Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 09:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: mac mini (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Vi vil da se billeder! Og hvordan går det med HD mat. i 1080p f.eks?

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Billeder kommer asap - skal lige have overstået flytterodet først. Men det er naturligvis vigtigere at få sat sit anlæg op, føre kabelbakker, købe Mac og konfigurere den end det er eksempelvis at sætte ben på sin seng :-)

HD går glidende; den afspiller 1080p (det er vel "p" og ikke "i" fra trailerne på apples hjemmeside?? no idea) uden hakker med 24 fps (mellem 23,3 og 24,5). CPU utilization mellem 25 og 50 %.  Dog skal det siges at jeg har 1 gb ram, hvilket jeg tror (!!) er en rigtig god ide hvis man vil dekode 1080p materiale uden tabte frames.

MEN - dvi-udgangen er ikke HDCP-kompatibel! Men regner nu alligevel med at købe et seperat Blu-ray eller hd-dvd-drev med egen billedeudgang når de engang kommer i Mini-design.

Men igen - det virker lige ud af kassen uden alt muligt setup-tweak-flyt-jumpere-rod-med-registreringsdatabsen cr*p :-)

Mvh Jonas

Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Hej!

Spændende!

Har dog lige et par spørgsmål:
1) Kan man "vælge" at sætte al digital lydudgang til PCM? Det er jo det eneste format min CD afspiller vil modtage...
2) Hvad er prisen for den nye Mac?

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2006 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Hej

1) Ja ( http://developer.apple.com/documentation/Hardware/Conceptual /HWTech_Audio/Articles/Audio_implementation.html#//apple_ref /doc/uid/TP40003978-DontLinkElementID_25 ), ca 2/3 nede på sidenunder "Mac Mini computers" -> S/PDIF Opticla Digital Output : "The S/PDIF optical digital output supports a stereo data stream at bit depths of 16, 20, or 24 bits per sample and at sample rates of 44.100 kHz, 48.000 kHz or 96.000 kHz in PCM format".

Hvordan det indstilles rent praktisk ved jeg ikke. Jeg har bare proppet et miniTosLink -> Toslink kabel mellem Mini'en og digitalindgangen på min receiver og værsgo; digital 5.1 lyd fra DVDer og digital to-kanal stereo fra lydfiler eller cd'er.

Det er det absolu mest tiltalende med Minien. Den føles for det meste som et stykke forbruger-elektronik, ikke som en computer. Samtidig kan du tweake alle de ting du nu måtte have lyst til.

2) 6700 dkk for core duo med 512 bm ram, 5100 for en core solo (der liiige knap kan dekode HD materiale). 799 for Apples trådløse bluetooth tastatur og mus der ser 100% sweet ud!

Mvh Jonas

Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant

jony
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2006
Sendt: 08 November 2006 kl. 07:30 | IP-adresse registreret  

JoeConsultant skrev:

Billeder kommer asap - skal lige have overstået flytterodet først. Men det er naturligvis vigtigere at få sat sit anlæg op, føre kabelbakker, købe Mac og konfigurere den end det er eksempelvis at sætte ben på sin seng :-)

HD går glidende; den afspiller 1080p (det er vel "p" og ikke "i" fra trailerne på apples hjemmeside?? no idea) uden hakker med 24 fps (mellem 23,3 og 24,5). CPU utilization mellem 25 og 50 %.  Dog skal det siges at jeg har 1 gb ram, hvilket jeg tror (!!) er en rigtig god ide hvis man vil dekode 1080p materiale uden tabte frames.

MEN - dvi-udgangen er ikke HDCP-kompatibel! Men regner nu alligevel med at købe et seperat Blu-ray eller hd-dvd-drev med egen billedeudgang når de engang kommer i Mini-design.

Men igen - det virker lige ud af kassen uden alt muligt setup-tweak-flyt-jumpere-rod-med-registreringsdatabsen cr*p :-)

Mvh Jonas

Hej Joe

Nu har du kørt med Mac'en i noget tid.
Er der stadig fuldtilfredshed??
Jeg overvejer kraftigt at skifte mkin stationere PC ud med en Mac Mini.
Men jeg vakler lidt mellem om det skal være den lille eller den store.
Bruger du AirportExpress og hvis, kører du så 5.1 via denne??
Og til sidst, har du selv mont. flere RAM i maskinen??

Jony 

Til top Vis jony's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jony

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2006 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

Hej Jony,

Ja, der er stadig fuld tilfredshed! For at tage dine spm. i rækkefælge.

Mht den store eller den lille ville jeg nok vælge den lille fordi den er så saXXXX billig lige nu. Dog er der ikke dvd-brænder i den lille, kun i den store. Grunden til at vælge den lille er, at du så senere kan købe en Merom processor (intels nyeste mobilprocessor), hvis du får brug for flere hestekræfter - den kan sættes direkte i uden problemer.

Jeg har ikke extra RAM og ville ikke købe det fra apple shoppen da 2gb koster 2000 dkk - og det kan gøres billigere. Igen, køb standard spec og tilkøb extraudstyr som du får brug for det.

Jeg bruger ikke airport express, men bruger digitaludgangen med en toslink-adapter.

Som den står nu (1,66 ghz, 512mb ram) afspiller den 720p uden problemer, mens det godt kan hakke lidt med 1080p. Med 2gb ram skulle der dog overhovedet ikke være nogle problemer, men som udbuddet af HD materiale er lige nu er der vel egentligt ikke brug for det. Derfor køb den billigste og brug 3000 på at opgradere den om 1 års tid og voila, du har en maskine der kan spytte 1080p ud..

Skulle måske lige sige at jeg kører windows og gratis-programmet Mediaportal på den, da der ikkefindes nogle htpc-programmer til Mac der opfylder mine krav. Og det virker perfekt, tv med timeshifting etc.

Så alt i alt; jeg er meget glad for Mini'en som htpc, har ikke haft nogle problemer endnu. Dog skal du være opmærksom på, at hvis du kører Windows kan du ikke - heller ikke med powerstrip - indstille opløsningen til 1360*768! Det kan du, hvis du bruger Mac Os X som operativsystem og programmet SwitchresX. Altså; den er bedst hvis du har en projektor eller et tv der skal ha 1280*720 eller 1920*1080 input.

Mvh Jonas

Nyt på vej....

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2006 kl. 08:04 | IP-adresse registreret  

Billeder: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=44614&K W=joes+htpc

Nyt på vej....

jony
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2006
Sendt: 08 November 2006 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Hej Jonas

Nu prøver lige at svare dig igen, havde ellers skrevet en del da jeg blev bedt om at logge af og genstarte min maskine på jobbet.

Nåh, pt. skal den føde en Sanyo Z3'er, så 1080P er ude af billedet.
Men man ved jo aldrig.

Om det skal være den store eller lille, der er jeg stadig i vildrede, jeg kan godt forstå dine synspunkter, men brænderen er altså "nice to have"
Og prisforskellen er jo "kun" 1500,-
Så er spørgsmålet bare om det er prisen værd for en lidt større harddisk og brænder, samt en lidt større cpu. Men den diffrence kan man selvfølgelig bruge på andet, f.eks. flere RAM.

Desuden har jeg næsten lige monteret en Sony DRU-820A brænder i min stationære

Den kan vel bare smides i en ext. boks, så kan den vel fint spille sammen med en Mac Mini.

Ang. Airport Express, så spørger jeg fordi jeg har sådan een i forvejen, og i en anden tråd her på sitet var den der påstod at man kan kunne streame DTS og etc. fra MM'en via AE til anlægget, og da det er med i mine overvejelser om jeg skal købe eller ej, kunne det være rart at få be- eller afkræftet.

Det er et fedt setup du har der, og Mac'en ser dejligt diskret ud.

Damn jeg er hooked.

Jony

Til top Vis jony's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jony

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2006 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Hej Jony,

Jep, forskellen er kun 1500 dkk - men som du selv foreslår kan du smide et eksternt drev på den når du engang imellem skal brænde. Må indrømme jeg _slet_ ikke bruger min brændefacilitet! Alt jeg har på min mac der skal brændes eller behandles henter jeg trådløst over på min stationære og behandler det det - det der med at sidde foran fjernsynet dur ik rigtig. Sålænge du bruger den som ren HTPC er behovet for en brænder begrænset. Forævrigt kan du også dele din brænder i den stationære direkte og se dem som et drev på din mini - igen hvis du bruger windows.

Den kan streame DD og DTS: http://www.macworld.com/weblogs/editors/archives/000212.php

Og så løber vi ind i spidsfindighederne... fordi det er iTunes der bruges som "pakke program" til st sende lyd afsted til airporten og ikke din interne player i MCE eller Mediaportal. Mener dog der er en nem løsning - køb Airfoil (http://www.rogueamoeba.com/airfoil/windows/) for USD 25. Så kan du streame i windows fra en hvilken som helst afspiller, også din interne MCE eller Mediaportal.

Så for at gøre en lang historie kort: ja, det ser ud til at du kan streame DD og DTS i både Mac OS X og Windows, hvilket spiller brutalt meget ift at bruge den med en projektor da man så slipper for at flytte forstærkeren over til projektoren - der har du bare din mac og så streames der til forstærkeren :-)

Men du må ikke hænge mig op på det - det var blot info jeg lige kunne finde.

Mvh Jonas

Nyt på vej....

Double M
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2006
Lokalitet: Sverige
Sendt: 17 November 2006 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Hej Jonas,
Jeg har lige et par spørgsmål ang dine mac mini erfaringer. Jeg er
lidt i tvivl ang din tråd på hifi4all. Kan forstå du er meget tilfreds
med din mac mini, men jeg er lidt i tvivl om hvilken model du har? Har
du den lille 1,66 eller den store 1,83 intel core duo? Har du standard
ram eller har du opgraderet til 1 gb ram? Du skriver at den fint
afspiller hd materiale, i 720p eller 1080p?

"HD går glidende; den afspiller 1080p (det er vel "p" og ikke "i" fra
trailerne på apples hjemmeside?? no idea) uden hakker med 24 fps
(mellem 23,3 og 24,5). CPU utilization mellem 25 og 50 %. Dog skal det
siges at jeg har 1 gb ram, hvilket jeg tror (!!) er en rigtig god ide hvis
man vil dekode 1080p materiale uden tabte frames."

samtidig skriver du:

"Jeg har ikke extra RAM og ville ikke købe det fra apple shoppen da
2gb koster 2000 dkk - og det kan gøres billigere. Igen, køb standard
spec og tilkøb extraudstyr som du får brug for det."

"Som den står nu (1,66 ghz, 512mb ram) afspiller den 720p uden
problemer, mens det godt kan hakke lidt med 1080p. Med 2gb ram skulle der dog
overhovedet ikke være nogle problemer, men som udbuddet af HD
materiale er lige nu er der vel egentligt ikke brug for det. Derfor køb den
billigste og brug 3000 på at opgradere den om 1 års tid og voila, du
har en maskine der kan spytte 1080p ud.."

Min situation er denne:

Jeg overvejer at købe en mac mini som jeg kan sætte til min infocus
IN76 projektor og bruge som afspiller og samtidig afspiller af musik på
anlæget. Altså som htpc. Jeg har i forvejen elgatos eyetv box som jeg
kan optage analog tv på mac(har også en ImacG5 20") Jeg vil
selvfølgelig prøve at fremtidssikre mig så meget som muligt, så derfor er
jeg nysgerrig om hvorvidt mac mini'erne kan afspille HD materiale? Og om
hvorvidt det skal være den store eller den lille? Kan den lille klare
opgaven, så er det jo fint. Har tænkt mig at opgradere til 1gb ram.

Men hvis nu det er kneppent med afspilning af HD materiale, så kunne
det være man skulle vente til foråret, da der måske kommer en mac
mini med intel core 2 duo?

Er lidt forvirret, men håber du kan svare på nogle af mine
spørgsmål, tak. =)

En sidste ting, du skriver også:

"Derfor køb den billigste og brug 3000 på at opgradere den om 1 års
tid og voila, du har en maskine der kan spytte 1080p ud.."

Hvordan kan man opgradere? Og hvilke muligheder er der for dette? Anden
processor og ram???

Hav en rigtig god dag.

Morten M
Til top Vis Double M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Double M

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2006 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg havde 1,66 mhz core duo med 512mb ram. Den kunne uden problemer afspille 720p og 1080p fra apples hjemmeside. Det man dog skal tænke på i den sammehæng er vel hvordan de klip er encoded - jeg tror ikke bitraten er ret høj, ergo skal der ikke bruges så meet cpu-kraft på af afkode dem. Hvis du tilsluttede et eks HD-DVD drev og afspillede en film med eks WinDVD (den der japanske der kan afspille hd-dvd) og bad den spytte 1080p ud tror jeg du fik den i knæ.

Men jeg mener stadig at den billige (4799 dkk) er det bedste køb hvis du kan undvære dvd-brænder netop fordi du kan opgradere. Mht hvordan handler det om at købe en bedre processor (eks 2,13 ghz Intel Merom (core 2 duo)) og mere RAM. Mac minien er lavet sådan at du, når låget tages af, kan pille den eksisterende processor ud og smide en hurtigere i - uden at gøre mere end det overhovedet! Søg eks på "Mac Mini Merom" på google for at se hvordan. Ligeledes med RAM - den understøtter op til 2 GB og det får du brug for når du skal dekode HD-materiale i 1080p med høj bitrate. Grunden til du får brug for så meget RAM og så hurtig en processor som muligt er at grafikkortet i minien er helt til grin; ALT arbejdet skal laves af processoren.

Så min anbefaling er, hvis du kan undvære dvd-drænder; køb den billige, vent 1 års tid og smid den hurtigte Intel mobil-cpu i du har råd til samt 2 gb RAM - suppler med en eksternt HD-DVD drev og du har en fremragende htpc der afspiller HD materiale.

Mvh Jonas

Nyt på vej....

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes