Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 20:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Digitale forstærkere. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Januar 2005 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Der har tidligere været denne diskussion, men jeg kan ikke finde den. Her var der en bit-nørd der udfra definitionen af digitalt, afviste at PWM forstærkningen kunne være digital.

Indtil jeg finder tråden, må I underholde jer med nedenstående.

http://www.audioholics.com/techtips/audioprinciples/amplifie rs/digital_classD_amplifiers.html

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Januar 2005 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 25 Januar 2005 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Her er den så:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=1825&KW =digital+&PN=0&TPN=3

Det er en lignende diskussion jeg har deltaget i andetsteds og den endte desværre i en fastlåst JA/NEJ affære (lad os få noget kaffe og snakke om noget andet)

http://www.iki.fi/rosti/1-bit/ den lå tidl under www.cs.tut.fi

desværre er siden nede (jeg har heldigvis en papirkopi fra 2001) og der bliver både PWM og PDM sacd systemerne betegnet som digitale.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

hifido
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

DIIING....! BREAK!!!

Tak for kaffe, hvor denne debat er blevet teknisk!! Meget int. men desværre et nummer for teoretisk for en alm. hififreak, (Her taler jeg kun for mig selv!).

HUSK DET HANDLER OM GOD MUSIK.

Mvh. Hifido

Til top Vis hifido's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifido

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

hifido.

Jeg er faktisk rigtig enig med dig. Men det er kanon at der er nogen der kan det der med al teorien ellers fik vi aldrig noget nyt grej.

Teorien er bare et og praksis noget andet - når vi andre sidder tilbage med musikken, så spiller alt det der meget tekniske ofte af H....... til. Der skal så lidt til at slå det ud af kurs, hvis vi taler om High -End lyd.

Mange gange er det små simple ting der skal til, for at få musikken til at spille flot, ofte springer vi dem over som ligegyldige ting andre gange glemmer vi at være omhyggelige og tænke lidt over det hele.

For os på gulvet må vi lytte lidt og glædes over at der kommer noget nyt i hus og sker en udvikling, når alle disse professorer bringe tingene i kog.

Men det er rart med de små ting og musikken - når det spiller flot. Men jeg skal være ærlig og indrømme, det irriterer mig at jeg ikke har den tilbundsgående viden og kunnen som mange har om disse spilledåser.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

hifido.

Jeg er faktisk rigtig enig med dig. Men det er kanon at der er nogen der kan det der med al teorien ellers fik vi aldrig noget nyt grej.

Teorien er bare et og praksis noget andet - når vi andre sidder tilbage med musikken, så spiller alt det der meget tekniske ofte af H....... til. Der skal så lidt til at slå det ud af kurs, hvis vi taler om High -End lyd.

Mange gange er det små simple ting der skal til, for at få musikken til at spille flot, ofte springer vi dem over som ligegyldige ting andre gange glemmer vi at være omhyggelige og tænke lidt over det hele.

For os på gulvet må vi lytte lidt og glædes over at der kommer noget nyt i hus og sker en udvikling, når alle disse professorer bringe tingene i kog.

Men det er rart med de små ting og musikken - når det spiller flot. Men jeg skal være ærlig og indrømme, det irriterer mig at jeg ikke har den tilbundsgående viden og kunnen som mange har om disse spilledåser.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Jeg kan godt se at det var nemmere hvis tingene blot faldt ned fra himlen men så nemt går det ikke.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Skoust
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 Februar 2005 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Jeg sad lige og læste denne, ellers så spændende tråd, indtil Ronin / Redaktøren flippede. Tak for det. Der døde interessen godt nok. Jeg har før set I har skrevet "Kom med den slags i PB".. det gælder kun os "almindelige" brugere eller? Får jeg nu første advarsel for det her? *LOL*

Til top Vis Skoust's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skoust Besøg Skoust's Websted

kmcad
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 31 Maj 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 Marts 2005 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

hej.

jeg tror at pwm forstærkere vil komme til at dominere markedet fuldstændig, ikke mindst pga de gode af slagsens evne til at formidle transienter, åbenhed, musikalitet samtidig med deres meget gode egenskaber i basområdet.

jeg tror også at de mere digitale (med spdif indgang) vil få en dominerende rolle i hvert fald når vi snakker hjemmebio og stereo lyd.

husk lige at der stadig er mange analoge lydkilder og mange andre anvendelser for effektforstærkere end de nævnte hjemmebio og hifi stereo.

