Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 21:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: A dream came true... Billeder.. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 16 Januar 2005 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige prøvet at måle efter - med min fars gamle "Obel Thermometer" - den siger et sted mellem 45 og 50 grader på kølepladerne, tæt på chassis'et. Ikke noget man kan varme the på, men varmen blir' selvfølgeligt osse fordelt over et stort køle-areal.

Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Januar 2005 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Jep. tillykke med dyret, den ser sgu godt ud. Det kunne være du skulle overveje en dedikeret AudioMagic effektforstærker platform, det ville se ret godt ud.
Det kunne være sjov hvis du lige kunne måle hvad den brugte af strøm i tomgang.

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2005 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Mr. High Fy skrev:
Kan du ikke komme med en lille anmeldelse på din nye/gamle Krell. Jeg ville da gerne høre din mening om den. Hvordan ser terminalerne ud bagpå?

Flere billeder

Her er først billederne - det er det nemmeste for mig..  Først bagsiden med terminaler. Der er rca/XLR & 2 højttaler-tilslutninger i hver side. Manualen siger, at den indgang man ikke bruger kan benyttes til at føre signalet videre til endnu en effekt-forstærker for bi-amping. Forstærkeren er trukket ud fra væggen - derfor ser ledningerne underlige ud...

Lige endnu et billede af fronten - denne gang med dagslys..

der er et par ubetydelige ridser bagpå - men ikke noget der er gået gennem lakken. Jeg har inspekteret den ellers.. lidt støv, men ellers ikke en ridse.
Et lille vue fra oven..

og endeligt et indtryk af køle-ribberne...

Det er støv, man kan ane...

Rent lytte-mæssigt er jeg mere på glat-is. Først vil jeg lige nævne det jeg fornemmer kan være "fejl-kilder" i min lytning.. Af højttaler-kabler bruger jeg Supra ply 2.0. - jeg ved ikke hvordan det er rent lyd- og kvalitets-mæssigt.
Endvidere kan man måske fornemme at min stue er lang og "smal" - det betyder at mine SF ikke står særligt langt fra min lytte-position, ca. 2½m.
Endeligt er mine beton-vægge ret bare i "lytte-området", og jeg har sådan på fornemmelsen at jeg noge gange oplever "stående bølger" i bassen, uden at være helt 100% sikker på at det faktisk er stående bølger jeg hører - ved ved jo ikke hvordan sådan nogen lyder...

Mit subjektive indtryk er, at der er åbnet mere op for musikken i dén forstand, at jeg faktisk hører ting jeg ikke hørte (lagde mærke til) før. Havde en oplevelse i et af GM's sange, hvor jeg sad og læste i manualen og papirene fra renovationen - pludseligt var der en lyd der fangede min opmærksomhed, og jeg kiggede op.. Efter at have lyttet efter grundigt, kom den fra højttaleren i et systematisk mønster - det var en del af melodien....

Bassen har altid være et problem-område for mig, lige siden jeg købte mine SF Concerto og allerede efter få dage faktisk fortrød og hellere ville vente et par måneder på at have sparet op til gulv-udgaven. Det viste sig, at jeg havde taget en live-udgave af GM med til mine prøve-lytning hos forhandleren, der var overmåde bas-holdig. Min egen fejl, selvom jeg ville have ønsket at de måske havde gjort mig opmærksom på at musikken måske var lidt mere fyldig end musik normalt er. I hvertfald ville de ikke tage højttaleren tilbage.
Det betød, at jeg anskaffede mig en SF Gravis B1, og for at kunne spille på den min L-550.

Det korte af det lange er, at jeg synes at min L-550'er hjalp på bunden, men desværre ikke ved de lydtryk man spiller ved 22-tiden - altså "easy-listening". Krell'en synes dybere end L-550'eren, men igen ved moderate lydtryk - lytte-lydtryk.. Jeg har altså haft et problem med at jeg blir "lytte-træt" når jeg spiller forholdsvist lav musik - jeg har masser af diskant og mellemtone, men mangler bunden til at få musikken til at "slappe af". Jeg synes kun det er en "næstbedst" løsning at supplere med sub'en...

Hvad gør andre..?? Skifter højttalere? Det er vel fordi de ikke er store nok.. Jeg har tænkt mig at prøve at sætte mine SA1280'ere til Krell'en - bare for at høre hvordan en gulv-højttaler lyder.
Er jeg fanget i det dér spil med evige udskiftninger af komponenterne..?? Er jeg ved at blive en hi-fi-nørd???

Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 16 Januar 2005 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Hej igen. Bas problemer, hmmm. Det kan desværre skyldes mange ting, men mange gange er det jo rummet, og ikke mindst HT placeringen. Prøv at rykke dine SF frem. Prøv også med toe in/out. Har du råd, så prøv Bertram kabler. Ellers synes jeg at Supras 3,4S er et rigtigt godt kabel til prisen.

Du kunne også prøve med Pulsar Points. Det er altid en smagsag hvad man er til, men PP, hjalp hos mig, når vi snakker baskontrol.
Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2005 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

..men kan man forvente at musikken spiller "helt" ved alle lytte-niveauer? Det må da rent fysisk være svært at beholde et relativt bas-niveau, når man spiller "lavt"? Det er vel osse derfor man engang opfandt "loudness"?

Når jeg spiller ved "lytte-niveau", synes jeg ikke jeg mangler så meget - men jeg tror faktisk jeg skal prøve at høre lidt mere på andre set-ups, og få noget erfaring med hvordan andet udstyr kan lyde... Det er jo osse den vej mange af jer andre har fået jeres viden og erfaringer, ikke..???

marty
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Januar 2005 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har gulvhøjttalere og der er basniveauet heller ikke tilfredsstillende når jeg spiller lavt. Jeg tror det kan have noget at gøre med at øret har sværere ved at opfatte lyd i dybe registre end i de høje.
Til top Vis marty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af marty

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2005 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

marty skrev:
Jeg har gulvhøjttalere og der er basniveauet heller ikke tilfredsstillende når jeg spiller lavt. Jeg tror det kan have noget at gøre med at øret har sværere ved at opfatte lyd i dybe registre end i de høje.

...endnu en grund til at lade naboen få glæde af éns udstyr... bare op for volumen...  

Nej - men seriøst, så lyder det meget plausibelt.

Jeg har set flere lave arrangementer for lytning - man burde overveje at lave sådan et arrangement for nybegyndere.. ikke fokusere på de fine detaljer, men grundlæggende få en snak om hvad man hver især lytter efter, mens man lytter - og dermed efterfølgende sætter ord på. Jeg fornemmer, at der er mange af de erfarne der allerede har været denne process igennem - jeg mangler i hvertfald en reference-ramme, når jeg f.eks. får fortalt af erfarne lyttere, at Krell kan virke "lukket" og "langsom"....

Hvem ved - det kunne jo være, at de mere erfarne ville "ryste på hovedet" og fortælle, at "...ved det lytte-niveau kan du jo ikke forvente en tydelig bas..." 

mr highend
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Januar 2005 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Hej Lux 550

Der må være god stereolyd hos dig for tiden. Din kombination med Krell og SF er helt sikker bare i orden.

Clap

Hvad bruger du til forforstærker? Måske står det - jeg har ikke læst alle disse indlæg.

Skal du med i en SF klub eller ....

Mr high end

Til top Vis mr highend's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mr highend

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2005 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

mr highend skrev:

Hvad bruger du til forforstærker? Måske står det - jeg har ikke læst alle disse indlæg.

Skal du med i en SF klub eller ....

Mr high end

hey.. jeg bruger min Primare SPA20 som forforstærker - fra front-pre-out.

Og ja - jeg vil mægtigt gerne med i en SF-klub.. det ku' være sjovt, og helt sikkert udbytterigt..

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Januar 2005 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

Tillykke, tillykke!

Når ens hifi-drømme går i opfyldelse er det svært at beskrive glæden. Personligt har jeg altid drømt om en projektor, B&W Silver Signature 30 og en Nakamichi PA5mkII effektforstærker.

Jeg er nu den heldige ejer at en projektor, men effektforstærkeren og de bedste højttalere jeg nogensinde har hørt (B&W Silver Signature 30) må vente...

...but the dream is still alive!

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2005 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Mr. High Fy skrev:
Hej igen. Bas problemer, hmmm. Det kan desværre skyldes mange ting, men mange gange er det jo rummet, og ikke mindst HT placeringen. Prøv at rykke dine SF frem. Prøv også med toe in/out. Har du råd, så prøv Bertram kabler. Ellers synes jeg at Supras 3,4S er et rigtigt godt kabel til prisen.

Du kunne også prøve med Pulsar Points. Det er altid en smagsag hvad man er til, men PP, hjalp hos mig, når vi snakker baskontrol.

Jeg ville lige lege lidt med placeringen - specielt at rykke SF'erne længere frem, men kom så til at se, at bas-porten peger fremad. Gir det så noget at rykke dem frem?

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Sendt: 17 Januar 2005 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Ja, det kan godt give en virkning, selvom basporten er at finde på fronten. Nogen mennesker har ikke en rigtig "sweetspot" har du sådan en? Det er jo noget nemmere at justere, når man har sin faste lytteposition at trimme efter.

Dine SF står på standere. Står disse standere på nogen form for afkobling? Ville der være mulighed for at sætte eksempelvis, Pulsar Points, SD feet, eller andet mellem HT og stander?

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Januar 2005 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

[Jeg ville lige lege lidt med placeringen - specielt at rykke SF'erne længere frem, men kom så til at se, at bas-porten peger fremad. Gir det så noget at rykke dem frem?

[/QUOTE] hej...... ja det ser ud til dine HT er alt for tæt på bagvæg

jeg vil forslå ca 60-70cm til frontbaffel til start og ryk dem gradvist frem og tilbage til du synes det passer

jeg vil også foreslå afkobling mellem HT og stander jeg ville starte med SD-fødder

måske prøve statmat-kork fødder (hård afkobling ift. SD).........
har ikke prøvet PP

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2005 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg har faktisk min sweet-spot.. Lige foran TV'et i sofaen, så den skulle være god nok.

Jeg må nok med skam erkende, at mine SF står på de originale "spikes", men at de er placeret på gulvet på de dér små filt-skiver, man sætter under møbler for ikke at ridse parket-gulvet... Tæller de som "afkobling"??

Selve højttaleren er jo skruet fast på standeren, så jeg tror ikke jeg kan gøre så meget der...? Jeg skal osse tænke på at ungerne stryger forbi i stor hast nogen gange, så det er ret vigtigt at de ikke lige kan skubbe højttaleren på gulvet, hvis uheldet skulle være ude..

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Januar 2005 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

det skal det være mellem HT og stander for at få den største effekt

dog vil jeg tro du vil kunne høre det under stander også

hvis de kommer forbi i høj fart vælter de ikke bare stander med

nej dine filtskiver giver ikke noget af betydning desværre

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Sendt: 17 Januar 2005 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Lux550 Freak skrev:

Ja, jeg har faktisk min sweet-spot.. Lige foran TV'et i sofaen, så den skulle være god nok.

Jeg må nok med skam erkende, at mine SF står på de originale "spikes", men at de er placeret på gulvet på de dér små filt-skiver, man sætter under møbler for ikke at ridse parket-gulvet... Tæller de som "afkobling"??

Selve højttaleren er jo skruet fast på standeren, så jeg tror ikke jeg kan gøre så meget der...? Jeg skal osse tænke på at ungerne stryger forbi i stor hast nogen gange, så det er ret vigtigt at de ikke lige kan skubbe højttaleren på gulvet, hvis uheldet skulle være ude..

Ja de kære børn. Men desværre kunne meget af dine basproblemer ligge i denne fastmontering af dine SF. Men nu må du bare lege med de muligheder du har.

Du må bare være tålmodig. Ellers må du vente til ungerne bliver lidt større, så du kan få lidt bedre lyd.....

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Sendt: 17 Januar 2005 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Lux550 Freak skrev:

..men kan man forvente at musikken spiller "helt" ved alle lytte-niveauer? Det må da rent fysisk være svært at beholde et relativt bas-niveau, når man spiller "lavt"? Det er vel osse derfor man engang opfandt "loudness"?

Når jeg spiller ved "lytte-niveau", synes jeg ikke jeg mangler så meget - men jeg tror faktisk jeg skal prøve at høre lidt mere på andre set-ups, og få noget erfaring med hvordan andet udstyr kan lyde... Det er jo osse den vej mange af jer andre har fået jeres viden og erfaringer, ikke..???

Personlig erfaring er nøglen til det personlige lydideal. Men man må også erkende at det er svært at få det hele....

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2005 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

øhh.. hvad er SD-fødder, og hvor forhandles de??

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Sendt: 18 Januar 2005 kl. 04:51 | IP-adresse registreret  

kig på denne lille billedserie. Her indgår SD feet.

pjnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Lux550 Freak skrev:

Hej Lux 550 Freak.

Du skal bare sende din 550 til  JJ -Teknik i Farum, så skal den kun på værksted een gang.

JJ-Teknik

Hvedemarken 6. 3520. Farum.  Telefon 44 99 07 05.

www.jjteknik.dk

mvh.  Preben.

Så kom der osse billeder på...

Dén gang i starten af '80-erne læste jeg første gang om Krell KSA-100. Om den klasse-A drift, dens kraft-overskud og om Krell og Apogee højttalere. Den artikel placerede Krell for mig som noget uopnåeligt, noget ophøjet.. Om det så var berettiget eller ej.

Senere cementerede min Musical Fidelity A1-x min trang til klasse-A drift.. dybden - bassen.. Der er forøvrigt en MF A1-x til salg lige nu - jeg sælger aldrig min igen.

Netop i dag er jeg kommet hjem fra en parkeringsplads i Sverige, hvor jeg har udvekslet kolde SEK mod en kasse på knap 50kg. Nu står der en Krell KSA-80B i min stue..... En barndomsdrøm er gået i opfyldelse. Jeg vidste bare at jeg måtte eje een på et tidspunkt. Prøve lyden, strømforbruget (og -regningen), ejerglæden... Bare på eet tidspunkt i mit liv. Og det blev nu. Nyligt renoveret hos aut. Krell-værksted (så vidt jeg kan se er alle lytter udskiftet), gennemmålt (2x625W i 1ohm) og gennemlyttet hos hi-fi forhandler gjorde, at jeg følte mig tryg nok til at springe på denne 15 år gamle kæmpe (Snakkede endda med forhandleren der lytte-testede den - fandme svært at forstå de svenskere ).

Jeg benytter i øjeblikket min SPA20 som forforstærker til min Copland CDA-288, og spiller på Sonus Faber Concerto. Jeg mangler stadig at overskride den mentale grænse det er, at bruge en tilsvarende formue på kabler - så det er forholdsvist almindelige kabler, uden at være lakrids-udgaverne..

Iøvrigt en stor tak til Copland, der lige kunne klare at lave min CDA-288 alu-farvet i stedet for sort. Hvad kan jeg sige? Køb Hi-Fi hos din lokale producent - smut ned i Ryesgade  - det er sgu da fantasktisk at vi i Danmark kan producere så flot og go' Hi-Fi, og så være totalt uden stjerne-nykker.

Min datter har lige været forbi med spørgsmålet.. "far, hvad er det man kan høre dér?"  - det var da George Michæl trak vejret til sidst i eet af sine numre. Hun (og jeg) har hørt det nummer 100 gange - men denne gang lagde hun åbenbart mærke til en ny detalje...

Nu er det jo Stereo-forum - men vil da lige nævne surround-delen af setup'et. Bruger jo SPA20 som surround, med SA 1280 MkII som baghøjttalere, Sonus Faber Gravis B1 som sub, og SA 720AV som center-højttaler - og nu Krell og SF Concerto som fronter.

Jeg ville bare lige sprudle ud af min barnlige glæde over den Krell der står på gulvet - lige herhenne... A dream came true.....

et vue af mit rack - hjemmelavet af massiv mahogny, dvs. een af mine venner er temmeligt dygtig til at arbejde med træ - så jeg "gik ham til hånde".

Og her er så eet af ny-erhvervelsen.. Man kan faktisk ikke se de mange år den har på bagen. Rart med noget som folk passer på. Jeg er så 4. ejer.

Og herligehden set lidt fra oven - til dem der ikke har en fornemmelse af størrelsen.. Jeg synes den er stor (og tung).

Et indtryk af SF Concerto, centeren SA720AV (det er en "lånt" - indtil den kommer hjem i kirsebær). Den skal iøvrigt ikke ligge på fjernsynet når den endelige kommer hjem... Den skal sikkert op på væggen på een eller anden måde..

Og hvor jeg så sidder og nyder musikken.. og filmene... Man kan skimte baghøjttalerne SA1280 mkII.

Endeligt subwooferen - SF Gravis B1.. Den kom oprindeligt fra Tyskland, og igen i varetægt på ægte audiofile, der sikkert passer bedre på deres udstyr end deres forhold... :-)

Undskyld, hvis billederne er lidt slørede.. Efter jeg fik smidt børnene i seng, prøvede jeg at fange aften-stemningen uden blitz.. Så det er håndholdt - dog med lidt støtte hist og her..

Jeg er ikke helt tilfreds med indretningen - det er ligesom den dér Krell skal være en anelse mindre dominerende, så det blir sikkert noget med at modificere rack'et så Krell'en kan stå nedenunder, med hensyntagen til at den skal kunne komme af med varmen.

Endeligt vil den kvikke lytter bemærke fraværet af min Luxman L-550.. Den er jo som en gammel jaguar - til rep. Hele tiden...

Til top Vis pjnielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pjnielsen

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes