Emne: Kubikkens set-up ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 14 Januar 2006 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
chubbz skrev:
|
Hej....
Er der ikke mulihed for at du kan tage nogle flere billeder af dit system?
|
|
|
Rigtig god ide!!.. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 14 Januar 2006 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
ppp_dk skrev:
|
Er der ikke nogen, som kan fortælle mig, hvorfor at en lodning skulle pille ved impedansen - hvormeget taler vi om i ohm?
Alternativet er jo en krimpning og er den virkelig meget bedre?
Lidt Off topic (måske) I min bog er den bedste forbindelse, den som foretages med wire-wrapning teknikken. Her presses de to emner sammen på en sådan måde at de nærmest er én enhed. Dog findes wire-wrap stifter jo ikke i fx RCA/phono stik, men måske er en krimpning næsten ligeså god???
|
|
|
Alle termineringsmetoder har fordele og ulemper. Spørgsmålet er blot, hvilke af ulemperne, man foretrækker
Ved crimpning er ulempen, at den stabile kontakt kun bevares i et relativt begrænset tidsrum. Skal det holde og være stabilt, så er der ingen vej uden om loddekolben - og her kan der jo loddes, så det næsten minder om crimping.
Jeg har dog aldrig prøvet at måle på de to forskellige forbindelser, men det er der sikkert andre der har?
|
|
|
En lodning er ikke i sig selv en hindring for impedanstilpasning. Typisk så er centerlederen i lodbare stik ikke centreret korrekt i forhold til skærmen, og så røg den tilpasning. Selv hvis loddetinnet følger tyngdeloven, og marginalt samler sig på undersiden af lodningen, så er det bye bye. Impedanstilpasningen kræver helt ensartede afstande mellem lederne på hele strækningen, også gennem stikforbindelser m.m. Så et brat knæk på kablet ødelægger også impedansforholdene. Hvor vigtige disse forhold er til SPDIF ved jeg ikke, men jeg kan på nuværende meddele, at der i hvert tilfælde er forskel, tilmed er forskellene så store, at det kræver stillingtagen.
|
|
|
Ift. jitter giver det selvfølgeligt problemer med impedansforskellene mellem stikkene - da der opstår reflektioner. Jeg kan ikke andet end se at stikkene og her specielt lodningerne, har større betydning her end meget af resten af kablet. Det kan måles, det har eks. stereophile gjort, og der kan derfor også være forskel på retningen af kablet . Ringningen inducerer en bestemt jitter struktur, hvorvidt det betyder noget for lyden er helt situationsafhængigt. Hvis man er til kabelgymnastik, kan man derfor med god samvittighed prøve forskellige retninger.
Ethvert led i rejsen for et digitalt signal vil have en jitter reducerende og samtidigt jitter forøgende effekt. Nogle jitter strukturer kan være svært at kapere for en dac andre fanger den / har ikke hørbar betydning. Det er derfor at et gammelt drev som en 3560, bygget før man vidste og kunne måle noget som helst, i en specielt kombination kan give et optimalt resultat. Der findes et rigtigt ord for det. Held (chance).
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 14 Januar 2006 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan være en af grundene til at det Furukawa digital kabel jeg har (og som faktisk ikke har været vanvittigt dyrt) lyder så fremragende (ja!.. det lyder faktisk ikke af noget !.. hvilket er det mest ønskværdige for et kabel af en hver art)
Dette er for det første meget tæt på de 75 ohm. ( indenfor få brøkdele) det er et dobbel skærmet coax, altså inderleder (solidcore Pcocc 7/9) så en Pcocc flæt skærm og en ydder flet skærm som afskærmning, forbundet i den ene ende.
Stikkende er af samme Pcocc type med umagnetisk og skærmende "hus" og er koldsvejsede på kablet (med strøm)
Stikkende er hermetisk lukkede og forseglede/ lufttætte.
Ganske seriøst lavet.. og kostede kun lige over en "tudse" (for godt 10 år. siden)
Alt dette sikre jo næsten perfekte overgange / sammenhænge mellem kabel og stik og helt jævn impedans, fin afskærmning af signalet mm. alt lig med minimal jitter... (og så gørest det jo stortset ikke meget bedre teknisk set og det høres.. man kan lave dyre løsninger med mystiske "boxe" exotiske materialer samt en masse voodoo! så man har noget at tage de ekstra mange penge for, men reelt bedre?? well!?.. jeg har ikke fundet nogen..)
Har som sagt endnu ikke stødt på nogen der reelt lyder bedre uanset pris... (de dyrste og bedste jeg har hørt / prøvet til mange, mange gange prisen "lyder" at best lige så godt, men ikke bedre!.. har dog stødt på billigere løsninger der lød næsten lige så godt, skal jeg retfærdigvis sige.. men som sagt intet bedre..)
Iøvrigt så kan jeg sige at deres analoge signal kabler er lige så fint lavet og lyder også fremragende (de lyrer nemelig af intet!.. noget af det mest neutrale jeg har stødt på uanset pris..) dem kan jeg varmt anbefale... især top modellen PCOCC Ultima Reference..
(Fandt dette på en tysk side.. (desverre havde de ikke flere)
Furukawa PCOCC 7-9 Ultima Reference
SUPER ALL PCOCC HYPER BALANCED Verbindungskabel „AS CAST“
|

|
- "As Cast" Massiv - Super PCOCC Leiter
- ab Werk konfektioniert mit FURUKAWA 7 - 9 PCOCC Cinch Stecker
- ausschließlich in der Länge 1,0 Meter erhältlich
- HYPER - Balanced Technik mittels separater Masseleitung
- Limited Edition ( nur 60 Stück Weltweit )
| Dieses Super - 7 - 9's PCOCC Kabel der Spitzenklasse besteht aus zwei miteinander verdrillten, Massiv - PCOCC - Leitern mit extrem geringem Widerstand, welches mit Polypropylen isoliert ist und vor äußeren Interferenzen durch eine Abschirmung mit einer Dichte von über 95 % geschützt ist. Dieses Verbindungskabel eignet sich besonders für sehr hochwertige HiFi-Anlagen mit hoher Auflösung.
ALL-PCOCC
PCOCC (Pure Copper by Ohno Continuos Casting) ist der wohl signifikanteste Bestandteil von Furukawas bahnbrechendem Engagement in der Entwicklung von Leitermaterialien. Das patentierte OCC Verfahren zur Extrusion von Kupfer ermöglicht die Herstellung eines Monokristall-Leiters aus sauerstofffreiem Kupfer, der völlig frei von Einschlüssen (Sauerstoffblasen, Verunreinigungen usw.) jeglicher Art ist.
Anders als reguläres, herkömmliches OFC- (Oxygen Free Copper - sauerstofffreiem Kupfer) Kupfer enthält PCOCC keinerlei Grenzschichten einer Gefügestruktur im Signalweg, durch die das empfindliche Signal auf seinem Weg durch das Kabel hindurch müsste. Typischerweise umschließen Wasserstoff- und/oder Sauerstoff-Verbindungen jeden Einschluss und stellen somit ein erhebliches Hindernis für das Signal auf dem Übertragungsweg dar. Hierdurch wird der Widerstand gegenüber dem Signal verstärkt. Die Kapazität, zusammen mit dem Innenwiderstand des Leiters bestimmen den Dämpfungsfaktor in einem Kabel. Folglich wird mit PCOCC aufgrund seiner Kristallitstruktur ein minimierter Übertragungsverlust bei gleichzeitig extrem geringer Verzerrung und somit eine wesentlich höhere Auflösung über den gesamten Frequenzbereich
Jeg har to sæt af disse som jeg bruger til ubalanceret "drift"
Har også nogle sæt af de lidt mere pris venlige FA21S & FA11S (desverre også i ubalanceret) disse kan også VARMT anbefales!... de næsten lige så "usynlige" (neutrale og uhørbare) som Ultima Ref.
Bruger dem og Taralabs Decade kablerne, så'n lidt på skift, jeg kan lide begge.. dog hersker ingen tvivl.. Furukawa er de mest neutrale og afslørende.
Hvilket mit system ikke helt nyder godt af (det er jo ikke 100% feljfrit, ENDNU! ) her passer Taralabs RSC. Decade Gen2 lige en lille smule bedre, og matcher især mellem pre & power lidt mere optimalt.
Taralabs har en lidt varmere karakter der bløder den lettere lyse tendens der er i mine amp's (især pre. amp'n) ganske lidt op uden af "sovse" det hele til..
Når jeg får stablet TacT 2,2x / Marklevinson ML332 kombien på benene senere på året skulle dette dog ændre sig lidt, har har jeg prøvet Furukawa kablerne da jeg havde dette på prøve, her var de bare suverene.
Her er Ultima, mellem cd. og pre, samt fra pre. til "top" power amp. suveret!... kan så bruge FA11S til bas amp.
De er iøvrigt gode til udstyr test!.. da de som sagt er de mest neutrale /"usynlige" eller uhørbare kabler jeg har oplevet! af ALT jeg har hørt. og det er meget!!... ( især Ultima Ueference.)
Har desverre ikke fundet nogen forhandler af dem her hjemme de sidste 8 - 9 år... (men gad gerne prøve de forskellige balancerede modeller af dem!! og også deres højtaler kabler.. især hvis disse er lige så total neutrale og korrekte!?)
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 15 Januar 2006 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2006 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Hejsa!
Kunne ikke dy mig! Jeg skal teste Belden 1505 og 1694 som audiokabler osse, så jeg har lige hjemkøbt et par sæt med Canare stik. Hvis man ikke kan lide, at kablerne ser ganske almindelige ud, så kan du få overtrukket med techflex. Canare stikkene er ikke et showoff stik, men bygget efter præcise specs.
Jeg håber faktisk de sparker røv på en helt down to earth måde, men lad os nu lige se.
Nu er de bestilt. |
|
|
Ja, vi er MANGE som glæder os til at høre nærmere....
Har du overvejet at denne også kan fås i stereo audio: Canare LV-77S Cables http://www.bluejeanscable.co.uk/store/shopbycable/LV77S.htm
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 15 Januar 2006 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa PPP!
Ja jeg har checket lidt ud på LV77S. Hvad jeg hører rundt omkring, så er det et lidt mørkt kabel. Og hos Blue jeans var Belden 1694A deres yndling til det digitale, heri er jeg enig, når man sammenligner med LV77. Så jeg synes ikke jeg behøver videre med den, men jeg hører da gerne fra andre der prøver dem. Mine forventninger er nu ikke sådan vildt store, men jeg håber der er noget "nede på jorden" over dem, og det vile da være dejligt til den pris.
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2006 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Hejsa PPP!
Ja jeg har checket lidt ud på LV77S. Hvad jeg hører rundt omkring, så er det et lidt mørkt kabel. Ala Duelund - sikkert godt til Rotel grej? Og hos Blue jeans var Belden 1694A deres yndling til det digitale, heri er jeg enig, når man sammenligner med LV77. Så jeg synes ikke jeg behøver videre med den, men jeg hører da gerne fra andre der prøver dem. Mine forventninger er nu ikke sådan vildt store, men jeg håber der er noget "nede på jorden" over dem, og det vile da være dejligt til den pris. |
|
|
Jeg hopper dælme-dytme på det Belden 1694A som digital kabel og muligvis som stereo audio - er det kun RCA stikkene som er forskellen?
EDIT: Hvad forventer du dig af: Belden 1505F Coaxial Cable (stereo audio)?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Januar 2006 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht. Furukawa kablerme, så vil jeg da lig etilføje at sådan nogle har jeg osse. Nærmere bestemt FA21, de kan i øvrigt købes under andre navne, bl.a. Accuphase. Furukawa elctric company kan man ikke lige kalde et kabelfirma a´la NKT eller Belden. De laver faktisk ikke meget kabel når det kommer til stykket. Men skæbnen vil, at de fik licens på Ohno´s kobberstøbeproces somén af de første. Kun gaske få har taget denne teknologi til sig og d.d. mener jeg ikke andre hifikabelproducentr overhovedet har gang i den. Furukawa bruger heller aldrig teflon i sine produkter, men i stedet polyethylen, idet teflon skal lægges på ved temperaturer der er ret høje og derfor ødelægger kobberstrukturen. Det gør svejsning osse forresten. I mine øjne er furukawa én af de 2-3 hifi kabelproducenter i verden, der har en anelse om hvad de egentlig laver og hvorfor. Der er ikke meget salg og marketing i det firma. Grunden til at Furukawa overhovedet har bevæget sig ind på området, skulle være fordi én i bestyrelsen er hifi nørd. Så det er den ægte vare. Når det så er sagt, så har f.eks. FA21 intet at gøre i selskab med mine D501. Bevares FA21 er et ganske overraskende og overbevisende kobberkabel, men det er ikke spændstigt og bibringer heller ikke evnen til tysthed. At kalde det neutralt er jeg heller ikke vild med, men det er betydeligt mere udstrakt end kobberkabler er mest. Jeg forstår bare ikke en dyt af, at man on and of kan bruge enten dem eller Tara.
I øvrigt så har jeg i flere omgange nu forsøgt at sammenligne mine digikabler. De fleste af dem ligner hinanden en del, men et par skiller sig ud. Mit VdH Digicoupler er et fremragende digitalkabel, masser af dynamik, substans, krop og klangægthed. D300MKII har meget af det samme, en kende mindre dynamik, hvilket får det til at fremstå lige en tand mere neutralt, fordi "merdynamikken" fra mit Digicoupler er placeret under 500 Hz. Man vil måske kalde det lidt oppustet, hvilket sikkert vil være rigtigt i visse situationer, men jeg tror altså det stammer fra termineringen, som er NoName stik,der meget yderligt er loddet til kablet i et forsøg på at holde 75 Ohm på køkkenbordsmaner. Helt sikkert er Digicoupler et herrekabel, som jeg virkeligt gerne havde en meter af med Canare stik. 3 skærme + en folieskærm, hvoraf én skærm er forbundet kun i afsenderenden. Flot konstruktion fra VdH. D300MKII kan rigtig meget af det samme, men virker med min terminering mere vægtløs og forfinet - en dejlig sag. Belden med Canare er i direkte sammenligning særdeles spændstig. Den bedste måde at beskrive det på er lidt svær, men som lille skolepurk havde jeg en nyuddannet smækker lærerinde, som altid havde lange negle. Når kridtet var ved at slippe op, så ramte hendes negl temmeligt ofte tavlen, hvilket simpelthen satte sig hele vejen ned gennem klassen. Lige den ting tror jeg det her Belden vil kunne gengive med samme effekt. Det er ganske enkelt usædvanligt ret i grundtoneområdet
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2006 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
Som du selv siger, så er opgaven at transportere signalet fra A til B, med mest muligt tab. Men npr vi snakker tab, så er det ikke tab som i tab af data. Uanset hvilket digitalkabel du vælger, er jeg ret sikker på at samtlige bits bliver ført fra A til B, og modtagerkredsen skal nok fange dem.
