Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 08:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: DTS HD vs Dolby Digital plus. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Det kunne det også være, men "man" ( amerikanerene ) bruger også tit billedhøjde x ? for beregninger af diverse afstande.

Under alle omstændigheder er kigge afstanden meget afgørende for, om vi vinder noget ved en højere opløsning.

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Artiklen hedder:  "kiggeafstand contra opløsning "og er i Januar udgaven af Home Theater skrevet af Geoffrey Morrison, for dem det skulle interesser at læse den .

Citat: " at a distance of 10 feet, the eye can resolve 1/120 of a degree of arc, which translates to a width of 0.033 inches". ( hvordan det end skal oversættes)

Han påstår/udregner, at på 10 feet afstand ( lidt over 3 meter) skal man op over 70" skærmdiagonal før øjet overhovedet har en chance for kunne se en forskel på 1280x720P contra 1920x1080 - godt nyt for os, der har over 70" og sidder tættere end 3,3 m .

Han nævner derudover at den "idelle" afstand ( hvis alt var iorden, hvad det ikke er!!) for HDtv( 1920x1080) ville være en 30 graders synsvinkel på 3x højden af displayet ( og for NTSC = 7x), så Otto´s 4 gg er nok ikke helt skæv.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Januar 2005 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

D.J. skrev:
 Otto, det er vist en ny måle enhed??! du må vist mene 4 x højden af skærmen eller hvad ? ( har faktisk også læst en artikel( den ?!) om øjet evne til at skelne opløsning contra afstand, men kan desværre heller ikke huske hvad bladet hed - prøver om jeg kan finde det ).

4X bredden. Det var noget jeg fandt på nettet, jeg prøver at se om jeg kan grave det op.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 Februar 2005 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Lidt mere om DD plus.
'Features

* Multichannel surround sound with discrete channel output.
    * For broadcast: Higher coding efficiency complements new video compression technology.
    * For packaged media: Allows for fully discrete audio performances of 7.1 channels and beyond.
    * Based at its core on Dolby Digital technology, ensuring backward compatibility with existing Dolby Digital decoders.
    * Supports data rates as high as 6 Mbps.
    * Accurately reproduces media sound the way the director and producer intended.
    * Interactive mixing and streaming capability.

Benefits

* Compatible with the nearly 40 million home entertainment systems equipped with Dolby Digital in households today.
    * Delivers the highest lossy audio quality possible.
    * Allows multiple languages to be carried in a single bitstream.
    * High-quality audio with less bandwidth.
    * Maintains quality at more efficient bit rates (<320 kbps for 5.1-channel audio).
    * Provides a pathway for more surround sound content in next-generation video transmissions.
    * Set-top boxes upconvert bitstream to 640 kbps for seamless compatibility with existing receivers via S/PDIF.
    * Opportunity for higher audio performance in existing systems equipped with Dolby Digital when 5.1 core is extracted from the packaged media stream.
    * No latency or loss of quality in upconversion.
    * Takes advantage of new wider bandwidth media for more than 7.1 channels of enhanced-quality audio at up to 6 Mbps.
    * Provides content producers and artists with many more multichannel options.
    * Candidate standard for the Advanced Television Systems Committee (ATSC) future robust channel specifications for DTV; under consideration as a standard for satellite TV.
    * Chosen as a standard audio format for HD-DVD.

This new standard ensures that not only will the picture quality improve with the advent of the hew high definition DVD formats, but the audio quality will advance as well.

http://www.audioholics.com/ces/CEStechnology/DolbyDigitalP lus.php

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Februar 2005 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

D.J. skrev:
 Otto, det er vist en ny måle enhed??! du må vist mene 4 x højden af skærmen eller hvad ? ( har faktisk også læst en artikel( den ?!) om øjet evne til at skelne opløsning contra afstand, men kan desværre heller ikke huske hvad bladet hed - prøver om jeg kan finde det ).

4X bredden. Det var noget jeg fandt på nettet, jeg prøver at se om jeg kan grave det op.

Dét kom jeg så helt væk fra igen... Der er en interessant artikle om emnet her:

http://www.bbc.co.uk/rd/pubs/whp/whp-pdf-files/WHP092.pdf

Kort sagt: Ved en kiggeafstand på 4 gange bredden af billedet er 1920x1080 nok til at testpersonerne med det bedste syn ikke kan skelne detaljer. Ved 2X er det kun nok for 80% af personerne, mens 4K er nok for alle. Hvis man definerer at man aldrig sidder nærmere end 1X (hvilket meget få personer vil finde behageligt), så er 8K nok til at overgå øjets opfattelsesevne. Dermed kan man sige at mere end 8K vil være overkill.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes