[
QUOTE=Jonas bojer]
Mike-J skrev:
Biwire er ikke så tosset endda!!... triwire er dog unødigt!...
|
|
|
Jonas siger : Ja du kan komme med lange tekniske forklaringer der kan jeg ikke være med men dette gør altså ikke din viden mere korrekt, i HIFI verden har teorien sine støre begrænsninger den opamp med bedste data er ikke den som nødvendigvis lyder bedst.
Jeg har nogle kammarter der er indehaver M3sig, M3, og Jeg har længe haft 3vejs Linn højtalere, fælles for alle disse højtalere er at der er meget stor forskel på 2 og 3-wiring. der er meget at hente og senere kan man køre 3 vejs med 3 forstærkere og tilslut 3-vejs aktivt.
At du kun tror på biwiring er oki for min men det fortæller om din begrænsede viden og erfaring at du kan sige at 3wiring ikke er godt. Selvom mine kammarter ikke køre med Linn kabler på deres 3wiring så er der store forbedringer at hente, synd for dig du ikke har lyttet dette.
Jeg ved godt at nogle højtaler produventer ikke kan lave 3 wiring eller ikke tror på andet, det er da kun fordi de ikke er kloge nok til at få 3 wirring til at fungere.
Fordi du ikke kan finde udaf det betyder jo ikke at andre ikke kan. Den mad at det ikke bliver harmonisk når man skiller det af, men du skiller det jo ad med bassen, indrømmer du så der at den ikke er harmonisk med mellemtonen og diskanten ?
Lad dog Rune teste dette selv og lad ham selv bestemme hvad han syntes om PUNKTUM.
[/QUOTE]
Altså!!!.... Jonas!!! for %¤#"!!&$£@! ......
Lad mig først sige at triwiring ikke er nogen dårlig ting hvis man vil TRIAMPE!! og det er en nødvendighed hvis man skal køre 3 vejs aktivt!! derudover er det ganske unødigt!..
Hvad angår forskellige kabler! så kan det godt være at du kender nogle der har sluppet godt ra det!?? men det er sgu mere hæld end forstand! og jeg kander da også nogle der har brugt forskellige kabler med et godt resultat!.. MEN!! efter lang og omhyggelig tilpasning og udvælgelse af disse kabler!........
Jeg har selv på et tidspunkt kørt med 3 wiring i længere tid da jeg havde eksterne delefiltre og tri amping!! så om ikke her og snak om begrenset viden på området!... jeg har afprøvet flere kabel løsninger og kombinationer end du kan drømme om! og du har! nok kommer til...
Klart og tydeligt viser det at medmindre man vælger samme kabel type helevejen ( undtagen til bas under 150 Hz.) så er der størst chance for at det går galt og at det ødelægger homogeniteten i lyden!..
Dette grundet forskelleig kapasitet, skin effekt, induktion, dc. modstand, fase /løbe tid forhold og mange andre faktore der skal tages hensyn til i kabler!..
For det meste bliver det noget ROD! med forskellige kabler ved biwiring og endnu mere ved 3 wiring!!
Der er altid eksempler på det modsatte og det har jeg da også selv oplevet!..
MEN! generelt er der størst chance for at det bliver noget "ged"!!
DERFOR ANBEFALER JEG ALTID SAMME KABLER HELE VEJEN!!..
Triwiring er ikke dumt!.. det vil jeg ikke sige! men mange gange unødigt!..
Mine erfaringer er klart at hvis du har eks. 3600 kr. til højtaler kabler og så køber 2 sæt af 3 m. ( også selv om de er ens!!) til eks. 300kr./m. ialt 3600 kr.
Eller hvis du køber ET sæt kabler til 3600kr.
Så vil sættet til 3600 kr. give den bedste gengivelse!..
Dette gældende bved ren 2 vejs eller ved biwiring mellem diskant og mellemtone!..
Igen så er opdeling mellem bas og diskant & mellemtone det bedste!.. altså diskant & mellemtone samen og bas under 150 til max. 300 Hz. bedst! og her kan man godt anvende forskelleige kabler!... dog det bedste og dyreste til "toppen"..
MEN! selvfølgelig står det Rune frit for at selv afprøve dette!! jeg giver jo bare et godt råd! så han ikke går helt galt i byen!.. hvem siger han har råd og lyst til at afprøve utallige kabler og kombnationer for at finde en der fungere!??? hvem siger han har råd og eller mulighed for det??... og har man ikke det! så gør man bedst i at holde sig til et og samme kabel type!.. og ved at følge de råd jeg giver her!!... så kan han ikke bruge, at du kender nogen der har lykkeds med at kombinere forskellige kabler, til noget!!..
DER ER FAKTUELT!! STØRE CHANCE FOR AT DET GÅR GALT HVIS MAN GØR DET!!
Og hvis du ikke ved det er det DIN! viden der er meget begrenset og mangelfuld Jonas!!
Jeg kan give et klart og tydeligt eksempel!!...jeg har prøvet og andre ligeså!!..
Et specifikt kabel mærkes kabler til 450 kr./m. bruges i biwiring mellem diskant og mellemtone, og bas!.. ialt 3 sæt ( altså triwiring ) dette lyder ganske fint!.. så indkøbes et andet kabel fra samme firma med samme principper og materialer og filosofi i bag... dette koster 1000kr./m. dette afprøves først på diskant og derefter på mellemtone!.. resultatet er ikke godt!.. lyden hænger ikke rigtig sammen!..
Så isættes et "jumper" sæt og diskant og mellemtone køres nu sammen med det dyre 1000kr./m. kable!.. og stadig det andet tuil 450 kr. på bassen, der delse ved 190 Hz. ( og her er ingen problemer!) resultatet bliver nu en KLART FORBEDRET GENGIVELSE PÅ ALLE!! PUNKTER OG OMRÅDER END MED DE TO SÆT TIL 450 KR...... bassen er stadig god og hænger fint sammen! med det "billige" kabel!..
Grunden til dette er den noget mindre krittiske tilpsaning under 150 - 200 Hz. og jo længere men kommer ned!! her er de homogenitets problemer man oplever i frekvens området og en overgang her mellem 300 Hz. og opefter!.. her er øret meget mere følsomt..
Dette er en af grundene til at bas & subwoofer systemer faktisk KAN! fungere og integreres!! bare der delse under 200 Hz. jo lavere jo bedre og mindre hørbart bliver en overgang!..
Dette er en grund til at man kan integrere en 10 eller 12 tomme enhed med en mindre og ellers hurtigere mellemtone enhed! jo mere forskel der er på enhederne og jo støre de er o laver må man dele for at få det til at hænge sammen!..
Singlewiring med et noget dyre kabel klart og tydeligt bedre end biwiring med halvt så dyrt og godt kabel!...
At jeg så senere nu køre biwiring med to sæt af det dyre kabel med endnu bedre resultate er en anden historie!.. som sagt biwiring er ikke dumt!!.. men står amn med x antal kroner! så er det dyreste kabel man har råd til single wire!! den bedste løsning i forhold til to sæt kun halvt så dyre kabler!..
( så kan man senere opgradere til biwiring med dette dyre kabel når man igen får råd!!)
Selvfølgelig fungere biwiring og triwiring Jonas!!... og er altid at fortrække!.. hvis man har råd!! til det samme optimale kabel hele vejen!.. ( undtagen til REN! bas UNDER 200 - 150 Hz.. her kan der godt anvendes både billigere og andet fabrikat!! sålænge det er godt i bunden!.. )
Men det er bedste at starte med det bedste singlewire kabel man har råd til! mellem diskant & mellemtone!! her får man den bedste gengivelse!!
Kom ikke her og snak om viden inden for området Jonas!!!!!! og der er ikke meget teori i dette Jonas!!!.. det er hørbart faktum!!! såvel som teoretisk...
Selvfølgelig er der altid undtagelser sov. osv.... alt er jo relativt!!... men det kan Rune ikke bruge til en skid hvis han pluslig står med to forskellige hunde dyre kabler DET IKKE FUNGERE SAMMEN!!.. det er penge ud af "vinduet"...
Dette har jeg selv erfaret bittert og dyrt købt!!!!
DERFOR RÅDER JEG SOM JEG GØR!!...
Og jeg tør godt at påstulere at det i denne sammenhænge er DIG! der har begrænset erfaring og viden og som mange gange før udtaler dig skråsikkert på dette grundlag!!.....
Jeg har iøvrigt privat rådet Rune til forskellige kabel løsninger af forskellig fabrikat både til bi & triwiring i forskellige prisklasser!...altså en løsning til hvad han nu vælger!! om det så er biviring med diskant og mid sammen og bas for sig eller triwiring!...
Valget er hans både mellemkabel typer og måde at forbinde på!!..
Jeg råder privat om dette!, da jeg ganske enkelt ikke gider at gøre det her!.. og skulle høre på alt det l**t der så lukkes ud om netop de mærker jeg anbefaler fra de der uundgåligt sidder og mener modsat og har noget mod hvad jeg har gode erfaringer med!!.. og ganske enkelt ikke atter gider at skulle forsvare mine valg mod de ekstrem holdninger der ligges for dagen her for og imod hvad man nu end enten har eller anbefaler!..
På den måde kan Rune SELV!! danne indtryk af det jeg anbefale kontra hvad andre så end må anbefale om noget!?.. uden at skulle tage stilling til en masse mudderkastning og andet!.. og blot uden forudtagen hed lytte og vælge!...
Sådan vil jeg for eftertiden rådgive vedrørende specifikke produkter HER!...
mvh.