Forskellen i kabler er således ikke et spørgsmål om hvorvidt man skal interpolere eller ej. Forskellen er uden tvivl et spørgsmål om jitter.
Yepper Hurtig, sommetider er du ikke en langsom knallert. Kurt har rod i butikken når han taler om datatab.
Man skal abstrahere sig ud over tænkningen af et digitalt signal som 0 eller 1 eller signal ikke signal. Det der er sagen er netop, at det hele skal konverteres til et analogt signal ud fra en tidsmæssig reference og spændingsmæssig reference. Når der er rod i den tidsmæssige reference så går der ged i den på en måde så det lydder af bæ.
Dataene er pakket i et bi-phase signal, og så længe modtagerkredsen låser på dette signal, vil den også fange samtlige bits. Faktisk vil de fleste modtagerkredse (alle dem jeg lige kender) faktisk lukke for datastrømmen, hvis ikke de låser ordentligt på SPDIF signalet.
Konklusionen kan derfor være, at man primært skal optimere digitalkablerne til at indføre mindst muligt jitter.
Ja og nej. Hvis du samtidigt sørger for mindre rf indstråling kan du lægge reciewerens afskæringsfrekvens lavere - dvs. fjerne mere jitter af den grimme lavfrekvente slags - samtidigt med at den låser på signalet.
Og hvordan gør man så det??? Mit bud er 100% impedanstilpasning i både kabel og stik. Men nok lige så vigtig, så kan båndbredden ikke blive stor nok!
Nej. Båndbredden har selvfølgeligt betydning. Men i det her tilfælde er den marginal og den jitter der tilføres må antages at have en enkel struktur og under alle tilfælde af en så højfrekvent natur at den fanges af recieweren. Snævert teoretisk har du ret.
Ang afskærmning, så kan det også sagtens have betydning. Udstråling tror jeg ikke på gør nogen skade (men det kan genere resten af anlægget). Til gengæld kan indstråling givetvis påvirke jitterperformance.
Mit bud på en løsning: Placer masterclocken i DAC'en i stedet for i drevet, og lad så et ekstra kabel føre et sync signal tilbage til løbeværket.
Ja. Men i ser stadig lidt snævert på den jitterproblematik. Nu har du lige talt om båndbredde der ikke kunne blive stor nok på kablet. Tror du logik kredsene i din dac/og drev er afkoblede til at håndtere det signalskift der er i et digitalt signal ? Kik igen.
Løbeværket er jo trods alt ligeglad med jitter.
Det har mindre betydning ja. Men en lille smule af den jitter du inducerer i drevet siver altså ind i mellem dine ører :)
Det er først ved DAC'en det bliver kritisk!!
Yepper. Hvilken afskæringsfrekvens bruger du på din reciewer ? Hvordan matcher det ambitionerne på gigahertz kablerne? Og kan dine små lytter eller tantaler følge med?
Og forresten. Hvad sker der ved buffer/forstærker fetsene når de får det firkantede signal fra din dac. Mon en eller anden idiot har afkoblet dem som var den noget langsomt bipolart møg 
Og til Hr. Printz. Hvad gør vi nu med hastigheden? Skulle vi konstruere efter den nødvendige hastighed eller kunne vi bare ikke få nok?  
Stik Jeres stik og kabler skåt op. Fokuser på det væsentlige. Klamp noget 805 CG0 smd keramisk i spillen klods op af kredsene. Det er jo ikke en religiøs forening det her.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6730&KW =optimer
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Januar 2006 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Hejsa PPP!
Ja jeg har checket lidt ud på LV77S. Hvad jeg hører rundt omkring, så er det et lidt mørkt kabel. Ala Duelund - sikkert godt til Rotel grej? Og hos Blue jeans var Belden 1694A deres yndling til det digitale, heri er jeg enig, når man sammenligner med LV77. Så jeg synes ikke jeg behøver videre med den, men jeg hører da gerne fra andre der prøver dem. Mine forventninger er nu ikke sådan vildt store, men jeg håber der er noget "nede på jorden" over dem, og det vile da være dejligt til den pris. |
|
|
Jeg hopper dælme-dytme på det Belden 1694A som digital kabel og muligvis som stereo audio - er det kun RCA stikkene som er forskellen?
EDIT: Hvad forventer du dig af: Belden 1505F Coaxial Cable (stereo audio)? |
|
|
Hmm! Egentlig forventer jeg, at de skal pløjes ned og ørles på, men det kunne jo være. Hvis de skulle overraske mig, så kunne de ligne mine D501 kabler. De står nemlig for meget af det samme blot i hvert sit domæne. Det som D501 kan som analogt interconnect er egentlig ret præcist det, som man oplever med 1594A som digikabel. Jeg kunne så håbe på, at 1505F har lidt af det samme i analogt domæne. Er det tilfældet, så må jeg sige, at de er et hit. Jeg håber det oprigtigt.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 15 Januar 2006 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Mht. Furukawa kablerme, så vil jeg da lig etilføje at sådan nogle har jeg osse. Nærmere bestemt FA21, de kan i øvrigt købes under andre navne, bl.a. Accuphase.
FA21S er det næst billigste de laver!.. (brugte dem i sin til til min båndoptager)
FA11S er det næst dyreste og er i en helt anden "boldgade" de kostede i sin tid (først i 90'ne) 2599 kr. /sæt.
Ultima Reference 7-9 er det dyrsete og koster i dag 2500 euro (købte mine TO sæt brugte af en Nordmand, til 5000nkr. og bytte med to sæt Taralabs RSC. Master Gen2)
Furukawa elctric company kan man ikke lige kalde et kabelfirma a´la NKT eller Belden. De laver faktisk ikke meget kabel når det kommer til stykket.
De laver ALT! mellem himmel og jord inden for elektronik... pt. har jeg fundet frem til at de er ret store indenfor lysleder teknologi (de var engang mege inden for alm. "metal" kabler)
Men skæbnen vil, at de fik licens på Ohno´s kobberstøbeproces somén af de første. Kun gaske få har taget denne teknologi til sig og d.d. mener jeg ikke andre hifikabelproducentr overhovedet har gang i den. Furukawa bruger heller aldrig teflon i sine produkter, men i stedet polyethylen, idet teflon skal lægges på ved temperaturer der er ret høje og derfor ødelægger kobberstrukturen. Det gør svejsning osse forresten.
(Furukawa koldsvejser med EL.. )
I mine øjne er furukawa én af de 2-3 hifi kabelproducenter i verden, der har en anelse om hvad de egentlig laver og hvorfor.
Det kan du have ret i!...
Der er ikke meget salg og marketing i det firma.
Deres hifi kabler er next to umulige at finde noget om på nettet, eller forhandlere af... (har fundet enkelte tyske)
Grunden til at Furukawa overhovedet har bevæget sig ind på området, skulle være fordi én i bestyrelsen er hifi nørd. Så det er den ægte vare.
Den historie har jeg også hørt!... så det er nok ik helt ved siden af...
Når det så er sagt, så har f.eks. FA21 intet at gøre i selskab med mine D501.
Det tvivler jeg ikke på... det er den næst billigste model.. og kostede i sin tid godt 900 kr. / sæt. (men sparker aligevel røv på langt dyre kabler)
Bevares FA21 er et ganske overraskende og overbevisende kobberkabel, men det er ikke spændstigt og bibringer heller ikke evnen til tysthed.
Her skal du op på FA11S that's a whole other world!!..
At kalde det neutralt er jeg heller ikke vild med, men det er betydeligt mere udstrakt end kobberkabler er mest.
FA21 er lidt til det tynde og lyse.. men ik så slemt...
Det virklig afbalancerede og strængt neutrale starter med FA11S her er alt bare i smuk balance og de er precis så udstrakte som det de får ind.. samt dynamiske.. no more no less!..
Ultima??? her er vi i en helt anden dimmension!.. (og pris klasse)
Der er iøvrigt kun lavet 60 af dem world wide...!!
Det digital kabel jeg har er digital 75 ohm versionen af Ultima lavet med samme meterialer 7 - 9 PCOCC solidcore.. blot coax og 75 ohm det kostede i sin tid 7500 kr. fik det for en tudse i en lidt skummel handel, samme pris som for deres billigste digital kabel der er lavet som FA11S.. også her bare 75 ohm & coax som jeg i sin tid købte som nyt.. (forskellen er iøvrigt ik så stor at det justificere en pris forskel på 6500 kr! men lidt er der da både i lyd og opbygning, det dyre er skærmet med to skærme + folie... det billige kun en skærm og ingen folie )
Jeg forstår bare ikke en dyt af, at man on and of kan bruge enten dem eller Tara.
Der er sikkert meget du ikke forstår!.. (har du HØRT! Tara DECADE Gen2?? eller "bare" de billigere modeller??)
|
|
|
Iøvrigt så er det Furukawa (med deres kabler's opbygning, teknik og meterialer mm.) der står bag Furutech!....
IØVRIGT!!
Hvad iøvrigt med Belden 1695A???
Så det her : http://www.bluejeanscable.com/store/digital-audio/index.htm
Er DET! ikke noget???
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Januar 2006 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht. FS11 så synes jeg nu ikke det er en helt anden verden. Den er en tydelig Furukawa variant. Men jeg tror nu næppe vi sådan nogensinde skulle få samme kabelpreferencer,hertil er vore idealer og mål nok for forskellige. Det trip med ICE glemmer jeg ikke lige med det vuns, og der er altså så megen forskel på ICE og en hvilken som helst af mine amps, at kabler slet ingen relevans har, når forskellene er så enorme. Så jeg tror lidt på, at vore universer er radikalt på tværs af hinanden. Set i det lys, ville jeg nok ikke dømme kabler for gode eller dårlige eller midtimellem om jeg var dig, jeg tror jeg holdt mig til at beskrive lyden af dem. Det giver megen mere relevans for andre. At du finder det og det som SOTA er ikke rigtigt brugbart af ovennævnte årsager.
Mht. 1695A så er det Teflon varianten af 1694A. Teflon er ikke min kop the - for det første skal det lægges på så varmt, at man udsætter kobberet for uundgåelige skadelige påvirkninger. Så jeg foretrækker ligesom Furukawa at holde mig til polyethylen. Deneneste intelligente anvendelse af teflon jeg har set er VdH, Han bruger det som tape og vikler det på. Kun i MC Silver dog, for det er dælemig dyrtat gøre på den måde. Hertil bruger han det på tykke HT. kabler med ret kraftige korer, så når varmen nemlig ikke rigtigt ind i kablet og dermed kobberet. Den slags har jeg respekt for.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 16 Januar 2006 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Mht. FS11 så synes jeg nu ikke det er en helt anden verden. Den er en tydelig Furukawa variant. Men jeg tror nu næppe vi sådan nogensinde skulle få samme kabelpreferencer,hertil er vore idealer og mål nok for forskellige. Det trip med ICE glemmer jeg ikke lige med det vuns, og der er altså så megen forskel på ICE og en hvilken som helst af mine amps, at kabler slet ingen relevans har, når forskellene er så enorme. Så jeg tror lidt på, at vore universer er radikalt på tværs af hinanden.
Hummm det ved jeg ikke?? jeg vil bare have musikken som den ER! på mediet!... hvad med dig??
En så korekt ufarvet formidling som nu opnåligt og muligt!... og så lidt farvning som muligt...
Set i det lys, ville jeg nok ikke dømme kabler for gode eller dårlige eller midtimellem om jeg var dig, jeg tror jeg holdt mig til at beskrive lyden af dem. Det giver megen mere relevans for andre. At du finder det og det som SOTA er ikke rigtigt brugbart af ovennævnte årsager.
Tjaaa... det kan du jo mene...
Jeg mener nu at vide precist hvorfor du har den opfattelse du har og kan lide netop de kabler du kan.. (baseret på ganske konkret viden om og erfaringer med det grej du har..)
1) Din cd. (S1) er lidt til det lyse, men med formidabel opløsning og dynamik, den spiller faktisk ganske "rigtig" bind oh mid og alle fine parametre er der ikke noget at sætte en finger på... nyere maskiner med flere bits, upsampling og eks. SACD har måske en anelse mere luft i toppen og endnu mere subtile detaljer og lidt bedre dynamik.. men efter min mening i småtingsafdelingen.. (ingen revolutioner her!) men dette ændre ikke på en anelse lys klang balance!..(typisk for næsten alle "Japsere" og intet galt i det! HELLERE DET END DET MODSATTE! i mine øre!)
2) Dine amp's hælder lidt mod det varme, her findes nye amps med højre opløsning og mere markant fremførelse af detaljer mm. dynamikken og kontrollen er der ikke noget at sætte fingre på!.. og detaljeringen & opløsningen er da helt på referance niveau!.. (bedre end det meste man støder på uanset pris!, men trods alt ikke verdens mest ultimative!!) dog som sagt hældes der en smule mod det varme her.. (hvad der da intet galt er i!..)
3 Højtalerne... her ligger tyngden decideret i den varme ende, her er bassen ganske fyldig og lettere opsvulmet, kan nemt miste kontrol og neuancering med mindre den styres for hårdt af en seriøs amp! (hvad den da også her gør!) men dette ændre ikke på at bassen er lidt fremhærskende både grund bas området samt øvre bas.. lidt op i øvre mid.. dette samtidig med en ganske neutral mellemste mid. og en lettere afrundet top, der i øvrigt har en smule tendens til BBC dyk i øvre mid og nedre diskant (precens) og en diskant der er lettere "kvalt" i forhold til grund modellen.. (hvordan de har fået barberet 20% af opløsningen og detaljeringen samt frekvens udstraktheden af denne fine 9700 er mig en gåde??)
Så står vi tilbage med højtalere og amps, der klart tipper mod det lidt varme og mørke, samt behøver alt den hjælp i toppen der kan gives!... hvilket cd. maskinen til dels giver.. den lille tendens til det lyse ophæver faktisk amp'enes tendens mod det varme og giver fin balance.. (det er jo i småtings afdelingen vi trodsalt befinder os her..)
Tilbage er så igen højtalerne der trods jerngræbet ampen holder dem i, alligevel svulmer lidt i bunden og giver en lidt mørk grund klang.. og toppen der holdes lidt tilbage..
Her behøves alt den hjælp der kan gives for at opnå en god balance og noget der nærmer sig neutralitet og korekt gengivelse.. dykket på frekvens kurven kan intet rette op på pånær aktiv eq. dog!! så en fortolknings fri reproduktion opnås aldrig helt! men det kan da blive nogenlunde med de rette kabler... her kommer valget af VdH ind i billedet med største selvfølge!.. dit valg er meget logisk!..
Både digital og signal kablet er ganske stramt, åbent og lettere top fokucerende.. hvilket strammer den lettere svulmende tendens i højtalernes bund op!.. der lukkes messer af top igennem!.. og der fokuceres en del på dette område.. lige nok til at nogenlunde afhjælpe de undode der er gjort med diskanten.. og giver derfor en subjektiv fornæmmelse af frekvens udstrakthed, opløsning og detaljering... og her af bedre balance.. (især når bunden samtdigt lige strammes lidt op!)
Højtaler kablerne er som single run en lidt grovkornet og ukontroleret / rodet men alligevel tydnbenet katastrofe.. lagt dobbel som her praktiseret sker der et og andet i posetiv retning.. der kommer mere hul igennem, det grov kornede falder lidt på plads og blødes lidt op! dynamikken bringes op på et helt andet plan!.. og der kommer igen luft og fin opløsning.. (lidt ekstre fokus her faktisk i forhold til det mere neutrale og afbalancerede.. men igen er dette med til at tippe højtalerne "på plads") bunden får masser af strøm fra det øgede tværsnit, hvilket øger kontrollen og lader ampen gøre sit job.. at stramme op, da den er blevet lidt mere stram og mindre varm / svulmende grundet signal kablerne og ikke mindst cd'ns balancerende indflydelse..
Det totale resultat bliver faktisk her en ganske brugbar gengivelse med en subjektiv oplevelse af hul igennem og fin opløsning.. samt en trods højtalernes grundliggende problemer vel kontroleret og dyb bas men ok neuancering.. en meget fin neutral og rigtig mellemtone.. alt i alt fin balance1..
MEN! der skal et flue hår til at tippe læsset!... derfor skal der ikke meget ind i anlæget før det går galt! og få andre kabler fungere optimalt her!.. kommer der meget mere top fokucering end hvad VdH. allerede står for? krakelere emalien på tænderne og det heler bliver skingert! det helt rette VdH. er hvad der her redder "dagen"... men næsten et hvert mere neutralt eller endda afdæmpet kabel vil lyde for varmt / mørkt og endda decideret tamt!...
Dette forklart tydeligt at næsten intet andet end det du har duer i dit set up!.. og de betragtninger du har hvad angår mange andre produkter og kablers preformance..
Jeg kende hver komponent i dit set up, ganske fint.. både dali forstærkerne, højtalerne, kablerne og ikke mindst dine cd.r... ved hvad de hver i sær står for og hvordan de lyder og derfor stort set logisk hvad der sker når man kombinere dem!.. (det er der intet okult eller uforusigeligt i!)
Fremragende grej alt sammen og sammensat ret! (som faktisk er tilfældet her!) så får man en rigtig fornuftig gengivelse! og fin balance..
Men den er ganske følsom.. dette sker og fås når hvert produkt ikke hver især er strængt korekt og neutralt!.. så fås et system hvor kun meget få løsninger fungere optimalt.. (ikke et set up der igrunden egner sig til decideret test af noget andet udstyr da det meste vil falde igennem da den hår fine balance næsten uundgåligt brydes)
Alt i alt har du en meget fornuftig lyd og fint udstyr, nøje og omhyggeligt sammensat til at opfylde dine krav og ønsker samt opfattelse af hvad der er det rette... og jeg vil nok sige at på nær dine højtaleres tendenser i øvre mid. & nedre diskant og de unoder der der er.. så har du en ganske ellers korekt og nøktern vel afbalanceret gengivelse gengivelse.. (efter hvad jeg kender til dine højtalere kunne opløsningen og precisionen i diskanten være en smule bedre og knap så kunstigt holdt i live af dit kabel valg.. (altså mere naturlig udstrakt og opløst samt detaljeret, detaljerne skulle stå noget tydligere af sig selv.. selv om kablerne fokucere lidt her og bringer de der er noget tydligere frem så man subjektivt ikke fornæmmer at der mangler noget, så gør der det alligevel!.. på samme måde som kablerne kompencere en smule for det dyk der er på frekvensgangen i øvre mid. og nedre diskant, så kan de ikke genskabe det tabte der.. kun rent subjektivt opfattet.. det er lidt synd!...)
Men uden tvivl så har du god lyd ( selv med de mangler der må være) og en ganske fornuftig tilnærmelse noget balanceret og nogenlunde korekt reproducernde..
Men et reference test anlæg som du giver lidt udtryk for og måske selv opfatter at du har, er det ikke helt så godt egnet til.. (her til er balancen for hårfin og kravene til de enkelte komponenter der skal ind for at opretholde denne brugbare balance for store..)
Dit grej summere nogenlnde afbalanceret og korekt, men hver apperat er ikke strængt neutralt i sig selv.. så kun SUMERINGEN! især med kablerne gør det!..
Skal man have et rigtig referance / test og bedømmelsels anlæg der viser reelle forskelle skal hver enkelt komponent i sig selv og uafhængigt af andre være mest muligt neutral og ufarvende, og summeringen bliver selvfølgelig også neutral, vel at mærke med neutrale kabler.. med et sådant set up kan man afsløre reelle forskelle i alt man sætter ind!.. og ikke kun en ændring, af en hår fin balance, men man kan konkret høre hvad der sker... (det vil jeg ikke mene du reelt kan med dit set up, selv om det spiller både godt og nogenlunde (rigtigt" når det hele opsumere)
Mht. 1695A så er det Teflon varianten af 1694A. Teflon er ikke min kop the - for det første skal det lægges på så varmt, at man udsætter kobberet for uundgåelige skadelige påvirkninger. Så jeg foretrækker ligesom Furukawa at holde mig til polyethylen.
Ok! fair nok syns vinkel?.. (er dog ikke helt sikker jeg nødvendigvis er helt enig og at det absolut behøver at være korrekt anskuet og formodet!? jeg vil mene at MAN KAN! lave gode teflon kabler uden at det nødvendigvis som du koncekvent påstår ødelægger kobberet))
Deneneste intelligente anvendelse af teflon jeg har set er VdH, Han bruger det som tape og vikler det på. Kun i MC Silver dog, for det er dælemig dyrtat gøre på den måde.
Say that again!... de er (var) sjofelt dyre! men ganske fornuftige..
Hertil bruger han det på tykke HT. kabler med ret kraftige korer, så når varmen nemlig ikke rigtigt ind i kablet og dermed kobberet. Den slags har jeg respekt for.
Smag & behag! VdH. laver da ganske fine kabler (brugt ret!) 
|
|
|
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 16 Januar 2006 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Kramer71: Du sår lidt tvivl om mit udsagn om, at det postulat, at jitter i drevet er uden betydning, nr man blot placerer referenceclocken ved DAC'en. Det vil jeg gerne slå fast, at sådan er det. Hele vejen fra CD-skiven og til og med digialfilteret er REN matematik. Og det regner rigtigt uanset hvor meget jitter der er. Man kunne sende hver anden bit en tur til månen og retur. Så længe de kommer tilbage i samme rækkefølge, hvilket intet har med jitter at gøre, så er det 100% de samme ata der regnes på. I den henseende er det digitale medie suverænt.
Det er først det øjeblik hvor man vil genskabe de analoge signaler, at timingen bliver kritisk Det er nemlig først her man har noget, der refererer til diskret tid. DAC'en kan på ingen måde mærke hvornår de enkelte data er aflæst på skiven, og om det ene bit er læst nogle ps for tidlit eller for sent. Det har intet at sige. DAC'en kan kun mærke hvornår de enkelte bits clockes ind i DAC'en, og det har INTET med det tidspunkt de læses at gøre. Det kører alt sammen gennem en FIFO-buffer, og jitter før denne har INGEN indflydelse på hvornår data clockes ud.
Det mange sikkert misforstår, grundet manglende viden er netop, at dataene IKKE clockes ind i DAC'en samme øjeblik som de læses. Faktisk er selve aflæsningen altid lidt bagefter eller lidt foran. Man kan nemlig ikke styre et drev, der er en mekanisk dims præcis, at man læser de enkelte bits på en clockcycle. Man har i stedet en buffer (RAM-hukommelse) med eks 1kb RAM. Fra denne RAM clockes data direkte ind i DAC'en. Timingen af dette har INTET med timingen af drevet at gøre. Her vil jeg gerne understrege INTET! Til at styre aflæsningen fra drevet sidder et servokredsløb, der hele tiden kommunikerer med RAM'en. Når RAM'en er ved at løbe tør (underrun)skrues op for hastigheden på drevet... Så kommer der pludselig for mange data... Inden RAM'en fyldes helt op (overrun) sendes besked om at skrue ned for hastigheden, og sådan fortsætter det så længe maskinen kører.
Hele ideen i dette er, at drevets jitter bliver 100% isoleret fra resten af systemet. Der kan ganske enkelt ikke slippe jitter fra drevet og videre.
På mange maskiner er masterclocken dog placeret uhensigtsmæssigt, idet den sidder i nærheden af styrkredsløbene, og er fuld af støj. Men det betyder stadig, at jitter fra drevet ikke kan slippe igennem. Den jitter der alligevel opstår skyldes, at clockgeneratoren i sig selv er fuld af jiter, grundet dårlig opbygnig/afkobling osv. Yderligere gør den lange vej fra styrekredsløb til selve DAC'en, at der kan komme yderligere påvirkninger.
Løsningen er som tidligere nævnt, at man placerer en tilstrækkelig støjsvag clockgenarator direkte ved DAC-chippen, og fører signalet baglæns til de ufølsomme matematikkredsløb, fremfor den modsatte vej.
Det man IKKE må forveksle denne statement med er, at det er ligegyldigt hvilket drev man benytter, hvis bare man sætter clocken lokalt ved DAC'en, og så synkroniserer med drevet. Drevet har stadig stor betydning. Men det er ganske enkelt et spørgsmål om at læse korrekt. Hvis ikke drevet får alle bits aflæst korrekt, vil det naturligvis give uheldige egenskaber. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2006 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
I teorien, er teori og praksis det samme... Men i praksis er det ikke!!
....
Du tager fejl
Og det er dig der mangler viden og burde slå ørerne ud. Uanset hvor meget Caps Lock og understregning du bruger.
Se dokumentation nedenfor.
Rød uden buffer
Sort med buffer

Se grundigt på graferne.
Kilde:
http://www.stereophile.com/showarchives.cgi?624:7
Fra tråden.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3768&KW =jitter
Jitter siver igennem en fifo som minimum pga. strømforsyningen - ind og udlæsning (og rfi som det bliver nævnt nedenfor).
Jitter siver igennem en dac på datasignalerne uanset om wordclock har sin egen referenceclock, måske pga. interferenc i daccen. Læs f.eks. Guido Tents kommentarer på diyaudio.com. Det er bl.a. derfor at Guido Tent siger at når han konstruerer en ny dac så overvejer han at sætte en super pll på alle datasignaler.
To spørgsmål:
Hvordan tror du en konverter lyder, med en reference clock direkte ind, når du samtidigt ikke har synkroniseret til drevet og dermed ikke får alle dine data ?
Og er din fifo jitterfri - husk på at der også skal udlæses ?
Og så vil jeg gerne gentage mig selv. Vil man jitter til livs handler det primært om tilstrækkelig hurtig afkobling af reciewer, filter, konverter. Noter bl.a. at cs anbefaler cg0 kredse til deres 8414/16 kredse. Og så selvfølgeligt som fabrikanterne gør, at gøre konverterne mere ufølsomme for jitter.
Det er kompliceret, og jeg fatter kun en brøkdel, men vores hjerne er tilsyneladende meget kompetent ift. at høre selv det mindste jitter. Jeg tror det hænger sammen med at meget af den lavfrekvente siver igennem. Vi lytter i tid - variationer der ikke kan kompenceres for der - skurrer i vores ører.
Lidt klip fra hf4all tråden ovenfor:
Forskal på kabler:
http://www.audioasylum.com/forums/prophead/messages/977.html
Fifo og kabler
http://www.audioasylum.com/forums/prophead/messages/1063.htm l
Smagsklip:
”
"I understand the receiver is changing input state at jittered times, but isn't the input circuit the buffer to the clocked sections? That is, clocked onward long after (hopefully) settling time."
If it's a FIFO buffer, yes. Ideally, if the buffer truly eliminates transmission jitter, the differences in digital cables and transports should become inaudible.
But very few input buffers are FIFO- The better DACs often use PLLs, which do *not* seem to be totally immune to input jitter. (The DB Technologies DA924 DAC has a true FIFO buffer.)
And even if there is a FIFO buffer, differences in RFI bleedthrough amongst electrical cables will still bring audible differences. (The FIFO buffer still has a common ground, and the RFI just passes through the ground.) I think however, a FIFO buffer could make optical cables indistinguishable because RFI bleedthrough is non-existent. Provided the RFI generated from the optical converter isn't affected by input jitter.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Januar 2006 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har lidt ret, og så ikke alligevel. Jitter kan IKKE trænge gennem en FIFO. I princippet kunne du have læst dataene ind i FIFO'en en uge tidligere... Det ville ikke påvirke den måde hvorpå de clockes ud.
Men det er da korrekt, at der kan opstå jitter fordi FIFO-kredsen i sig selv er for sløv til at udlæse når den bliver bedt om det. Men man skal lige huske, at det ikke kun er masterclocken der skal være jitterfri. Mange tror, at man bare kan sætte en ny masetrclock-generator i, og så er jitter væk. Ja, på masterclocken. Man bør dog i så flad lade de resterende clocks være genereret ud fra samme clock. Så er man fri fr jitter. Det med at dataene kan komme for tidligt/sent... Det giver ikke jitter. DAC'en læser nemlig ikke dataene før en clock beder den om den. Om de så har stået der en time for tidligt, så bliver de først læst det øjeblik clocken beder den om det.
Kommer dataene for sent, giver det heller ikke jitter. Det giver datatab, for så er dataene allerede aflæst inden de dukker op, og det er de forkerte data der er aflæst. Dette er dog intet reelt problem, hvis bare man sørger for timingen er OK, og det er altså ikke atomfysik! Den slags lærer man på første semester på elektronikstudier rundt omkring i verden!
Igen vil jeg lige pointere, at det eneste sted jitter kan være et problem, er hvor man har systemer der refererer til diskret tid. Og det er kun selve D/A-converteringen der gør det. Resten er ren matematik, som ikke kan påvirkes af jitter. Men igen.... husk at det er alle clocks der skal være fri for jitter.
Det er meget fint at referere til Guido Tent eller andre producenter. Men husk på, at de skal tjene penge, og derfor gerne vil fortælle hvor ultra kompliceret det hele er, og at det er derfor deres produkt altså bliver nødt tilat være lidt dyrere. Det ville jeg også gerne gøre, hvis jeg solgte clocks til 1500-3000 som i realiteten kun kostede 100 kroner at producere.
Der er meget WooDoo indenfor HIFI. Meget af det holdes primært i live at producenter, der påstår at have en løsning på problemet! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Januar 2006 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Miju!
Djævelens langt indlæg du der fik lavet. Men jeg prøver fra en ende af.
- Mit indtryk af Denon er egentlig det som jeg generelt har af opamps og specielt af NE5534.
Det er en i sammenligning rimeligt neutral spille, med en afrundet tilgang til musikken, når den anvendes som stand alone. Løbeværket i den er årsag til en vis pænhed og afrundet klang. Den er i mine øjne OK men ikke mere. Som DAC er den lidt af det samme, men man kan opnå bedre resultater ved valg af løbeværk. 3560 som løbeværk er slet ikke pæn på samme måde som S1, tillige er den betydeligt mere fyldig i grundtoneområdet - ikke i bunden. S1 er som DAC OK men ikke mere end det.
- Mit forstærkersæt vurderer du som varmt i klangballancen, og så er det jeg står undrende og tænker, hvordan dælen har du båret dig ad med det?
Jeg har rent faktisk 2 preamps af samme slags, jeg kan med andre ord sætte en ekstra amp ind,og så lytte efter ændringer. Det har jeg efterhånden praktiseret mange gange,og din beskrivelse passer meget dårligt på den. Den er ikke varm. Powerampen ved jeg faktisk ikke præcist hvilken klangfarve har,men den reagerer promte på enhver ændring man måtte finde på i det øvrige set-up. Konstruktionen er i øvrigt den samme som preampen, blot i en gigantisk udgave. Holdt op mod andre amps, så virker den bare ganske ligefrem og umodkoblet, men ikke varm. Jeg har dog ikke prøvet at indsætte den i systemet med spændingsdeler på, så jegkunnechecke signalvejen af for påvirkning.
- Kablerne fra VdH har jeg til gengæld testet af ved indsætning en milllion gange.
Din beskrivelse af dem som lyse er ganske enkelt forkert, og tilmed er det nemt at bevise. Kiger man på MC Silver, så vil jeg kalde den en kende "rich", men umådeligt charmernede. Clearwater, som jeg faktisk ikke lige bruger for tiden, er jævnt rimeligt i de fleste discipliner og udgør som sådan aldrig rigtigt et problem. Helt neutralt er det ikke, det er heller ikke helt aperiodisk, og det har bestemt sin måde at gøre tingene på. Til prisen er det fremragende, men nok om det. SCS6 kablerne kan man bare sige én ting om - de har fat i tingene på en helt logisk måde. Dog vil man nok lidt for nemt opleve problemer, men for dælen da hvor kan man dog blive forbløffet over deres dynamiske formåen. Dæmpningsfaktor når det er bedst. I visse tilfælde vil det desværre også betyde, at amp HT konstellationen kommer til at vise sig fra en uheldig side, men den slags er en del af sporten.
- Mht. Divaen så er der nogle ganske bestemte faktorer der er lagt vægt på i den speaker, som sjovt nok ikke rigtigt er faldet til forståelse på Bornholm.
Frekvensgangen er selvfølgelig blot én af mange faktorer der gør en højttaler, men det siger desværre ikke alene så meget om, hvordan den faktisk performer. Det der er rendyrket i Diva er Q værdien op gennem hele audiobåndet. De fleste inkl. dig selv, kan forstå at Q har noget med baskabinetter at gøre,men det er desværre ikke tilfældet. Hele systemet har til enhver frekvens en tilhørende Q værdi. Derfor er impedanskurven flad på dem. Hvis du ser på stort set alt der findes, er der voldsomme pukler omkring delefrekvenserne -40-50 Ohm ses af og til - det skyldes at Q værdien stiger voldsomt. Et højt Q ved udvalgte frekvenser bevirker, at forstærkeren ikke kan spille med højttaleren, men at højttaleren selv spiller næsten uden energitilførsel. Det lader sig kun gøre, fordi den ikke vil falde til ro, og det kan du aflæse direkte på din impedanskurve. Sovs hedder det i jylland. Andre steder kalder man det luft, opløsning, sprødhed m.m., hvis det er på en diskantenhed. Derfor oplever du at 9700 ikke ligner Diva diskanten, hvilket den nemlig slet ikke gør. Divaens driver er født til sit filter og sammen med det er der flad impedans og lavt Q helt uden korrektionskredsløb. Mange andre flade impedansforløb er skabt vha. korrektionskredse, men også de har højt Q, så de duer heller ikke. Højt Q resulterer som regel også i, at et signal er der, når det ikke skal være der, hvilket betyder fasedrej i stor stil. Bl.a. Dette aproach med lavt Q bevirker at den HT kommer til at fremstå meget nøgternt, og lynhurtigt falder der dom over den som opsvulmet, kold, lys, mørk osv. Alt sammen resultatet af lavt Q. Jeg kan mønstre adskillige personer, der vil påstå at impulsvilligheden ikke fejler noget, og at den altid er under stram kontrol, men kun hvis ampen kan levere det - desværre for mange amps.
Det jeg egentlig vil sige med dette ang. dine kommentarer til Divaén er, at du har givet en glimrende beskrivelse af det tilsluttede grej. Jeg kan også få den HT til alt muligt mærkeligt, men sådan er den skabt, den er ikke tænkt til at svinge selv og deraf kommer den påfaldende hurtige tysthed, som efterhånden mange har bemærket. Lige det gør den helt ekstremt velegnet som monitor og til at sammenligne grej med.
Her vil en højttaler med svingende Q have alt for megen egenlyd uanset den har en linealret frekvensgang, eller for den sags skyld har været igennem en omgang rumkorrektion.
- Mht til teflon kablerne , så kan man ikke lægge teflon på uden at spolere kobberet, længere er den ikke, man kan heller ikke el-svejse på det. Man må gøre sig et valg - enten eller. Jeg har ikke nogen særlig præference, men alt taler imod teflon.
- Mht om VdH laver ganske fine kabler, så finder jeg hans valg - i modsætning til rigtig mange andre - velbegrundede og sagligt funderede. Hans priser kan være høje, men for det meste er de ikke. At han også ved hvad han gør på det lydmæssige plan beviser hans PUér så rigeligt. Høj klasse, men det kræver et lavt Q i højttalerne for at opdage det.
- Mht dine egne højttalere, så har du jo snart skamrost dem selv, så de ikke trænger mere. Men jeg vil da lige tilføje, at jeg ikke forstår ret meget af, hvordan man jagter reproduktion af pladematerialet vha. bagdiskanter??
De er da netop monteret for at skabe kunstig rum/3D, som kastes indirekte mod lytteren og som skabes i et samarbejde mellem rum og HT. Hvis mere end 2 frekvenser fra den og den fremadrettede diskant skulle ankomme i fase til lytteren, så er vi da vist ude i sandsynligheden for 6 6ére 6 gange i træk ugens 6 første dage i 6 år.
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2006 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
Du har lidt ret, og så ikke alligevel. Jitter kan IKKE trænge gennem en FIFO. I princippet kunne du have læst dataene ind i FIFO'en en uge tidligere... Det ville ikke påvirke den måde hvorpå de clockes ud.
Men det er da korrekt, at der kan opstå jitter fordi FIFO-kredsen i sig selv er for sløv til at udlæse når den bliver bedt om det. Men man skal lige huske, at det ikke kun er masterclocken der skal være jitterfri. Mange tror, at man bare kan sætte en ny masetrclock-generator i, og så er jitter væk. Ja, på masterclocken. Man bør dog i så flad lade de resterende clocks være genereret ud fra samme clock. Så er man fri fr jitter. Det med at dataene kan komme for tidligt/sent... Det giver ikke jitter. DAC'en læser nemlig ikke dataene før en clock beder den om den. Om de så har stået der en time for tidligt, så bliver de først læst det øjeblik clocken beder den om det.
Kommer dataene for sent, giver det heller ikke jitter. Det giver datatab, for så er dataene allerede aflæst inden de dukker op, og det er de forkerte data der er aflæst. Dette er dog intet reelt problem, hvis bare man sørger for timingen er OK, og det er altså ikke atomfysik! Den slags lærer man på første semester på elektronikstudier rundt omkring i verden!
Igen vil jeg lige pointere, at det eneste sted jitter kan være et problem, er hvor man har systemer der refererer til diskret tid. Og det er kun selve D/A-converteringen der gør det. Resten er ren matematik, som ikke kan påvirkes af jitter. Men igen.... husk at det er alle clocks der skal være fri for jitter.
Det er meget fint at referere til Guido Tent eller andre producenter. Men husk på, at de skal tjene penge, og derfor gerne vil fortælle hvor ultra kompliceret det hele er, og at det er derfor deres produkt altså bliver nødt tilat være lidt dyrere. Det ville jeg også gerne gøre, hvis jeg solgte clocks til 1500-3000 som i realiteten kun kostede 100 kroner at producere.
Der er meget WooDoo indenfor HIFI. Meget af det holdes primært i live at producenter, der påstår at have en løsning på problemet!
|
|
|
Jeg har 100% ret. - lige her ihvertilfælde 
Og du er lige blevet sat på plads fagligt af far her Det kan din uddannelsesmæssige baggrund og din ubændige træng til at gentage dig selv ikke rette op på.
1. Du forholder dig ikke til dokumentationen ovenfor og realiteterne i målingerne der klart dokumenterer at hukommelse/fifo ikke løser sagen 100%.
2. Derudover var der i mit indlæg 3 grunde til at en fifo ikke stopper jitter. Strøm, rfi og udlæsning. Du nævner kun til den sidste, men forholder dig faktisk ikke til konsekvenserne af det.
3. Hvis du stillede lidt flere spørgsmål og var nysgerrig kunne det være at du kunne lære lidt mere. Guido Tent har designet højhastigheds kredsløb for phillips, har en solid videregående ingeniørmæssig uddannelse, 20 års erfaring, og har haft adgang til en jitter spectrum analyzer vel omtrent da du gik ud af 8 klasse. Ved du hvad en jitter specctrum analyzer er ? Hvilke måder man synliggør jitter på i målinger ? - jeg bliver lidt i tvivl når du ikke forholder dig til dokumentationen ? (Google, google, google - ja jeg gør !)
Hvordan tror du en sådan jitter måling så ud hvis man spillede musik (multiplekset signal) ?
Hvilken betydning får sidebåndene så ?
Hvad bestemmer lytteoplevelsen ? (lytteren er et menneske med stor kognitiv kapacitet og erfaring, som lytter i tid )
Dine kommentarer om at det koster 100 kr. at producere den Tent clock viser at du ikke har den fjerneste ide om hvad det koster at producere, når der anvendes kvalitets komponenter. Eller også dækker produktionsomkostningerne måske over den samlede materiale indkøbspris hos underleverandører ? Det er ikke det samme.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Januar 2006 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kramer seventyone!
Hejsa! Skal jeg forstå det derhen, at en buffer videretransporterer jitter fordi den lever af den samme strøm, som jitterkilden? Og/eller at jitter sendes videre, fordi FIFOén selv ændrer strømforbrug når den modtager data, og på den måde påvirker de udgående data? Altså hvis det ikke er RFI!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Januar 2006 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kramer71: Som jeg ser det, så er grafen du viser med en rød og en sort kurve ganske fint bevis for, at jitter før en buffer kommer igennem den. Hvis du kigger efter vil du se, at stort set samtlige frekvenser i clocken er reduceret til -125dB, hvor de inden bufferen mere mindede om en normalfordelingskurve.
Der er 2 spikes på hver side af grundfrekvensen... 2 sidebånd. Men hvis du lægger lidt mærke til begge kurver vil du opdage, at denne spike er ved nøjagtig samme frekvens i begge tilfælde. Den peaker endda med lige mange dB i begge tilfælde. I tilfældet med bufferen, er den jo bare dæmpet sammen med resten af kurven. Det peger ret kraftigt i retningen af at det stammer fra måleopstillingen. Det kan ikke stamme fra selve clocken, for så ville disse peaks ikke være dæmpet som resten af kurven. Det ses ofte i forbindelse med måling på højhastighedskredsløb... Faktisk kan man jo nemt blive snydt!! Alene det at man sætter en måleprobe på, ka rykke gevaldigt i de signaler man måler på. I dette tilfælde ligner det meget tydeligt resonnas i selve målingen... Hvilket kan være svært at undgå ved disse frekvenser.
I øvrigt ved jeg godt hvad en jitter spectrum analyser er. Det er bare sjældent man kalder den det... Det er jo i princippet bare en helt almindelig spectrum analyser, der skal kunne håndtere de frekvenser der er tale om, og med tilstrækkelig præcision. Da jeg i sin tid arbejdede med udvikling på Firewire teknologi havde jeg faktisk en til rådighed. Af mærket LeCroy. Jeg tør slet ikke tænke på prisen.... Men hvis jeg fik det samme i årsløn, ville jeg være slemt godt tilfreds!! Den fine LeCroy var udstyret med aktive prober, så man kunne måle "næsten" uden at påvirke målingen. Ret elegant!!
Endnu en gang... for at genatge mig selv. Jitteret efter bufferen er totalt uafhængig af jitter før. Det viser grafen med al tydelighed. Det er selvfølgelig et spørgsmål om at tolke grafen korrekt. Men hvis man tolker jitter peaks der ligger 100% symetrisk omkring grundfrekvensen som jitter der stammer fra før bufferen, har man ikke tilstrækkelig kendskab til grundlæggende signalbehandling og problematikker omkring måling på HF-kredsløb. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|