jeg tror at 99% af bilstereo  og pa forstærkere er pwm baserede om 5-6 år og at en stor del af i hvert fald pa forstærkerne vil have switch mode strømforsyning.

det kan være at en del af hjemmebio- og hifi forstærkerne vil have smps også, det er jeg knap så sikker på.

mvh karsten madsen - cadaudio.dk

ps. har noteret mig at jeg fra tid til anden bliver svinet til , at der fortælles løgne om hvad jeg siger om vores forstærkere contra alt andet og om at jeg er smidt ud fra boards trist at man skal opleve dette også her....;)
Til top Vis kmcad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kmcad Besøg kmcad's Websted

Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 02 Marts 2005 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Ja det bliver spændende at se hvad der sker. Tror også de får en afgørende rolle de steder, hvor der er krav om stor lydstyrke og effektivitet. På highend området er det nok mere interessant hvad der vil ske. Men ingen tvivl om at klasse D (PWM) princippet denne gang har fået bedre fat på visse områder, end da det første gang så dagens lys i England i 50'erne.

Principielt er der ikke den store forskel på en swithmode forsyning og den gængse pwm forstærker. Fet transistorerne er enten åbne eller lukkede i begge konstruktioner. Mens tiden (Puls Width), de er åbne eller lukkede varierer kontinuert. I praksis tager det et kort stykke tid at ændre en fets tilstand (f.eks. fra åben til lukket). I dette korte tidsrum brændes der effekt af, som er uønsket. Men der afsættes også uønsket effekt når transistoren er åben og trækker strøm.

Mvh

Til top Vis Bundgård's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bundgård

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Marts 2005 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

bjørn

Fortages forstærkningen i et PWM trin i det digitale eller analoge domæne ?

[/QUOTE skrev:

Egentlig ville jeg vel kalde det analog, lige som vi kender frekvensmodulation fra FM radio

Egentlig ville jeg vel kalde det analog, lige som vi kender frekvensmodulation fra FM radio og amplitude modulation fra AM, begge med en bærebølge. På samme måde er PWM en analog modulering af en bærebølge, der dog her er et firkantsignal.

Men vi befinder os tydeligt i grænselandet, for der kræves ikke (som Toftdahl siger), D/A konvertering af signalet for at PWM modulere det. Der findes en del microprocessere på markedet der har PWM output direkte.

Men dybest set er diskussionen vel ligegyldig, men mindre man er lidt forstokket og har gravet sig ned i en skyttegrav på enten digital eller analog siden . Kom dog her over på den gode lyds side

Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 03 Marts 2005 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Indenfor digital signal behandling defineres det analoge signal som det signal der er kontinuert i tiden i modsætning til det diskrete/adskilte signal, der består af samples. Amplituden kan også være enten kontinuert eller adskilt (bit opløsningen tillader kun enkelte værdier på den kontinuerte akse). Et signal der er diskret i både tid og amplitude er et digital signal.

Da klasse D (PWM) princippet blev opfundet for et halvt århundrede siden, var det vist ikke meningen at D skulle stå for digital. Konstruktionen kan vel nærmere betragtes som en hybrid mellem en switchmode forsyning og en FM radio transceiver som Groove nævner.

Jeg har hørt at et nyere princip, Phase Modulation Control, skulle undgå nogle af de problemer der er med PWM princippet.

Mvh

Til top Vis Bundgård's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bundgård

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Marts 2005 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Groove - Du skriver.
Men vi befinder os tydeligt i grænselandet, for der kræves ikke (som Toftdahl siger), D/A konvertering af signalet for at PWM modulere det. Der findes en del microprocessere på markedet der har PWM output direkte.

Men dybest set er diskussionen vel ligegyldig, men mindre man er lidt forstokket og har gravet sig ned i en skyttegrav på enten digital eller analog siden . Kom dog her over på den gode lyds side

Dertil svarer jeg.
Det er ikke noget du kan citere mig for - jeg forholder mig bare til det teknisk oplyste fra ICEpower og de andre PWM producenetr som er nævnt - at det er analog. Alt det dybere tekniske mener jeg at have taget afstand fra. Så jeg vil ikke så gerne involveres i at skulle have udtalt noget som helst omkring det mere tekniske. 
Ligesom jeg ikke mener at være i nogen debat eller skyttegrav, for mig kan det være det ene eller andet, bare det spiller godt - og det gør LC.
ICEpower og LC er jo stadig analog ifølge producenterne.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes