRE NÅR DET GÆLDER BAS UNDER 150 - 100 Hz.

Man kan høre om kabler er gode eller dårlige til at gengive bas!! om der er styr over tingene, kontrol, fasthed, neuancering, dynamik, dybde & hul igennem!..  mm.

Men IKKE!! hvilket kabel det er eller om det er samme kabel som anvendes OVER! 150 Hz...

Gør dig nu ikke til grin og påstå at DU! kan!!...

På Linn Ninka, B&W-S-800N, mine egne BGR2,5-mk4. højtalere samt et par ProAc. Response 3,8 har vi afprøvet dette hos krly. for længe siden!! dette over hans Linn udstyr samt hans Marklevinson!!..

Og med kabler fra Linn, AudioQuest, Furukawa, Taralabs, Supra, Dali, Transparent, Kimber, Renassance, Cord, Monster og Nordost.

INGEN AF OS DER LYTTEDE KUNNE HØRE HVAD KABEL DER BLEV ANVENDT TIL BAS! under de 200 - 150 Hz.. sålænge det var godt til at gengive netop bas!..  der var da selvfølgelig forskelle i hvor god bas gengivelse de forskellige gav!!.. 

MEN! det var NETOP!! ikke ens kabler på både top & bund der var bedst her!...   altså de kabler der blev anvendt på diskant / mellemtone var ikke nødvendigvis de der gav den bedste bas gengivelse!..

Og der var INGEN!! problemer med homogenitet eller samspil eller andet!! dette var ikke  muligt at høre!.. MEN!!!  afprøvet på et par systemere hvor delefrekvensen mellem mid og bas lå OVER!! 300 Hz. var det ganske tydeligt at høre!.. selv om systemet ikke engeng havde så god opløsning og evne til at vise forskelle som de før nævnte højtalere!..   så kom ikke her Jonas og snak om ikke kunne høre det fordi det amn lytter på ikke kan vise forskellene!..   over 300 Hz. kan det høres på en hver midelmådig højtaler! UNDER!! ikke engeng på de aller bedste og dyreste!!..

Jeg anvender selv Taralabs både på top/mid. samt bas!..  dette grundet Det Taralabs jeg anvender på bassen nu er bedre end det kabel jeg før anvendte!.. og såm var et AudioQuest!.. det giver en subjektiv dybere gengivelse med mere fylde end AudioQuest kablet og dette UDEN! at kompromitere neuancering, kontrol og opløsning ( den smule der er helt der nede under 100Hz. ) AudioQuest kablet er godt! og der er ingen problemer med at anvende dette!.. man høre ikke nogen problemer med homogenitet eller andet!... MEN! Taralbs kabler er blot bedre i bunden også!...  det jeg nu anvender er det jeg før anvendte på "toppen" og på denne anvender jeg nu bare en dyre og lidt bedre udgave af taralabs kablet.. 

Hertil kan jeg sige at bytter jeg om på dem er der INGEN!! hørbar forskel i bassen!!! KUN! i toppen som med det dure er en anelse mere velopløst, men under de 150 Hz. høres der ingen forskelle på de to!.. det ene koster 350 kr./m. det andet 1500 kr./m.

Dette gælder dog kun ved biwiring!!.. køre man single wire med disse er det dyre OGSÅ! bedre i bassen...

MEN SOM TOMMEFINGER REGEL VIL JEG GODT PÅPEGE AT JEG SELV VIL RÅDE TIL AT ANVENDE SAMME KABEL MÆRKE TIL ALT!!!!!!!  så går det ikke helt galt!! men man kan godt anvende en lidt billigere udgave til bas under de 150-200 Hz. sålænge denne udgave stadig giver en god bund!..

Hertil skal siges at mange billigere modeller faktisk som regel giver lige så god bund som de dyreste!.. når man netop!! biwire så bassen under de 150 -200Hz. er for sig selv!!..

Det man får på de dyre er højre opløsning og bedre gengivelse i det svære område opefter!..

Ved single Wire eller en delefrekvens OVER! 300Hz. er det dog en helt anden historie!!.. her gælder : SAMME KABLER BÅDE FABRIKAT OG KVALITET!!!

mvh.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 14 September 2003 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Mike-J skrev:

INGEN AF OS DER LYTTEDE KUNNE HØRE HVAD KABEL DER BLEV ANVENDT TIL BAS! under de 200 - 150 Hz.. sålænge det var godt til at gengive netop bas!..  der var da selvfølgelig forskelle i hvor god bas gengivelse de forskellige gav!!.. 

Ja ja ja Mike-j jeg vil da ikke betvivle jeres manglende evner

De test jeg har lavet med at bytte kabler ud ved 3-wiring har klart givet udtryk i at diskanten bliver mindre opløst og stemmerne mere livløse med for dårlige kabler til bassen. For mig er bassen det mest følsomme område for MANGE anlæg har ikke styr på dette område og det går meget udover diskanten. Har lige nu fortaget testen med at tage 2 stik fra min k600 og byttet kablet til bassen ud med Noget Tara Labs kabel og det kunne selv min kæreste høre forskel på. Hvor Espekkerne deler ved jeg ikke. Men hva fanden det gør heller ikke noget Mike du kan jo heller ikke høre hvis dine højtalere flyttes blot et par centimeter.

PS skal vi ikke stoppe i denne tråd jeg vil ikke ødelægge denne tråd så hvis du har mere på hjertet i denne sag så start en ny tråd jeg skal nok følge trop.

Mike-J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2003 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Altså!!... Jonas!!....Du udtaler dig så på baggrund af at du ikke engang ved en så simpel ting som hvor dine egne højtalere deler??!!...  DET SIGER EN DEL!!...

Det du skriver med toppen ændre sig alt efter hvad du bruger af kabler i den dybeste bas, er dog det værste vrøvl jeg har hørt!!..

Diskanten lyder subjektivt bedre hvis bassen er renere og især dybere!.. af en og anden grund! ( nok den rum info der ligger i bunden og som skal hænge sammen helevejen for at summere rigtigt?) det har du ret i!.. 

Så har du så meget dårlige kabler i bassen at den helt minster bund og kontrol mm. kan det nok subjektivt virke sådan!

jeg kan sige at jeg selv har oplevet en lignende virkning da jeg gik fra 2½ vejs system med en enkelt 7 tomme bas enhed og en begrænsning i bunden på 38 Hz. ( f-3) og så til et par 12 tomme og 18 Hz. ( f-3) ren subjektivt lød hele lydbilledet renere og mindre anstrængt og toppen renere og mere afslappet og let flydende!.. 

Dette blev yderligere forstærket når der kom seperate forstærkere på bassen, og effekttrinene til diskant / mellemtone blev aflastet fra at skulle gengive bas..  og når man så skar bassen helt væk fra mellemtonen skarpt ved 70 Hz. lidt over en oktav fra delefrekvensen mellem bas systemet og top systemet, her lød hele toppen langt renere og mere magtfuld!.. 

men jeg har på ingen anlæg hørt noget nær det samme med kabler og med deling af bas og kabler under 150 Hz.!!

Du snakker om "NOGET" Taralabs kabel!??  HVILKET OM JEG MÅ SPØRGE??..

Jeg tror ikke på at du bare har fremtryllet  et par længder Taralabs RSC. Reference Gen2. til en lille test her og nu!!!... 

Og hvis det er de billigere Klara, Omni, Nexa eller Prisem??  så er du da total langt ude! hvis du sammenligner disse med dit noget dyre Linn!!... det er ok! kabler i pris klassen! men heller ikke mere!..  og vi er ikke her for at diskutere om dine Linn kabler er bedre end Taralabs eller andre!.. det er ikke DET! der er kærnen i lige denne diskution!..

Hvis dine højtalere iøvrigt deler over 300 Hz. mellem mid og bas, er det så klart mere følsomt og hørbart hvad du anvender af kabler!!.. og jeg tror godt at du kan høre hvis du blander kabler! 

Hvis det deler mellem 300 & 150 Hz. er det mindre hørbart men kan stadig være kritisk over for en del faktore så selv har vil jeg dog selv anbefale samme kabler som mellem diskant og mellemtone!..

UNDER!! 150 Hz. er det ligegyldigt!.. her tæller kun om kablet har styr over bunden!! altså om det er godt i bassen!.. om det er samme fabrikat mm. har ingen indflydelse!.. der opstår ikke homogenitets problemer eller andet her!...  det KAN!! dine øre bare ikke høre og påstår du andet er du fuld af Bull ... !!

Det eneste der selvfølgelei er eviggyldigt er at de anvendte kbler skal gøre "jobbet" ordentligt!..  så det jeg siger er ikke at det er HELT!!! ligegyldigt hvad man bruger til bassen!.. men reglerne og forholdene er anderledes og betydelig mindre kritiske her end mellem diskant og mellemtone eller over 300 Hz.!..

Hvis du kan høre forskel på anvendte kabler i bassen og det er under de 300 til 150 Hz. er det fordi at der er forskel på hvor godt de anvendte kabler gengiver bas!...  og sådanne forskelle er der såklart mellem alle kabler! 

MEN! DET ER INGEN ABSOLUT REGEL AT MAN SKAL ANVENDE SAMME KABEL I BASSEN UNDER 150 Hz. SOM MAN GØR MELLEM DISKANT OG MELLEMTONE!!

Så bland nu ikke tingene sammen Jonas! og gør det til et korstog for bestemte kabler kontra andre!! hvis dine Linn kabler hos dig lyder bedst OGSÅ!! anvendt i bassen så er det jo fint!... men det er ikke fordi de er de samme som anvendt mellem diskant & mellemtone!!.. det har INTET! med det at gøre!..

Og at det ikke kan høres når højtalerene flyttes nogle cm. vidner kun om at de har en noget mere optimal og bedre spredning end dine!!! og derfor er mindre opstillings følsomme!...  og det er noget vi har været indepå før andetsteds og som ikke høre til her!... ( men også her aner du ikke hvad du snakker om!!)

mvh

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 September 2003 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

SÅSÅ... hvis du vil undgå sletning af dine indlæg, så holder du tungen pænt lige i munden og griber det an fra den faglige vinkel - også selv om du føler, du argumenterer for uforstående ører !!
Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

Mike-J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2003 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

SORRY!!..

Bare en reaktion på en noget nedladende holdning fra Jonas side!...  ( det med manglende evner mm. )

Iøvrigt har Jonas for en sjælden gangs skyld ret!.. denne diskution bør fortsættes i en anden tråd lavet til dette emne specifikt!!

Det var rådgivning vedrørende forbindelse af de her viste højtalere der var emnet!.. men Jonas skulle absolut blande sig og straks angribe mine råd og holdninger!.. istedet for bare at stille og roligt komme med sine egne betragtninger og erfaringer..

Skal det være så OK!!.. lad os tage den "kamp" men blot andetsteds!..

Jeg flytter den vidre debat vedrørende dette til Tilbehør & Tweaks....

over & out!...

mvh. 

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Sendt: 26 September 2003 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Hej Igen!

Det kabelvalg satte da virkelig gang i lidt af en debat, som egentlig er ganske spændende, men som ikke rigtig gav mig noget som helst klarere billede om, hvorvidt jeg skal satse på single- bi- eller tri-wire til mine højtalere.

Jeg købte for en uges tid siden et Kimber PMJ balanceret kabel mellem min S500 og min S300, og det lyder nu ganske godt, omend der ikke er den helt store forskel. Men jeg syntes nu bunden er blevet mere kontrolleret og at toppen er blevet mindre skinger.

Jeg vil nu ud og købe nogle nye højtalerkabler. Da de meget gerne skal være brugte, og jeg ikke lige bor i nærheden af noget som helst, har jeg ikke rigtigt mulighed for at høre alle mulige kabler inden jeg bestemmer mig, og da jeg ikke har lyst til at skifte en hel masse ud, bliver jeg nødt til at få nogle forslag herindefra, som jeg så støtter mig meget til!

Da jeg er meget tilfreds med mine Kimber PMJ som signalkabler, tænkte jeg at det var oplagt at fortsætte med dette mærke (Kimber) som højtalerkabler. Men hvilken model skal jeg gå efter? Og syntes i jeg i mit tilfælde skal satse på single- bi- eller tri-wire?

Mit budget ligger på MAX 1000 kroner (gerne lidt mindre) for et brugt sæt. Jeg skal bruge 2-3 meter. Umiddelbart er jeg mest tændt på at købe et meget godt single-wire kabel frem for et mindre godt bi- eller tri-wire, men er det dumt?

Forresten har jeg svært ved at se, hvordan jeg skal kunne have plads til 3 højtalerkabler i hver udgang på min S300. Kan det godt lade sig gøre? Jeg skal jo desuden også have sat subben parallelt på som jeg har det nu.

Men mine højtalere er virkelig ved at være spillet til nu. Jeg tror ikke de bliver bedre end de er nu. Det er en fornøjelse at høre på! Virkelig en lækker lyd til alle former for musik, som jeg hører. Eneste problem er, at jeg ofte kommer til at bruge en time eller to for meget om dagen til at høre musik, og det kan godt gå lidt ud over lektierne

På forhånd tak for svarene, og go' weekend til alle!

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted

Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 September 2003 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Jeg er virkelig imponeret over din interesse for Hi-Fi (din alder taget i betragtning) og det set-up du har anskaffet for SU mv.

Fint at du har bruger forummet inden de helt store investeringer. Jeg er selv ny her, men regner også med at jeg vil høre medlemmers mening om evt. investeringer.

Til top Vis Audi A3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audi A3 Besøg Audi A3's Websted

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2003 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Hej Audi A3. Tak for dine ros. Det varmer alt sammen . Det er dog ikke SU der har betalt det, da jeg først for myligt er begyndt at modtage dette (da man jo skal være 18), og da SU forresten ikke de helt vilde beløb (men nok syntes jeg).

Derimod ligger der mange timer på arbejde såvel som på landevejen med prof. grej. Men det er helt sikkert det hele værd  (ellers havde jeg vel også bare drukket det hele op eller noget )

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted

Mike-J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2003 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Kimber er fortrinlige kabler!...   kan du lide lyden og resultatet med signalkabler!?  så vil du sikkert også finde at højtaler kablerne er lige så gode og måske endda at det bliver endnu bedre grundet en posetiv synergi effekt!!..

Har ofte hørt div Kimber kabler og har altid syntes godt om dem!.. så jeg har ikke kvaler ved at anbefale dig at gå af den "vej". 8 TC er glimrende!! og matcher PBJ ganske fint!..

Du kan til at begynde med, sagtens nøjes med at biwire..  så du køre Kimber kabler til diskant og mellemtone samlet og så dit gamle kabel til bassen...

Så kan du senere anskaffe noget mere Kimber kabel og biwire mellem diskant og mid.  og det gamle kable stadig på bas.. og så se om det giver noget hørbart og positivt..  hvis det gør så behold det sådan indtil du kan købe et 3 sæt Kimber og triwire helt med dette... 

Hvis biwire mellem diskant & mid. IKKE! giver noget hørbart + ? ( og det tror jeg næsten ikke at det vil!!??!! ) så behold diskant og mid på det ene sæt og brug så det andet til bassen og kør biwire på den måde,  med FULD! Kimber..

mvh.

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2003 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Hej Mike!

Tak for det råd!

Jeg får et sæt Kimber 4TC hjem en af de næste dage, og så vil jeg prøve at bi-wire med dette og mit gamle kabel. vis jeg kan lide den lyd, vil jeg købe et sæt Kimber 4TC mere (af samme sælger) og køre bi-wire kun med 4TC kabler.

Kan jeg ikke lide lyden med bi-wire, vil jeg nøjes med eet sæt 4TC, men det vil tiden vise. Jeg skal nok vende tilbage med mit valg.

Mit Hifi

msuhrk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 21 Februar 2004 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

hEJ SUPER LÆKKERT GREJ!Wink

hVAD ER NÆSTE ØNSKEX - EN OPGRADERING AF M3 - M3 SUPER?

DER ER FAKTISK MÆRKBAR FORSKEL PÅ DISSE 2 HØJTALERE!

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 21 Februar 2004 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Hey rune-nielsen ! Velkommen til hifi-verden !

Det ser godt ud !!

Hilsen King ... -o

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes