Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 07:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Alle kabler er vel gode?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Saunter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har i længere tid studset lidt over folks køb af relative dyre kabler. Jeg er så begyndt at tænke over om der overhovedet er en forskel? Er det ikke mange gange ikke bare en eller anden hjerne ting der siger at det lyder godt fordi man nu har betalt mange penge for dette kabel? Eller fordi man gerne vil have det til at lyde godt?

1) Strømkabler. Jeg tror at jeg med 99% sikkerhed kan sige at der i de forskellige hjem rundt omkring i danmark ikke er blevet lagt superledere ned, men nok nærmere den billigste form for kobber, man kan finde i den lokale silvan. Derfor kan jeg ikke se at man så kobler et godt ledene kabel til sin forstærker, når strømmen alligevel på dette tidspunkt har vandret iggenem utallige meter, af almindelige kobberkabler.

2) Optiske kabler. I min verden er 0 et 0 og et 1 tal et 1 tal. Der kan ikke laves om på disse to ting og derfor kan der vel heller ikke være foreskel i kablerne? Er et uforfalsket signal der ryger igennem. Et 1 tal kan ikke blive forvekslet med et 0. Man kan vel sammen ligne det med to helt ens biler, dog med den foreskel at den ene er rød hvor den anden så er blå og så samtidig koster det dobbelte.

3) Højttaler kabler. Jeg kan godt se en ændring af lyd når man har med mono-, bi- og tri-wire. Men der holder det også op. Igen har vi et singnal som først vandrer igennem tre meter (eller hvor langt ens højttaler kabel nu er) fin kobber/sølv kabel, med guld stik. Men derefter havner signalet i højttaleren og skal nu igennem delefiltret, som vel består af en 150 meter kobberledning af den ret kedelige slags.

Nu håber jeg så på at der nogle kloge hoveder der kan komme med nogle gode svar. Ellers vil jeg ikke kunne tag en eneste hifiintereserede seriøst, hvis han begynder at snakke om kabler.

Hilsen Saunter

Til top Vis Saunter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Saunter

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

jeg er ikke et klogt hovede, min hørelse er heller ikke optimal, men jeg kan da hører forskel på signal kabler, men gid det var en ren psykologi ting.. for det kan blive bekosteligt at blive tilfreds.

hvad angår netledninger er det min erfaring (nok snarere holdning) at det kræver et setup af en hvis kvalitet (som jeg ikke har) og derfor er det ikke noget jeg går så meget op i.. flere besøgende påstår dog hårdnakket at skærmede kabler vil gøre underværker hos mig (io mit kabelrod).

hvad angår optiske, så er faktoren omkring signal tab meget vigtig, men det er ikke noget jeg som sådan har a/b testet..

men der er da sikkert noget om snakken, bare test de medfølgende lakridskabler mod noget tilfældigt fra din lokale biks til et par hundrede kroner.. det er de bedste penge du nogensinde har givet ud. 

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Der har været masser af tilsvarende emner med dine spørgsmål, som iøvrigt kan diskuteres herfra og til Skagen:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=17946&K W=netkabel

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=11095&K W=netkabler

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=12216&K W=kabler

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=7672&KW =kabler

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=14129&K W=digitalkabel

Bare for at tage et par eksempler!

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Kan godt se tvivlen, og har den tildels også selv... Men jeg tror den sidste del af kablet hen til udstyret skal være speciel eller afskærmet om man vil, for at undgår udstrålingen kommer ind i ustyret... Man kan jo diskutere om ikke kabinettet eller skærmen på resten af kablerne skulle tage denne udstråling?
En anden ting der kunne være relevant ved et specielt kabel, var måske en filter effekt...
Dem der dog afsætter en hel fase til deres anlæg, kan man jo sige at de såvidt muligt undgår støj fra andet elektrisk udstyr i boligen. Men man kan jo blive ved med at diskutere om andet udstyr der sidder på den samme ledning, i resten af el nettet måske skulle have en indvirkning istedetfor så?...

Kan heller ikke selv se forskellen på optiske kabler... men har dog oplevet at kunne høre forskel på netop 2 forskellige lysledere, kan ikke give nogen fornuftig forklaring på hvorfor...
Til gengæld med elektriske digital kabler kan der opstå ændringer på signalet, da kablet i sig selv kan skabe jitter (indvirkning på stige/falde tiden på bittene, som derved forskyder tiden imellem hver bit...)

Der er helt sikkert forskel på højtaler kabler! og det er også hørbart selvom kablet kun er en lille del af det samlede kredsløb. Man skal jo ikke bare se på ledeevnen i et kabel, men der er mange andre faktorer der bliver gældene når det ikke lige er DC der løber i det...

Et punkt du dog ikke har med er signal kabler, og det er nok der hvor jeg vil påstå at den største indflydelse på lyden forekommer...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

brian
Branchemedlem
Branchemedlem
Odyssey Audio Danmark

Bruger siden: 03 Marts 2004
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

jeg er ikke tekniker og kan derfor ikke kommer med nogle tekniske svar. Men lidt lomme-filosofi kan det da blive til.

Jeg ser sådan på det at kabler skal viderebringe så megen information som muligt mellem komponenterne i set-uppet. Hvis vi forestiller os at kabel A viderebringer 80% og kabel B 90% vil jeg mene at forudsætningen for at få god lyd alt andet lige er bedst med kabel B. Og det mener jeg gælder både signal-, net- og højtalerkabler.

Så svar på dine spørgsmål:

1:selvom strømmen kommer gennem flere kilometer kabler så vil jeg udfra ovenstående stadig mene at kabel B slipper mest ren strøm igennem end A. Forestiller vi os to netkabler på henholdvis 0,1mm kvadrat og 10mm kvadrat er der vel ingen der vil bruge det tynde? Eller er jeg helt i skoven med mine betragtninger?

3: Igen vil jeg mene at det gælder om at bevare så meget information som muligt indtil det når højtaleren. At delefiltret efterfølgende påvirker lyden, gør kun at det er meget vigtigt at der er så meget information som muligt i det indgående signal.

Håber at det er forståeligt. Jeg er som sagt ikke tekniker.

Brian

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Kan du tysk, står der meget fornuftigt her:

http://www.fl-electronic.de/live_connection/netz.html

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Bruger siden: 07 August 2003
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Saunter skrev:

Jeg har i længere tid studset lidt over folks køb af relative dyre kabler. Jeg er så begyndt at tænke over om der overhovedet er en forskel? Er det ikke mange gange ikke bare en eller anden hjerne ting der siger at det lyder godt fordi man nu har betalt mange penge for dette kabel? Eller fordi man gerne vil have det til at lyde godt?

1) Strømkabler. Jeg tror at jeg med 99% sikkerhed kan sige at der i de forskellige hjem rundt omkring i danmark ikke er blevet lagt superledere ned, men nok nærmere den billigste form for kobber, man kan finde i den lokale silvan. Derfor kan jeg ikke se at man så kobler et godt ledene kabel til sin forstærker, når strømmen alligevel på dette tidspunkt har vandret iggenem utallige meter, af almindelige kobberkabler.

2) Optiske kabler. I min verden er 0 et 0 og et 1 tal et 1 tal. Der kan ikke laves om på disse to ting og derfor kan der vel heller ikke være foreskel i kablerne? Er et uforfalsket signal der ryger igennem. Et 1 tal kan ikke blive forvekslet med et 0. Man kan vel sammen ligne det med to helt ens biler, dog med den foreskel at den ene er rød hvor den anden så er blå og så samtidig koster det dobbelte.

3) Højttaler kabler. Jeg kan godt se en ændring af lyd når man har med mono-, bi- og tri-wire. Men der holder det også op. Igen har vi et singnal som først vandrer igennem tre meter (eller hvor langt ens højttaler kabel nu er) fin kobber/sølv kabel, med guld stik. Men derefter havner signalet i højttaleren og skal nu igennem delefiltret, som vel består af en 150 meter kobberledning af den ret kedelige slags.

Nu håber jeg så på at der nogle kloge hoveder der kan komme med nogle gode svar. Ellers vil jeg ikke kunne tag en eneste hifiintereserede seriøst, hvis han begynder at snakke om kabler.

Hilsen Saunter

Godmorgen, Jeg forstår godt din skepsis ang. kablers virkning på lyden, men som du vil se på disse sider er der nogen som mener at der er foreskel og andre mener ikke at der er foreskel.

Jeg var selv skeptisk engang men min nysgerrighed for selv at afprøve det var stor, og derfor ved jeg i dag at der er foreskel. Hvor mærkeligt det end kan lyde så er min erfaring at netkabler har den største betydning.

Det bedste du kan gøre er at prøve selv. Det kræver nok at du har anlæg af en hvis kvalitet.

mvh. Eriek

Til top Vis Eriek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eriek

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Hej Saunter

Det er sådan med alle kabler/ledere, at disse har en impedans, denne impedans har også betydning for apparaternes indbyrdes impedans tilpasning. Kablets impedans består af en ohmsk modstand, en induktans og en capitans, disse variabler udgør faktisk en form for filter, dette kabel/filter skal så passe til dine apparaters indbyrdes impedans. Det er også herfor folk ikke er enige om hvilke kabler der er bedst, fordi de forskellige apparater har forskellig impedans, og dermed forskellig filtrering af signalet, med forskellig lydgengivelse til følge.

Det ideelle kabel, burde jo så have så lav modstand, kapacitet og induktans som muligt, ja helst ingen, MEN er dit anlæg så så godt at det kan bruge dette ideelle kabel uden du bliver lyttetræt.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

JoLa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2004
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Man skulle tro, at netkabler netop ville virke bedst på billige apparater som alt andet lige, må have en svag strømforsyning, som netop må være mere følsom overfor små ændringer i spændingen. Meget dyre apparater har jo en god kvalitets strømforsyning som burde kunne håndtere og kompensere for disse ændringer uden at man kan høre det, det er jo noget af det man betaler for!
Jeg har lidt svært ved at forstå det! Ledningen inde i væggen er jo den samme og det hjælper jo ikke at sætte en brandslange på en haveslange de sidste meter, strålen er den samme alligevel. Men kan hænde det har noget med afskærmningen at gøre??

Til top Vis JoLa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoLa

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

der er forskel på optiske kabler pga jitter pga lysbrydninger i kablet, ledere af glas er meget bedre end plastik, men generelt er den optik man bruger i konsum hifi ikke god. den kan slet ikke sammenlignes med prof løsninger til data overførsel.

netkabler er der stor forskel på, al snak om xx km kabel er ligegyldig, det er kun de sidste meter som dit elektronik ser ind i. der for giver det mening at benytte et godt kabel (læs: et der passer til den opgave det skal løse) som sidste led.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

JoLa skrev:

Man skulle tro, at netkabler netop ville virke bedst på billige apparater som alt andet lige, må have en svag strømforsyning, som netop må være mere følsom overfor små ændringer i spændingen. Meget dyre apparater har jo en god kvalitets strømforsyning som burde kunne håndtere og kompensere for disse ændringer uden at man kan høre det, det er jo noget af det man betaler for!
Jeg har lidt svært ved at forstå det! Ledningen inde i væggen er jo den samme og det hjælper jo ikke at sætte en brandslange på en haveslange de sidste meter, strålen er den samme alligevel. Men kan hænde det har noget med afskærmningen at gøre??

Du skal ikke se strømmen som vand, der kommer løbende fra elværket og forsvinder ind i dit apparat. Vekselstrøm er et kredsløb, som populært sagt står og pulserer frem og tilbage 50 gange i sekundet - en slags vibration altså.

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Saunter,

Tja ... om du vil tage folk alvorligt eller ej er vel mest dit eget problem. Prøv at lytte selv ... der er jo ingen andre end dig selv, der kan give dig svaret. Hvis ikke du kan høre forskel, ja så køb det billigeste du kan få ... hvis du kan, så åbner der sig en ny og spændende verden ... af test ... så god fornøjelse

SATMIT

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Saunter skrev:

1) Strømkabler. Jeg tror at jeg med 99% sikkerhed kan sige at der i de forskellige hjem rundt omkring i danmark ikke er blevet lagt superledere ned, men nok nærmere den billigste form for kobber( NIX der bruges aluminium), man kan finde i den lokale silvan. Derfor kan jeg ikke se at man så kobler et godt ledene kabel til sin forstærker, når strømmen alligevel på dette tidspunkt har vandret iggenem utallige meter, af almindelige kobberkabler.

Hilsen Saunter

Hejsa Saunter!

Kabler er og bliver noget mystisk noget.
Ikke mindst el-ledningerne pusler mange, hvilket er fuldt forståeligt.
synsvinklen er dog ofte afgørende for hvor nemt det er at kapere.
Prøv at tænke anderledes eller omvendt, vend problemstillingen på hovedet.

F.eks. Netledninger.
Mange tænker her på, hvda den sidste meter af en lang lang rejse ude fra elværket skulle hjælpe. Svaret er nok noget i retning af "ingenting"
Hvis du i stedet vender problemet på hovedet, og ser el-ledningen som den første meter af dit apparats tilkobling til nettet og dettes øvrige tilsluttede enheder.
Så er sagen en anden. Vil du have din forforstærker til at kigge ud i tansformeren på den effektforstærker igennem et tykt eller ettyndt kabel?
Under alle omstændigheder er der mere end energi nok i de fleste godkendte ledninger til at sende dine membraner til månen.
Så jeg foreslår du omtænker dette problem, så du i stedet ser det som en sammenkobling af en række apparater der ser hinanden hver i sær gennem netledningen.

Højttalerkabler:
Her har vi en anden problematik, frekvenserne er meget højere og lavere end netfrekvensen, spændngen er lavere, strømmene er højere.
Normalt tænker man på, hvordan man kan få forstærkeren til at gribe fat i højttaleren, og få denne til at lystre selv det mindste signal prompte uden ringning.
derfor konstruerer man forstærkere med stor båndbredde og mange udgangstransistorer, kæmpe strømforsyninger og monster lytbatterier. Kablet er så forstærkerens forlængede arm ud til HTén.
Kablets data opgives typisk som DC modstand, kapacitet pr. m. og induktion pr. m.
DC modstanden hænger tæt sammen med tværsnittet, Kapacitet og induktion er et resultat af konstruktionen af kablet.
Well! Men det kunne også være en idé at tænke på, hvad der egentlig bliver sendt tilbage til forstærkeren.
Hvis du har tunge og store basmembraner, evt. i kombination med et kompliceret delefilter, da er det ikke sikkert du ønsker, at HTén skal kunne sende sin energi tilbage gennem kablet til din forstærker. der kan være tale om enddog meget store strømme der kommer den vej.

Signalkabler
Også her er det nødvendigt at kigge på egenskaberne i modtagerenden såvel som afsenderen. Det er meget moderne at konstruere indgangstrin i preamps, poweramps og næsten enhver amp i øvrigt med FET´s. Fordi de har gode egenskaber i form af en meget høj indgangsimpedans. de belaster overhovedet ikkeafsenderen af signalet. Til gengæld er de kapacitive, hvilket kan få mange forstærkertrin til at hidse sig op og lave mærkelige ting.

I øvrigt kan man også spørge sig selv om, om det faktisk er kablerne der gør forskellen, eller om det er kablerne der blot får elektronikken til at ændre opførsel.
I mine ører er det en kombination af disse ting.
Desværre er løsningen på et aktuel problem ikke altid universelt anvendelig.
Kabler kan dog sagtens have en let genkendelig lyd, som er tilstede hver gang man prøver det.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Når anlæget når en vis klasse så begynder forskellene at blive tydligere.Det næste spørgsmål er så hvad er det mest rigtige/optimale det må vel være subjektivt hvad den enkelte måtte mene,et stadig emne at diskutere til evig tid.

Jeg læste som nybegynder en del  HiFi og prøvede at fordoble kabeltykkelsen til højtaleren (lysnetkabel dengang ) og på mit gamle B&O var det ingen forskel ej heller var den relativ fine MC pickup det værd men man "håbede jo" og vidste ikke så meget.Det kræver nemlig et anlæg af en vis kaliber.

Du kan på nogle udstillinger få vist forskellen af et kabelmærke om man bliver så meget klogere,der ER forskel men hvad så og kan man bruge det til noget konkret? 

Måske kunne du prøve at låne af en venlig sjæl og så gøre dine egne erfaringer.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

bernd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2003
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Til top Vis bernd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bernd

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

I vejledningen til mine Infinity højtalere anbefaler de kabler med en lav impedans.De skriver ikke noget om mærke (Infinity bruger Monster i højtaleren) Det er i øvrigt skiftet til Van Den hul SCS12 og igen der er forskel.I øvrigt et stort arbejde!!! 

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

bernd skrev:
Faldt lige over en blindtest af netkabler. http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4/feature-article-b lind-test-power-cords-12-2004.html

Ganske interessant læsning. Især efter at have læst Roy
Gregorys bemærkninger til emnet i det seneste nummer
af Hifi+.

mvh
Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

bernd skrev:

Faldt lige over en blindtest af netkabler.

Mvh Bernd

http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4/feature-article-b lind-test-power-cords-12-2004.html

Kanon link! Her er lige et citat fra blindtesten:

The total number of correct answers was 73 out of 149, which amounts to 49% accuracy. That is no more accurate than flipping a coin, and therefore, no statistically significant detection of power cable differences.

Det passer meget godt med min egen opfattelse om, at kabler bliver tillagt alt alt for stor betydning. Men det er nu ikke så mærkeligt, at hifi-branchen er glade for at sælge kabler. Det er nemlig det produkt, de tjener mest på.

Selv prioriterer jeg tingende således. Det vigtigste er øverst:

1. Lytterummet og højttalernes placering. Ændring af lytterummets akustik, og omplacering af højttalerne, kan ændre frekvensforløbet i bassen med 20 DB eller endnu mere. Det er tydeligt for enhver at høre forskellen!

2. Højttalerne. Konstruktion og opbygning af kabinet er vigtigst. Herefter delefilter og enheder.

3. Musik-kilden. F.eks. grammofon og CD-afspiller.

4. Forforstærkeren. Herunder også RIAA forforstærkeren.

5. Effektforstærkeren.

6. Kabler.

7. Virkningsløse tweaks. F.eks. en pen der kan male kanten af CD-pladen grøn, en speciel sten til at placere på CD-afspilleren o.s.v.

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Saunter.

Kabler

Alle de tekniske forklaringer skal jeg udelade, det er der en masse af de andre der kommer med - og de er i orden.

Men jeg kan fortælle dig der er særdeles hørbar forskel på hver eneste kabel og kabeltype som du måtte prøve at anvende.

Det er det samme på netkabler, signalkabler imellem enhederne og højtalerkablerne, de er lige så vigtig en del som alt det andet grej du køber og har hver deres måde af aflevere varen på.

Det tage rtid at finde ud af og afprøve - men som sagt der er kæmpe forskel på lydkvalitet med d eenkelte kabler.

med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 11 Januar 2005 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

Det passer meget godt med min egen opfattelse om, at kabler bliver tillagt alt alt for stor betydning. Men det er nu ikke så mærkeligt, at hifi-branchen er glade for at sælge kabler. Det er nemlig det produkt, de tjener mest på. Præcist.
Kabler koster ikke alverden at lave, sølvkabler og i særdeleshed tykke sølvkabler har naturligvis sin pris. Men kobber eller forsølvet kobber til kr. 5-10.000 meteren er snyd og bedrag - intet andet.

Selv prioriterer jeg tingende således. Det vigtigste er øverst:

1. Lytterummet og højttalernes placering. Ændring af lytterummets akustik, og omplacering af højttalerne, kan ændre frekvensforløbet i bassen med 20 DB eller endnu mere. Det er tydeligt for enhver at høre forskellen! Til/afkoblingen kunne passende stå under dette punkt også.

2. Højttalerne. Konstruktion og opbygning af kabinet er vigtigst. Herefter delefilter og enheder. Det må jeg nok sige - kabinettet over elektronikken og transducerne? . I mine øjne er højttaleren en samlet enhed rent konstruktionsmæssigt, men hvorvidt kabinettet er solidt eller ikke solidt, vil jeg godt nok placere langt efter transducere og filter samt disses konstruktion.
Kabinetresonanser kan sagtens høres, men de er langt lettere at lytte igennem end elektrisk eller transducerinduceret snask. 

3. Musik-kilden. F.eks. grammofon og CD-afspiller. I princippet er det rigtigt nok, sagen er så bare, at mange CD spillere på markedet i ret stor udstrækning anvender de samme komponenter. Ikke at der ikke er forskel, der er bare ikke den forskel der kunne være. Mht grammofonen, da er PU langt den mest betydningsfulde komponent, herefter er en rimelig matchning af arm og pu nødvendig. Værket tillægges ofte en hel masse, men opgaven for værket er såmænd blot at være helt stille og fri for resonanser, samt at køre stille og roligt med samme hastighed konstant. Ret enkelt, men ofte omgærdet af en masse salgsgejl og mystik om hvilke materialer der spiller sammen. Den skal simpelthen slet ikke spille, blot køre rundt med konstant hastighed uanset hvad - det er såmænd hemmeligheden og der findes såmænd rimeligt fornuftige værker i verden.

4. Forforstærkeren. Herunder også RIAA forforstærkeren. Det er meget svært at finde en god forforstærker.

5. Effektforstærkeren. det er endnu sværere at finde et godt udgangstrin

6. Kabler. Signal og højttalerkabler kan næsten gøre samme forskel som en forstærker.

7. Virkningsløse tweaks. F.eks. en pen der kan male kanten af CD-pladen grøn, en speciel sten til at placere på CD-afspilleren o.s.v.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes