Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 17:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Digitale forstærkere. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne høre andres mening om digitale forstærkere.

Jeg har efterhånden lyttet til en del eksemplarer af racen, og er lidt blandet i min opfattelse af deres lyd. Mit seneste lyt, var Tact´s lille integrerede.

De lyder ret anderledes end det jeg er vant til (Accuphase, Cary Audio, Cayin), og mit spørgsmål til andre interesserede, er ganske enkelt: Er det en gentagelse af introduktionen af CD-mediet, på bekostning af grammofonen? Lader vi os snyde, af den nye teknologi?

Det bedste jeg kan sige er, at perspektiv og rumgengivelse er ret godt (Tact). Men, er det hele ikke lidt for kontrolleret? Kold "som en brøndgravers røv". Er det musikalsk?

Når jeg får et nyt stykke HiFi ind i min kæde, lytter jeg altid til 3-4 rigtigt gode indspilninger (jazz / klassisk). Er det musikalsk, breder jeg mig hurtigt ud til alle andre indspilninger. Er det rigtigt musikalsk, lytter jeg også til de dårligste indspilninger jeg har.

Når jeg lytter til digtale forstærkere, får jeg aldrig den lyst til at høre "hele samlingen", men jeg nyder at lytte, lige i øjeblikket.

Hvad mener andre?

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

finn52

Jamen du har så evig ret - specielt TacTen er slem. Men der er lidt med synergien - hvordan de forskellige andre ting reagerer på det digitale. Jeg var ved at blive vanvittig af den seneste integrerede TacT.

Og ja der går nok nogle år endnu før det digitale GENERELT mestrer at spille ordentligt musik, som du nævner det samme som med de første CDspillere.

Personligt har jeg haft en forrygende musikalsk oplevelse med den lille Innowatt forstærker, der fik jeg lyst til at høre musik, fordi den i setuppet spillede kanon flot, det eneste den mangler indtil nu, er lidt mere effekt så den kan klare de tunge højtalere. Men på den anden side vil jeg hellere starte med Innowatt og så tilpasse resten af anlægget efter den - det lød fandeme godt og man fik lyttelysten og ikke lyttetrætheden.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

brian
Branchemedlem
Branchemedlem
Odyssey Audio Danmark

Bruger siden: 03 Marts 2004
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at de digitale forstærkere vil æde meget af markedet i de lavere prisklasser. Alt andet lige vil produktionen af disse være meget billigere end de traditionnelle transistor-baserede.

I de højere prisklasser tror jeg at vi vil opleve en polarisering, således at vi vil have rør-, transistor- og digitaltbaserede high-end produkter, der vil have hver deres gruppe tilhængere. Jeg tror ikke at de digitale produkter vil overtage dette markedet da køberne af disse produkter i højere grad end low-end-købere går efter en særlig klang i deres anlæg. At prisen for rør og transistore er højere end digital teknik vil ikke betyde så meget igen.

Jeg mener, som Finn, at den digitale teknik nyder godt af nyhedens interesse i øjeblikket. Og det er kun godt for os hifi-interesserede for så bliver producenter af rør og transistor grej nødt til at gøre sig ekstra umage. Det kan kun give bedre produkter til samme eller muligvis endda lavere pris.

Vinyl lever stadig længe efter at dødsdommen blev afsagt og jeg ser ingen grund til at rør og transistor ikke skal kunne leve ved siden af de digitale produkter. Digital er ikke nødvendigvis bedre, bare anderledes. 

Fremtiden ser spændende ud for os...

Brian

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2005 kl. 04:40 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at de digitale forstærkere vil æde meget af markedet i de lavere prisklasser. Alt andet lige vil produktionen af disse være meget billigere end de traditionnelle transistor-baserede.

Nu du nævner det, så er en af de mere charmerende (musikalsk / dynamisk) digi-ting jeg har prøvet, en rimelig billig Panasonic 6 kanals receiver (4500kr.) Der var "slag i bolledejen" og engagement. Tydeligvis ikke HiFi-korrekt, men meget charmerende.

Jeg kunne forestille mig en blindtest: Et sæt originale Quad elektrostater, en McIntosh af samme årgang og en tilsvarende grammofon (Empire f.eks). Imod denne kombination: Et sæt Audiostatics, en Tact og en super-duper CD-spille ( Linn f.eks.).

Lad så alle og enhver, i en blindtest, stemme på hvilken lyd de bedst kan lide. Jeg tror jeg kender udfaldet!

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Mit gæt er at digitale amps vil overtage driften af alt under 300 hz..og at analoge amps vil stå for resten.

soren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Januar 2005 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Jamen du har så evig ret - specielt TacTen er slem. Men der er lidt med synergien - hvordan de forskellige andre ting reagerer på det digitale. Jeg var ved at blive vanvittig af den seneste integrerede TacT.

Hvis du byder TACTen en ringe indspilning, bliver du straffet. Omvendt er det med en god, her er belønningen stor. Er det grund til at kalde en sådan forstærker dårlig, eller ligger det generelle problem et andet sted (pladestudiet evt.)?

Prøv f.eks. at tage en Porche. De fleste vil være enige om, at det er en fin og udmærket køremaskine. Hvis du skifter støddæmperne og fjedrene ud med en 2CVs, vil du angiveligt ende med et forfærdeligt resultat på trods af, at bilens grundkonstruktion er af høj kvalitet.

Järven
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2003
Sendt: 12 Januar 2005 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Järven's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Järven

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 12 Januar 2005 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:
Er det rigtigt musikalsk, lytter jeg også til de dårligste indspilninger jeg har.

Øhmm... Et anlæg som giver mig lysten til at lytte til mine dårligste indspilninger er muligvis behageligt, men jeg vil hverken kalde det musikalsk eller godt.

Min oplevelse er snarere at efterhånden som ens anlæg bliver bedre og bedre, ja så er der adskillige af ens CD'er man ikke kan holde ud at høre på længere fordi deres kvalitet simpelthen er for dårlig.

Ellers kunne vi jo bare lytte på en transistorradio, der lyder det hele ret tilforladeligt

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 12 Januar 2005 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

For mig er der ingen tvivl om at man kan nå "hifi-nirvana" med både konventionel teknik som digital - og semi-digital.

Jeg er kun positivt at sig om PS Audio semi-digitale forstærkere, de giver både lyst til at lytte og der er også guf for analytikeren.

Jeg skiftede mit forstærkersæt (Mark Levinson no.28 og no.27) til PS Audio PCA-2 og HCA-2 og det kan jeg på ingen måde beklage, jeg fik i den grad musikalitet, kontrol og frem for alt en lyst til at lytte til musik - i øvrigt opdaget jeg også at nogle af mine CD'er ikke var så godt optaget som jeg troede, sættet afdækker også i den grad materialet hvis der ikke er gjort så meget udaf det fra producenten.

-for den nye digital-alder, den er kommet for at blive.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2005 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Til soren

Om så du spillede i 3 år på den nye integrerede TacT, så vil du aldrig få ordentlig lyd ud af den - den er død og helt uden musikalitet - den var tilspillet. Jeg mener referencerne her i huset lever op til at man kan bedømme det seriøst. Iøvrigt fik jeg 8 andre tilbagemeldinger om det samme, fra folk der også havde testet den. Lige den TacT er for ringe lydmæssigt, men den var da flot.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

henrik j
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Januar 2005 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Prøv og giv L:C AUDIO"S et lyt.Den er faktisk fremragende

soren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2003
Sendt: 12 Januar 2005 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Om så du spillede i 3 år på den nye integrerede TacT, så vil du aldrig få ordentlig lyd ud af den - den er død og helt uden musikalitet - den var tilspillet. Jeg mener referencerne her i huset lever op til at man kan bedømme det seriøst. Iøvrigt fik jeg 8 andre tilbagemeldinger om det samme, fra folk der også havde testet den. Lige den TacT er for ringe lydmæssigt, men den var da flot.

Smag og behag er som sagt forskellig. Min egen erfaring med den integrerede TACT er en musikgengivelse på et niveau nogle klasser over det, der opnås med ICEpower (jeg har dog kun lyttet til A-serien). Lytning af både TACT og ICE er foregået under helt modsvarende forhold, med samme højttalere.

Det, TACTen nok har imod sig i nogles ører er, at den bare ikke lyder af ret meget. Ingen kunstig, øretrættende imponatoreffekt, ingen højfrekvensforvrængnig af betydning. Man hører bare det, der er på pladen.

Til den aktuelle pris, gør den sig endda rigtig godt. Specielt hvis man har tid til ordentlig sammenligning, nogle kalder det tilspilning, andre, at en ører blot vænner sig til at få serveret tingene mere diskret end tilvant.

Järven
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2003
Sendt: 12 Januar 2005 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Sådan er vi jo så forskellige.....
Til top Vis Järven's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Järven

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2005 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Soren.

Jamen skulle vi ikke snakke om den samme model - den nye integrerede forforstærker fra TacT. det er jo lidt ørkesløst at tale om to forskellige modeller, der er ingen sammenligning.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2005 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Spis nu brød til, kære venner. Først og fremmest: At skrive i anmeldelsen af Tacten, at den spiller, som var der smidt en dyne hen over højttalerne, er helt absurd. Det er en helt anderledes lyd, end tilvant (og jeg er vant til rør-lyd), og der går noget tid, før øret har indstillet sig på det. Forøvrigt bliver lyden fra den bedre og bedre: især diskanten bliver mere afdæmpet og velintegreret i lydbilledet. Bassen bliver mere "tight" og focusering på detaljer mindre udpræget.

Jeg tror, at det er et spørgsmål om tilvænning og, ikke mindst, tilspilning.

"It´s a whole new ballgame".

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2005 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

finn52.

Har du hørt den - eller tror du tingene forholder sig sådan.

Der er lavet masser af absurd Hi-fi, andre der har testen den er enige om det samme - helt uafhængige af hinanden og uden kendskab til hinanden.'Vi er hverken døve eller ubekendte med topklasse lyd - og den komme rikke bare halvt den vej. Jeg er enig i at TacT har lavet andre forstærker der spiller flot, bare ikke den nye integrerede.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2005 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Har du hørt den - eller tror du tingene forholder sig sådan.

Jeg spiller på en i øjeblikket, på 8. døgn.

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2005 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Nach dem Verbund mit den CS 2.4 von Thiel hörte sich das Ganze eher nach einer wunderbare, überaus glücklich-eleganten Zusammenarbeit an. Vor allem in tiefen Lagen. Die satten, lebendig-pulsierenden Fußtrommelanschläge, die so substanztriefenden wie klar kontourierten, treibenden Basslinien riefen spontane Zustimmung hervor: "Donnerwetter, wie das groovt!"...mit 49 Klangpunkten - der höchsten Wertung , die eine Nichtröhre dieser Preisklasse je erhielt- triumphiert der SDAI....
Meßwerte: 205W/8Ohm /327W/4Ohm Testurteil: Während er vor Kraft und Ruhe nur so strotzt, pflegt der SDAI einen herrlich profunden, vollen und dabei sehr lebendig-bewegten Klang Spitzenklasse 49Punkte Preis-Leistung sehr gut

TESTUDDRAG, STEREOPLAY (TYSKLAND)

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 12 Januar 2005 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

finn52 skrev:
Er det rigtigt musikalsk, lytter jeg også til de dårligste indspilninger jeg har.

Øhmm... Et anlæg som giver mig lysten til at lytte til mine dårligste indspilninger er muligvis behageligt, men jeg vil hverken kalde det musikalsk eller godt.

Min oplevelse er snarere at efterhånden som ens anlæg bliver bedre og bedre, ja så er der adskillige af ens CD'er man ikke kan holde ud at høre på længere fordi deres kvalitet simpelthen er for dårlig.

Ellers kunne vi jo bare lytte på en transistorradio, der lyder det hele ret tilforladeligt

Præcis

Dem der kritiserer PWM, har typisk sådanne argumenter. I min verden er PWM simpelthen for 'ærlig' til disse typer, der mener at musikken har fået en 'sjæl' fordi den har været i gennem nogle ringe elektroniske veje og her har fået et slør der minder om en overfyldt røget bodega...... Jeg fortrækker den rå og ufortynede muzak som digi/semi digi-amps leverer varen.

Til top Vis Kedde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kedde

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Sendt: 12 Januar 2005 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Er det ikke spørgsmålet om, at det største kulturchock består i, at folk har vænnet sig til lyden af forvrængningen i deres amps? Og når den pludselig er reduceret, så går man helt i baglås..?

Eller?

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes