| Forfatter |
|
Henrik300 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3209
|
| Sendt: 08 Januar 2005 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa alle i venyl freaks
Jeg har tænkt en del over hvor meget der er i en pladespiller. Hvad er det der gør den god?
1. Tung pladetallerken så den er stabil
2. En god pic up
3. en god arm.
Hvad er der mere??????
Hvad er forskellen på en Rega til 3 K. fra ny sammenlignet med en Denon DP-59L fra midten af firserne som brugt kan findes til samme penge.
(Billede slettet af moderator pga størrelse)
http://k-nisi.hp.infoseek.co.jp/dp-59l.htm
Umidlbart ville jeg mene at man får MEGET mere for de 3 K. i Denon DP-59L da den i sin tid var en refference gramofon, eller tager jeg meget fejl. Er det ikke muligt at erhverve sig en af de lidt ældre tunge drenge og så købe en ny super pic up og derved får et livslangt venskab med en sådan? og derved have en rigtig god gramofon som kan sammenlignes med en i dagspris 10 K. gramofon.
Evt. forslag til andre af de tunge drenge fra 80érne er meget velkommen. __________________ Hilsen Henrik
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 08 Januar 2005 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
En Micro Seiki BL91. Jeg ved ikke hvor gammel Dynavector armen er, men Micro'en er vist fra midten af 80'erne.
Jeg vil tro den lyder ganske fremragende.
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 08 Januar 2005 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chassiset er også vigtigt. Det skal være lyddødt. Og så synes jeg også det er vigtigt med en god afkobling, for at undgå akustisk tilbagekobling, og for at undgå at rystelser fra underlaget påvirker lyden.
Hvis jeg havde 3 k til at købe plov for, ville jeg købe en brugt Thorens - en af dem med subchassis. Det kunne f.eks. være en TD-166. Det er nærmest en evighedsmaskine. Den skal nok have en ny drivrem, men det er ikke noget problem. Thorens + ny drivrem burde kunne erhverves for ca. 1000 Kroner. Så ville jeg købe en splinterny PU til Kr. 2000. (Jeg kunne ikke drømme om at købe en brugt PU. En PU er en sliddel ligesom bremseklodserne på en bil, og jeg køber heller ikke brugte bremseklodser.)
Herefter ville jeg læne mig tilbage og nyde musikken.
Hvis du ikke har en RIAA, skal du jo også have sådan en, før du kan opleve magien fra vinyl. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2005 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flot. Jeg er lidt vild med de kamle kæmper. Der er noget over ædel træ på en gramofon.
vilmann ville du mene at denne er på højde med en Rega P-5 eller Thorens TD-850 __________________ Hilsen Henrik
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2005 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en gammel gramofon JVC QL-7 med en Ortofon MC-20 super. Der er ikke meget lyd i den, for jeg skal skruge vildt meget op i forhold til cd afspilleren.
Det skal nævnes at der er RIAA i min pre og der er omskifter fra alm. pic up og mc pic up, og den står rigtigt.
Kan det være min pic up der er slidt?, den er ca. 12 år gammel, men har ikke spillet de sidste 9 år __________________ Hilsen Henrik
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
|
| Sendt: 08 Januar 2005 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik300 skrev:
Flot. Jeg er lidt vild med de kamle kæmper. Der er noget over ædel træ på en gramofon.
vilmann ville du mene at denne er på højde med en Rega P-5 eller Thorens TD-850 |
|
|
Jeg aner det ikke. Det er år og dag siden jeg har hørt en Micro af den kaliber i drift.
Men den er med garanti ikke dårlig, hvis eller den er i ordentlig stand
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2005 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 08 Januar 2005 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
En Pioneer PL-L1000 får de varmeste anbefalinger herfra.
Det samme med en B&O 8002, eller en Revox et eller andet med en meget stor tangientalarm.
Gamle pladeafspillere er møj skægge... __________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 08 Januar 2005 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, man kan godt gå og blive lidt nostalgisk. Jeg går selv og sysler med at finde en plads til en Rega Plannar 3 - en gammel brugt sag, men der er nu noget over at sætte en god gammel LP på. Nå, vi må se om det bliver til noget... 
Jeg synes absolut også Nakamichi'en er vildt sej (jeg troede Dragon var en Nakamichi båndoptager?)
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2005 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes absolut også Nakamichi'en er vildt sej (jeg troede Dragon var en Nakamichi båndoptager?)
Du har ret, deres reff. båndoptager hed også Dragon __________________ Hilsen Henrik
|
| Til top |
|
| |
donkeyshark Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 08 Januar 2005 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, lidt fra en gammel vinylfanatiker, som ikke spiller vinyl mere:
De gamle tunge japanske pladespillere er solide og motoren kører meget præcist. Efter min mening (og jeg har været igennem rigtigt meget vinylgrej) er det det bedste, man kan sige om dem. En Pioneer PL-L1000 har da tangentialarm og skulle derfor spore rigtigt. Desværre er ophænget til armen et eller andet sted konstrueret så dårligt, at dynamikken er meget dårlig på sådan en spille. Ellers synd, for den er så flot og lækker at betjene. På et kompetent anlæg spiller en Systemdek IIx den sønder og sammen, og det gør en Rega Planar 2 eller 3 såmænd også, selvom jeg ikke er vild med deres lyd. Det er en uhyre kompleks problematik at få en pladespiller til at spille rigtigt godt. De fleste optimerede tilsyneladende én eller måske to parametre og glemte resten, så pas på med at gå for meget efter flotte specifikationer eller høj vægt. Professionel vejledning på dette punkt kan fås hos Tom i Audio Art i Kbh. __________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 08 Januar 2005 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik300 skrev:
|
Du har ret, deres reff. båndoptager hed også Dragon
|
|
|
Ja, det var vist den der kørte hele "bånd-skuffen" ud og vente den når der skulle skiftes side...
Der er nu bare noget over gammelt "tungt" grej!
|
| Til top |
|
| |
donkeyshark Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2005 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik300 skrev:
|
Jeg har en gammel gramofon JVC QL-7 med en Ortofon MC-20 super. Der er ikke meget lyd i den, for jeg skal skruge vildt meget op i forhold til cd afspilleren.
Det skal nævnes at der er RIAA i min pre og der er omskifter fra alm. pic up og mc pic up, og den står rigtigt.
Kan det være min pic up der er slidt?, den er ca. 12 år gammel, men har ikke spillet de sidste 9 år
|
|
|
Langt de fleste RIAA udgange leverer lavere spænding end en CD spiller. Derfor skal du skrue højere op. Når det så ovenikøbet er en MC bliver det formentlig endnu værre med en indbygget MC forstærker i preampen. __________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
|
| Sendt: 08 Januar 2005 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
donkeyshark skrev:
Hej, lidt fra en gammel vinylfanatiker, som ikke spiller vinyl mere:
De gamle tunge japanske pladespillere er solide og motoren kører meget præcist. Efter min mening (og jeg har været igennem rigtigt meget vinylgrej) er det det bedste, man kan sige om dem. . SNIP |
|
|
Og det er derfor jeg ikke har en Micro Seiki. Jeg har haft en pladespiller med metaltallerken, og havde ikke planer om at få det igen
Men flotte er de sgu. Her er en til:
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2005 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
donkeyshark skrev:
Henrik300 skrev:
|
Kan det være min pic up der er slidt?, den er ca. 12 år gammel, men har ikke spillet de sidste 9 år
|
|
|
Langt de fleste RIAA udgange leverer lavere spænding end en CD spiller. Derfor skal du skrue højere op. Når det så ovenikøbet er en MC bliver det formentlig endnu værre med en indbygget MC forstærker i preampen.
|
|
|
Er det tilrådeæigt at købe en ekstern RIAA og hvor sluttes den til i preén __________________ Hilsen Henrik
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
|
| Sendt: 08 Januar 2005 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik300 skrev:
Er det tilrådeæigt at købe en ekstern RIAA og hvor sluttes den til i preén |
|
|
På den nærmeste linie-indgang. Ligesom CD-spillen.
Om det er tilrådeligt, kommer vel an på den RIAA der sidder i pre-ampen i forvejen.
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
donkeyshark Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2005 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Absolut, den tilsluttes med phonokabler af god kvalitet til en hvilken som helst linieindgang i preampen. Altså alt andet end phonoindgang, som jo er riaa korrigeret og har ekstra høj forstærkning. Men det er ikke sikkert, du får ligeså højt niveau som fra CD'en alligevel. En sidste ting: Rigtig god vinyllyd er hundedyr og svær at fremtrylle. Der er en grund eller ti til, at CD'erne er stort set enerådende, selvom de endnu ikke lydmæssigt har overhalet vinylen.
__________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
| Til top |
|
| |
donkeyshark Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2005 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et riaa modul i meget høj kvalitet:
http://www.dact.com/html/phono_stages.html
Strømforsyningen er mindst ligeså vigtig - som altid. __________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
| Til top |
|
| |
Torben Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 08 Januar 2005 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det her er en ordenlig pladespiller hvis man har plads?

|
| Til top |
|
| |
donkeyshark Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2005 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den ville se sjov ud med en 45 rpm single på!  __________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
| Til top |
|
| |