| Forfatter |
|
Henrik300 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3209
|
| Sendt: 09 Januar 2005 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
donkeyshark skrev:
Henrik300 skrev:
|
Jeg har en gammel gramofon JVC QL-7 med en Ortofon MC-20 super. Der er ikke meget lyd i den, for jeg skal skruge vildt meget op i forhold til cd afspilleren.
Det skal nævnes at der er RIAA i min pre og der er omskifter fra alm. pic up og mc pic up, og den står rigtigt.
Kan det være min pic up der er slidt?, den er ca. 12 år gammel, men har ikke spillet de sidste 9 år
|
|
|
Langt de fleste RIAA udgange leverer lavere spænding end en CD spiller. Derfor skal du skrue højere op. Når det så ovenikøbet er en MC bliver det formentlig endnu værre med en indbygget MC forstærker i preampen.
|
|
|
Ville det være en fordel at købe en MM pic up i stedet for? __________________ Hilsen Henrik
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2005 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som tidligere skrevet så har min pic up ikke spillet ret meget, men kan den være slidt op efter 12 år, hvoraf den ikke har været brugt i de 9 år. Den har bare stået på loftet og hygget sig.
Vil det hjælpe at købe en ny pic up og så beholde min egen gamle kæmpe? __________________ Hilsen Henrik
|
| Til top |
|
| |
donkeyshark Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 09 Januar 2005 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen, pick-up og arm skal passe sammen. Ellers får du problemer med armresonansen. Nåleophængets stivhed (compliance på engelsk) og armens masse danner tilsammen en systemresonans som ikke må være for lav, for så afspiller man pladens buler og ikke for høj, for så kan der komme akustisk tilbagekobling. Alt andet lige er MC pick-up'er mere dynamiske og oftest spiller de bedre end MM'er. Men alfa og omega er, at nål og arm passer sammen. Din pick-up bliver ikke slidt op af at stå på loftet, men der kan være noget gummi i nåleophænget som ændrer karakter.
Du lader til at gå op i lyd, bedømt efter valget af konverter og drev, så jeg tvivler på, at din JVC vil komme til at tilfredsstille dig. Tal med Audio Consult eller Audio Art i Kbh. De ved begge noget om vinylafspilning. __________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
| Til top |
|
| |
sprinter Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 27 December 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 85
|
| Sendt: 09 Januar 2005 kl. 00:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg husker godt denon grammofonerne fra dengang. Jeg havde lillebroderen til dp-59 - den hed dp-47 så vidt jeg husker og var ligeledes en tung karl på 12 kg(dp-59 vejede vist 15kg). De lignede hinanden en del og jeg var vild med designet på den. Den var fuldautomatisk og spillede bedst med Denons egne PU. Lyden var stor og svulmende og bassen ikke synderlig præcis og mudrede let. Jeg prøvede en del forskellige PU på den uden den stor succes, og endte med at sælge den igen efter 5-6 år. Den var direkte drevet og kørte ultrapræcist. Den havde et enormt irriterende problem - man kunne ikke hæve armbasen på nogen måde, og frigangen på armen når den gik ind over pladen var ikke så stor. Det afstedkom at hvis det var en bulet plade, så kunne den ikke køre ind over den, men ravede direkte ind i siden på pladen med et fælt spetakel til følge. Nu er det jo ikke dp-47 du snakker om, men de er jo i slægtsskab og har nogle af de samme unoder og er begge fuldautomatiske og jeg mener heller ikke at man kan hæve armbasen på dp-59. Det var flotte grammofoner de lavede - enig, og de er nok mere eller mindre uopslidelige, men de er lidt vanskelige at have med at gøre, hvis man er kritisk med lyden. Man kan stadig købe de PU som de lavede dengang og et par af dem lyder faktisk også rigtig godt - på andre grammofoner efter min mening. Hvis du godt kan lide meget engagerende og musikalsk lyd ala den rytmiske og homogene, så er det nok ikke hos denon du skal søge. Men det kunne da være sjovt at høre dem igen - om jeg husker rigtigt - det vækker mange minder.
Venligst
|
| Til top |
|
| |
Buch Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 546
|
| Sendt: 09 Januar 2005 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har netop hentet den gamle DP-57L op fra kælderen hvor den har stået i mange år, og jeg syntes faktisk at den gør det rigtigt godt i forhold til min Linn Sondek LP12. Jeg oplever også en let fremhævet øvre bas som det vist bemærkes ovenfor. Med den rette kombination af plademåtte og p.u. kan det nok justeres. Et forsøg med at skifte til Platter Matter (plademåtte) strammede lyden væsentligt op i forhold til den oprindelige plademåtte.
Mht. de oprindelige spørgsmål i tråden omkring hvad der gør en pladespiller god, vil jeg tilføje: - afkobling fra vibrationer, f.eks. en hylde på vægen - justering, specielt p.u. parametre.
Selvom det ikke umidelbart er en del af pladespilleren, er det min erfaring at en god RIAA også meget vigtig for den samlede lydkvalitet.
Forskellene mellem DP-59L og Rega kan jeg ikke sige så meget til på den lydmæssige side. Jeg har dog ofte mulighed for at lytte til en Systemdek II med RB300 arm på (iøvrigt en glimrende kombination) og her holder DP-57L fint med. Denon'en er lidt mere brugervenlig. Den er halvautomatisk og hæver selv p.u. når pladen er slut. Det er også ret nemt at justere VTA og at skifte p.u. set i forhold til RB300-armen.
Alternativer kunne være Micro Seiki hvis man skal over i den tunge ende. Man skal dog være opmærksom på centerlejets tilstand hvis man finder en brugt. Luxman lavede også fremragende pladespillere i den tunge ende.
Hvis ikke man har en MC-forstærker af høj kvalitet vil jeg anbefale en MM eller high-output MC pickup.
|
| Til top |
|
| |
Macwerk Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 738
|
| Sendt: 09 Januar 2005 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
På denon'en skal låget løftes helt af når den er i brug 
|
| Til top |
|
| |
sprinter Lukket konto

|
| Sendt: 09 Januar 2005 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kenwood lavede også en kæmpestor grammofon dengang og den mindede meget om Denon i udseende og opbygning. De fleste grammofoner var vist direkte drevet dengang -det var på den tid udtryk for stor kvalitet og tingene blev solgt på det - jeg husker ikke typebetegnelsen på Kenwooden, men den spillede bedre end min Denon, men kostede vist også det samme som DP-59. Den havde det rigtig godt med tunge PU og især Ortofon. Jeg fik desværre ikke eksperimentere med plademåtter - det var ligesom ikke fremme der i firserne. Nå ja, man hørte jo også med andre ører dengang og havde andre anlæg, så det er en smule svært at sammenligne med nutide hvis man ikke som Buch ligefrem kan hive et eksemplar frem fra kælderen - sejt . Tankevækkende at den kan gøre det godt trods alderen - jeg kommer sgi helt til at savne min gamle denon . Det gode var at man kunne falde i søvn over en marillionoplade med kæresten i favnen uden at vågne op til en PU, der skramlede rundt i inderrillen på syvende time.
Venligst
|
| Til top |
|
| |
Kenson Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 09 Januar 2005 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 09 Januar 2005 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
donkeyshark skrev:
|
Hej, lidt fra en gammel vinylfanatiker, som ikke spiller vinyl mere:
De gamle tunge japanske pladespillere er solide og motoren kører meget præcist. Efter min mening (og jeg har været igennem rigtigt meget vinylgrej) er det det bedste, man kan sige om dem. En Pioneer PL-L1000 har da tangentialarm og skulle derfor spore rigtigt. Desværre er ophænget til armen et eller andet sted konstrueret så dårligt, at dynamikken er meget dårlig på sådan en spille. Ellers synd, for den er så flot og lækker at betjene. På et kompetent anlæg spiller en Systemdek IIx den sønder og sammen, og det gør en Rega Planar 2 eller 3 såmænd også, selvom jeg ikke er vild med deres lyd. Det er en uhyre kompleks problematik at få en pladespiller til at spille rigtigt godt. De fleste optimerede tilsyneladende én eller måske to parametre og glemte resten, så pas på med at gå for meget efter flotte specifikationer eller høj vægt. Professionel vejledning på dette punkt kan fås hos Tom i Audio Art i Kbh.
|
|
|
Hvordan kan man have en så forskellig opfattelse af en pladeafspiller?
Med en Dynavector pickup og en Mantrariaa, er det sidste man mangler på en PL-L1000 dynamik...?
Husk på, at PL-L1000 har en gangkonstans, der er langt de fleste remdrevne afspillere overlegen. __________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
sprinter Lukket konto

|
| Sendt: 09 Januar 2005 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep, der røg Kenwooden lige ind på lystavlen - 9010 hed den. Meget stor og bygget som en kampvogn - tung. Jeg kan kende den på armen og det stel den er bygget op om - det er dog bare en skrækkelig maltraktering den har være ude for på det billede - tweakefreaksvandaler. I virkeligheden har den kun en arm og var i flot træ ala DP-57. Den ville jeg ikke være bleg for at købe brugt i dag - Sjov side 
Venligst
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 09 Januar 2005 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frederik Carøe skrev:
Hvordan kan man have en så forskellig opfattelse af en pladeafspiller?
|
|
|
Ja, det er pudsigt.
Citér:
Med en Dynavector pickup og en Mantrariaa, er det sidste man mangler på en PL-L1000 dynamik...?
|
|
|
Hvor får man fat i sådan en RIAA? Jeg har hørt om den nogle gange, men den er svær at finde.
/vilmann
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 Januar 2005 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
www.mantra-sound.dk
__________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 Januar 2005 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bemærk lige, at jeg ikke er uden forbindelser til den dyre model så tag min anbefaling med det fornødne gran salt...
__________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2005 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2005 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
[ QUOTE=sprinter]
Hej
Jeg husker godt denon grammofonerne fra dengang. Jeg havde lillebroderen til dp-59 - den hed dp-47 så vidt jeg husker og var ligeledes en tung karl på 12 kg(dp-59 vejede vist 15kg). De lignede hinanden en del og jeg var vild med designet på den. Den var fuldautomatisk og spillede bedst med Denons egne PU. Lyden var stor og svulmende og bassen ikke synderlig præcis og mudrede let. Jeg prøvede en del forskellige PU på den uden den stor succes, og endte med at sælge den igen efter 5-6 år. Den var direkte drevet og kørte ultrapræcist. Den havde et enormt irriterende problem - man kunne ikke hæve armbasen på nogen måde, og frigangen på armen når den gik ind over pladen var ikke så stor. Det afstedkom at hvis det var en bulet plade, så kunne den ikke køre ind over den, men ravede direkte ind i siden på pladen med et fælt spetakel til følge. Nu er det jo ikke dp-47 du snakker om, men de er jo i slægtsskab og har nogle af de samme unoder og er begge fuldautomatiske og jeg mener heller ikke at man kan hæve armbasen på dp-59. Det var flotte grammofoner de lavede - enig, og de er nok mere eller mindre uopslidelige, men de er lidt vanskelige at have med at gøre, hvis man er kritisk med lyden. Man kan stadig købe de PU som de lavede dengang og et par af dem lyder faktisk også rigtig godt - på andre grammofoner efter min mening. Hvis du godt kan lide meget engagerende og musikalsk lyd ala den rytmiske og homogene, så er det nok ikke hos denon du skal søge. Men det kunne da være sjovt at høre dem igen - om jeg husker rigtigt - det vækker mange minder.
Venligst
[/QUOTE]
Efter hjemkomsten af 59 modellen kan jeg oplyse at den ikke er fuldautomatisk og der er masser af plads til arm og når. Den er semi automatisk, når pladen er færdig kører armen op og pladen stopper men kører ikke ind på plads. Mindre automatik er nok svær at få fat i.
Der sat en Ortofon X3 - MC på men har her til aften skiftet den til min MC 20 super ll, hvilket giver en klar bedre lyd (den gamle så godt nok ikke særlig god ud).
Mht. nål og arm så syntes jeg at nålen og det stykke lige bag nålen remmer pladen. På en MC 20 er det et stykke kunst stof af en art, er det til at rense for pick upén eller er der her tale om en nål + hus der vejer for meget.
PS. fik den til en god pris og alt er sikkert bedre end min gamle pladespiller, og så syntes jeg den er meget flottere end de fleste man kan købe idag . __________________ Hilsen Henrik
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
|
| Sendt: 14 Januar 2005 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik300 skrev:
Mht. nål og arm så syntes jeg at nålen og det stykke lige bag nålen remmer pladen. På en MC 20 er det et stykke kunst stof af en art, er det til at rense for pick upén
|
|
|
Nej. Helt definitivt ikke.
Citér:
eller er der her tale om en nål + hus der vejer for meget. |
|
|
Med mindre du ikke har justeret nåletrukket så det passer til MC20+'eren er det heller tilfældet.
Det lyder som et VTA-problem:
Løsning: Armen skal hæves
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2005 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med mindre du ikke har justeret nåletrukket så det passer til MC20+'eren er det heller tilfældet.
Hvor finder man ud af hvor meget nåletrykket skal være?, og tak for info, bliver nok rigtig skrap til det en dag __________________ Hilsen Henrik
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
|
| Sendt: 14 Januar 2005 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik300 skrev:
Hvor finder man ud af hvor meget nåletrykket skal være?, |
|
|
Man kigger på Ortofons websider
1,8 gram
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2005 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Macwerk skrev:
|
På denon'en skal låget løftes helt af når den er i brug 
|
|
|
Efter erhvervelsen kan jeg sige at det skal den ikke __________________ Hilsen Henrik
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2005 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
vilmann skrev:
Henrik300 skrev:
|
Hvor finder man ud af hvor meget nåletrykket skal være?,
|
|
|
Man kigger på Ortofons websider
1,8 gram
/vilmann |
|
|
Tak vilmann.
Har nu prøvet div. løsninger, og selv helt uden kontravægt går den helt i bund .
Er min pick up slidt ned eller passer den form for nål ikke til Denons pladespillere? __________________ Hilsen Henrik
|
| Til top |
|
| |