Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 06:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Alle kabler er vel gode?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 11 Januar 2005 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
perejvind skrev:

Det passer meget godt med min egen opfattelse om, at kabler bliver tillagt alt alt for stor betydning. Men det er nu ikke så mærkeligt, at hifi-branchen er glade for at sælge kabler. Det er nemlig det produkt, de tjener mest på. Præcist.
Kabler koster ikke alverden at lave, sølvkabler og i særdeleshed tykke sølvkabler har naturligvis sin pris. Men kobber eller forsølvet kobber til kr. 5-10.000 meteren er snyd og bedrag - intet andet.

Selv prioriterer jeg tingende således. Det vigtigste er øverst:

1. Lytterummet og højttalernes placering. Ændring af lytterummets akustik, og omplacering af højttalerne, kan ændre frekvensforløbet i bassen med 20 DB eller endnu mere. Det er tydeligt for enhver at høre forskellen! Til/afkoblingen kunne passende stå under dette punkt også.

2. Højttalerne. Konstruktion og opbygning af kabinet er vigtigst. Herefter delefilter og enheder. Det må jeg nok sige - kabinettet over elektronikken og transducerne? . I mine øjne er højttaleren en samlet enhed rent konstruktionsmæssigt, men hvorvidt kabinettet er solidt eller ikke solidt, vil jeg godt nok placere langt efter transducere og filter samt disses konstruktion.
Kabinetresonanser kan sagtens høres, men de er langt lettere at lytte igennem end elektrisk eller transducerinduceret snask. 

Jamen jeg fik også udtrykt mig lidt tåget. Når jeg skriver konstruktion, så mener jeg konstruktionen af hele højttaleren. Og med hensyn til kabinet, så mener jeg både udformningen og naturligtvis også afstivning/materialevalg. Hvad hjælper det at bruge de bedste enheder, hvis kabinetvolumen er for stor eller basrefleksrøret ikke har den rette længde? Jeg har selv lyttet på en del gør-det-selv højttalere. Med ganske få undtagelser, har de ikke spillet optimalt, og det har bestemt ikke været fordi, der har været sparet på enhederne. 

Alle kan købe kvalitetsenheder, og ved hjælp af et computerprogram udregne kabinetvolumen og delefilterfrekvenser, men det er bare ikke nok! En seriøs fabrikant bruger flere måneder på at fuldende og forfine sit produkt, inden han sender det på markedet. Det har en selvbygger, og useriøse fabrikanter, som regel hverken resourcer, eller spånplader/fåreuld nok til at gøre efter.

Iøvrigt hader jeg "kasselyd". Det er muligt at nogle kan abstrahere fra det, men jeg kan ikke. Under alle omstændigheder kan vi vel blive enige om, at højttaleren er den komponent i et HiFi-anlæg, hvor det er lettest at høre forskel på forskellige fabrikater og modeller?

3. Musik-kilden. F.eks. grammofon og CD-afspiller. I princippet er det rigtigt nok, sagen er så bare, at mange CD spillere på markedet i ret stor udstrækning anvender de samme komponenter. Ikke at der ikke er forskel, der er bare ikke den forskel der kunne være. Mht grammofonen, da er PU langt den mest betydningsfulde komponent, herefter er en rimelig matchning af arm og pu nødvendig. Værket tillægges ofte en hel masse, men opgaven for værket er såmænd blot at være helt stille og fri for resonanser, samt at køre stille og roligt med samme hastighed konstant. Ret enkelt, men ofte omgærdet af en masse salgsgejl og mystik om hvilke materialer der spiller sammen. Den skal simpelthen slet ikke spille, blot køre rundt med konstant hastighed uanset hvad - det er såmænd hemmeligheden og der findes såmænd rimeligt fornuftige værker i verden.

Jeps, jeg er helt enig med dig med hensyn til grammofoner. PU er langt den vigtigste komponent, men det er som om tingene ikke må være for enkle i hifi-verdenen.

4. Forforstærkeren. Herunder også RIAA forforstærkeren. Det er meget svært at finde en god forforstærker.

5. Effektforstærkeren. det er endnu sværere at finde et godt udgangstrin

Det er vel ikke sværere, end at søge på NAD 3020 på brugtmarkedet

6. Kabler. Signal og højttalerkabler kan næsten gøre samme forskel som en forstærker.

Der kan sagtens argumenteres for, at et par af de nederste punkter skal byttes om, men i det store og hele, synes du så ikke min prioriteringsliste ser fornuftig ud?

7. Virkningsløse tweaks. F.eks. en pen der kan male kanten af CD-pladen grøn, en speciel sten til at placere på CD-afspilleren o.s.v.

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Januar 2005 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Hvis man læser The Complete Guide To High End Audio af Robert Harley (købt på tilbud i HFK for en del år siden), er der også noget om kabler.Han nævner et tilfælde med en producent der havde svært ved at sælge et bestemt kabel.Hvad forsøgte man så jo man satte prisen op til det dobbelte og nu solgte det pludselig godt.Er det nu blevet bedre.

Han anbefaler at man tænker sig om, høj pris og kvalitet hænger ikke nødvendivis sammen skriver han så vidt jeg husker.Han anbefaler også at lytte kritisk på det og prøve det hjemme.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 Januar 2005 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

bernd skrev:

Faldt lige over en blindtest af netkabler.

Mvh Bernd

http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4/feature-article-b lind-test-power-cords-12-2004.html

Kanon-link - det er lige nøjagtigt det fede ved blindtests.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes